Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Ik heb het trillen en slingeren van mijn type 2 main shaft kunnen verhelpen, zo lijkt het. Ik heb de 2 schroefjes iets los gedraaid en de kop tov de as steeds iets verdraaid, totdat ik een positie vond waarbij de slingering weg leek. Schroeven aangedraaid, accu erin en getest op verschillende percentages throttle. En inderdaad trillingsvrij. Dus ik kan weer met mijn favoriete rotor setup, die met dubbele links, vliegen.

De schroefjes die de rotorkop vasthouden op de as kunnen nu wel niet volledig worden ingedraaid omdat daar geen gaatjes in de as zitten, maar de schroeven hebben scherpe punten, dus de kop kan echt niet gaan slippen op de as. En vertrouw ik het niet, dan kan ik het altijd nog borgen met een drupje secondelijm, nietwaar? Nu alleen nog wat minder wind, zodat ik kan testen of hij weer als vanouds vliegt, of misschien nog beter, omdat de as nu niet meer slingert.

Kyosho Hype Solo Pro of de Nine Eagle Solo Pro.
Weet iemand het verschil?
bij quratel verkopen ze hem beide

Na een tijdje meegelezen te hebben toch maar eens besloten om een accountje te maken om ook mijn ervaringen en vragen hier kwijt te kunnen.
Sinds een kleine 2 weken ben ik in bezit van een Robbe Nano Arrow, eigenlijk een Nine Eagles Solo Pro, maar dan een ander merkje.

In de twee weken 1 keer schade gehad, de pinnetjes op de rotorhead waar de rotoren aan vast zitten waren afgebroken na een aanvaring met een kinderstoel... (net kinderen, die kinderstoelen, ze blijven gewoon NIET stilstaan!)
Schade gemaakt door een mainshaft + rotorhead van een NE Solo Pro aan te schaffen, precies hetzelfde gelukkig!

Verder vliegt het super! Hiervoor geen ervaring met heli's op wat coax speelgoed na.
Vlieg nu voorzichtig rondjes en 8tjes, en kan aardig precisie landingen maken op een zelfgebouwd heli platform wat een meter boven de grond staat.

Ben alleen nog opzoek naar extra accutjes, die van de Nine Eagles Solo Pro passen helaas niet. Proefondervindelijk achter gekomen door er een te bestellen... die ligt dus nu niets te doen. Zal hem eens te koop zetten hier.
Weet iemand waar de originele Robbe accutjes te koop zijn, of weet iemand welke wel passen?

Je kan ook het landingsgestel vervangen, dan moeten de accu's wel passen. Maar is de houder dan echt zoveel anders? Of heb je een misschien een oudere versie van het landingsgestel onder je Nano, en een nieuw type accu met de extra ribbel, die voorkomt dat je hem verkeerd kan plaatsen? Bij de Solo Pro heb je dat namelijk ook, heb je een wat oudere Pro uit de eerste series, dan passen de nieuwe accu's namelijk ook niet, tenzij je dat extra lipje wegsnijdt.

Post anders eens een plaatje van je accu en de houder, dan weten we zo meer.

@berghen: maakt niets uit, ze komen toch uit dezelfde fabriek. Enige kan zijn dat het ene merk een andere revisie verkoopt, dus een nieuwere ontvanger of landingsgestel bijv.

Laatst bewerkt:
Uit mijn hoofd heeft de accu van de Pro die ik aangeschaft heb inderdaad 2 van die ribbels, de originele accu's van de Nano hebben 1 ribbel, in het landingsgestel is een sleufje gemaakt voor 1 ribbel.
Een ander landingsgestel zou dan kunnen, maar is wat zonde als deze nog niet kapot is. Het 2de ribbeltje op de Pro accu wegsnijden zou een optie zijn, echter niet heel makkelijk volgens mij.

Vanavond kan ik wel wat foto's plaatsen, zit nu op het werk...;)

Edit: En natuurlijk bedankt voor de tip!

Laatst bewerkt:
Klinkt wel als wat ik in gedachten heb, dat je het nieuwe type landingsgestel hebt, maar een oudere losse accu. Als dat zo is, kun je het simpel aanpassen door de juiste ribbel van de accu weg te snijden, heb ik ook moeten doen om mijn oudere accu's in de nieuwe houder te kunnen gebruiken, zonder geweld te moeten gebruiken. ;-)

Ik ben benieuwd naar de foto's...

Wat is dan het nieuwe type landingsgestel, met 1 of 2 uitsparingen/sleufjes voor de accu's?
Wat gek dat ze dat zomaar veranderen, zit je dus met oude of nieuwe accu's die je niet kan gebruiken...:confused:

Nouja, we zullen het vanavond na het plaatsen van de foto's zien :)

Het oude type heeft 2 dunne sleufjes, het nieuwe 1 dikke. Reden voor de aanpassing is het onmogelijk maken de accu met de connector naar voren te plaatsen, wat bij de Solo (dus de coax) wel moet. Accu verkeerd plaatsen betekent opgeblazen ontvanger. Blijkbaar kregen ze daar veel klachten over.

Het is even lastig maar met een scherp mesje is het eenvoudig zo aan te passen dat oudere accu's in de nieuwe houder passen. En ze passen zonder aanpassing in de nieuwe lader.

Aanstaande donderdag ga ik de Kyosho Hype Solo Pro met alu koffer halen bij quartel, was in de aanbieding daar deze week. Ben benieuwd ziet er zeer leuk uit, zodra ik hem binnen heb zal ik wel eens een paar foto's plaatsen

Lijkt me een goede keuze. Volgens mij is dat dezelfde als die ik heb, en dan betekent een stekker tussen landingsgestel en ontvanger, dus geen solderen bij wisselen, een ontvanger met ronde potmeters bij de servo's die beter beschermd zijn tegen stof, en dubbele links tussen swashplate en rotorkop, voor meer controle over je cyclic. Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen.

Ik raad je wel aan bij opstijgen de eerste keren uit de hand te doen, of te zorgen dat je flink wat meters rechts en links vrij hebt. Met opstijgen kun je, als je er niet op voorbereid bent, hebben dat de heli een stukje zijdelings schuift.

Klinkt wel als wat ik in gedachten heb, dat je het nieuwe type landingsgestel hebt, maar een oudere losse accu. Als dat zo is, kun je het simpel aanpassen door de juiste ribbel van de accu weg te snijden, heb ik ook moeten doen om mijn oudere accu's in de nieuwe houder te kunnen gebruiken, zonder geweld te moeten gebruiken. ;-)

Ik ben benieuwd naar de foto's...

Inderdaad het nieuwe landingsgestel en een oude accu...
zie de foto's, ik ga proberen het extra ribbeltje op de accu met een mesje eraf te snijden zodat het weer past.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de bovenste rand van het rechter ribbeltje weghaalt, hoeft niet helemaal perfect weg te zijn, als het meeste maar weg is, dan zal het al passen.

Het is gelukt! Ik moest alleen beide ribbeltjes + wat van de zijkant van het Pro accutje afsnijden voor hij paste in de Nano.
De Nano vliegt wel prima met de accu, geen verschil te merken verder dus balans is verder ok en stroom toevoer ook.

Het was windstil tussen de regenbuien in, dus ben direct even de achtertuin in gegaan. Afstandsbediening op "advanced" mode gezet en knallen!
Jeetje wat een verschil zeg, heli gaat direct een stuk harder en reageert directer op stuur commando's!

Even wennen maar wel veeeel leuker buiten, beetje gek doen ermee.
Ik begin verslaafd te raken! :alien:

Mooi dat het gelukt is. En buiten leeft de Pro bij windstil weer en op volle stuuruitslagen inderdaad echt op. Je hoeft niet bang te zijn voor een aanvaring met de muur, met mogelijk schade aan je behang en je heli, etc.

En verbazingwekkend wat voor snelheid dit kleintje kan ontwikkelen, vooral in een bocht naar rechts, of als de neus een stuk naar beneden gaat in een stukje vol vooruit, nietwaar? Wel oppassen dan want vaak verlies je dan ook snel hoogte tenzij je wat gas extra geeft en duw je hem zo de grond in. :twisted:

Nou inderdaad het kleintje gaat als een speer, niet meer bang voor de muur maar wel voor de schutting kon met klapperende rotor bladen nog net optijd inhouden! :o

Volgende keer een veldje in de buurt opzoeken waar ik echt de ruimte heb.
Wat je zegt, met een bocht naar rechts krijgt die nog een extra boost.
Inderdaad wel throttle bijgeven want heeft inderdaad de neiging dan hoogte te verliezen, snap niet helemaal waarom dat is eigenlijk.

Zal dat te maken hebben met de aerodynamica van het helitje?

Ik denk dat het verliezen van hoogte komt doordat de staart iets omhoog komt. Je rotor staat dan wat schuiner tov van de grond, en meer van de lift van de rotor is vooruit gericht. Daardoor ga je sneller, maar tegelijk is er minder verticale lift, dus moet je wat gas bijgeven om dat te compenseren.

Hmm, dat klinkt eigenlijk erg logisch! Waarom heb ik daar zelf nou niet aan gedacht :rolleyes:

Ik houd het er maar op dat ik nieuw ben in het wereldje en dus nog een hoooop te leren heb.

Over een maandje, na nog wat oefenen met de Nano, ga ik voor een Honey Bee FP2. Kan je toch net wat meer mee volgens mij in het winderige Nederland.

Heb je daar ervaring mee toevallig?

Nee, geen ervaring, de Solo Pro is mijn meest geavanceerde heli. Ik weet wel dat de Honeybee FP momenteel erg slecht verkrijgbaar is.

Ja klopt, daarom verwacht ik over een maand ongeveer een te pakken te kunnen krijgen.
Maar de Nano/Solo Pro blijft zeker in bezit, vind het een machtig apparaatje!

Ik zag laatst een dingetje ervoor waarmee je ook leuk kon spelen.
Een soort reddingslijn met een vierhaak eronder, waarmee je dan bepaalde objectjes met een ringetje eraan kon oppikken. Ik zal eens zoeken of ik die website nog kan vinden!

Dat kan ook. Ik heb op rcgroups ook gelezen over mensen die hun flybar hebben ingekort, voor wat minder eigen-stabiliteit, en je kan dan ook niet meer hebben dat de flybar de canopy of staart aantikt bij wat wildere vliegacties. Zo kun je een wat mildere heli als de Pro toch wat uitdagender maken, al zal vliegen in wat wind nog steeds lastig blijven.

Ik weet nog niet of ik verder wil gaan richting CP, de Pro was voor mij vooral een "vakantieheli". Alles past mooi in een klein koffertje, altijd wel plek voor tussen de bagage in de auto, en als dan 's avonds de wind gaat liggen, even een rondje buiten vliegen. In ieder geval heeft deze heli zeker een hoge prijs/funverhouding, en de eenvoudige constructie maakt het luchtwaardig houden simpel vergeleken met sommige andere producten.

Back