[nieuws] Durafly EFX leverbaar :)

  • Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
Ton, Ik denk dat omhoog een lichte voorkeur heeft op naar beneden.
Strikt genomen remt naar beneden ook, plus zou je ook langzamer kunnen vanwege een verhoging van de Lift. Maar hier komt de tipstall weer om de hoek kijken. Dus ja, ik zou in feite ook beter naar boven aanraden, als je het dan toch doet. Maar overdrijf het niet, zorg dat je nog wat aileron uitslag overhoudt. Een 3-4mm, meer zou ik niet doen.
Hou er wel rekening mee dat in beide gevallen de rolsnelheid sterk terugloopt, en dat kan je de parten spelen als het erg turbulent is op final. Maar wat let je, probeer gewoon beide opties.
Zoals ik al eerder zei, behalve een kraaienmixer vind ik deze manier van spoilerons of flaperons het niet echt een aanrader, het kistje is maar licht en met een mooie vlakke final en wat oefenen kun je hem snel voor je voeten neerzetten.
 
Ik heb hem net weer gevlogen, windstil weer.
Had nu de ailerons 50% differentieel ingesteld, nu zijn de rollen vrijwel langs een snoertje... ik ga nog eens met 60% proberen. Uiteraard loopt de rol snelheid wel terug.

Het instellen van flaperons om te remmen (naar boven of naar beneden) heeft mi weinig zin, ik heb daar slechte ervaringen mee. Alleen als je dubbele ailerons/flaps hebt, kun je een kraaienmixer programmeren en dat werkt wel.

Ik heb toch nog eens gevoeld aan de romp, maar echt slap is het ding helemaal niet, vreemd dat hij "kwispelt", heeft iemand gezien dat dit echt een flexen van de romp is? Of is het toch een gierbeweging?
Kennelijk hebben ze bij het testen dat ook wel gezien, want ze hebben onder aan de staart een klein vinnetje geplaatst. Want één van de oorzaken van Dutch Roll is een tekort aan richtingsstabiliteit (vaak door te korte rompen in vergelijking met de spanwijdte.)
Een vin (zie ook bij watervliegtuigen) kan een te kleine richtingsstabiliteit gedeeltelijk corrigeren zonder grote verbouwingen aan het basis model.

Is dit in een Spektrum DX8 de "AIL>RUD" mix?
Je kan daar bij Up en Down een percentage invullen.
Waar heb jij die 50% ingesteld?
 
Helidude

Neenee, dat is de mixer die je nodig hebt om ailerons met rudder te mixen...
Die heb ik er wel op zitten, maar is schakelbaar on/off

Ik heb weliswaar een DX7, maar verschil valt wel mee denk ik
Allereerst moet je het flaperon menu activeren, om de zender te vertellen dat je met twee ailerons werkt.

Daarna ga je in het flaperon menu zelf en daar kun je de mate van differential instellen, zoals je ziet bij mij op 50%.

Ik heb net ook de mixer gas/rudder ingesteld: gas dicht is rudder neutraal, volgas is een paar mm rechts uitslag.
Afstellen doe je door een losse 5V accu aan de ontvanger te koppelen en dus niet met power van de aandrijvingsaccu, anders gaat de motor aan de gang als je met het gas aan het spelen gaat.
Prop demonteren gaat ook, maar dit is veel makkelijker.

IMG_3201.JPG
 
Thx, heb hem gevonden. :D

Diff_zps9096150f.jpg


Ik heb het op een 3 standen schakelaar gezet (Aux 2), dan kunnen we het in de vlucht uitproberen.
Wat ik zie aan de EFX racer is dat het aileron stuurvlak dat naar beneden gaat, iets minder naar beneden gaat.
Dat is correct?
 
Helemaal goed :)
Je zult hem snel zonder de schakelaar doen, want hij vliegt gewoon altijd beter met differentieel. Er zijn maar een paar modeltypes zoals zeer snel vliegende jets, of een delta, die geen of soms wel eens "verkeerde" differential nodig hebben. De rest heeft er zonder meer baat bij.
 
Helemaal goed :)
Je zult hem snel zonder de schakelaar doen, want hij vliegt gewoon altijd beter met differentieel. Er zijn maar een paar modeltypes zoals zeer snel vliegende jets, of een delta, die geen of soms wel eens "verkeerde" differential nodig hebben. De rest heeft er zonder meer baat bij.

Top, bedankt.
Hebben we weer wat te testen bij de volgende vlucht.

Ik heb er ook spoilers op gezet.
Spoilers_zps0da941e6.jpg

Van wat ik heb gelezen helpt het niet veel, maar zo leren we weer wat.
Mijn EFX heeft pas twee vluchten gemaakt, daarbij schoot hij de eerste landing compleet het veld over.
Ding zweeft eindeloos... :eek:
 
Vandaag de bestelde APC 5x5 prop binnengekregen.
Net uitgebalanceert en ga ik morgen testen.
Propje voelt stijf aan.
Verwacht hogere snelheid dan de stock 5x5 flexachtige prop.
Vr Gr E
 
Vandaag met de APC 5x5 prop erop gevlogen.
1 woord: TELEURSTELLEND.
Nog effe en dan hang ik deze EFC racer in de treurwilgen.
Liek wel hoogdekker snelheid.
Maarja.......ben dik verwend met miene Funjet.Ha ha ha ha
DIE gaat pas hard en DIE blijft strak vliegen. (ook met wind)
Vr Gr E
 
Wat vond je anders dan verwacht?

Inmiddels heb ik de optionele high-flow kap er op.. Nog niet mee gevlogen
2014-10-13%2001.jpg

of anders gezegd: kap verloren :(
 
Had meer power verwacht met die apc prop.
Maarja.......is het gewoon niet.
Hoe kun je nou in hemelsnaam de kap verliezen??? ( ding zit fucking goed ingeklemt )
Denk dat jij de allereerste daarin bent op deze wereld, want heb er nog niemand over gehoord.
Zelfs op RCGroups niet.
En daar zit behoorlijk wat volk dat met de EFX racer vliegt.
Ha ha ha ha ha
 
Ja.. Dat zal wel de reden zijn dat die kapjes in een paar dagen uitverkocht waren? ;)
Misschien ben ik gewoon de enige die het toe durft te geven :P

Blijkbaar niet goed genoeg toch dan lijkt mij.. Weg is ie.
 
Ja.. Dat zal wel de reden zijn dat die kapjes in een paar dagen uitverkocht waren? ;)
Misschien ben ik gewoon de enige die het toe durft te geven :P

Blijkbaar niet goed genoeg toch dan lijkt mij.. Weg is ie.


Ik denk dat die van jou gewoon sneller is dan de anderen, sja dan kan het kapje wel eens los komen;):D:D


Jan
 
Tuurlijk! :D
veul sneller man.. Waar hebben jullie et allemaal over ;) Hardstikke snel dat ding
 
Ha ha ha ha.............
Grapjas.
Snel zegt ie............
Mot je eens komen kieken naar miene Funjet op 5S Lipo.Ha ha ha ha
Wil haar zelfs op 6S Lipo gaan vliegen.
Genereer dan 1600W op een kistje van kilo vlieggewicht.

DAT is pas snel.
Daar lijkt de EFC Racer een dooie mus bij.
Maar.........voordat er weer forumleden gaan reageren op mijn aantijgingen.Ha ha ha
Mag de Funjet niet vergelijken met de EFC racer.
Daar ben ik me wel van bewust.
Hoe dan ook, links of rechts om.............de EFC racer zal nimmer dat onderbuik gevoel geven wat een opgefokte Dogfighter of snelle Funjet WEL kan geven!!
Vr Gr E
 
Overigens...........even wat feiten op een rij:

De Durafly EFC racer ziet er dan wel gelikt uit, maar het toestel kwispelt bij wat wind, heeft een tekort aan vermogen van wat het eigenlijk uitstraalt, zit erg slecht in de verf want dat bladdert er al af na paar keer de romp vastgepakt te hebben en.......de ruimte om te kunnen spelen met verschillende soorten Lipo packs is zeer nihiel.
DAT heeft een Funjet dus NIET.
Die kan worden gevlogen op een 2S 3000Mah Lipo tot een 6S Lipo die Gods veel vermogen genereert.
Vr Gr E
 
Ik denk dat dit vliegtuig heel geschikt is voor iemand die graag wat snellers wil na de Sport Cub, betaalbaar en toch een hele kluif als je niet gewent ben aan snelle vliegtuigen, ik vind een snelheid van rond de 160km niet verkeerd voor deze groep piloten;)

Je kan altijd betere en snellere vliegtuigen kopen, maar daar zit niet iedereen op te wachten:cool:


Jan
 
Back
Top