Dit zal altijd gissen blijven want alleen als de resten in een lab onderzocht zouden worden kan je misschien achter de echte oorzaak komen.
Het meest waarschijnlijke is gewoon een slechte cel. Een cel waar al een defectje in heeft gezeten. In de meeste auto's moeten de accu's nogal wat verwerken. Enorme stromen wanneer je optrekt en vaak hele hoge stroompieken tijdens het rijden. Vooral de off-road auto's hebben hier heel sterk mee te maken.
Wanneer er een klein fabrieksfoutje in een cel heeft gezeten dan kan het gebeuren dat er tijdens het rijden kortsluiting is ontstaan in die cel. De cel zal zich via die kortsluiting gaan ontladen maar er loopt ook nog een flinke stroom van de motor doorheen. Dat samen kan er voor zorgen dat die cel binnen heel korte tijd pisheet wordt. Hierdoor gaat het waterstofgas dat in de cel zit vrij komen en loopt de druk in de cel snel op. Er zit een veiligheids ventiel in die de overdruk moet laten ontsnappen om ploffen te voorkomen.
Tijdens het solderen van de cellen is het heel goed mogelijk dat het ventiel beschadigd is geraakt door te veel warmte. Hierdoor kan het niet goed meer werken en loopt de druk heel hoog op omdat het gas weg kan.
Het is ook mogelijk dat het ventiel niet beschadigd is maar dat de druk zo snel op is gelopen dat het ventiel gewoon niet snel genoeg het gas weg kon laten stromen. Hoe dan ook de druk is te hoog geworden en dan klapt de boel uit elkaar.
Wat kan je er aan doen? NIETS, jammer maar zo iets kan gebeuren. Je kan het pakket weer netjes maken en met 6 cellen doorgaan maar je kan natuurlijk ook een nieuw pakket kopen. En ja, hoewel de kans op zo iets als dit heel klein is kan het met een nieuw pakket weer gebeuren!
O ja, de regelaar? Die heeft hier niets mee te maken. De regelaar kan niets met de accu doen waardoor die zou kunnen ontploffen.