Nieuwe Tiger Moth

Weel, verdiep je eens beter in de materie.
Het gaat om een inline twin

Unbenanntes Dokument


Verder heeft de vertraagde ZG38 heeft een verre van schaal prop bij de 1:3,3 TC Moth, deze dient 28" te zijn ipv 32".
Het staat echter wel prachtig en hij loopt er heel erg goed mee.

Maarrre verder, wat is er mis met een boxer op de Moth? ;)

tm1_zps066f6377.jpg


tm2_zps3f66937e.jpg


Groeten, Ralf
Edit: Ahh Ramses, bijna dubbelpost ;-)
 
De romp is nu uit de bouwhelling.
Hij is verrassend sterk. Door deze manier van bouwen , door de diagonale latten,
is de romp volkomen torsiestijf.

Foto-C8UQHGJK.jpg


Foto-UWFXEGHA.jpg


Nu de beplanking voorbereiden.

Ton
 
WOW dat zou inderdaat geweldig gaan in de moth
je kunt ook is kijken bij brouwn bear
die heefd een mooie 4 cylinder met een adembenemend geluid
en vreselijk betrouwbaar


@ Jeroen: je aanname is denk ik fout, het is geen namelijk geen boxer. De [URL="
2R[/URL]
van Armin de Vries is een 2 cilinder lijn motor en dat lijkt me juist een perfecte match voor de Moth ook ivm de plaatsing van uitlaat, etc. zoals Ton eerder aanhaalde. Hier een filmpje van eenzelfde motor, erg mooi stationair geluid :worship:

[URL="
[/URL]

@ Ton: Prachtig! Dit wordt een mooi bouwdraadje, ik blijf het volgen. De constructie ziet er mooi, licht en schaalgetrouw uit zo op de eerste foto`s!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van de Brown Bear motoren weet ik nog niet veel van.
Het zijn methanol motoren.
Ook de prijs van deze motoren weet ik nog niet.
Vermogen hebben ze in ieder geval genoeg.

Ton
 
brouwn bear motoren zijn inderdaat methanol motoren
maar verassend zuinig in verbruik
en zeer betrouwbaar
maar ze zijn niet goedkoop
rond de 2000 euries op zen minst
ik weet niet wat die 2 cylinder kost
 
Hier enige gegevens van mijn nieuwe Tiger Moth.

Schaal : 1:3
Spanwijdte : 2970 mm
Lengte : 2410 mm
Vleugeloppervlak : 266 vierkante dm.
Vleugelbelasting : 70 - 75 gram.
Gewicht: 19 kg.
Motor: Waarschijnlijk VT 85 2R.
Servos ; savox SC-1258 TG

Ton
 
Verder met het bekleden van de romp met 1 mm triplex.
Bij een 1:3 model is het een behoorlijk stuk plaat.
De vorm van de romp rug verloopt. Aan de voorkant is hij rond en aan de achterzijde is hij aan de bovenzijde recht.
In het midden van de spanten is een ligger aangebracht.
Ik heb plaat eerst met overmaat gemaakt.
Vervolgens heb ik langs de randen de plaat verzwaard met stalen strippen.
Foto-HY4KZJRX.jpg


Vervolgens heb ik de plaat alleen op de ligger verlijmd.
Door de strippen hangt de plaat al een stuk langs de spanten.
Foto-QSF8FGWN.jpg


Na het uitharden kan je de plaat heel makkelijk op zijn plaats buigen.
Vervolgens heb ik de plaat afgetekend en de de overstaande stukken afgesneden. En vervolgens met behulp van een lat vastgelijmd.
Foto-JBC3NJEX.jpg


Bij de volgende fotos is het resultaat goed te zien. Duidelijk is aan de achterzijde het rechte stuk te zien.
Foto-MYVPE6YB.jpg


Ton
 
Ik heb de ideale motor gevonden voor mijn Tiger Moth.

Hij is ook in de schaal 1:3 gebouwd.
Draait een 26 x 16 prop met 4000 toeren rond.
Zou dus ideaal zijn maar onbereikbaar.
Een prachtstuk.
Maar wat hij moet kosten weet ik niet , als hij al te koop is.

Maar het is al mooi om de foto te hebben en er naar te kijken hoe dit juweel gemaakt is .

Foto-GVCG6E43.jpg


Ton
 
Verder met de romp.
Ik zal eerst de cockpit afmaken zodat ik deze kan lakken.
En nu kom ik nog overal bij.
Beplanking aan gebracht tussen de twee cockpits.
Ik heb gelijk de staalkabel gemonteerd voor de gordel.
Later kom ik er niet meer bij.

Foto-7CF7AT88.jpg


Ook begonnen met de bediening in de cockpit.
Ik probeer zoveel mogelijk de originele cockpit na te bouwen.
Dit is echt leuk werk.

Foto-6XF4WYBO.jpg


Ton
 
VRAAG


Voor het maken van de cockpit van mijn Tiger Moth heb ik veel fotos verzameld.
Maar er zijn veel verschillend uitvoeringen en ik heb van geen enkele kist fotos van de gehele cockpit.
Of de fotos zijn alleen van de voorste cockpit of alleen van de linker of rechterkant.
Graag had ik fotos , tekeningen of documentatie van een cockpit.
Instrumenten, bedieningsorganen, leidingen , etc.
Alles is welkom.

Ton
 
.
Hoi Ton,

Klopt, idem hier. Flink wat foto`s verzameld van allemaal DH-82A cockpits en vrijwel allemaal anders met soms echt grote verschillen. Dat maakt foto`s of tekeningen als deze eigenlijk onbruikbaar, het is maar een versie van de velen:

tiger$20cockpit.jpg


Tiger-Moth-cockpits.jpg


Dat geldt trouwens ook voor andere details op de DH-82A dan de cockpits, heel veel verschillen. Je kan het beste een uitvoering kiezen en dan specifiek van dat gekozen model foto` s zoeken van de cockpits en andere details. Een "walk-around" is ideaal, veel foto`s van verschillende hoeken. Soms te vinden op internet en nog beter, wanneer de mogelijkheid bestaat zelf maken.

Heb je al een full-scale Tiger Moth gekozen welke je op schaal gaat namaken?

Wat ook handig kan zijn als je geen bruikbare aanzichten van de onderdelen an sich hebt is om foto`s van de onderdelen ook afzonderlijk op te zoeken. Die staan nog wel eens te koop en hebben vaak bruikbare vlakke aanzichten in de advertenties (DH-82A trim):

DH82trim.jpg


Veel plezier met het leuke detailleren, het wordt een hele mooie Moth!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Dit is een foto van mijn eerste Tiger Moth.
Deze foto is gemaakt door B. Mordang op een vliegshow te Sittard in 1978.
Deze moth is helaas bij de laatste vlucht beschadigd , maar is wel te repareren. Dus wie weet vliegt hij nog eens

Ton
Foto-SBG7QGTT.jpg

Ik weet waar de restanten liggen (samen met een nieuwe motorkap)....bij Pa op zolder, al meer dan 10 jaar. Eens kijken welke het eerst af is :)

Groeten
Roel
 
Ik ga zeker eens naar Seppe om de Tigers moth te zien en te fotograferen.
In Gilze Rijen staaat er ook nog een.
Kijken of ik in Belgie er een kan vinden.

Ton
 
Bezig met voorbereidingen voor het bouwen van de vleugels.
De echte Tiger Moth had twee liggers van vol materiaal die op diverse plaatsen uitgefreesd zijn.
Op schaal 1:3 zijn dit latten van 10 x 20 mm.
Nu heb ik rechte latten van deze maat. Om die te gebruiken is heel makkelijk en sterk.
Maar een ligger weegt 150 gram.
Er zijn er 8 nodig.
Nu kan ik wel liggers maken op de bekende manier mat twee latjes maar op en aantal plaatsen heb ik massief materiaal nodig.

Heeft iemand ervaring met massieve liggers die uitgefreesd zijn.
Hier een foto van een originele vleugel.

Foto-HKHSNF6X.jpg
 
Back
Top