nieuwe zender

Tele= verre, metry= meting. Dus verre meting, meten op afstand. Met de juiste sensoren in het vliegtuig, b.v. voor spanning, stroom, toerental, temperatuur, hoogte, vario (stijgen/dalen), GPS informatie kan de ontvanger, die ook met een zendertje is uitgerust deze gegevens naar beneden sturen. Op de grond wordt deze informatie zichtbaar en/of hoorbaar gemaakt.

Je kan dus precies zien wat er met het toestel gebeurd.

De Telemetrie betekend kort dat de ontvanger ook een signaal terug stuurt naar de zender. En wat kun je hiermee? Nou ingebouwd zit al dat je zend module een signaal afgeeft als het ontvanger voltage te laag wordt. Met behulp van uitbreidings-modules kan je ook de hoogte, accuspanning, toerental en vast nog veel meer uitlezen op een hierbij aan te sluiten schermpje.

Hoi TS:
Zoals ik je openingspost lees: Je twijfelt over wat verstandig is om te doen, een nieuwe zender aanschaffen maar welke dan, verder met je huidige zender, maar die moet dan eerst gerepareerd worden.
Je wilt met vliegtuigen en helicopters vliegen. Dan is mijn eerste vraag: in welke mode vlieg je nu?
Zit de ratel rechts voor motor, rolroeren rechts en hoogte en richtingroer links dan vlieg je met mode 1. De meeste helicopterpiloten vliegen in mode 2. Als jij dat ook zo zou doen kan dat een voordeel zijn als bijvoorbeeld iemand je heli in wil vliegen.
Ik vlieg zelf zwevers in mode 1 en heli in mode 2.
Gisteren heb ik op de simulator gewisseld van mode 2 heli naar een motorkist in mode 1 en op 1 of andere manier is dat direct heel natuurlijk. Ik vlieg al 20 jaar met vaste vleugel vliegtuigen, dus sturen gaat intuitief.
Voor heli vliegen in mode 1 moest ik wennen. Maar de tuimelschijf op 1 stick vind ik wel een logische keuze.
Wat ik je nu zou aanraden is om voor heli vliegen een spectrum dx6I er bij te kopen als je zo ver bent. de orange spectrum ontvangers kosten 6 dollar en je kunt er een eflite MCPX mee besturen.
Voor dit moment zou ik je zender laten nakijken, en gewoon verder gaan op 35Mhz.
2,4Ghz is handig, maar absoluut niet noodzakelijk.
In de toekomst als jouw vliegtuigen geavanceerd of heel duur worden zou je naar een uitgebreidere zender hiervoor over kunnen stappen. In de toekomst hebben zenders meer standaard mogelijkheden zoals uitgebreide telemetrie en logging en dat tegen lagere kosten.

hey,
daar heb je wel gelijk in dat in de toekomst de prijs zal minderen. zelf vlieg ik nu in mode 1 zowel met heli als met vliegers. en de heli besturen in mode 1 gaat zonder problemen, ben ik nu al gewend :d wat natuurlijk wel het nadeel is aan mijn zender (futuba fx-18) is dat ik het wel een zeer moeilijke zender vindt qua instellingen. ik vlieg nu op de 40mhz en wat het eigenaardige is, dat is dat iemand van mijn club ook dezelfde zender heeft zoals ik, en op exact dezelfde plaatsen hebben wij storing. daarom dacht ik dat het misschien veiliger was om op 2,4 ghz over te stappen, omdat dit natuurlijk wel veiliger is. wat ik dan ook wel het leuke vond is die telemetry dat je dan hebt, dat facineert mij wel, omdat ik dag in dag uit bezig ben met cameratjes op mijn vlieger te hangen en microcontrollers programmeren en zo een spanningsdetector maak voor op mijn vlieger, dus die telemetry interesseert mij wel. maar ja het is de prijs soms hé die mij dwarszit :s heb eigenlijk veel te veel hobby's en modelbouw is natuurlijk niet erg goedkoop he. maar ik zal misschien eerst eens testen met een nieuwe accu in mijn zender te steken

hallo, ik heb een futuba fg8 zender gevonden, wat zijn jullie meningen over deze zender? is dit goed of raadden jullie mij dit niet aan?

ja heb tegengekomen, ziet er ook nog splinternieuw uit, heb gemaild voor de reden van verkoop. wat zijn jullie meningen over die zender?

hey,
ja maar ik zal ook eens navragen een vriend van mij heeft al zijn 2,4 ontvangers voor zo'n 15 euro. dit vindt ik dan al beter qua prijs :p

en jij vertrouwt je modellen toe aan dergelijke apparatuur? heb genoeg gevallen gezien van 'low-end' made in china prul dat ermee ophoudt.....
Niet dat HoTT niet in china geproduceerd wordt, maar staat tenminste onder controle van een gereputeerd Duits bedrijf, en daar heb ik nu toch wel iets meer vertrouwen in.......

hey hallo iedereen,
ik heb dus mijn nieuwe zender de futaba fg8 nog maar 3 keer gebruikt geweest. heb ik kunnen kopen voor 150 euro.

nu heb ik gekeken wat voor module er in zit, en er staat op TB45B
maar wanneer ik nu op hc kijk voor een ontvanger, staat bij compatible die nummer er niet bij. weten jullie of deze zender gaat met 1 van deze 2 ontvangers?
HobbyKing R/C Hobby Store : OrangeRx Futaba FASST Compatible 8Ch 2.4Ghz Receiver
HobbyKing R/C Hobby Store : Corona R8FA 2.4Ghz Fasst Compatible Reciver

Ik ben absoluut geen Futaba kenner, maar als er FASST op je zender staat dan moet hij met die twee ontvangers kunnen werken.
Kan je niet een plaatje posten van je zender, of linken naar een afbeelding ervan? Want ik kom van alles tegen dat er op lijkt maar geen fg8...

Dat is een T8FG, da's iets anders dan wat jij schreef.
Maar, dat is een heel nieuw model... dat heb je overgenomen voor 150 euro? Gefeliciteerd... kost nieuw ruim 400 euro!
En, dit moet inderdaad werken met een FASST ontvanger.

De zender heeft als benaming T8FG en niet fg8. Met de correcte naam is het een stuk gemakkelijker zoeken.

Naast de originele Futaba FASST ontvangers zijn er drie fabrikanten, die ook ontvangers leveren, die het FASST protocol kennen. Dat zijn Simprop, FrSky en Corona.

Nu adviseer ik zelf altijd de originele ontvangers te nemen, maar als je uit één van deze drie wil kiezen, neem dan de FrSky-ontvanger. Dat is nog eens de goedkoopste ook. Je moet echter eerst eens de volgende ervaring lezen. Je ziet dan de (uitstekende) reaktie van FrSky en de (waardeloze) reaktie van de winkelier. Controleer dus wat je koopt. RC Model Reviews • View topic - The TFR8 FASST-compatible Chinese receiver

Back