Nikko Sandhopper uit 1983.... nostalgie....

• Topicstarter Topicstarter Jean-Baptist
  • Startdatum Startdatum
J

Jean-Baptist

Guest
Hallo,

Mijn dochter van nu net 6 wil graag ook rc-auto rijden.:rolleyes:

Ik heb op zolder nog een vintage Nikko Sandhopper liggen uit 1983.
Hij doet alles nog, zelfs de winch en de hoge en lage gearing schakeling (wow! =zeer kwetsbare plastic tandwielen).:cool:

Alleen is er een probleempje; Zodra ik de zender aandoe gaat hij al rijden.
de trim staat al helemaal op reverse, maar hij blijft gestaag doorrijden.:confused:

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Of wat het probleem zou kunnen zijn?

Ik weet dat het een echt speelgoed ding is, maar hij is dan ook voor mijn dochter bedoelt.

Met de vriendelijke groeten, Jean-Baptist.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal eens een poging wagen....

Ik ga nu een foto maken....

100_1086.jpg

100_1085.jpg

100_1087.jpg

Getest,

Alle trims verzet, geen resultaat.
Kristal omgedraaid, geen resultaat. (hij blijft vooruit rijden)

Het lijkt wel of hij totaal geen contact heeft met de zender.
MAAR, zodra ik de zender uitschakel, staat hij dus wel netjes stil??

@ Turbo-Dreams

Bedankt voor je hulp, ik vond het al knap van mezelf dat ik de linkjes goed had.:thumbsup:

hoort die zender wel bij de auto? (en heeft de auto en zender dezelfde frequentie kristal? ) ik vraag maar hoor, heb zelf ook niet echt ervaring met nikko auto's, maar het feit dat de auto stil gaat staan als je de zender uitzet vind ik wel grappig.

@ Klamath; Hmm..... Dat had ik ook als eerste nagekeken. Op de zender staat 27.095Mhz. In de auto staat geen info over Mhz of band nummer.......

Ik lees net op de Nikko website dat het toch "gewoon" interferentie is.

De FAQ zegt dit tenminste. Nu test ik het ding bij mij op zolder, dus misschien is dat zo...

Zodra ik de kans heb, ga ik hem buiten testen.

Ik zal het laten weten hoe of wat....

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Jean-Baptist.

Ik heb ook in het veld getest, maar het mocht niet baten.

De auto reageert totaal niet op de zender. Op de tweede plek dat ik hem testte, precies hetzelfde probleem.

Ik ga andere kristallen proberen in de zendkast. Je weet maar nooit..... (zucht....)

Jean-Baptist.

Ik was waarschijnlijk te moe om goed te kijken, ik heb wel goed gekeken op het zendkristal (27,095 Mhz). In de auto heb ik niet goed genoeg gekeken, sorry heren.

In de auto zit een soort processortje, en een printplaatje (nr 367 geloof ik).....

hmmm..... dit dus

100_1088.jpg

......ff foto gemaakt......

Op de achterkant van het opstaande printplaatje zit het processorachtige "thingie".....

Maar dus geen Mhz te vinden....... het witte draadje gaat naar de antenne. Op de printplaat komt ie uit op een rond weerstandje.

Wellicht heb je nog ergens een oude zender/onvanger en een servo liggen. Zou je kunnen inbouwen. Of leverd dit onoverkomelijke problemen op?

Daar wringt hem nou juist de schoen;
-Hoe moet ik een andere ontvanger (standaard Traxxas 27Mhz) aan welke plekkies solderen?
-Op de gok of weet iemand ook daadwerkelijk wat ik waar aan moet monteren?
-Werkt de standaard Traxxas ontvanger ook op 12 volt? (de auto werkt wel op 10x AA batterijen)
-Hoe zit het dan met het monteren van de draden die normaal in stekkervorm in de ontvanger gestoken worden?
-Wat is de regelaar op het printplaatje?

Kortom; :help:

PS; Ik heb Nikko ook al gemaild voor raad, maar nog geen antwoord ontvangen.

Wellicht alle electronica vervangen? Dus ook de esc (motor, passende accupacks gebruiken) Dan ben je direct van dat rare printplaatje af;)

Een Traxxas ecs en/of ontvanger kan geen 12V hebben.

Ja, heb ik ook over nagedacht, maar zal ik 2 passende 7Volt motertjes vinden?
1 om te rijden, en 1 om de lier te laten draaien....
Kan ik alle electronica kwijt onder het kapje?
Ik moet er nog eens goed over nadenken.

Tamiya heeft ooit eens een esc uitgebracht met de ontvanger geintregeerd. Heet geloof ik C.P.R. unit. Heeft de groote van een standaard esc. :mrgreen: Ik heb hier trouwens nog wel een 7,2V Tamiya 380 motor liggen. Doe ik niets meer mee..

Laatst bewerkt:
Ok, heel erg bedankt voor je aanbod.
Ik denk dat ik het motor probleem heb ondervangen, door extra draadjes te trekken naar de corresponderende batterij eindjes kan ik makkelijk aan de 7,2 volt komen.
En dus zou ik er een 7,2 volt regelaar op kunnen prutsen.

Ik zal je aanbod van het motortje zeker onthouden, vooral als het plan anders moet worden.

Bedankt, en met groeten, Jean-Baptist.

Back