Nieuwe Uitdaging !!!

0032


Hallo allemaal,


Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

Alle onderdelen voor de 6 stuurassen uit messing gezaagd en uitgezaagd.


De Wielnaven gezaagd uit 15mm vierkant messing
HPIM7878-3.jpg


HPIM7877-3.jpg


HPIM7916.jpg


HPIM7923-1.jpg


HPIM7925-1.jpg


HPIM7919-1.jpg


De stuurarmpjes uitgezaagd uit 3 mm dikke strip van 60 mm breed

HPIM8032.jpg


HPIM7995.jpg


Begonnen met het infrezen van de sleuf in de stuurarmpjes voor de onderlinge stuuruitslag

HPIM7996.jpg


HPIM7997.jpg



HPIM7998.jpg


Nu kan het freeswerk van de wielnaven van de stuurassen beginnen !

HPIM7911-3.jpg


HPIM7913-3.jpg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
0032


Hallo allemaal,


Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

Alle onderdelen voor de 6 stuurassen uit messing gezaagd en uitgezaagd.

De 6 assen gezaagd van 8 mm vierkant messing.

HPIM8061.jpg


HPIM8062.jpg


HPIM8063.jpg


HPIM8064.jpg



De Wielnaven gezaagd uit 15mm vierkant messing
HPIM7878-3.jpg


HPIM7877-3.jpg


HPIM7916.jpg


HPIM7923-1.jpg


HPIM7925-1.jpg


HPIM7919-1.jpg


De stuurarmpjes uitgezaagd uit 3 mm dikke strip van 60 mm breed

HPIM8032.jpg


HPIM7995.jpg


Begonnen met het infrezen van de sleuf in de stuurarmpjes voor de onderlinge stuuruitslag

HPIM7996.jpg


HPIM7997.jpg



HPIM7998.jpg


Nu kan het freeswerk van de wielnaven van de stuurassen beginnen !

HPIM7911-3.jpg


HPIM7913-3.jpg


Wordt vervolgd.

0032

Foto's toegevoegd
 
hallo piet
gaan we mikado spelen met messing??
de stuurkogels waar haalt u die vandaan???
conrad heeft verschilende soorten in t programma,
maar dat wist u natuurlijk al,
kan ook kijken bij de rc brandstofauto merken voor
de koolstof versterkte kunstof stuurkogels of alu,
had laatst op ebay een hele partij div stuurkogels gezien namelijk voor de rc brandstof off road rijders stond erbij en er had niemand geboden,
maar op dat moment had ik het niet nodig,maar aan gezien u er nogal wat nodig heeft,hoop ik dat u er wat aan heeft,
ik zeg het als tip,
en anders geeft u een maat op en wil ik ook wel even rondneuzen,
mvg markioo
 
hallo piet
gaan we mikado spelen met messing??
de stuurkogels waar haalt u die vandaan???
conrad heeft verschilende soorten in t programma,
maar dat wist u natuurlijk al,
kan ook kijken bij de rc brandstofauto merken voor
de koolstof versterkte kunstof stuurkogels of alu,
had laatst op ebay een hele partij div stuurkogels gezien namelijk voor de rc brandstof off road rijders stond erbij en er had niemand geboden,
maar op dat moment had ik het niet nodig,maar aan gezien u er nogal wat nodig heeft,hoop ik dat u er wat aan heeft,
ik zeg het als tip,
en anders geeft u een maat op en wil ik ook wel even rondneuzen,
mvg markioo


Hallo Marco,

De stuurkogels en de kogelgewrichten heb ik op voorraad, 2mm en 3mm.
Deze koop ik in Duitsland, goedkoper dan bij Conrad NL.
Ik koop er meestal 50 te gelijk.

Ook draadeind van 2mm en 3mm heb ik op vooraad.
De messing pijpjes tussen de stuurstangen heb ik ook op voorraad.

Ik heb trouwens heel veel messing op voorraad, ik bestel meestal grote partijen aan messing, wat ik het meeste gebruik.
Door de grote aantallen krijg ik meestal 10 tot 15% korting.
De BTW 19% kan ik via mijn BV weer terug ontvangen van de belastingdienst.
 
hallo piet
kijk dat scheelt al,
maar als ik u ergens mee kan helpen moet u het maar zeggen,
succes met de bouw,
mvg markioo
 
0033


Hallo allemaal,


Even weer een update van de Broshuis Semi-dieplader :

De wielnaven met fusees gefreesd uit 15mm vierkant messing.

HPIM7951.jpg


HPIM7919-1.jpg


HPIM7931.jpg


HPIM7953.jpg


HPIM7955.jpg


HPIM7959.jpg


HPIM7968.jpg


HPIM7969.jpg


HPIM7970a.jpg


HPIM7981.jpg



Wordt vervolgd.
 
low budget dieplader

hallo piet
ik vond het al zo rustig hier op t forum,
maar ja er moet toch iets van een vordering gemaakt worden wil je wat nieuws kunnen tonen,
maar dat ziet er al goed uit zo,zoals gewoonlijk bij u,
en met chrome velgjes eronder word het een echte bling bling dieplader,
mvg markioo
 
Hallo piet,
Ik zie jouw daar frezen met de machineklem schuin, alleen hoe zet je de klem daarna weer precies recht (horizontaal)? Zit er een paspen in of o.i.d. op moet je hem uitklokken met de meetklok.
Ik gebruik voor dit soort dingen een aluminium malletje van 45graden. Ik heb ze even geknipt en een setje gemaakt 5graden oplopend. werkt ook goed.
 
Hallo piet,
Ik zie jouw daar frezen met de machineklem schuin, alleen hoe zet je de klem daarna weer precies recht (horizontaal)? Zit er een paspen in of o.i.d. op moet je hem uitklokken met de meetklok.
Ik gebruik voor dit soort dingen een aluminium malletje van 45graden. Ik heb ze even geknipt en een setje gemaakt 5graden oplopend. werkt ook goed.



Hallo Stefan,


Tja Stefan, er zit een schaalverdeling op de machineklem, maar de nul nooit precies nul !!!!, ook de 45 graden in nooit 45 graden !!!
Geen paspen gelukkig op de machineklem aanwezig, want dan moet je deze paspen toch verwijderen om de machineklem op nul te krijgen !!

Als ik de machineklem monteer, klok ik deze ten alle tijde uit, om er zeker van te zijn dat deze precies horizontaal staat ten opzicht van de draaiende frees/boorspil.
Ook als ik op 45 graden heb gefreesd, klok ik de machineklem weer opnieuw uit, maar ik klok de machine ook altijd uit om te kijken of deze precies evenwijdig staat aan de langsupport van de kruistafel !!
Want als je wilt frezen en draaien op de 0,05mm nauwkeurig, moet je alles wel uitklokken.

Want ik probeer echt altijd op de 0,05mm nauwkeurig te werken, daarom heb ik ook bewust gekozen voor een goede kwaliteit draai en freesbank, maar ook voor een goede kwaliteit verdeelkop en machineklem !!!

Ik ben eigenlijk een perfectionist en niet gauw tevreden met het resultaat !!
Maar ok met het messing werken probeer ik op 0,1mm nauwkeurig te werken !

Ook heb ik bij het frezen van de stuurarmpjes, heb ik de klem uit geklokt op precies 27 graden, want dat is de stuuruitslag die ik nodig heb om de buitenste wiel iets verder te laten insturen, ten opzichte van de stuuruitslag van het binninste wiel.

Zie later de foto's van het bouwverslag !
 
hallo piet
ik vond het al zo rustig hier op t forum,
maar ja er moet toch iets van een vordering gemaakt worden wil je wat nieuws kunnen tonen,
maar dat ziet er al goed uit zo,zoals gewoonlijk bij u,
en met chrome velgjes eronder word het een echte bling bling dieplader,
mvg markioo


Hallo Marco,

Nee, nee, geen chrome velgen, zeker niet van kunststof, lelijk nep chrome.

De Velgen worden gewoon rood gespoten !!!
 
0034


Hallo allemaal,



Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

De sleufgaatjes gefreesd in de stuurboompjes.
HPIM7995.jpg


HPIM7996.jpg


HPIM7998.jpg


Daarna de stuurboompjes ruw uitgezaagd.

Ja, ja, zelfs ik moet nog zagen !!
HPIM8000.jpg


HPIM8001.jpg


HPIM8003.jpg


HPIM8005.jpg


HPIM8032.jpg


HPIM8033.jpg




Daarna de 6 boompjes op elkaar gesoldeerd, hierbij wel door een passtukje van 3mm dik de sleufgaatjes precies op elkaar geklemd en vast gesoldeerd.

HPIM8009.jpg


HPIM8010.jpg


HPIM8011.jpg


HPIM8038.jpg


HPIM8039.jpg



Daaarna begonnen met het precies uitfrezen van de stuurboomopjes.
HPIM8012-1.jpg


De machineklem ingesteld op 27 graden om het stuurarmpje op 27 graaden uit te frezen.

Doordat de stuurboompjes op elkaar zitten gesoldeerd, worden ze exact gelijk uitgefreesd.

HPIM8012-1.jpg


HPIM8013-1.jpg


HPIM8012.jpg


HPIM8013.jpg


HPIM8014.jpg


HPIM8042.jpg


HPIM8044.jpg


HPIM8048.jpg


HPIM8050.jpg



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Bij het bewerken van messing hoef je niet te koelen. Ik wil nog wel eens een beetje snij olie gebruiken om het superglad te krijgen, maar verder frees ik droog. Bij staal natuurlijk niet.

Hallo Piet,
Het ziet er weer strak uit. Wel slim om ze tijdelijk aan elkaar te solderen zodat je exact het zelfde zijn. Ik doe dit zelf ook bij het maken van de giek enzo. Hier las ik op de hoekjes de twee of meerdere staalplaten aan elkaar en bewerk ze in een keer. Als laatste de plakken waar de lassen zitten affrezen, en je hebt weer losse onderdelen.

Daarom heb ik voor een vaste klem gekozen. Dat uitklokken elke keer schiet niet op.
Als mijn klem van de frees tafel is geweest, klok ik deze altijd binnen 0,005mm (5 duizendste) uit op de 100mm bek breedte. Ik heb een digitale lineaal op de diepte instelling om een beetje nauwkeurig te kunnen werken. Want van de schaalverdeling klopt geen hout. Ik hou meestal ook iets van 0,05mm aan. Hoewel als iets bijv, 40,06mm is, ben ik nog zo maf om er nog 0,06mm af te frezen ook al doet het er eigenlijk helemaal niet toe. Daarbij doe ik bijna alle gaten die ik moet boren eerst met de freesmachine centeren, zodat de afstanden precies kloppen. Dus Piet, je bent niet de enige pietje precies.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Dat is een knap stukje freeswerk hoor, ziet er heel netjes uit.
Maar frees jij zonder te koelen, of zie ik het verkeerd:rolleyes:


Hallo Nokkie,

Dat zie jij helemaal goed, ik frees zonder te koelen !
Bij messing draaien en frezen hoef je niet te koelen, dat is niet nodig, wel bij staal dan moet je koelen met boorolie !!!

Ik doe af en toe wel een druppeltje smeerolie aan de frees, dan wordt het freesoppervlak gladder, dit doe ik meestal bij de laatste afwerking !
 
Hey,

Bij het bewerken van messing hoef je niet te koelen. Ik wil nog wel eens een beetje snij olie gebruiken om het superglad te krijgen, maar verder frees ik droog. Bij staal natuurlijk niet.

Hallo Piet,
Het ziet er weer strak uit. Wel slim om ze tijdelijk aan elkaar te solderen zodat je exact het zelfde zijn. Ik doe dit zelf ook bij het maken van de giek enzo. Hier las ik op de hoekjes de twee of meerdere staalplaten aan elkaar en bewerk ze in een keer. Als laatste de plakken waar de lassen zitten affrezen, en je hebt weer losse onderdelen.

Daarom heb ik voor een vaste klem gekozen. Dat uitklokken elke keer schiet niet op.
Als mijn klem van de frees tafel is geweest, klok ik deze altijd binnen 0,005mm (5 duizendste) uit op de 100mm bek breedte. Ik heb een digitale lineaal op de diepte instelling om een beetje nauwkeurig te kunnen werken. Want van de schaalverdeling klopt geen hout. Ik hou meestal ook iets van 0,05mm aan. Hoewel als iets bijv, 40,06mm is, ben ik nog zo maf om er nog 0,06mm af te frezen ook al doet het er eigenlijk helemaal niet toe. Daarbij doe ik bijna alle gaten die ik moet boren eerst met de freesmachine centeren, zodat de afstanden precies kloppen. Dus Piet, je bent niet de enige pietje precies.

Hallo Stefan,


Als ik nauwkeurige boorgaten moet hebben. zoals in de stuurboompjes en in de fusee-wielnaven, frees ik de gaatjes er in dat is wat nauwkeuriger dan boren, eerst even voorboren, een halve milimeter kleiner dan wat het gat moet worden.

En als het er heel erg toe doet, dan gebruik in een machineruimer en ruim ik het gaat precies op !

Ik heb helaas nog geen digitale meetklok, nog een ouderwetse analoge meetklok, maar die is ook nauwkeurig hoor !
Maar ik wil nog wel een keertje een digitale meetklok aanschaffen !

Mijn wens is nog om de draaibank en de freesbank te voorzien van digitale meetlinialen en een automatische voeding op de freesbank, maar ja, de kosten hé, daar zit ik nog een beetje tegen aan te hikken, hahahaha.
Maar het gaat wel een keertje gebeuren hoor, want dan kan ik nog sneller werken !!

Trouwens de liniaal en de schaalverdeling op de kruistafel is bij mij toch wel redelijk nauwkeurig hoor, zeker instel-nonussen van de langs en dwars support zijn ook redelijk nauwkeurig, schaalverdeling, 1 streepje 0,05mm, dit klopt wel vrij nauwkeurig !!!
Maar daarom heb ik ook voor kwaliteitsmachines gekocht, omdat ik toch redelijk secuur wil werken !
Wat voor merk machines heb jij dan ???

En ja Stefan, dat jij een Pietje Precies was, dat had ik al gezien, zoals jij werkt en bouwt, er maar heel weinig bouwers die zo secuur werken zoals jij !!!
 
Hallo Piet,

Nou jij werkt anders ook nauwkeurig hoor.
Dat nauwkeurig werken heb ik van het hydrauliek maken want daar zijn de toleranties kleiner dan 0,01mm, en dat is een beetje blijven hangen voor de rest van de kraan denk ik.

Ik heb ook een analoge meet klok, dat vind ik veel fijner, omdat je elke kleine beweging ziet. Daarbij kun je veel sneller zien waar je heen moet, omdat bij digitaal de cijfers zo snel flikkeren op een veradering.
Mijn nonius van de freesbank zij 0,02mm per streepje en dit klopt ook bij lange afstanden dus geen verloop. Toch wil ik ook nog wel een keer een digitale aanwijzing op mijn freesbank hebben, maar ja toch weer een kleine 1000 euro (Optimum). Dit is dan met een uitlees module, omdat je meetlinealen zo moeilijk kan aflezen.

Met diepte instelling, bedoel ik trouwens de verticale instelling van de boor pilone. Als ik hier 3mm instel, is de verplaatsing 2,9mm of zo iets. Dus daar moest wel een digitale lineaal op.

Ik doe trouwens ook alle draaiende delen met een ruimer na ruimen, zodat de bussen en de pennen precies passen.
 
Hallo Piet,

Nou jij werkt anders ook nauwkeurig hoor.
Dat nauwkeurig werken heb ik van het hydrauliek maken want daar zijn de toleranties kleiner dan 0,01mm, en dat is een beetje blijven hangen voor de rest van de kraan denk ik.

Ik heb ook een analoge meet klok, dat vind ik veel fijner, omdat je elke kleine beweging ziet. Daarbij kun je veel sneller zien waar je heen moet, omdat bij digitaal de cijfers zo snel flikkeren op een veradering.
Mijn nonius van de freesbank zij 0,02mm per streepje en dit klopt ook bij lange afstanden dus geen verloop. Toch wil ik ook nog wel een keer een digitale aanwijzing op mijn freesbank hebben, maar ja toch weer een kleine 1000 euro (Optimum). Dit is dan met een uitlees module, omdat je meetlinealen zo moeilijk kan aflezen.

Met diepte instelling, bedoel ik trouwens de verticale instelling van de boor pilone. Als ik hier 3mm instel, is de verplaatsing 2,9mm of zo iets. Dus daar moest wel een digitale lineaal op.

Ik doe trouwens ook alle draaiende delen met een ruimer na ruimen, zodat de bussen en de pennen precies passen.

Hallo Stefan,

Dit heb ik dus ook gedaan bij de wielnaven-fusees en ik heb RVS paspennen gebruikt van exact 4 mm dik.
Past perfect, geen speling, misschien iets te pas, want de stuurassen sturen nogal zwaar, ook na smering.
Maar eens even kijken hoe ik dit wat lichter kan laten draaien !
 
Back
Top