Nieuwe Uitdaging !!!

ik ben benieuwd hoe het er dan uit gaat zien
wordt erg mooi vind ik
ik heb een vraagje want op hoeveel cm heeft u de semi dieplader gehouden (in de lengte)

mvg v8-leono
 
0037

HPIM8103.jpg

Hallo,

Ik heb dit topic al enkele keren gelezen, en het ziet er echt knap uit.
Nu zou ik zelf een gestuurde 4-assige semi-dieplader willen maken (met messing).
Maar ik zit nog met ekele vragen, om ongeveer een idee te hebben van de profielen (afmetingen) die ik moet bestellen.
Aangezien het mijn eerste trailer is en ik nog geen ervaring heb.

Ik heb teruggevonden dat de maat van de vierkante as in het midden 8 mm dik was. Heb je de vlakken nog afgefreesd? of is dit de eindmaat?
Hoe dik zijn jouw hoekprofielen meestal?
En tot slot vroeg ik mij ook nog af hoe je de wielen hebt vastgezet. Ik heb gezien dat er draad was getapt, zijn ze gewoon met draadstang vast gezet?

Dit zou mij toch op weg helpen.

Alvast bedankt,
gr. Michaël.
 
Hallo,

Ik heb dit topic al enkele keren gelezen, en het ziet er echt knap uit.
Nu zou ik zelf een gestuurde 4-assige semi-dieplader willen maken (met messing).
Maar ik zit nog met ekele vragen, om ongeveer een idee te hebben van de profielen (afmetingen) die ik moet bestellen.
Aangezien het mijn eerste trailer is en ik nog geen ervaring heb.

Ik heb teruggevonden dat de maat van de vierkante as in het midden 8 mm dik was. Heb je de vlakken nog afgefreesd? of is dit de eindmaat?
Hoe dik zijn jouw hoekprofielen meestal?
En tot slot vroeg ik mij ook nog af hoe je de wielen hebt vastgezet. Ik heb gezien dat er draad was getapt, zijn ze gewoon met draadstang vast gezet?

Dit zou mij toch op weg helpen.

Alvast bedankt,
gr. Michaël.


Hallo Michaël,


Allereerst even een vraag :
Heb jij een draaibank en een freesbank ??
Als jij zelf de stuurassen wil maken, zal je een draai en een freesbank moeten hebben, anders gaat het niet lukken om deze stuurassen zelf te kunnen maken.
Deze Semi-dieplader is door mij verbouwd van een Bruder semi-dieplader naar een Broshuis Semi-dieplader met een Low-Budget.

1.
De messing hoekprofielen ik heb gebruikt bij de verbouw van de Semi-dieplader is hoeklijn 25x25mm x 1,5mm dik.
Deze hoeklijnen zitten onder de laadvloer.
De U profielen met de dwarsversterkingen, die onder het zwanenhals zitten zijn door mij zelf gemaakt van 1mm dik messing plaat en gezet op mijn eigen vingerzetbank.
Voor al mijn andere modellen die ik heb gebouwd of nog aan het bouwen ben, maak ik de meeste profielen zelf, maar maak ik ook gebruik van div. maten standaard (hoek)
profielen.

2.
De stuurassen zijn gemaakt van 8mm vierkant en zijn aan de uiteinden afgeschuind op een vrije draai te hebben in de Fusee-armpjes.
De fusee-armpjes zij gefreesd uit vierkant messing van 15mm, ook hier zijn weer schuine hoeken aangefreesd.
Er zitten voor bevestiging RVS stalen fuseepennen in.
Tussen de de as van 8mm en het fusee-armpje zit een teflon ringetje om wrijving te voorkomen.
Messing op messing gaat op den duur vreten.
De messing struurarmpjes zijn gefreesd uit messing plat van 40mm breed en 3mm dik.
Deze stuurarmpjes zijn met 2 M2 boutjes vastgemonteerd op de fusee-armpjes.

3.
In de naven van de wielen zitten per wielnaaf 2 kogellagertjes.
Deze wielnaven met de kogellagers zijn gemonteerd op de fusee-armpjes met een RVS M3 pasbout.
In de fusee-armpjes 3mm draad getapt.

Als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.
 
Hallo,

Voorlopig heb ik nog geen draaibank en freesbank.
Maar ik ben wel op zoek en heb morgen een afspraak bij Crispyn in Maldegem voor een freesmachine en eventueel ook een draaibank (ben nog niet zeker waar ik de draaibank ga kopen).
(ik ben die persoon die eerst een combinatiebankje dacht te kopen)
Maar ik ga jullie raad opvolgen en 2 apparte machines kopen :D.

Nu heb ik toch al een idee welke afmetingen van messing ik moet bestellen.

Mijn velgen en banden heb ik bij Veroma besteld: Veroma-Modellbau.eu / Tieflader - Doppelfelgen - LKW - Reifen , Felgen , Radnaben, Maßstab 1:14 - LKW - Reifen , Felgen , Radnaben - LKW
Als ik ze heb zal ik nog eens bekijken hoe ik ze moet vastzetten want ik weet niet of het bij dit type lukt met een boutje omdat er ook wieldoppen opzitten.

Bedankt voor de tip met de teflon ringetjes, ik zal dit zeker toepassen.

Gr. Michaël.
 
Hallo Piet,

een vraagje waar zijn die teflon ringetjes te koop?????
Kan ze nergens vinden:(



Hallo Nokkie,

Ik heb ze gekocht bij onze plaatselijke ijzerwarenwinkel.
Maar je kan ze ook kopen bij : Dieter Knupfer in Duitsland
Snuffel maar eens op z'n site
http://www.knupfer-grossbahn.de/

Diter is een betrouwbaar adres, groot assortiment, niet duur, snelle levering en achteraf betalen !
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Heb een hele tijd gezocht op de site van Dieter, maar ik kan ze niet vinden hoor.:rolleyes:
Of zijn het zulke kleine teflon ringetjes dat ik er over heen kijk.:)
 
Hallo Piet,

Heb een hele tijd gezocht op de site van Dieter, maar ik kan ze niet vinden hoor.:rolleyes:
Of zijn het zulke kleine teflon ringetjes dat ik er over heen kijk.:)


Hallo Nokkie,

Hmmmm, ik heb zelf ook even gekeken, inderdaad staan deze teflon ringetjes er niet op !!
Ik heb mij dus vergist en staan ze op een andere Duitse site !
Ik zal eens even nakijken welke site dit is.

Ik weet het weer !!
www.conrad.nl
zoeken op kunst stofringen

Maar je kan ook nylon ringetjes gebruiken, dat wil ook heel goed, iets minder slijtvast, maar goed genoeg voor de stuurasjes.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Arno,

Voor mijn eigen stuur-assen, die binnenkort ook worden gemaakt...
Ga ik deze Bronzen Busjes gebruiken als lagering --> LAGERBUSSEN 3 - Modelbouw hydraulica - Conrad Electronic


Hallo Marten,

Even een toelichting op jou antwoord over de bronzen lagertjes

Jij kan heel goed bronzen lagerbusjes gebruiken, omdat jij de stuurassen van aluminium gaat maken.
Aluminium op brons wil heel goed !

Maar ik heb de stuurassen geheel van messing gemaakt en dan zijn de bronzen lagertjes geen optie geweest voor mij, omdat messing en brons ook nog op elkaar kan invreten, minder gauw, maar toch..........
 
Hallo Marten,

De assen die ik nu heb gemaakt heb ik ook uitgerust met die bronzen lagertjes, ben daar niet helemaal tevreden over.
De wrijvingsvlakken van de lagertjes zijn niet helemaal mooi vlak, dus nabewerken met een vijl o.i.d opspannen in de draaibank lukt niet (te klein).
En zo krijg je weer speling op de fusee armpjes, vandaar dat ik het nu eens met nylon of teflon ringen ga proberen.
 
Hallo Marten,

De assen die ik nu heb gemaakt heb ik ook uitgerust met die bronzen lagertjes, ben daar niet helemaal tevreden over.
De wrijvingsvlakken van de lagertjes zijn niet helemaal mooi vlak, dus nabewerken met een vijl o.i.d opspannen in de draaibank lukt niet (te klein).
En zo krijg je weer speling op de fusee armpjes, vandaar dat ik het nu eens met nylon of teflon ringen ga proberen.

Hallo Nokkie,

De sinterlagertjes van Conrad zijn gegoten lagertjes van cinterbrons en niet nabewerkt en zeker niet maatvast.

Als ik bronzen lagertjes toepas, maak ik ze altijd zelf, dan weet ik zeker dat ze maatvast zijn.

Maar het is ook belangrijk dat de fusee paspennen maatvast zijn en strak in de fuseearmpjes passen.
Ik de fusee paspennen gemaakt van RVS, dit is mooi slijtvast in het messing.

Ik maak in de Wedico stuurassen ook zelf bronzen lagertjes, omdat er op de Wedico assen veel ruimte zit op de fusee passenpennen.
Ik koop meestal 2e hands Wedico voorassen en die knap ik die dan zelf op. (reviseren)
Maar ook als je een Wedico vooras nieuw koopt, zit daar al veel ruimte op de fusee paspennen.

Succes met het maken van de stuurasjes !
 
Hallo allemaal,


Eindelijk is de Broshuis Semi-dieplader klaar.

Dit wilde ik jullie toch niet onthouden, vandaar dat ik nog even de laatste foto´s heb geplaatst van de Broshuis Semi-dieplader.

De semi-dieplader heeft heel lang in de hoek gestaan, omdat de rode verf niet wilde drogen, na 2 jaar nog niet droog, nog steeds plakkerig.

Alle rode verf verwijderd en alles opnieuw geschuurd en weer opnieuw in de primer gezet.
Daarna weer opnieuw rood gespoten, nu droogede de verf wel snel, binnen 1 uur droog.

Nadat de verf voldoende droog was, alle onderdelen weer gemonteerd en de zelfgemaakte stickers opgeplakt.

Aan de zijkant en de achterkant dereflecterende striping gemonteerd.
Deze heb ik gesneden uit afvalresten van stickers voor weg bewijzering.
Nog dank aan het MBF forumlid, waarvan ik de afvalresten heb gekregen.
Nogmaals mijn dank daarvoor.

De echte hard houten vloer gemonteerd.

De besturing via de kingpin en het ETS besturingsysteem werkt perfect, de Broshuis Semi-dieplader loopt mooi achter de 5 assige MB Actros Zwaartransporttrekker.

De 6 assen uitgelijnd volgens het Ackermann systeem.
De achterste stuuras heeft een uitslag van maximaal 45 graden.

Ik heb inmiddels mijn eerste rij-demo gerden bij de MBVP in Vilsteren.
Op de baan rijdt/stuurt de Broshuis Semi-dieplader super, alle bochten zijn makkelijk te nemen.
Ook het achteruit rijden gaat goed.
Ook de vering van de assenwerkt naar tevredenheid.

De Broshuis Semi-dieplader past ook achter de 4 assige VOLVO F16 Zwaartransporttrekker.

Ik ben heel te tevreden met het eindresultaat.

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Tot zover dit bouwverslag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Na ruim 4 jaar eindelijk een Transportkist gemaakt voor de Broshuis Semi dieplader !

Als ik naar een rij-demo ging, zette ik de Broshuis Semidieplader los in de auto, ingepakt in 2 plaid dekens, om beschadiging te voorkomen.
Dit is een heel gedoe, dus besloten om nu maar eens om transportkisten te gaan maken voor mijn modellen.

Hieronder wat foto's van de gemaakte kist voor de Broshuis Semi dieplader
De maten van de transportkist zijn : 100 cm lang, 30 cm breed en 35 cm hoog.
Gemaakt van MDF en voorzien van aluminium hoeklijnen 25 x 25 mm om de randen te beschermen tijdens het transport.
De transportkist in de blanke meubellak gezet.

1e foto sessie :
Aluminium hoeklijnen in verstek gefreesd.

HPIM0110.jpg


HPIM0111.jpg


Binnenkant van het Deksel van de transportkist
De sluiting van het deksel werkt als het sluiten van een koekblik.

HPIM0112.jpg


He pas maken van de hoeklijnen.
HPIM0113.jpg

HPIM0117.jpg


Binnenkant transportkist vaar de Broshuis Semi dieplader in komt te staan, tussen de latjes komen de 6 achterassen te staan.
Op het blok met de vloerbedekking met de opstaande randen komt het schamel te rusten

HPIM0118.jpg


De gaten voor de handvatten in de kist gezaagd.

HPIM0122.jpg


Handvatten gemonteerd.

HPIM0123.jpg


HPIM0129.jpg


Tot zover de 1e foto sessie, helaas kan je niet meer dan 10 foto's in 1 keer plaatsen, vandaar meerdere foto sessies.
 
2e foto sessie :

Deksel binnenkant.

IMG_1353.jpg


Deksel dicht

HPIM0128.jpg


IMG_1355.jpg


IMG_1357.jpg


Broshuis Semi dieplader gepast in de transportkist.
De Broshuis Semi Dieplader past perfect in de transportkist, staat mooi vast opgesloten met de 6 stuurassen en het schamel in het blok met de vloerbedekking met opstaande rand.

IMG_1369.jpg


IMG_1365.jpg


IMG_1372.jpg


Broshuis Semi Dieplader met gezekerde lading in de transportkist, klaar voor transport naar een rij-demo.

IMG_1378.jpg


IMG_1380.jpg


IMG_1383.jpg


Tot zover deze foto sessie en het bouwverslag van de Broshuis Semi Dieplader.

 
Back
Top