Nieuwe zenderaccu kapot (Graupner MX12 zenderset)

Ik heb vorige week een nieuwe zenderset aangeschaft van Graupner, de MX12. Hardstikke mooi setje maar nu doet zich een probleem voor met de bijgeleverde accu. Dit is een 1700mah NiMh accu volgens de documentatie (er staat niets op de accu zelf vreemd genoeg). Met de tegelijkertijd gekochte Graupner Ultramat 14 lader heb ik de accu in de zender aan de lader gehangen (0,1 A, standaard deltapeak instelling). Na enige tijd (ik denk een uurtje of 2) begon de lader te piepen en kreeg ik de melding 'contact verbroken'. Spulletje losgekoppeld, gecontroleerd en nogmaals aangesloten en de melding kwam niet meer terug. De volgende dag gaf de lader aan dat de accu vol was. Echter als ik eea aan het uittesten ben krijg ik na een half uurtje de zender ingeschakeld te hebben al het signaal dat de accu leeg is. Na nog tien minuten was de accu echt leeg en ging de zender uit.

Ik heb nog een aantal malen getracht de zender op te laden echter geeft de lader na zeer korte tijd al aan dat de accu vol is. Als ik daarna de zender weer aanzet is hij zo weer leeg. Iemand een idee hoe dit komt, is mijn accun defect (lijkt mij stug) of doe ik iets verkeerd met de instellingen van deze (voor mij) geavanceerde lader???

heb je wel de graupner laadstekker? als je hem via de zender laadt heeft de futaba stekker verkeerde polen.

Het is raadzaam de accu de eerste keer met behulp van een universeellader langzaam te laden met 170 à 180 mA. Dit gaat niet met de Ultramat 14 of je moet elke keer na 3 uur het laadproces opnieuw starten (de veiligheidstimer treedt dan namelijk in werking).

Bij volgende keren kun je wel met de Ultramat gaan laden, maar dan zal de stroom toch minstens op zo'n 0,85 A ingesteld moeten worden om een betrouwbare delta peak afslag te krijgen. Je bent dan versneld aan het laden (0,5 x C). In de handleiding van de zender staat trouwens vermeld welke laadstromen er zijn toegestaan.

Zelf ben ik nogal een tegenstander van het versneld of zelfs snelladen van zenderaccu's. Het gaat bij modelbouwers nogal eens een keer mis en dan heb je geen zender meer. Ik heb deze week nog een MX12 voor reparatie binnengehad, die onherstelbaar beschadigd was door een fout tijdens het laden. Je bent dus gewaarschuwd. Je kunt natuurlijk wél de accu uit de zender halen en 'm dan laden.

De lader is beveiligt tegen 'ompolen', dat is dus goed gegaan.

Ik ben ook niet zo'n voorstander van snelladen, zeker niet omdat ik er normaal gesproken ruim de tijd voor heb dus waarom haasten en risico lopen dat de zaak stuk gaat.

Ik had hem dus inderdaad zoals staat omschreven in de handleiding de eerste keer met 100mA geladen. De tweede keer met 500mA.

Ik geloof dat mijn broertje nog een robbe lader 5 heeft staan, zal even vragen om die te lenen voor de eerste goede laadcyclus en dan nog eens proberen. Bedankt voor de reacties.

Een gelijkricht diode kent een spannings val van +/- 0.8 volt , daar kan dus het probleem voor de lader liggen .
Beveiliging heeft zijn consekwentie,s !

Leo, bedoel je daarmee dat de spanning dan te laag wordt? Ik neem aan dat de mannen/vrouwen van Graupner daar rekening mee hebben gehouden?!

In serie met de laadaansluiting en de accu staat een diode. Deze diode zit daar om te voorkomen dat je de accu molt als je hem omgepoold aansluit op de lader. Maar er is nog een tweede reden. Als je (perongeluk) de laaddraden kortsluit zouden de draden en printsporen in de zender kunnen doorbranden. De diode voorkomt ook dit.
Nu is er een nadeel aan die diode. De accuspanning kan de zender niet "uit". Een lader kan die spanning dus niet meten en de deltapiek niet bepalen. Veel laders stoppen al heel snel na het aansluiten en geven dan een foutmelding.

Nu zijn er ook laders die meten terwijl de laadstroom nog loopt. Dat heeft in dit geval als voordeel dat je dan wel "een" spanning kunt meten. Maar.... die diode speelt je weer parten. Zoals Leo al schrijft zal er een spanning van 0,6 tot 0,8V over de diode blijven staan. De lader meet dus een spanning die 0,6 tot 0,8V HOGER is dan de werkelijke accuspanning.
Dat kan er net voor zorgen dat de lader al stopt met laden als de accu nog niet (helemaal) vol is omdat hij te vroeg "denkt" dat hij al wel vol is.

Om deze reden en de niet minder belangrijke redenen die Corrien al heeft opgegeven kan je dus beter de accu UIT de zender halen als je hem sneller wilt laden. Ook als je een lader wilt gebruiken die met het delta piek princiepe werkt kan je de accu beter uit de zender halen. Er zijn mensen (ik ook :wink: ) die de diode verwijderen of overbruggen. Dat kan natuurlijk wel maar dan moet je heel goed opletten dan je geen fouten maakt. Omdat er dan geen beveiliging meer in zit kan er een boel kapot gaan als je een (domme) fout maakt. :roll:

In een MX12 zit geen diode in het laadcircuit. Wél een 3A zekering, zoals velen reeds in de praktijk hebben gemerkt. Je kunt de accu dus via het laadcircuit van de zender laden, maar dan is het nog steeds verstandig om 'm buiten boord te leggen.

Erg belangrijk zijn ook de aanwijzingen in de handleiding:

• Test eerst door middel van een paar proefladingen uit, of de afschakel-automaat van het laadapparaat probleemloos werkt.
Dit geldt met name, wanneer u de standaard ingebouwde NiMH-accu met een laadapparaat voor NC-accu’s wilt opladen. Pas eventueel de Delta-Peak-afschakelspanning aan, wanneer het apparaat deze optie bezit.
• De laadstroom moet met de handmatige stroomkeuze van het apparaat worden ingesteld, om er zeker van te zijn, dat de max. laadstroom van 1,5 A niet overschrijden kan! Nooit aan het apparaat zélf de automatische keuze van de laadstroom overlaten!
• Voer geen accu-ontladingen of accu-onderhoudsprogramma’s uit via de laadbus! De laadbus is hiervoor niet geschikt!
• Moet de zender met meer dan 1,5 A geladen worden, dan moet deze in ieder geval uit de zender worden gehaald, om een mogelijke beschadiging door warmteontwikkeling in de zender te voorkomen.

Nou, ik heb het spul nu goed aan de gang. Het probleem zat hem inderdaad in de automatische afslag na 300 minuten. Met een laadstroom van 0,1A heb je een pakket van 1700mah dan natuurlijk nog niet vol zitten. Na een aantal cycli van 0,1A achter elkaar te hebben uitgevoerd sloeg de lader bij de laatste cyclus ergens halverwege af door de delta peak. De zender staat nu alweer een paar uur aan dus ik ga er vanuit dat het goed zit met die accu. De volgende keer zal ik hem laden met een wat hogere stroom zodat hij binnen 300 minuten vol zit.

Allemaal bedankt voor de hulp!

Jakkie takkie zei:
Nou, ik heb het spul nu goed aan de gang. Het probleem zat hem inderdaad in de automatische afslag na 300 minuten. Met een laadstroom van 0,1A heb je een pakket van 1700mah dan natuurlijk nog niet vol zitten.
Allemaal bedankt voor de hulp!

Is er een specifieke reden waarom je maar met 0,1 A laadt?
Ik kan me voorstellen dat je 1700mA wat hoog vindt; maar ik laadt hem zelf met 1 ampère; ruim binnen de 1C dus.
Ik vlieg minstens 8x (5 vluchten per keer) op een lading... als hij het 500 cycli volhoudt ben ik dus 4000 keer vliegen x 5 vluchten = 20000 vluchten verder.

Nadat mijn laatste NiMH zenderaccu het begaf heb ik lekker een 3s2600 lipo in mijn MC-19 geplaatst...
Graupner levert ze nu ook voor de zenders, werkt perfect, ook na een maandje niet vliegen alles nog lekker vol ;)
Heb van de defecte zenderaccu het snoertje met dat stekkertje afgehaald en hieraan aan de andere zijde twee goudstekkers gezet, deze dus ook aan de lipo die ik daarmee BUITEN de zender laad.
Het ding is echter niet leeg te krijgen dus dat is nog niet nodig geweest :D
Aanrader!
De goedkope oudere 8 tot 12C packs zijn natuurlijk voor een zender al gauw voldoende....

even een vraagje aan corrien: ik behoor sinds gisteren tot de groep leeghoofden die de verkeerde laadstekker voor de mx12 heeft gebruikt. Accu staat nu op 8.4 volt ipv 10.nogwat/ Ik heb de goede laadstekker gepakt alleen nu laad ie niet meer. Ik heb de zender even opengeschroefd en de zekering (die onder de antennen zeg maar) is nog goed. Is ie nog ergens anders gezekerd of is het laadcircuit einde verhaal?

Alvast bedankt, Vincent

Back