NiMH accu laad maar tot 1,44 volt per cel...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door alm, 19 jul 2019.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nu wordt ik wel heel nieuwsgierig, heb je van dat door laden bewijs en tot wat voor minimal stroom kun je gaan waar het effect van het delta peak gebeuren niet meer op treed?
    De meeste, zo niet alle modelbouw gerelateerde computerladers, zijn voorzien van een maximale tijdsbegrenzing.

    Er zijn laders waarbij het spanningsdipje van het delta peak gebeuren lager gezet kan worden dan 5mV wat normaal de afschakel spanning is bij NiMh
    In het grafiekje kun je zien, dat bij de 4 cellen het afschakelen pas gebeurde, nadat de spanning 20mV is gedaald.
    Hoewel afschakelen niet helemaal waar is, de lader gaat automagisch over op druppelladen.

    Om het hoogste ontlaad rendement uit een NiMh accu te halen, kan zo'n accu het beste geladen worden met dezelfde stroom als waar die mee ontladen wordt.
    Met de kanttekening, dat het opladen niet sneller mag dan 1C.
    Of de fabrikant moet specifiek aangeven dat een hoger laadstroom dan 1C is toegestaan.

    Nog even terug komen op de 2 grafiekjes.
    De grafiek met de delta peak, betrof een accu van de ontsteking.
    En in de andere grafiek, was het de ontvanger accu.
    En eigenlijk had ik dat in moeten stellen op 450mA en 270mA laadstroom.
    Maar dat doe ik een volgende keer, als de Charter weer een dag zijn rondjes heeft gedraaid.

    Lekker ontspannen een uurtje sturen i.p.v. binnen 3 minuten een Lipo ff leeg trekken.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt zelf het bewijs al geleverd van het doorladen in je 2e grafiek, die ontvangeraccu.
    Een lader met Nul delta t zou dan na een tijdje geen spanningverschil uitslaan of overgaan op druppelladen, dat vind ik eigenlijk hetzelfde.

    En met hoeveel C je minimaal moet laden om een delta peak effect te krijgen, dat ligt een beetje aan de cellen maar er wordt door de fabrikant van accu's gezegd dat bij NiMh het pas optreed bij 0,4C laden en dan kan het minimaal zijn zodat het door de meeste laders niet gedetecteerd wordt.
    En dan gaan de accu's stuk, is weer een slechte naam voor de fabrikant..etc etc, daarom raden ze temperatuurladen aan en ook omdat dat de accu niet overlaad en delta peak wel.
    Maar als je het dan toch doet, minimaal 0,4C.
    En ja, je delta peak zo klein mogelijk instellen maar de normale gebruiker hangt de accu aan de lader en drukt op start, die gaat niet in het menu zitten wroeten.
    Doe ik zelf ook niet.

    Ik heb 11 jaar in die materie gezeten en er zit ook daar bij de specialisten wel eens verschil tussen wat ze zeggen.
    We deden heel veel zaken met Saft en ik mocht daar een weekje naartoe voor training.
    Het rare is dat ik dan ook wel eens in Shenzhen kwam waar onze systemen gebouwd werden en daar werd soms het tegengestelde gezegd.
    Zoals snelladen, Saft zei dat 1C het maximum was, de chinezen zeiden dat het veel sneller kon en zo stelden ze dan ook de software in.
    Dus dat was regelmatig een conflict.
    Saft wil dat zijn batterijen lang meegaan (levensduur) en de chinezen willen ze zo snel mogelijk weer opgeladen hebben na een ontlading.
    Voor beide dingen is wat te zeggen en wie heeft er dan gelijk?

    GJ
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Aangezien ik niet graag zie, dat mijn faq over delta peak laders uit 2008 inmiddels onjuistheden is gaan bevatten ben ik op het www gaan zoeken naar wat accu-fabrikanten tegenwoordig over het laden van NiMh accu's weten te vertellen. Indertijd heb ik me uiteraard zo goed mogelijk gedocumenteerd, waarbij ik de informatie van meerdere fabrikanten heb geraadpleegd. Die documentatie bewaarde ik toen nog niet op de pc, maar die ligt (blijkbaar) goed verstopt op zolder. Als je wil weten wat enkele fabrikanten adviseren voor het opladen kun je onderstaande verwijzingen raadplegen:

    Panasonic: https://eu.industrial.panasonic.com...ads/files/ni-mh-handbook-2014_interactive.pdf Blz 19 en verder beschrijft de diverse laadmethodes.

    Varta (knoopcellen): https://www.varta-microbattery.com/...ANDBOOK_Rechargeable_Button_Cells_NiMH_en.pdf . Voor de power-typen wordt het laden op blz. 29 beschreven.

    GP: https://documents.pub/document/nimh-handbook.html Het laden wordt op blz 12 beschreven.



    GertJan, bij langzaam laden (1/10 x C) wordt een accu als regel overladen. Dit kan geen kwaad, maar moet niet worden overdreven. Accu fabrikanten geven aan, dat dit de standaard manier is om NiMh accu's op te laden en dat bij het bereiken van een waarde van zo'n 150 - 160% van de te laden capaciteit gestopt moet worden omdat excessief laden wél slecht is. De 14 uur, die binnen de modelbouw wordt aangeraden, is dus nog niet zo gek en de ontvangeraccu van Hobbyist is daarmee dus prima tevreden.

    Bij snelladen gaan zowel temperatuur laden als delta peak laden uit van het principe van het overladen van de accu. Hierin is geen principiëel verschil en beide kan geen kwaad als het overladen maar niet te lang duurt. Als regel wordt temperatuur laden door fabrikanten als beste methode aangeraden en wordt delta peak laden als de meest gebruikte methode aangemerkt. Voor industriëel gebruik geniet m.i. temperatuur laden de voorkeur, voor modelbouw echter niet. De kans op gebruikersfouten is namelijk aanzienlijk hoger. We zijn namelijk niet allemaal even voorzichtig en/of zorgvuldig. Uiteraard kan een onjuiste instelling bij delta peak laden een accu om zeep helpen, maar dat kan bij temperatuur laden ook. In de tijd, dat er nogal wat discussies waren of hard pulse laden, soft pulse, continu, reflex of een combinatie daarvan was ook temperatuurladen meer gangbaar dan tegenwoordig. Daarbij ben ik alle problemen wel tegengekomen: sensor kwijt, sensor vergeten te bevestigen, sensor niet goed bevestigd, sensor niet aangesloten, sensor losgeschoten, pootje van de sensor afgebroken bij het op de accu wriemelen van de sensor en een 'gare' accu laden, waarbij de sensor op de enige, goede cel van het pakket was geplakt.

    Ik zal je niet tegenspreken, maar wil je dat hier thuis ook even komen vertellen?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iets zegt mij dat dit een voorzichtige aanzet is tot het mogelijk te kennen geven dat de volgende BBQ in Maasland is?
    Moet je eens opletten hoe snel hij er dan is....
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Nou, ik stop meestal met laden als t kreng begint te piepen. Mijn 6 cells 3600 is dan lekker warm en ik kan weer even knallen. Zo doe ik het heeeel erg lang en de accu doet na al die tijd nog prima.

    Met lipo ga ik wel anders om.

    Oh, en laatst zei iemand tegen me dat je eigenlijk geen oplaadbare batterijen mag gebruiken voor je zender omdat die geen 1.5V zijn. De zender zou dan niet goed meer weken. Mijn antwoord was dat ik er wel 4 of acht in stop dus die 1.5V red ik wel. :)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat is voor de overgrote meerderheid van de (goede) apparatuur totaal niet waar. Veruit de meeste 1,5V "batterijen" zakken vrij snel in en blijven rond de 1,3V tot 1,4V hangen. Een net geladen NiCad cel was ook tegen de 1,5V wat inzakt tot 1,2V tot 1,3V. Dat is maar een heel klein beetje minder dan met "batterijen" en daar merk je niets van!
    De moderne 2,4GHz zenders werken intern vrijwel allemaal met 3,6V of misschien 5V. Er zit dus een spanningsregelaar in die van de hoge spanning netjes de juiste lage spanning maakt. Meestal is voor die regelaar een ongeveer 2V hogere spanning nodig dan de interne werkspanning. Dan zou iets van 7V nog voldoende moeten zijn. Dat blijkt ook wel want veel zenders werken met 2S LiPo of LiFe accu. Er zijn ook zenders die met één LiPo cel werken!
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb iets meer reden nodig om naar Maasland af te zakken, dan een alleen voor een praatje tegen de vrouw des huizes.
    Kan ik bij jou een MPX SX9 om laten bouwen naar een SX12, zonder dat tie naar de fabrikant opgestuurd wordt?
    Zo iets van klaar terwijl u wacht, dat zou een reden kunnen zijn.

    Meneer Brutus, een draadje kapen om een BBQ bij Jan los te peuteren, gaat alle proporties te buiten.
    Wie was bij de vorige als laatste weg? Uitgezonderd de gast heer/vrouw is de afspraak.
    Wie als laatste weg gaat, is de volgende keer aan de beurt.

    Om verdere vervuiling van het draadje te voorkomen.
    Gelieve het vervolg van deze BBQ los peuter discussie voort te zetten op de Berg!!
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    In tegenstelling tot het antwoord van Ernst kan ik daar uit ervaring wel over meepraten, de Futaba T4GRS heeft een houder voor 4 batterijen, gebruik makend van 4 NiMh cellen schiet die bij nog geen halve ontlading in de batterij alarm. Een LiPo heeft een te hoge spanning volgens de specs en wordt dan ook afgeraden door Futaba en kom je door een aparte maatvoering van de ruimte uit op een vreemde maat 5 cellen NiMh of een passende LiFe pakket.

    Verdiep je anders eens in NiZn, oplaadbare batterijen met een spanning van 1.6v.
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Mooi spul dat NiZn. Wel jammer dat je dan weer een andere lader nodig hebt.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dit is helemaal niet in tegenstelling met wat Ernst stelt. Hij heeft het over de overgrote meerderheid, dat de T4GRS daar niet bij hoort is daarmee een van de uitzonderingen.
    Bij de T4GRS zender wordt als upgrade een NiMH pakket met 5 cellen én een beveiliging geleverd.

    In de praktijk blijken deze cellen heel veel levensduur problemen op te leveren.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ook de mededeling over de specificaties is niet juist. Net als de meeste Futaba zenders is het impulsdeel van een T4GRS gestabiliseerd op 3,2 volt en is het hf-deel gestabiliseerd op 3,3 volt. Voor de zender maakt het dus niet uit met welke spanning men werkt (tenzij deze te hoog is voor de spanningsregelaars), vandaar dat er vier mogelijkheden worden vermeld in de (Duitstalige) handleiding:

    - 4 batterijen. Het onderspanningsalarm wordt daarbij ingesteld op 4,1 volt
    - een 5-cellen Ni-accu, alarm op 4,9 volt
    - een 2s LiFe accu, alarm op 5,8 volt
    - een 2s Lipo, alarm op 7 volt
     
  12. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Kleine toevoeging: de meeste (digitale) electronica werkt vandaag de dag nominaal met 3.3V (en straks 2V5, 1V8 en lager).Het analoge RF gedeelte zit nu meestal op 3V3.
    Het onderspanningsalarm heeft in deze niets te maken met de electronica van de zender maar enkel met de ontlaadcurve van je accu. Afhankelijk van het type accu stel je dit alarm een paar 100 mV hoger in dan het punt waar je weet dat je accu vrijwel leeg is - 5-10 min later gaat het heel steil bergafwaarts en is is je accu echt leeg
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Uiteraard heeft het accu-alarm uitsluitend te maken met de accu. Het vermelden ervan bij de diverse accutypen was dan ook gericht op de mededeling van Roelof, dat dit alarm met 4 NiMH cellen al afgaat als de accu slechts voor de helft ontladen is. Ergens klopt er dan iets niet met de accu of de instelling van het alarm.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat kwam omdat ik 1 van de 1e modellen had en in die manual werd afgeraden standaard AA Nixx batterijen te gebruiken mede door de spanningsspecificatie. Ook geeft de manual 5.7v als low voltage aan en met NiMh op 4.9 dus bleek 4.9 de logische keuze omdat je dan bij volgeladen accu's enige tijd hebt. Die 4.1v low alarm komt niet in mijn manual voor.

    Maar ja, ik heb ook een T7XC waar in de manual staat dat een HT5F1800B NiMh pakket moet passen en dat deed die ook niet, een extra nokje zat in de weg om alleen nog de LiFe accu te laten passen. Door het verwijderen van het nokje pastte te NiMh accu net aan maar zit heel strak. Ik heb naar div Futaba suport emails deze opmerking gestuurd en nooit een reactie mogen ontvangen, ik vind dat slecht voor een zo'n duur en gerenomeerd product.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In de Engelstalige handleiding van de T4GRS staat, dat je geen Ni-cellen in de batterijhouder moet gebruiken, niet dat Ni-cellen niet zijn toegestaan. In de Duitstalige handleiding, die je bij de zender hebt gekregen als deze via een voor Nederland toegewezen importeur is geleverd, wordt daarover niet gerept. Die handleiding kun je hier trouwens downloaden:

    https://www.ripmax.de/media/download//t/4/t4grs-de.pdf

    Raar, dat je blijkbaar bij diverse importeurs wat hebt gemeld, maar dat ik nooit zo'n melding heb gekregen. Bij Futaba producten moet je trouwens wel bij de importeur zijn, die het product ook heeft geleverd. De meest gebruikelijke weg is daarbij, dat je je vraag/opmerking aan de winkelier of de servicedienst van de desbetreffende importeur stelt.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat klopt dus waarmee gesuggereerd wordt dat de zender niet op 4 cellen van 1.2v mag werken, de zender kwam toen nog bij Horizon Hobby vandaan.

    Als ze niet willen dat eindgebruikers contact zoeken met de support, geef dat aan of vermeld dat email adres niet. Maar je zult niet de moed hebben om het nokje weg te knippen, dan zit je met een accu. Overigens snap ik het idee wel van een aparte maat accu welke overigens net als de mijne buiten Futaba te vinden is maar waarom niet gewoon een 5 cellen AA pakket laten passen? Dan kan je gewoon een Eneloop pakketje wegproppen.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit staat er in de Engelstalige handleiding:

    Do not use commercial AA size NiCd and NiMH batteries. Quick charging may cause the battery contacts to overheat and damage the battery holder

    Er wordt dus niets gesuggereerd, je moet alleen beter lezen.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb even mijn manual erbij gepakt.
    Zoals opgemerkt wordt de 4.1v spanning als alarm op de dry cell stand niet eens in mijn manual opgemerkt (staat wel achterin de onlijne manual) dan alleen de foto met 5.7 op het display en bij de specs staat alleen operating voltage 6v (4 AA dry cells) of de optionele NiMh/LiFe accu. LiPo is niet eens gespecificeerd, zowel in de manual als in het menu.
    Maar bekijk het van de andere kant, als 4 cell Nixx en LiPo ook werken, waarom dat dan niet duidelijker aangegeven?
    Ook nog even in de manual van de 7XC gekeken maar ook daar zijn ze onduidelijk over het gebruik van LiPo of 4 cell Nixx dan alleen suggereren dat 6v nodig is in de vorm van 4 dry cell AA, 5 cell nixx of 2S life.
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Allereerst: de Engelstalige handleidingen van Futaba zenders en dus ook die van de T4GRS werden altijd door Hobbico (de inmiddels failliete USA-importeur) gemaakt (een vertaling van de Japanse handleiding) en was bedoeld voor hun eigen verzorgingsgebied. In de Engelstalige handleiding staat dan ook steevast op één van de eerste pagina's, dat je je buiten Noord-Amerika altijd moet wenden tot je eigen importeur voor vragen en service. Je kan dus klagen wat je wil, maar je moet daarbij wel op de juiste deur kloppen.

    Bij de levering van accessoires, zoals optionele accu's, hield Hobbico zich altijd strak aan het Futaba-programma. Voor bijv. de T4GR leverde men standaard een batterijhouder voor 4 droge cellen en optioneel een 5-cellen NiMH accu of een 2S LiFe accu en die worden dan ook in de handleiding beschreven. Waarom zou je verwachten, dat er ook accu-mogelijkheden worden beschreven, die ze zelf niet leverden?
    In de Engelstalige handleiding van de T7XC (die door Futaba werd verzorgd) staan uiteraard eveneens alleen de accu's genoemd, die Futaba zelf levert. Er wordt daarbij nergens gesuggereerd, dat 6 volt noodzakelijk is. Integendeel, er staat: Exceptionally, when using a battery other than this, select "Other" and set the low battery alarm voltage on your own responsibility. Futaba is not responsible for trouble caused by use of an unspecified battery.

    De Duitstalige handleidingen werden altijd door Robbe Modellsport gemaakt voor hun verzorgingsgebied. Deze handleidingen waren altijd uitgebreider en completer dan de Engelstalige. Ripmax.de heeft dit leveringsgebied overgenomen en levert nog steeds de zelfde handleidingen. Aangezien Robbe en nu ook Ripmax.de hun eigen accu-programma hanteerden en hanteren worden in deze handleidingen ook 2s LiPo's als optie vermeld.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, ik weet uit ervaring dat Robbe niets deed aan "grijze" import.
    Wij kochten de Futaba zenders destijds via Sablon of Merit en als er geen Robbe/Futaba op de zender stond dan werd je gewoon de deur gewezen, ook als handelaar dus ook als particulier.
    Je kon dus misschien wel aan de goede deur zijn maar er werd niet open gedaan.
    Misschien was dat bij Roelof ook het geval.

    GJ
     

Deel Deze Pagina