Nieuwe turnigy nanotech lipo's van Hobbyking.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 23 jun 2010.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Testen is ok, meten is nog mooier.

    ik neem waar bij mijn accu's dat de lipopacks die eerder dan verwacht kapot gaan altijd een externe extra belasting hebben gehad. ik heb een G3 pack kapot maanden nadat ik het TE leeg had gevlogen(Lag het hieraan?), ik heb Zippy's kapot nadat een geleende lader niet goed balanceerde, werden dik. ik heb een turnigy kapot(dik geworden) omdat ik een vette kortsluiting van een seconde of 15 had..
    nanotech heb ik nog geen kapot omdat ik met de meeste pas een keer of tien gevlogen heb en met 2 packs nu op 40 keer zit.. deze doen het nog steeds erg goed.


    wetenschappelijk heb je hier niets aan, maar toch: ik bedoel alleen te zeggen dat externe oorzaken en te zware belasting veel doet.
     
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    ? Testen is ok, meten is nog mooier.

    Vertel, wat wordt er hier en in die draadjes die ik aan geef niet gemeten ?

    Die twee heren die dit aan het doen zijn zijn niet zo eerste de beste personen, die het net als ik zomaar een keer doen. Zij hebben al vele lipo's getest met zeer goed onderbouwing of ze wel of niet goed zijn. Charles post alleen meet gegevens en dan mag je zelf je conclusie trekken.

    Bart,
     
  3. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    hey Bart,

    ik bedoel het andersom dan jij het opneemt! jij/jullie meten en testen. ik heb niks gemeten of getest.
    ik kan alleen mijn ervaring weergeven..
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Oeps, ja verkeerd begrepen

    Bart
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Eigen: Cel onbalans over pakket volgens hyperion 0720i, 0.03Vmax....

    http://www.majhost.com/gallery/Anko/550E/pegasus_log.jpg
    Mocht je nog meer willen weten, schiet maar raak!
    Ik ben er iig tevreden mee..
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Anko, Dat ziet er netjes uit.

    Hier nog een ander die aan het testen is geweest.

    Verkorte Conclusie
    25C nano is 30C
    45C nano is 35C

    Cell matching is slecht, dus onbalance

    Bart,
     
  7. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg

    Als dat van die matige cell matching klopt bij meerdere tests dan is dan inderdaad jammer.

    Ik zelf heb net de 1e nano binnen, een 4500Mah 6 cell 25C
    Deze is in elk geval goed gebalanceerd binnen gekomen.
    Volgens 2 multimeters zitten alle cellen op 3.81v
    Mijn quanum zegt:
    http://img823.imageshack.us/img823/884/p1020632.jpg

    Ben benieuwd of ze in onbalans gaan raken.
    Zal er volgende week eens mee gaan vliegen en laden op 3C
    Want deze lader komt nog niet hoger met de grote van dit pack.

    Moet zeggen ik heb hier ook een flightmaxx waarbij iets verschil in de cellen zit +- 0.2v na ontlading.
    Maarja buiten de iets langere balanceer tijd merk ik geen verschil.
    Hij blijft na +- 110 vluchten het goed doen.

    Toch 66€ 5000Mah 6 cell 25/50C nano
    Met inklaring +- 80€.
    of
    163€ 5000Mah 6 cell hyperion CX 25C

    Blijft wel 2x de prijs voor een hyperion.

    __________________________________________
    Hyperion heeft een goede cell matching dat is bekend.
    We nemen even aan dat die van een nano minder goed gematched is.

    Dat kan misschien zo zijn maar dan nog is de vraag wat het uit maakt in de praktijk.
    Ik bedoel maar te zeggen als bij iedereen straks blijkt dat je toch b.v 300+
    ladingen doet net als hyperion..


    Wat maakt het dan uit?
    Ja je lader zal iets langer balanceren.

    Maar als dat in de praktijk het enige is.

    En verder zowel hyperion als nano:
    * met minimaal 5C geladen kunnen worden
    * beide merken +- even lang mee gaan.

    Dan zie ik niet in om 2x de prijs te gaan betalen.....
    Zoals ik al zij bij mij is een cell van een lipo ook telkens iets uit balans maar
    wat boeit het als het niet erger wordt bij een 250+ ladingen.
     
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Goede Cell matching is van groot belang als j de accu's ver leeg vliegt ~90%. As je dit doet krijgt de laagste Cell steeds op zijn donder omdat de regelaar over het hele pakket meet ( ja, ik vlieg vaak tot de LVC ).

    Als je tot 80% leeg vliegt, is het geen enkel probleem. Zet dan wel je LVC hoger. Staat bij mij op 3.5V, soft .

    Ik wacht de testen van Charles en Gerd nog wel af, maar zoals het er nu voorstaat heeft bij mij de hyperion 250 cycles gehaald en de Nano tech 50 cycles, en dan heeft de Nano tech echt niet de grove behandeling gehad die mijn G3 heeft doorstaan.

    De G3 heeft bij mij een stuk of 20, 5 minuten vluchten door staan waar van regelmatig 3 direct achter elkaar waar bij de temperatuur op gelopen was tot 65 graden.
    2 maal tot 3.1 Volt leeg getrokken. Hier wist ik nog niet dat je de LVC het beste op 3.5V of zelfs 3.55V LVC kon zet voor het beschermen van je Lipo.
    En als de LVC in ging moest ik dus bijna altijd nog een rondje vliegen voordat ik landen en nog eens taxiën ( als dat nog ging )

    Wat velen nog niet begrijpen is dat je LVC er is voor het beschermen van je Lipo. In veel grapieken kun je zien dat als de accu bijna leeg is er een behoorlijke onbalans kan ontstaan door dat de cellen niet exact de zelfde capaciteit hebben. Hier door zal met een te lage LVC iedere keer de zelfde cell op zijn donder krijgen, waar door die cell dus snel zal verslechteren.
    Dit is dus de reden dat ik 3.5V blijf hanteren. Dit is dus eigenlijk al te weinig als je maar tot 80% wilt leeg vliegen.

    Ik wil die extra vliegtijd en accepteer dan de consequenties daar van.
    Minder lange levens duur.

    Bart,
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Afgelopen dinsdag ook mijn twee Nano's binnen gekregen. 3S 3000 25-50C.

    Zal ze straks even aan de lader leggen en kijken wat ze doen.
     
  10. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    @xyz wij vliegen op de club allemaal op timer. Niemand gebruikt die LVC...
    direct na de vlucht gemeten zit in mijn lipos meestal nog 29-30% (fusion checker). op hoeveel kom jij dan uit met je lvc?
    groeten
     
  11. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Heheh, dat probleem heb ik hier ook ;), en ik test ook dat ook tijdens het vliegen :)
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn vluchttijden variëren van 5 tot 8 minuten, puur met wat ik doe.
    Ik heb geen zin om mijn timer op 5 minuten te zetten omdat de vluchten dan altijd te kort zijn. De VLC op mijn extra 58" werkt gewoon perfect. ik heb meer dan genoeg tijd om mijn vliegtuig aan de grond te zetten. En ja, soms is het zo krap dat ik niet meer terug kan taxien. Maar is nog nooit fout gegaan bij de 58" ( 300 + vluchten )

    Moet wel zeggen dat dit bij mijn 88" nog niet zo werkt, heeft me dus al een prop plus stabilo gekost, Ik zou daar mijn VLC nog wel iets hoger willen zetten maar dat kan niet omdat de Jeti dat niet toelaat. Misschien toch maar eens kijken naar een CC ICE HV.

    Bart
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik vlieg met beide.. een LVC van 43V(12S) en een timer van 4:30, bij de timer zit ik rond 30 procent over, en met de lvc op 11.. gebruik t alleen als veiligheid, mocht ik de timer niet horen, ik m niet helemaal diepontlaad...

    @ Xyz, hoezo de conclusie tussen 45c nano=35C??? er zou eigenlijk een manier moeten zijn dat je de accus kan monitoren onder omstandigheden.. dus gewoon 50A continue, en 100A pieken trekken, met een test opstelling.. kom je er veeel sneller achter wat accus doen en hoe goed ze zijn.

    PS: wat ik het grootste verschil vind met de nano's, is dat ze kleiner zijn als gewone..
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Eerste Nano opgeladen. Cellen waren keurig in balans. Even een ontlaad en oplaad beurt gegeven, capaciteit van de 3S 3000 was 2963 ontladen met een cut-off van 3,4V/cel. Ontlaadstroom was 3A. cellen waren een klein beetje uit balans, ongeveer 5/100 V.

    Opgeladen ging er 2974 in. Bij ontladen waren de cellen respectievelijk 4,6/4,7/4,5 mOhm. Bij opladen 3,6/3,6/3,7.

    Tweede accu ligt nu te laden. Ontladen was 2970 en interne weerstand 5,1/4,9/4,7 mOhm. Instellingen van de lader zelfde als de eerste accu. Lader is een Graupner Ultra Duo Plus 50
     
  15. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > hoezo de conclusie tussen 45c nano=35C

    Dat was zijn conclusie bij die meting, let wel hij heeft weer nieuwe metingen gedaan en zijn mening bij gesteld dat de 45C's ook echt 45 C's zijn.
    Hij vergelijkt zijn resultaten gewoon met ander 45C pakketten, bij de eerste meeting kwamen ze gewoon te kort. Maar het lijkt er dus op dat ze wakker geschut moesten worden.

    > PS: wat ik het grootste verschil vind met de nano's, is dat ze kleiner zijn als gewone..

    het formaat van 3300 nano is gelijk aan de G3. Maar net iets lichter, dat was dus ook 1 van de redenen dat ik graag gezien had dat ze het langer vol zouden houden. Heb nog hoop dat ze bij Gerd en Charles het beter vol houden.

    bart,
     
  16. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Nou de mijne heeft de eerste test vluchten doorstaan.
    Ze hebben in elk geval 2 eigenschappen die de hyperions ook hebben.
    Waarvan 1 positief en ik zelf 1 negatief vind.


    *Ze lijken net als de hyperions beter te worden na elke vlucht.


    *Maar ze hebben net als de hyperions ook dat ze plots in 1 keer leeg zijn.
    Een normale turnigy, flightmax of rhino gaat gelijkmatig leeg het laatste stuk.


    Dat laatste kan je dus je kist kosten.
    Had dit met de hyperion ook opgemerkt.
    Ik vlieg tegenwoordig met zon quanum telemetrie meter.
    Is gewoon fijn omdat je zo bijna altijd de max vliegtijd eruit haalt.
    Op timer land je gewoon tevroeg wat ik zonde vind of te laat bij een keer een vlucht met hoog verbruik.

    Bij +- 3.4v de cell geeft hij een piep dat ik moet landen maar normaal als ik dan op 1/3 gas rond ga vliegen dan kan ik na de 1e piep nog velen malen aan vliegen als ik dat zou willen.
    Dat is fijn als ik nog niet kan landen omdat een ander bezig is.

    Met deze nano was het: piep, ik maakte nog een ruime cirkel om te landen.
    En toen ik op de grond stond kwam hij niet meer van zijn plaats, leeg dus.
    Mijn quanum zij bij 2 cellen iets meer als 2 volt.
    Dus de eerste mishandeling is een feit.


    Het is in elk geval wel een totaal andere lipo soort als de andere van hc.
    Dus niet alleen een :new-bday: verpakking.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2010
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    het verbaast mij dat er nog mensen tot aan de lvc doorvliegen, want dat geeft je hooguit 1 minuut extra vliegtijd ofzo ? Koop gewoon een extra pack en je loopt geen risico dat het je kist of je lipo kost !

    Ik maak zelf gebruik van een sensor (jeti2.4 systeem) die de werkelijk verbruikte stroom meet. Dan kan ik op het 75% punt stoppen met (heli) vliegen en doe ik er een nieuwe accu in.

    Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk :)

    Bas
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Als je op het veld weer laadt dan is het zowieso niet handig om helemaal leeg te vliegen. Iets eerder stoppen betekend dan ook weer dat de accu eerder vol is. Wat je er niet uit haalt hoeft er ook niet in.
     
  19. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Inkoppertje: Niet gaan vliegen blijft je pack ook langer vol :)

    Anyway ga de Nano's eens testen in mijn nieuwe toy: Parrot AR Drone
     
  20. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > De 2.4 Ghz band is een vrij nieuwe beschikbare band, en zit dus minder vol dan de andere genoemde.

    :D:D:D:D:D:D:D:D:D

    amen.

    Bart,
     

Deel Deze Pagina