NiMH gescheurd/ontploft tijdens rijden

  • Topicstarter Topicstarter edwinpan
  • Startdatum Startdatum
E

edwinpan

Guest
Tijdens het rijden met mijn Traxxas Slash is na 15 minuten één van de cellen van mijn accupakket gescheurd/ontploft. Dit scheuren ging gepaard met een plof en lichtflits.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn wanneer dit gebeurd tijdens het rijden?

De accu was voor aanvang volledig geladen en pas 3 keer gebruikt.
Accu: Hyper Pack 4000 NiMH / 8,4V

Edwin
 
had je een deltapiek lader?
Naja je kunt tenminste nog emt 6 cellen doorrijden
 
ik had het zelfde met mee robitronic accu kwam door dat er teveel stroom uit de accu word getrokken dan word die te heet en dan knalt die kweet wel dat het aan de regelaar lag mis bij ou ook


greetz mike
 
Ik heb een YES I-PEAK 4500 lader, dit is een deltapeak.
De motor was niet bijzonder warm nadat dit is gebeurd.
Volgens mij is er dan ook niet (te)veel stroom uit de accu getrokken.

Het is (was) een 7 cel accupak.
 
Ook de regelaar kon ik nog gewoon vasthouden zonder blaren te krijgen.
 
sorry man dan weet ik het echt niet meer daaromben ik overgestapt op nitro

sorry man
succes ermee
 
Dit zal altijd gissen blijven want alleen als de resten in een lab onderzocht zouden worden kan je misschien achter de echte oorzaak komen.
Het meest waarschijnlijke is gewoon een slechte cel. Een cel waar al een defectje in heeft gezeten. In de meeste auto's moeten de accu's nogal wat verwerken. Enorme stromen wanneer je optrekt en vaak hele hoge stroompieken tijdens het rijden. Vooral de off-road auto's hebben hier heel sterk mee te maken.
Wanneer er een klein fabrieksfoutje in een cel heeft gezeten dan kan het gebeuren dat er tijdens het rijden kortsluiting is ontstaan in die cel. De cel zal zich via die kortsluiting gaan ontladen maar er loopt ook nog een flinke stroom van de motor doorheen. Dat samen kan er voor zorgen dat die cel binnen heel korte tijd pisheet wordt. Hierdoor gaat het waterstofgas dat in de cel zit vrij komen en loopt de druk in de cel snel op. Er zit een veiligheids ventiel in die de overdruk moet laten ontsnappen om ploffen te voorkomen.
Tijdens het solderen van de cellen is het heel goed mogelijk dat het ventiel beschadigd is geraakt door te veel warmte. Hierdoor kan het niet goed meer werken en loopt de druk heel hoog op omdat het gas weg kan.
Het is ook mogelijk dat het ventiel niet beschadigd is maar dat de druk zo snel op is gelopen dat het ventiel gewoon niet snel genoeg het gas weg kon laten stromen. Hoe dan ook de druk is te hoog geworden en dan klapt de boel uit elkaar.
Wat kan je er aan doen? NIETS, jammer maar zo iets kan gebeuren. Je kan het pakket weer netjes maken en met 6 cellen doorgaan maar je kan natuurlijk ook een nieuw pakket kopen. En ja, hoewel de kans op zo iets als dit heel klein is kan het met een nieuw pakket weer gebeuren!
O ja, de regelaar? Die heeft hier niets mee te maken. De regelaar kan niets met de accu doen waardoor die zou kunnen ontploffen.
 
hallo ernst

ja de regelaar kan wel degelijk een accu pack laten ontploffen
maar dan is er een kortsluiting in de regelaar en dan is die dus ook hemelen (defect)
ik heb het gehad met een rookie regelaar
in achteruit waren de feds door gebrand met resultaat dat ik de kabels van het betreffende pak goed heet heb gestookt voor ik stil kwam
regelaar stonk naar verbrand en de accu was gloeiend heet
direct afgekoeld door de zaak in het water te hangen
de accu werkt nog steeds de rookie was niet meer bruikbaar

maar dat was hier niet het geval want de regelaar werkt nog

groetjes raf
 
De accu is vandaag teruggestuurd naar de leverancier.
Ik verwacht een nieuwe te krijgen onder garantie.
 
Helaas RAf maar de regelaar kan niets doen om je accu te mollen. Wanneer je regelaar kapot gaat kan de accu daardoor natuurlijk ook kapot gaan maar dan is de kortsluiting de oorzaak en niet de regelaar.

Helaas wordt een accu heel vaak uitgesloten van garantie. De gebruiker kan daar te veel "verkeerd" mee doen. Maar gelukkig werkte de winkelier mee in dit geval en is de accu naar de leverancier gestuurd. Nu maar afwachten wat daar uitkomt.
 
Back
Top