Nimh laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Wes56, 16 mrt 2010.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    In de handleiding schrijven ze hierover niks.Alles dat je verschillende batterijen gelijktijdig mag laden maar max 700mah niet overschrijden.Dus zou ik dit beter niet proberen?
    Hier de handleiding.
    http://www.protech.be/Manuals/T0241manual web.pdf
    Mvg Wes.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de tabel geven ze verschillende laadstromen en de daarbijbehorende laadtijden, over parallel wordt niet gesproken.
    De NL versie staat vol met spel- en vertaal-fouten, eenheden en grootheden worden door elkaar gehaald.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Misschien moet ik eens de servicedienst van protech mijn vraag stellen?
    Of ik 2 laaduitgangen samen parallel kan verbinden.
    Mvg Wes.
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Alle recht-toe-recht-aan multiladers bevatten stroombronschakelingetjes, die bij benadering de stroom leveren, die op de uitgang staat. Dit soort schakelingetjes mag je straffeloos parallel schakelen. Uit het hoofd weet in dit niet zeker, maar volgens mij zitten de minnen van alle uitgangen al aan elkaar. Je hoeft dan alleen maar de plussen van twee uitgangen met elkaar te verbinden.

    Zo'n stroombronschakelingetje bestaat eigenlijk alleen uit één dikke weerstand, die in serie staat geschakeld met de te laden accu. Om een indicatie te geven, dat er wordt geladen zit er parallel aan deze weerstand een led + serieweerstand. Er loopt daarbij circa 25 mA van de laadstroom door de led en de rest gaat door de weerstand.

    In de lader zit dus een transformator, een gelijkrichter en een aantal van deze schakelingetjes.
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dan kan ik een gewoon simpel kabeltje maken.Dus kan ik van mijn bestaande laadkabel een plus(rode) banaanstekker bij de rode stekker die er nu aan zit solderen?Klopt dit?
    Dan zou ik 1 rode stekker in de plus van de 180mah laaduitgang steken en ene in de 80mah uitgang?De plus stekker steek ik dan in 1 van de plus laaduitgangen als ik het goed begrijp?
    Mvg Wes.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het verhaal van Corrien klopt helemaal.
    Ik heb een Graupner multilader waarbij juist de plussen al gekoppeld zijn.
    Als ik twee minnen koppel dan wordt de laadstroom de som van de twee gekoppelde uitgangen maar meer uitgangen koppelen kan volgens mij ook geen kwaad.
    Alleen staat op mijn lader duidelijk aangegeven dat de 500mA uitgang nur eizeln also nicht mit anderen bereichengleichzzeitig verwended wierden.
    Dat is verklaarbaar niet alleen tegen het overbelasten maar de 500mA uitgang zit op een 16V aftakking van de trafo terwijl de andere op een 36V aftakking zijn aangesloten.
    Dat zijn dan ook de spanningen gemeten op de onbelaste poorten.;)
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Eum wat moet ik dan nu koppelen?2 rode plusuitgangen of 2 zwarte minuitgangen?
    Jij spreekt nu van 2 minnen te koppelen.Als ik lees wat Corrien schreef dan zou ik 2 plusuitgangen moeten koppelen.
    Ik zie wel nog iets staan op de achterkant van de lader.Het voltage per uitgang is ook verschillend.
    Zie mijn foto.
    Als ik er 2 wil koppelen zal ik het voltage dan ook niet verdubbelen?Of mag ik niet kijken naar deze voltages?

    [​IMG]
    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is al weer een paar jaar geleden, dat ik ook de service voor ProModels deed, dus van deze lader weet ik niet uit het hoofd op de minnen of de plussen binnenin al met elkaar zijn verbonden, maar dat zie je snel genoeg. Eventueel kun je ook even met een multimeter Ohms meten (wel eerst de voedingssteker uit het stopkontakt halen). Bij twijfel koppel je zowel de plussen van twee uitgangen aan elkaar als ook de twee minnen. Jouw lader kan tot max. 700 mA laden, dus wel oppassen als je tegelijkertijd de 500 mA uitgang gebruikt.

    Naar de spanningen, die achterop de lader staan, moet je niet kijken. Bij een dergelijke lader wordt namelijk de uitgangsspanning aangepast aan de accu. Vermoedelijk worden de aangegeven stroomwaarden het best benaderd bij de aangegeven spanning. De 500 mA uitgang geeft dan bij een 4,8 Volt accu daadwerkelijk ook 500 mA en bij accu's met een hogere spanning een iets lager Amperage. Heel erg interessant is dit niet omdat je altijd 14 uur met 1/10 x C laadt. De 4 extra uren zijn niet alleen om verliezen, maar ook om iets lagere laadstromen te compenseren.
     
  9. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    ik heb hier nog een oude robbe lader werkt op het zelfde principe
    en daar ik de minnen door schakelen.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gewoon proberen, je ziet vanzelf wanneer het andere lampje ook gaat branden.
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok iedereen bedankt alvast voor de hulp.Zoiezo zal ik nooit meer dan 500mah laden.Dus de lader zal ik niet overbelasten.
    Zou ik dit eventueel dan kunnen uitmeten of ik dan wel met 260mah aan het laden ben?
    Op wat moet ik mijn multimeter zetten.
    Ik heb deze multimeter maar van elix. Is net dezelfde als deze:MY-64 - Digital Multimeter
    Mvg Wes.
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik denk dat het nu tijd is er even iemand met kennis van elektro techniek bij te halen.
    Op afstand wordt het wel moeilijk uitleggen.;)
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok zal een kabeltje maken en iemand vragen die wat van elektronica kent om het uit te meten voor mij of ik wel 260mah bekom.Is het niet mogelijk misschien met een multimeter?
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     
  14. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    indien je de stroom wilt testen die naar de batterij gaat kan je er inderdaad een ampere meter tussen plaatsen die deze stroom aankan ;)
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zou mijn multimeter dit kunnen?Zie post 51 welke multimeter ik heb.
    Mvg Wes.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je jouw meter volgens de onderstaande tekening aansluit en de draaiknop met de groene pijl tegenover de groene pijl links zet zal je bij 260mA laadstroom 0,26 op het display moeten zien. Kan eigenlijk niet fout gaan maar pas op voor kortsluiting. :eek:nweer:
    O ja, je moet de meter natuurlijk wel aanzetten. ;);)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt voor deze duidelijke tekening.
    Zal dit eens proberen.
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Net effen de test gedaan zoals Ernst schreef.
    Lukt perfect.Ik heb eerst laaduitgang 80mah en 180mah samengebracht en meet 0,29A. Iets teveel maar nog ok. Dan uitgang 60mah en 180mah samengebracht en dan heb ik 0,27A. Dus neem ik misschien beter deze om mn 2700mah batterij te laden.
    Heb het wel gemeten met een oude batterij van 2000mah omdat mn andere ingebouwd zit in vliegtuig.Maar zal normaal hetzelfde zijn zeker?
    Leuk dit forum.We leren elke dag bij.
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     
  19. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    En er ging weer een wereld voor me open na het lezen van alle reacties.......
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Eventjes hier verder in mn draadje vragen.
    Ik heb een nimh 4cel 2500MAH packje die een jaarke oud is.
    Haast niet gebruikt maar ik vond dat deze snel leeg loopt.
    Nu heb ik eens iedere cell los uitgemeten en ik zie dat er 1 cell een laag voltage heeft.
    Deze meet 0,89 Volt terwijl te andere ronde de 1,27 volt meten.
    Kan ik deze batterij pack gewoon weer 14 uur aan de lader hangen op 250mah?Of is deze ene cell stuk en zal ik zo de andere overladen? Of koop ik beter een nieuw pack?
    We weet raad?
    Alvast bedankt.
    Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina