Richard Branderhorst
PH-SAM
Ton, Ik denk dat omhoog een lichte voorkeur heeft op naar beneden.
Strikt genomen remt naar beneden ook, plus zou je ook langzamer kunnen vanwege een verhoging van de Lift. Maar hier komt de tipstall weer om de hoek kijken. Dus ja, ik zou in feite ook beter naar boven aanraden, als je het dan toch doet. Maar overdrijf het niet, zorg dat je nog wat aileron uitslag overhoudt. Een 3-4mm, meer zou ik niet doen.
Hou er wel rekening mee dat in beide gevallen de rolsnelheid sterk terugloopt, en dat kan je de parten spelen als het erg turbulent is op final. Maar wat let je, probeer gewoon beide opties.
Zoals ik al eerder zei, behalve een kraaienmixer vind ik deze manier van spoilerons of flaperons het niet echt een aanrader, het kistje is maar licht en met een mooie vlakke final en wat oefenen kun je hem snel voor je voeten neerzetten.
Strikt genomen remt naar beneden ook, plus zou je ook langzamer kunnen vanwege een verhoging van de Lift. Maar hier komt de tipstall weer om de hoek kijken. Dus ja, ik zou in feite ook beter naar boven aanraden, als je het dan toch doet. Maar overdrijf het niet, zorg dat je nog wat aileron uitslag overhoudt. Een 3-4mm, meer zou ik niet doen.
Hou er wel rekening mee dat in beide gevallen de rolsnelheid sterk terugloopt, en dat kan je de parten spelen als het erg turbulent is op final. Maar wat let je, probeer gewoon beide opties.
Zoals ik al eerder zei, behalve een kraaienmixer vind ik deze manier van spoilerons of flaperons het niet echt een aanrader, het kistje is maar licht en met een mooie vlakke final en wat oefenen kun je hem snel voor je voeten neerzetten.