Hey,
Bij het bewerken van messing hoef je niet te koelen. Ik wil nog wel eens een beetje snij olie gebruiken om het superglad te krijgen, maar verder frees ik droog. Bij staal natuurlijk niet.
Hallo Piet,
Het ziet er weer strak uit. Wel slim om ze tijdelijk aan elkaar te solderen zodat je exact het zelfde zijn. Ik doe dit zelf ook bij het maken van de giek enzo. Hier las ik op de hoekjes de twee of meerdere staalplaten aan elkaar en bewerk ze in een keer. Als laatste de plakken waar de lassen zitten affrezen, en je hebt weer losse onderdelen.
Daarom heb ik voor een vaste klem gekozen. Dat uitklokken elke keer schiet niet op.
Als mijn klem van de frees tafel is geweest, klok ik deze altijd binnen 0,005mm (5 duizendste) uit op de 100mm bek breedte. Ik heb een digitale lineaal op de diepte instelling om een beetje nauwkeurig te kunnen werken. Want van de schaalverdeling klopt geen hout. Ik hou meestal ook iets van 0,05mm aan. Hoewel als iets bijv, 40,06mm is, ben ik nog zo maf om er nog 0,06mm af te frezen ook al doet het er eigenlijk helemaal niet toe. Daarbij doe ik bijna alle gaten die ik moet boren eerst met de freesmachine centeren, zodat de afstanden precies kloppen. Dus Piet, je bent niet de enige pietje precies.
Hallo Stefan,
Als ik nauwkeurige boorgaten moet hebben. zoals in de stuurboompjes en in de fusee-wielnaven, frees ik de gaatjes er in dat is wat nauwkeuriger dan boren, eerst even voorboren, een halve milimeter kleiner dan wat het gat moet worden.
En als het er heel erg toe doet, dan gebruik in een machineruimer en ruim ik het gaat precies op !
Ik heb helaas nog geen digitale meetklok, nog een ouderwetse analoge meetklok, maar die is ook nauwkeurig hoor !
Maar ik wil nog wel een keertje een digitale meetklok aanschaffen !
Mijn wens is nog om de draaibank en de freesbank te voorzien van digitale meetlinialen en een automatische voeding op de freesbank, maar ja, de kosten hé, daar zit ik nog een beetje tegen aan te hikken, hahahaha.
Maar het gaat wel een keertje gebeuren hoor, want dan kan ik nog sneller werken !!
Trouwens de liniaal en de schaalverdeling op de kruistafel is bij mij toch wel redelijk nauwkeurig hoor, zeker instel-nonussen van de langs en dwars support zijn ook redelijk nauwkeurig, schaalverdeling, 1 streepje 0,05mm, dit klopt wel vrij nauwkeurig !!!
Maar daarom heb ik ook voor kwaliteitsmachines gekocht, omdat ik toch redelijk secuur wil werken !
Wat voor merk machines heb jij dan ???
En ja Stefan, dat jij een Pietje Precies was, dat had ik al gezien, zoals jij werkt en bouwt, er maar heel weinig bouwers die zo secuur werken zoals jij !!!