Nine Eagles Bravo SX (opvolger van de Solo Pro, met schaalromp)

Even een update van m'n vliegkunsten:
Inmiddels heb ik de SX twee maanden en heeft het de nodige crashes overleeft. Wat ik zeker niet meer ga doen is van binnenshuis naar buiten te vliegen. Toen ik het probeerde was de wind bij de deur toch sterker dan de heli aankon dus een stevige crash met de eerste schade: ruitje van de cockpit gebarsten. Dat is met wat lijm weer hersteld en we vliegen weer vrolijk verder.
Af en toe hangen er slingers in de woonkamer.... iets met verjaardagen en zo :rolleyes: Dit is iets om wel rekening mee te houden want over de slingers heen vliegen kan wel maar gaat niet altijd goed :D in 1 geval bleef een ski achter een slinger hangen en maakte de heli wederom een behoorlijke crash. Ook nu weer een ruitje kapot en weer met lijm te herstellen. Maar het blijft leuke uitdaging die slingers :yes: Dus ik blijf het proberen.

Vandaag heb ik de besturing gevoeliger ingesteld en om eerlijk te zijn vliegt dat wel beter, kennelijk ben ik de eerste beginnersfase voorbij. De rechterbochten gaan erg makkelijk en die gebruik ik voor het circuit bij de landing. Nu ben ik de linkerbochten aan het oefenen want dat reageert toch heel anders. Als landingsplaats heb ik een muismat in gebruik met de witte H erop. Het is nogal een kunst om hier goed op te landen :cool:

Over de kwaliteit van dit model ben ik erg tevreden. Gemiddeld vlieg ik 4 keer per week en heb in die twee maanden geen kostbare crashes gemaakt terwijl het model vaak genoeg hard op de grond stuiterde :(

Heeft iemand al ervaring om met dit model iets te vervoeren zoals een legoblokje of zo? (dat is dus de volgende uitdaging die ik aanga :D )

Ik ben een roodfanaat en er is geen rooie Bravo SX, maar iets zegt me dat ik er één moet nemen.:mrgreen:

Nog meer versterking dus, straks kunnen we een leger beginnen!:lol:

Rood staat deze heli niet, ik ga voor de wit met zwart en goud (of is dat nou een andere kleur):D Ik heb wel nog een vraagje: Ik heb hier al twee keer gelezen dat het zo lastig is om de romp eraf te halen, maar, hoe haal je die er dan af?

Ik heb op een ander forum gelezen dat de staart wel redelijk makkelijk is, gewoon de onderkanten naar de zijkant trekken en je kan de staart eruit halen.

En zou je de lijm en het mes kunnen omzeilen door het landingsstelsel, de rotorbladen, de flybar en de schroefjes van de romp los te halen, waardoor je dan misschien de mechanica er onderaan uit kunt halen?

Rood staat deze heli niet, ik ga voor de wit met zwart en goud (of is dat nou een andere kleur):D Ik heb wel nog een vraagje: Ik heb hier al twee keer gelezen dat het zo lastig is om de romp eraf te halen, maar, hoe haal je die er dan af?

Ik heb op een ander forum gelezen dat de staart wel redelijk makkelijk is, gewoon de onderkanten naar de zijkant trekken en je kan de staart eruit halen.

En zou je de lijm en het mes kunnen omzeilen door het landingsstelsel, de rotorbladen, de flybar en de schroefjes van de romp los te halen, waardoor je dan misschien de mechanica er onderaan uit kunt halen?

Het probleem is dat de voorruit gelijmd zit. Maar inderdaad schijn je met een beetje buigen wel een eind te kunnen komen. En de meeste draaiende onderdelen, zoals de rotorkop en swash, kun je verwijderen zonder de romp los te hoeven halen. Alleen als je bij de ontvanger moet zijn, wordt het "pellen". Ik heb dat gelukkig nog niet nodig gehad.

De strepen op de witte romp zijn trouwens een soort oranje en donkerbruin/lichtzwart. Geen goud dus, maar het ziet er wel prima uit. De donkere ruiten steken er goed bij af. De donkerblauwe met witte skids is ook mooi, maar buiten wat minder zichtbaar, behalve in de winter, dan steekt dat blauw goed af tegen de sneeuw.

Oja, voor de mensen die de donkerblauwe met een wit landingsstelsel willen aanschaffen, het witte Nine Eagles plastic is wat brozer dan het zwarte.:)

Oja, voor de mensen die de donkerblauwe met een wit landingsstelsel willen aanschaffen, het witte Nine Eagles plastic is wat brozer dan het zwarte.:)

Schijnt bij deze skids mee te vallen. Ik moest die van mij rechtbuigen omdat hij klem had gezeten in de doos, en dat ging prima.

Beste allemaal;

Ik heb met intresse dit topic gelezen en zit toch nog met een (beginners ?)vraag.
Ik heb al een BravoIII (co-axiaal) en een E-sky Hunter (maatje groter co-axiaal) en vraag me af wat het verschil in besturen is tussen een co-ax en een FP ?
Ik vind namelijk de Bravo SX wel super qua looks, maar ben vooral benieuwd waar ik me op moet voorbereiden als ik de SX koop ?
bedankt !

Besturing is hetzelfde. Alleen is een FP een stuk feller. De Bravo SX is een prima helicopter na een Bravo III als je meer uitdaging zoekt. De Solo Pro overigens ook.

Besturing is hetzelfde. Alleen is een FP een stuk feller. De Bravo SX is een prima helicopter na een Bravo III als je meer uitdaging zoekt. De Solo Pro overigens ook.

Thanks voor het snelle antwoord !
Nog 1tje dan:
Kan je met de SX ook buiten vliegen ?
Of is die (net als de Bravo III) te licht ?

Ook handig om te weten dat je met de zender van je Bravo III prima de Solo Pro of Bravo SX kan besturen, dus je weer een paar centjes kan uitsparen.

een FP zal als je de sticks los laat niet zomaar hoveren, die zal altijd een beetje wegdrijven waardoor je constant input moet geven om te heli op 1 plaats te houden, bij een 45° flybar design valt dit wel nog goed mee.

een FP zal ook veel feller reageren op input dus als je ineens voluit vooruit geeft zal de heli er ook echt vandoor gaan, niet zoals bij een coax met een wandelpasje. ook door de staartrotor zal een FP sneller pirouettes draaien als een coax.

bij het opstijgen zal de heli altijd een beetje naar links willen gaan, dat moet ook gecorrigeerd worden.

als je al degelijk kan vliegen met beide coaxen zal je de bravo SX redelijk snel onder de knie hebben. het zal wel een verademing zijn voor buiten, daar kan de heli zelfs tegen een zuchtje wind (wel niet meer als een zuchtje)

Edit: voor buiten te vliegen is de bravo SX eigenlijk idd nog een beetje te licht. misschien een iets grotere FP met 90° flybar design, groter zal makkelijker zijn buiten en 90° flybar zal helpen met het opstappen naar een CP heli. NE heeft ook een Kestrel SX, een grotere broer van de bravo SX, deze schijnt ook leuk te vliegen, op rcgroups is daar meer over te vinden.

Laatst bewerkt:
Thanks voor het snelle antwoord !
Nog 1tje dan:
Kan je met de SX ook buiten vliegen ?
Of is die (net als de Bravo III) te licht ?

Ga er maar vanuit dat je dat het beste kunt doen met windstil weer. Alleen collective pitch helicopters zijn buiten goed te vliegen. De Bravo SX zal waarschijnlijk net even prettiger zijn buiten maar het blijft een indoor helicopter.

Heeft iemand al ervaring om met dit model iets te vervoeren zoals een legoblokje of zo? (dat is dus de volgende uitdaging die ik aanga :D )

Inmiddels heb ik wat experimenten gedaan met de SX en legoblokjes. De heli kan tot 10,7 gram tillen. Dan heb ik de motor vol "gas" maar vliegt het niet leuk meer. Wil je wel leuk blijven vliegen en toch lading vervoeren kun je naar mijn idee het beste onder de 6 gram blijven. (max. 3 legoblokjes ;) )

Nu nog een magneetje aan een touwtje lijmen en ik kan ook ijzeren lading oppikken :cool:

Zijn de lipo's van de bravoIII hetzelfde als die van de SX ?
(dan hoef ik er geen extra te bestellen)
En hoe kan het eigenlijk dat de SX wel buiten kan vliegen en de bravoIII niet ?

De SX is een single rotor fixed pitch en de Bravo III is een coaxiaal. Een coaxiaal is nog gevoeliger voor wind dan een fixed pitch. Maar zelfs een fixed pitch is buiten niet echt te vliegen. Het moet echt heel windstil zijn of je moet het leuk vinden om met de wind te vechten..

De lipo's van de Bravo III passen wel, maar hebben niet genoeg power. Ze zullen snel te warm worden, en ik verwacht dat je net 3 minuten zul kunnen vliegen, tegen ruim 5 met de originele Bravo SX 150 mAh accu.

De SX en Solo Pro kunnen door hun enkele rotor iets beter tegen een licht briesje, maar iets meer en vrijwel elke FP is kansloos, zoals Chow al terecht opmerkt.

De lipo's van de Bravo III passen wel, maar hebben niet genoeg power. Ze zullen snel te warm worden, en ik verwacht dat je net 3 minuten zul kunnen vliegen, tegen ruim 5 met de originele Bravo SX 150 mAh accu.

Ik bedoel andersom. Kan ik de Solo Pro 120 geschikt maken voor de Bravo III. Of kost me dat de motor.. Ik heb maar 1 Bravo III lipo en een zak vol met Solo Pro lipo's namelijk.. Nu moet mijn zoon steeds wachten..

Back