Nine Eagles Bravo SX (opvolger van de Solo Pro, met schaalromp)

Ik bedoel andersom. Kan ik de Solo Pro 120 geschikt maken voor de Bravo III. Of kost me dat de motor.. Ik heb maar 1 Bravo III lipo en een zak vol met Solo Pro lipo's namelijk.. Nu moet mijn zoon steeds wachten..

Ik heb het wel andersom gedaan, dus de Bravo III accu's in mijn Solo Pro. Geen probleem. (moest wel een stukje plastic wegsnijden?) Zolang het Lipo 1 cel is (dus 3,7 V) dan kan het eraan worden gehangen. De eventueel verschillende mAh zeggen alleen wat over de capaciteit.

Ik bedoel andersom. Kan ik de Solo Pro 120 geschikt maken voor de Bravo III. Of kost me dat de motor.. Ik heb maar 1 Bravo III lipo en een zak vol met Solo Pro lipo's namelijk.. Nu moet mijn zoon steeds wachten..

Mijn antwoord was op het bericht van ridini, maar ik wil jouw vraag ook wel beantwoorden. SP accu's werken prima in de Bravo III. Pas alleen op dat je niet langer gaat vliegen, want dat kan je wel een motortje kosten. Qua vermogen kunnen ze de extra power van de HK 120 wel aan, ik gebruik ze ook in mijn Solo coax. Ik zou trouwens wel oppassen met accu na accu vliegen, doordat de Bravo III een bijna volledig dichte romp heeft, worden de motoren warmer dan wanneer ze meer in de vrije lucht zitten. En zelfs dan worden ze na 10 minuten vliegen al vrij warm.

Ik heb het wel andersom gedaan, dus de Bravo III accu's in mijn Solo Pro. Geen probleem. (moest wel een stukje plastic wegsnijden?) Zolang het Lipo 1 cel is (dus 3,7 V) dan kan het eraan worden gehangen. De eventueel verschillende mAh zeggen alleen wat over de capaciteit.

Normaal gesproken heb je gelijk, maar bij de standaard Nine Eagles accu's hebben de 150 mAh lipo's van de Bravo SX niet alleen maar een hogere capaciteit. Ze kunnen ook hogere (piek)stromen hebben, want ze blijven zelfs in de Bravo SX koeler dan de 120 mAh versie in de (minder stroom gebruikende) Solo Pro. Daardoor heb ik voor de Bravo SX nog geen vervangende accu's nodig gehad, terwijl de originele van de Solo Pro allang overleden zijn, en zijn vervangen door de veel betere van Hobby King.

Laatst bewerkt:
Ok, reepje eraf gesneden en het werkt inderdaad. Uiteraard laat ik de helicopter tussen de vluchten door minimaal een kwartier of langer afkoelen. M'n zoontje houd anders ook z'n concentratie niet vast. Gaat erg goed met hem. Net bij 3e lipo heeft hij al zelfstandig gevlogen bij de laatste vlucht. Ik hou m'n vingers wel in de buurt nog om in te grijpen maar hij lijkt het door te hebben.. Kinderen leren echt snel.. Verbazingwekkend..

Ok, reepje eraf gesneden en het werkt inderdaad. Uiteraard laat ik de helicopter tussen de vluchten door minimaal een kwartier of langer afkoelen. M'n zoontje houd anders ook z'n concentratie niet vast. Gaat erg goed met hem. Net bij 3e lipo heeft hij al zelfstandig gevlogen bij de laatste vlucht. Ik hou m'n vingers wel in de buurt nog om in te grijpen maar hij lijkt het door te hebben.. Kinderen leren echt snel.. Verbazingwekkend..

Dat is mooi. Ik zie hetzelfde bij ons 5 jarig dochtertje, maar dan met een mini RC auto. Eerst zat ze steeds in de berm, maar nu kan ze al lussen rijden, en door poortjes. Alleen heeft ze nog niet altijd door dat als hij vastzit, gas blijven geven niet helpt, en hooguit uiteindelijk de motor zal slopen. Maar het valt me erg mee.

Hij is de Nintendo gewend dus hand-oog coordinatie is natuurlijk best goed. Ik moet zeggen dat de Bravo III ook wel een heel fijn helicoptertje is hoor. Uitstekend om te leren. Eigenlijk beter als een 3 kanaals en niet eens zoveel moeilijker. Eerder makkelijker door de mogelijkheid van roll. Denk dat hij bij 10 lipo's wel alleen kan vliegen.. Ik blijf er wel bij uiteraard maar dan hoef ik niet meer in te grijpen..
Kunnen we straks samen vliegen. Wel zo leuk.. ;)

Normaal gesproken heb je gelijk, maar bij de standaard Nine Eagles accu's hebben de 150 mAh lipo's van de Bravo SX niet alleen maar een hogere capaciteit. Ze kunnen ook hogere (piek)stromen hebben, want ze blijven zelfs in de Bravo SX koeler dan de 120 mAh versie in de (minder stroom gebruikende) Solo Pro.

Niks normaal gesproken, ik heb gewoon gelijk :D Jij geeft verdere informatie, de continue en maximale ontlaadstroom-getalletjes.

Niks normaal gesproken, ik heb gewoon gelijk :D Jij geeft verdere informatie, de continue en maximale ontlaadstroom-getalletjes.

Ja, ok, klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat de 110 mAh lipo van de Bravo III weliswaar past in de Solo Pro, en op het eerste gezicht goed lijkt te werken, maar de Bravo III accu's hebben niet alleen een lagere capaciteit, maar inderdaad blijkbaar ook een flink lager C-getal, waardoor ze na een paar vluchten al flink terug kunnen lopen en snel zullen "overlijden" door overbelasting. Dus ik zou niemand aanraden om Bravo III accu's in de Solo Pro of Bravo SX te gebruiken, ze zullen het niet lang uithouden.

Ja, ok, klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat de 110 mAh lipo van de Bravo III weliswaar past in de Solo Pro, en op het eerste gezicht goed lijkt te werken, maar de Bravo III accu's hebben niet alleen een lagere capaciteit, maar inderdaad blijkbaar ook een flink lager C-getal, waardoor ze na een paar vluchten al flink terug kunnen lopen en snel zullen "overlijden" door overbelasting. Dus ik zou niemand aanraden om Bravo III accu's in de Solo Pro of Bravo SX te gebruiken, ze zullen het niet lang uithouden.

Geen enkele Nine Eagles accu houdt het lang uit. Slechte accu's gaan snel kapot, want het zijn slechte accu's. Helemaal met die Nine Eagles birdies waarvan je verplicht bent een grote wekker te zetten omdat het te goedkoop was om nog een fatsoenlijke LVC in te bouwen. De Bravo III heeft trouwens sterkere motors dan de Solo. De Solo Pro trekt echt niet zoveel meer dan de Bravo III, gewicht is zelfs lager.

Maar normaal gesproken begrepen we je de eerste keer ook al.

Geen enkele Nine Eagles accu houdt het lang uit. Slechte accu's gaan snel kapot, want het zijn slechte accu's. Helemaal met die Nine Eagles birdies waarvan je verplicht bent een grote wekker te zetten omdat het te goedkoop was om nog een fatsoenlijke LVC in te bouwen. De Bravo III heeft trouwens sterkere motors dan de Solo. De Solo Pro trekt echt niet zoveel meer dan de Bravo III, gewicht is zelfs lager.

Maar normaal gesproken begrepen we je de eerste keer ook al.

Dan moet ik je toch even corrigeren, want de standaard Bravo SX 150 mAh accu's houden het wel degelijk lang uit. Blijkbaar heeft Nine Eagles daarvoor eindelijk een prima leverancier gevonden, de standaard 120 en 110 mAh accu's zijn inderdaad niet best.

LVC heeft trouwens daar weinig mee te maken, de 120 en 110 mAh NE accu's zijn gewoon niet opgewassen tegen de ontlaadstroom die de Solo Pro vraagt. En volgens de meeste mSR piloten gaan je lipo's ook een stuk sneller stuk als je steeds tot LVC vliegt. Wil je echt je lipo's langer laten meegaan, dan gebruik je een timer, of, zoals bij de NE heli's mogelijk is, let op het verval van de accu, wat prima te meten is doordat het throttle percentage op de standaard zender wordt weergegeven. Begin je met 50% throttle voor hover, stop dan uiterlijk bij 70%, of iets eerder. Dan blijft de spanning nog boven het afslagpunt als de heli wel LVC zou hebben, en haal je een veel langere levensduur. Op die manier zit ik met 1 lipo al op bijna 150 cycli, en dat voor een lipo van net een euro. (HK OEM 120)

Wat betreft de hoeveelheid stroom die de Bravo III vraagt, ik dacht dat je daarmee toch wel bijna 10 minuten kon vliegen op een 110 mAh lipo. Dat red je niet met een Solo Pro, dus dan zou de Bravo III toch wel degelijk een stuk minder stroom vragen. Bij een coax wordt alle energie omgezet in lift, maar bij een single rotor gaat een deel "verloren" aan het compenseren van de torque van de main rotor en om te sturen. Dus de staartmotor draagt niet bij aan de lift, en kost in dat opzicht alleen maar extra energie.

Laatst bewerkt:
Mijn originele NE lipo's zitten nu ook wel op fors wat uren en ik merk nog niks van slijtage.. Ik vlieg 5 minuten max..

Mijn originele NE lipo's zitten nu ook wel op fors wat uren en ik merk nog niks van slijtage.. Ik vlieg 5 minuten max..

De standaard 120ers die bij je heli zaten? Misschien komen de nieuwere ook van een betere leverancier. Ondanks dat ik netjes met al mijn lipo's om ga, heb ik nog geen enkele standaard NE 120 op meer dan 30 cycles gekregen, zonder dat hij bol gaat staan, of duidelijk kortere vluchten geven, of beide.

Ik vlieg nog steeds met de standaard lipo's van NE zelf. De 120.. Geen problemen. Doen het prima na al die cycles.. Zit zeker tegen de 100 aan wel schat ik..

Ik vlieg nog steeds met de standaard lipo's van NE zelf. De 120.. Geen problemen. Doen het prima na al die cycles.. Zit zeker tegen de 100 aan wel schat ik..

Merk je dan ook nog verschil tussen deze en de OEM 120 van Hobby King? Misschien haalt Nine Eagles ze tegenwoordig wel bij dezelfde leverancier als Hobby King... ;)

Mijn Bravo III vloog hooguit 5 minuten redelijk, daarna kon je als een gek bij gaan trimmen om het tollen tegen te gaan. Dus 6 minuten hooguit i.p.v. 10. De diameter van de motoren zijn 1mm meer dan de Solo. 6 op 7 mm, dat is 25% groter. De Solo Pro vloog prima op deze accu's, niks warm, 5 minuten ook.
Het verlies aan compensatie van de torque ligt gemiddeld op 30%. En dat aflezen van de throttle, dat voel je snel genoeg aan. Kan je op elke zender trouwens aflezen, analoog of digitaal. Gewoon je timer zetten, zit er niet voor niks op, is het makkelijkste.

Ja die van HK zijn krachtiger. De heli is feller. Maar de ouwe halen nog steeds makkelijk 5-6 minuten.. Ik heb de oude nu gemodificeerd voor de Bravo III. Daar heeft m'n zoon vandaag 2-3 keer mee gevlogen.

Ik had er 3 met issues... en daarna véél langer tot nu 4 Blade's zonder enkele mankementen. Het heeft een reden dat ik Blade ver boven NE heb staan. ;)

Back