nieuweling gaat vliegen

Wat mij betreft OK. Zou dan bij verenigingen kunnen.

Reden waarom het ter sprake komt is meestal als er vragen worden gesteld (zoals dit motor probleempje) die normaal op elke club beantwoord kunnen worden. Logisch dat je dan een opmerking krijgt over een club.

nou ik begin eruit te komen

wat het probleem was is dat het pijpje voor de druk ook in de brandstof zat dus het zo dus rondpompte tijdens het vullen,
nu heb ik deze omgedraaid zodat deze boven in de tank zit, en nu heeft hij geen problemen meer. start met 1 draai

het is een supertigre motor 4.0 dus 6,5 cc
is er iemand die ervaring heeft met deze motor (voor en nadelen )
en is er ergens een tekenin te krijgen van deze motor en wie is de fabrikant. ik bedoel met tekening een exploded view.

nu heb ik nog 1 probleem en dat is dat wanneer ik volgas heb hij ongeveer 4 sec blijft lopen en dan helemaal terug valt naar statonair en afslaat.

waarschijnlijk gewoon afstellen.

bedankt voor jullie reacties tot nu toe,

ow nog 1 vraagje, ik heb gelijk maar een goede lader gekocht een robbe lader 5
deze heeft de mogelijkheid meerder apparaten op te laden.
hij kan laden op 60 ma 80 140 180 en 500 ma
nu ben ik mijn gloeiaccu aan het laden van 2 v en 10.0 ah op 500 ma
de winkel verteld mij dat ik zo 20 uur moet laden
de lader word wel extreem warm is dit normaal?
en op welke spanning kan ik mijn vliegtuig laden en mijn zender Graupner mc12
jaja een hele hoop vragen maar die kunnen jullie vast beantwoorden .

Hoi,

De lader 5 wordt inderdaad flik warm als je op de 500 mAh aan het laden bent. Dit is dus vrij normaal. Je laatste probleem dat hij afslaat na 4 seconden is bijna zeker een afstel probleem. hij loopt dan waarschijnlijk iets te arm.

edit: Owja en je kan heel makkelijk uitrekenen hoe lang een accu aan de lader moet:

De capaciteit van de accu,bijv 10A gedeeld door de laadsnelheid en dat maal 1.4

dus voor je gloeiaccu zou dat ongeveer het volgende zijn:

10 / 0.5 * 1.4 = 28 uur. (uitgaand van een lege accu!)

En hoe snel je je zender en ontvangeraccu moet laden hangt een beetje af van de capaciteit en het type van de cellen. Meestal laad ik die op 1/4 van de capaciteit dus als ze bijvoorbeeld 2000mah zijn dan laad ik ze op 500mah.

Mark

die had ik gisteren ook gevonden en gelijk maar de hele manual uitgeprint :)

nu was ik vanmorgen lekker in de tuin bezig met het motortje af te stellen.
dit deed ik als volgt
hij loopt mooi stationair maar als ik gas geeft dan stottert ie en houd hij verschrikkelijk in.
dus ik laat hem vol gas zo sputteren en begin het stelschroefje aan de linkerkant aan te draaien dus de idle neadle dan gaat ie super hard lopen dus volle toeren zoals het hoord en die liet ik zo staan. dan geef ik gas terug maar blijft ie niet stationair draaien .
en ik heb het idee dat als ik aan de valve needle draai dus de lange aan de rechterkant als je voor het vliegtuig staat dat er niets gebeurd.

iemand nog tips

tja het goed afstellen van motoren wil geleerd zijn. Wij kunnen je in theorie wel op de redelijk goede weg zetten, maar om het goed te doen zul je toch eens met een ervaren persoon moeten samenkomen en met zijn hulp die motor goed afstellen.

Alles bij de basis afstelling is een combinatie van beide sproeiers. Als de stationair niet goed staat loopt hij niet perfect en als de volgas sproeier niet goed staat het zelfde. Je zal als eerste de basis moeten vinden van de stationaire sproeier en pas als deze redelijk goed is kun je gaan zoeken naar de afstelling van de volgas sproeier. Als die beide perfect zijn zul je misschien nog enkele kleine dingetjes moeten afregelen maar de motor loopt dan wel al betrouwbaar.

@sprokkel

Als je binnenkort even een keer tijd hebt dan zal ik even helpen met afstellen van de motor en het vliegtuig van zijn eerste vlucht. Dat scheelt je waarschijnlijk een hoop gedoe

Mark

Satoer schreef:

Is dus niet verboden (moet het vliegtuig wel lichter zijn dan 20kg en minimaal 50 meter buiten de bebouwing.)

Weet je dat zeker? Ik kon hierover zo snel niets vinden en is nieuw voor mij. Ik weet dat je met toestellen van 500gram overal mag vliegen maar 5kg.... Volgens mij mag het gewoon niet van de RLVD.
Als het namelijk WEL mag dan neem ik mijn zwever van 3kg mee naar een weiland in de buurt.... Heeft iemand hier meer info over (linkje of zo?). Het probleem is natuurlijk de verzekering. Stel er gebeurt wat, wat dan?

Groeten,
Marc

Moet je even navragen bij je verzekering.
In mijn polis stond:
Unive zei:
Zoals aangegeven in artikel 23.5.a van het speciaal reglement Aansprakelijk- heidsverzekering Particulier (AVP-5) is aansprakelijkheid voor een schade veroorzaakt met een modelvliegtuig alleen gedekt wanneer het gewicht van het modelvliegtuig niet meer dan 20 kilogram bedraagt.
Je moet natuurlijk wel toestemming van de landeigenaar hebben.

lijkt me ook een goed idee, heb je zaterdag wat te doen mark?
kan natuurlijk niet hebben dat het aan de motor zou liggen als ie crashed moet wel mezelf de schuld kunnen geven

nou ik ben wezen vliegen met mark alles ging goed behalve dat na de 3 vlucht het staart roer niet meer werkte en het vliegtuig een noodlanding moest maken met een niet zo goed eindresultaat.

heb gelijk een nieuwe gekocht een trainer 40 excel 2000 met rol roeren en die zijn we momenteel in elkaar aan het zetten.

was wel echt super gaaf kreeg er kriebels van in mijn buik.
en ik kan jullie vertellen dat ik ooit echt wel bij een club ga, wil uitindelijk gaan vliegen met een heli over een jaar of twee denk ik :)
verslavend is het geloof ik allemaal wel

Hoi,

Is inderdaad waar ik had hem bij de 3e vlucht voor hem op hoogte gebracht waarna ik hem naar rechts wou draaien zodat hij goed vloog en hij hem even over kon nemen waar dat wou niet. Ik dacht eerst dat hij misschien iets overtrokken vloog en daarom niet goed op zijn roer reageerde maar dit bleek niet het geval. We hebben toen geprobeerd om hem zo netjes mogelijk te laten crashen maar als je niet naar rechts (?) kan sturen dan wil dat niet zo. Gelukkig was er in de hele omtrek alleen maar weiland te zien dus dat scheelt.

Overigens had de charter van hem verdacht weinig V-stelling voor een richtingroer vliegtui waardoor hij heel traag op het richtingroer reageerde (toen dat nog werkte).

Ik vermoed dat het niet meer kunnen sturen kwam door een gebroken nylon stuurstangetje dat broos is geworden. Als je naar rechts wilt sturen dan moest de servo namelijk aan het stangetje trekken en dat wou niet meer. Er tegen duwen gaat natuurlijk nog wel en door de luchtstroom komt hij wel weer recht.

Het resultaat was trouwens de motor eraf en het stabili in tweeen. :D

Mark

ik heb even een vraagje aan jullie,

hoe bevestigen jullie de suldeerbusjes aan de stuurstangen,
soldeerbussen de naam zegt het al solderen dus zou je zeggen.
maar doen jullie dit hard solderen of met tin?
de winkel vertelde mij dat ik het het beste kon doen met 5 min epoxy omdat dit ook nog beter tegen trillingen kon, wat is jullie bevinding hierover

die winkel zou ik voorlopig wegblijven, wat een advies zeg :(

solderen met gewone tin met harskern

Dit forum is ervoor om jou en anderen te helpen, en er ook voor te zorgen dat wij in de toekomst nog veel plezier kunnen beleven van onze hobby.

En wat ook belangrijk is, om ervoor te zorgen dat een enkeling onze hobby niet een slechte naam gaat bezorgen door zomaar effe ergens in het wild iets uit te gaan proberen met alle mogelijke gevolgen van dien.

ik vlieg niet alleen , ik vlieg onder begeleiding van een ervaren piloot, die altijd in kan grijpen als het mis gaat. heb toestemming van de boer om te vliegen. en in een omtrek van meer dan een kilometer alleen maar weiland . maar ik denk dat ik de discussie maar beter niet aan kan gaan.

Back