Nieuwe Uitdaging !!!

Misschien zijn de pieken bij digitale servo's iets groter dan bij analoge.
ook het continu gepiep van de servo wordt je ook maf van.
 
dat zijn wel kenmerken van digitale servo's Zeker brushless.

De middenstand is veel fijner afgeregeld hierdoor zoeken ze constant hun middenstand op.
 
Oja,
Piet, je kunt het beste het plastic heveltje door een alu versie vervangen.
Dit veert een stuk minder.
En heb je de smart versie verbeterd. Ik bedoel dat de dieplader nu ook rechts het aantal wielen aanpast aan de last en niet alleen links??:mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
hallo :thumbsup:

Nou piet, Ik vond het leuk om te doen hoor. We hebben ook weer een beetje bij kunnen praten. Ik heb voor het PIC controllertje een apparte 78L05 geknoopt. Eerst had ik deze samen met de servo op een 5V1,5A stabilisator
L4940v5 (die van Cheeta) gehangen, echter zodra de servo ging sturen, ging de spanning alle kanten op, waardoor het PICje niet meer goed werkte. Nog wat met elko's geexperimenteerd, maar dit werkte niet, dus toen de circuits maar opgesplitst.

Eigenlijk vind ik het het ETS printje niet zo geweldig. De eilandjes waren nogal klein in verhouding tot de gaatjes. In de voeding van het PICje had gewoon een goede LC filtering moeten zitten de de rotzooi van de servo weg filtert. Daarbij was de massa ook een beetje raar op het printje gemaakt, dus geen centraal massa punt.
Tevens was het makkelijker geweest om de potentiometer via een servo stekker aan te sluiten, bij verkeerd om werken, draai je dan gewoon de strekker om.

Ik heb de serie diode (ompoolbeveiliging) die er in zat, antie parrallel gezet met de voeding, omdat je zo geen 0,7V aan spanning verliest. Voor de diode (in serie met de accu) zit een zekering van 1,6AF, die er bij verkeerd om aansluiten dan uitklapt.

Het mooie dat de dieplader straks klaar is.. is dat Piet dan met de zware Dieplader begint, Waar mijn "kraantje" dan op kan. En daarna.. ik hoop toch echt de caterpillar 385. Ik ben toch zo benieuw wat dat voor een meester werk gaat worden.


Hallo Stefan,

Tja, het technische verhaal is voor mij echt acca-cadabra, ik snap hier niet zoveel van, als ik het zelf had moeten aasluiten had waarschijnlijk de Semi-Dieplader in rook opgegaan, in ieder geval de elektronica !! :D :D :D
Maar door jou vakmanschap werkt het nu perfect !!
Ik denk dat ik toch maar een een cursus basikennis elektronica volgen !!

Zo als je weet Stefan, ben ik me al aan het oriënteren wat voor hydrauliek ik ga gebruiken voor de dieplader, dus de dieplader gaat er zeker komen en zal zeker jou kraan kunnen vervoeren, want ik ga er van uit dat ik er 75 kg op kan gaan laden.
Omgerekend van 1:14.8 naar de 1:1 = 243 ton
De 75 kg zal worden verdeeld over 14 aslijnen = 5,3 kg per as, nou dat moet makkelijk kunnen !!
In de 1:1 gaat dit dus niet lukken, want dan wordt de asdruk per aslijn veel te hoog !!! = 17,35 ton op per aslijn !!!


Het meeste messing heb ik al op voorraad, ik moet nog de radiaal en axiaallagers bestellen.
Verder moet ik nog de stalen koker voor de laadvloeren het plaatstaal voor het zwanenhals nog bestellen.

Voor de hydrauliek wil/zal ik t.z.t. nog wel even een beroep op jou doen voor de juiste adviezen, wat ik precies moet aanschaffen.
 
Oja,
Piet, je kunt het beste het plastic heveltje door een alu versie vervangen.
Dit veert een stuk minder.
En heb je de smart versie verbeterd. Ik bedoel dat de dieplader nu ook rechts het aantal wielen aanpast aan de last en niet alleen links??:mrgreen:

Hallo Stefan,

Ik ga inderdaad het heveltje vervangen door een Alu, heveltje, dit Alu. heveltje zit standaard bij de servo geleverd , waarom ik dit niet gemonteerd heb is mij niet duidelijk eigenlijk, waarschijnlijk omdat het kunstof heveltje standaard op de servo gemonteerd was door de fabriek.


Hallo allemaal,

Een leuk detail, we waren aan het proefrijden met de Semi-dieplader achter 5 assige de MB Actros om de besturing uit te testen.
Na enige rijd rijden hadden we plotseling aan de linkerkant nog een 4 assige Semi-dieplader, de 2 voorste wielen compleet met de 2 naven waren eraf gelopen, hahaha ! :D :D
Grappig gezicht, als plotseling de wielen er aflopen en een eigen leven gaan lijden en los door de kamer rollen !! :cool: :cool:
 
We willen natuurlijk wel foto's zien.
En dan speciaal van de onderkant, benieuwd waar je alles gelaten heb.
 
We willen natuurlijk wel foto's zien.
En dan speciaal van de onderkant, benieuwd waar je alles gelaten heb.

Hallo Mark,

Alles is keurig weggewerkt in het zwanenhals !
Aan de onderkant van het zwanenhals zie je dus helemaal niets, alles is dicht geschoeft met de onderplaten en de plaat waarin de kingpinbesturing zit.
Het enigste wat je ziet onder de laadvloer is de bedrading van de servo en de zwaailichten, die naar vooren lopen naar het zwanenhals.
Stefan heeft alles keurig aangesloten en weggewerkt, zeer professioneel
Zelf had ik 2 kastjes met dekseltjes gemaakt waar de elektronica in zit.
Dus als de onderkant de zwanenhals open is, zie je alleen de 2 kastjes, het accupack en de bedrading.

T.z.t zal ik wat foto's plaatsen van de inbouw !
 
Hallo allemaal,

Even een paar foto's van de Broshuis Semi-dieplader :

De Semi-dieplader past straks ook achter de 4 assige Volvo F16 zwaartransporttrekker.

Maar de Volvo past ook op de Semi-dieplader !!

HPIM2847.jpg


HPIM2849.jpg



HPIM2846.jpg


HPIM2841.jpg


HPIM2842.jpg


De zwaailichten werken/branden !!

HPIM2844.jpg
 
Laatst bewerkt:
De dieplader ziet er echt goed uit!!

De volvo ook maar ik heb wel een bedenking.
Zou het niet mooier zijn als de twee laatste assen één spatbord zouden hebben? Een dubbele, als je begrijpt wat ik bedoel, ik denk dat dat de "eentonigheid" wat zou breken.
Begrijp me niet verkeerd, met eentonig bedoel ik niet dat het geen mooie vrachtwagen is, enkel dat 3 identieke spatborden achter elkaar voor mij teveel zijn. Ikzelf vind het teveel van het goede omdat het achterste deel van het voorspatbord ook al rond is.


Hallo Beemerke,

Bedankt voor het compliment !

Ik begrijp jou niet verkeerd hoor !!
Opbouwende kritiek is altijd welkom !!

Nu even jou vraag beantwoorden, waarom 3 ronde spartborden ???

Heel simpel !!
Volvo levert standaard de 4 assige zwaartransporttrekkers met per as 1 spatbord, dus ook 3 spatborden !!
Vandaar dat ik ook 3 spatborden gebruik, bovendien vind ik het zelf mooi en wil ik me onderscheiden van de rest !!

Iedereen bouwt de zwaartransporttrekkers met spatborden waaronder de 2 of 3 assen zitten met schuine rechthoekige kanten of halfronde spatborden met een recht tussenstuk !!
Ook heel mooi, maar ik zal dit niet gauw toepassen op een zwaartransporttrekker !

Ik heb het wel toegepast op mijn Volvo 3 assige kiepauto !


Zie de spatborden op de 5 assige MB Actros !!
Originele MB spatborden !!

HPIM4791.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Piet,

Het zijn in alle twee gevallen mooie combinaties hoor...

ben benieuwd hoe het er straks in kleur uitziet.

mvg Robert
 
Hoi Piet,
is de plaats van de zwaailichten op de trailer de orginele?

Ik heb wel eens van dit soort trailer gezien, maar dan zaten de zwaailichten ongeveer midden achter de achterwielen.:confused:


Hallo Ruud,

De zwaailichten zitten op de zelfde plaats als bij de originele Broshuis Semi-dieplader (1:1)

Als de zwaailichten verder naar buiten worden gezet, dan staan ze voor de achterlichten !
En ja, dat mag niet hé, van Oom Agent !!! :cool:
 
Laatst bewerkt:
@Piet,



ben benieuwd hoe het er straks in kleur uitziet.

mvg Robert


Hallo Robert,


De Semi-dieplader wordt rood (bedrijfskleur), de onderkant is al rood !
De Volvo cabine van de Zwaartransporttrekker wordt ook rood (Brijfskleur)
Het chassis wordt grijs (bedrijfskleur)
De spatborden worden mat zwart
 
Back
Top