Nieuwe vleugel voor Pilatus B4 3,75m

Het is echt ongelovelijk hoe die flexibele carbonlatten ineens super superstijf zijn in deze constructie. Een zware accu op de vleugel leggen terwijl deze enkel op het tipje op tafel rust... Hij geeft geen krimp!!
 
Dat is meteen het (een) nadeel van carbon. Het is sterker dan glas, en ook stijver. Dat stijver maakt dat de ligger niet/veel minder buigt. Een glasvleugel zie je buigen bij belasting (en dan denk je "oeps iets minder up mag ook ..."). Bij een carbonvleugel is die buiging veel minder (en dan breekt ie, als je pech hebt).
Compromissen, altijd weer compromissen ... :confused:

Maar ... hij ziet er netjes uit! :koud:
 
Vanavond de webbing van de 2e vleugel pas gemaakt en deel voorlijst en aileronlijst er aan gelijmd. Hopelijk dit weekend de webbing en de bovenste carbonligger verlijmen

64ca8dfa0fa4b52a4672be7eb34b2372.jpg


2e04c3dadfcb5925d40668d22adb4932.jpg


520ef3c19edafb546b36d7017dcd2f09.jpg
 
Ook de 2e vleugel is lekker sterk geworden.
Volgende week remklepbediening gereedmaken .
Ook de plankjes voor de indekken verlijmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag weer wat gedaan.
De verstoorder in de 2e vleugel pasgemaakt

b3cea1ef644ce0a0ed80048d35aca91c.jpg


Vervolgens de vleugelbuizen in de vleugel verlijmd.
We hebben een kam gemaakt om de 2° per kant te halen
f50cfef124962b1eb0068fe70ba9d7d6.jpg


cd976e163f92e04843b9ba63a24b6ec6.jpg


540d4ba397b9f5335d47c9d2d2a84dc2.jpg


Vervolgens de neuslijst in de juiste vorm geschaafd en geschuurd
c085026dc9edf44bd1f5f9321cd78c6e.jpg


95c6a8604f983dbc5fe7a29a133d7525.jpg


cb253d44a075a8bfe22249f76f6a8338.jpg


Verder de vleugels effe gewogen en wat blijkt
6cc6750675f0f241f624cb1c8bc089ec.jpg

Linkervleugel

27fd0bd79ab7e2af88d866085dd1a140.jpg

Rechtervleugel.

De vleugelbuizen verder in de epoxy en katoenvlokken verlijmd in de vleugels
58b9a5d7fbe80895c6446f81e3abd092.jpg


Volgende stap is om de indekking voor de bovenkant te maken.

Wordt vervolgd
 
Morgen indekking voorbereiden door plankjes aan elkaar te verlijmen.
Maandag de indekking op de vleugel verlijmen, maar waar is dat het beste mee te doen? De carbonliggers wouden we met epoxy doen maar wat is nu het beste voor de ribben
 
Vandaag het gat voor de vleugelbuis geboord in de romp
2cc57920b3e2ced16907d954708364a1.jpg


Toen konden voor het eerst de vleugels aan de romp

093013d05506bdabfe2df4bfaf13854b.jpg


1b6f5043a805777b6f8648183c0f6e53.jpg


051a0ae5ed43fa9cd7b4bef3f48d3965.jpg


Vervolgens begonnen met de indekking gereed te maken.

2mm balsa plankjes aan elkaar verlijmen door middel van een schuine las
5be43e2dcb39b5f7b3ceb95de872be14.jpg


9f227f59143981901f75d1c276f29489.jpg


392e2f59fe44847722ce5d583901d2b2.jpg


Vervolgens beide delen dmv schilderstape aan elkaar verbinden . Zo kun je hem mooi openen om daar een rupsje houtlijm in te doen.
d0958ec74aab01179dad6f81b09d008a.jpg


3db90ef71ead99ad497cb5eea3970ff3.jpg


De overtollige lijmresten weg vegen en dan goed laten drogen
484397e0d5e0ba6d66e56ee41994c956.jpg


Maandag hopelijk de bovenindekking verlijmen
 
Laatst bewerkt:
Prachtig zo een ribben constructie , kan je maar kort bewonderen, word een deel van de vleugel transparant ingedekt ?
Heb nog wel een vraagje, zo een schuine las is dat sterk genoeg ? Weet wel dat de ligger de buigkrachten moet opvangen, maar de torsie krachten moeten toch door de balsa indekking worden opgevangen?
Zelf heb ik altijd een schuine las op de platte zijde toegepast, of is dit niet echt nodig voor de indekking? De plaats van de las op de vleugel zal natuurlijk ook van belang zijn.
 
Schuine las op de platte zijde? Snap niet precies hoe je dat bedoelt, maar zoals wij het hebben gedaan is volgens mij de juiste/meest toegepaste manier? De lasnaad komt minimaal over 3 ribben te liggen.

Edit:
Ik snap al wat je bedoelt denk ik. Volgens mij wordt die manier van verlengen juist afgeraden. Zie onder andere vanaf post 336 in Raymonds topic.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/austria-elefant-ii.200373/page-17#post-3646930

Maar we zullen het meemaken, voor ons de eerste keer een vol beplankte vleugel bouwen!
 
Laatst bewerkt:
Raymond schuint ook de platte kanten, alleen de manier waarop hij dat doet is niet zo goed.
Als je de platte kant wil afschuinen leg je 2 plankjes met de platte kant op elkaar, op een stevige plank, anders buigen je latjes, bovenste laat je de lengte van de las verspringen en je houd ze samen tegen de vlakke schuurschijf van je schuurtafel zo schuur je beide latjes met de zelfde hoek., het geheel wel haaks op de schuurtafel. Met een bandschuurder gaat het ook maar dan moet je deze wel met de hand onder de juiste hoek houden.
Ik heb zo met fineerstrips van 150 X 100 X 3 mm 400 lassen gemaakt en met epoxy verlijmt.. Huid van mijn schip .https://lh3.googleusercontent.com/-...8I/AAAAAAAAC4Q/N7suGsZesFk/s640-Ic42/ROMP.jpg
Kops hout op elkaar lijmen heeft met de beste lijm maar 1/10 van de trekkracht van de houtvezel, iedere houtbewerker zal je dit afraden .
Normale lassen worden 1/10 geschuind, zwaar belaste lassen 1/20 , dus voor balsa 2 mm laat je de plankjes 40 mm verspringen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top