Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Ik heb zaterdag ook even buiten gevlogen, de wind was niet helemaal 100% weg. Als de accu vers is dan kun je best hard rondvliegen maar als de spanning een beetje inkakt moet je vol vooruit nick blijven geven om alleen maar op de plek te blijven. Dus lijkt me bij jou ook normaal te zijn.
Het dingetje weegt maar 27 gram dus als je ook maar een zuchtje wind hebt dan kom je niet meer vooruit.
Ook bij mij heeft de swashplate behoorlijk speling op- en neer, dit is normaal.

Ja, en onderschat hierbij ook niet dat dit ding met de wind in de rug gewoon een soort van luchtvanger is en ook daar door niet echt lekker zal vliegen door zijn zeer lichte gewicht.

Wanneer het gaat om de expert modus, zul je ook zien dat je de heli kunt laten stallen door te fel te sturen. Het is wel zaak goed te varieren met gas op de juiste momenten.

Buiten zit je natuurlijk wel een beetje met het feit dat je gas zult moeten geven om tegen de wind op te kunnen boksen, maar bij 100% windstil weer is het echt super vliegen.

Helaas weer een te abrupte handeling, waardoor de balancebar de bladen weer raakte en een crash van grote hoogte....
De fly bar raakt nooit de rotorbladen... Wat er gebeurt is dat de fly bar cq balance bar in het horizontale vlak blijft draaien terwijl de staart of voorkant zo ver omhoog komt dat het een tik krijgt. Dus niet de rotorbladen. De balance bar is trouwens flexibel, dus met wat pech kan ie daarbij ook nog achter de cockpit-bevestiging links-boven schieten... En dan is ie daarna behoorlijk krom (gewoon terugbuigen! niets aan de hand).

staartmotor defect

Ook bij mij raakt de balancer-bar de staart of kap wel eens lichtjes. Maar dan sta ik ook wel behoorlijk wild aan de knuppels te rukken, dat hoor je ook niet te doen natuurlijk. "Smooth" vliegen is de bedoeling met deze dingetjes.

Zondagmorgen volop in de tuin gevlogen met windstilte:zon:, geweldig om rond te knallen tussen de planten en struiken. Soms merk je aan de heli dat er een miniscule windvlaag komt, terwijl aan de bladeren van de planten nauwelijks iets te zien is.
Ik heb nu ca. 100 vluchten gedaan en er is nog steeds niks gebroken ofzo. Wel merkte ik de voorlaatste vlucht dat ik ineens de tail anders moest trimmen dan eerst, en toen moest ik em weer terug trimmen naar waar hij eerst stond, en weer terug. Ik denk het zal toch niet:schrik:... en ja hoor, de volgende vlucht tolde hij alleen maar om zijn as en de tailmotor heeft alle fut verloren. De gyro werkt nog wel, dat heb ik even getest. Het heeft toch nog even geduurd in vergelijking met b.v. een Piccolo tailmotor, dus een nieuwe tailmotor heeft hij wel verdiend.:yes:

Ik heb de afgelopen dagen ook even geproefd aan het vliegen met deze micro-heli, maar ben er nog niet zo over te spreken.

Opstijgen vanaf de grond betekent in de meeste gevallen naar rechts of naar links wegsliden als een hockeypuck, tenzij je veel gas geeft. Ik start dus voorlopig maar uit de hand.

Verder was me het steeds moeten bijtrimmen ook opgevallen. Heb je de trims net even een beetje zo staan dat je een stabiele hover hebt, maak je daarna even een landing en je kan gelijk weer bijtrimmen. En de staart krijg ik gewoon niet echt stabiel. Of hij draait heel langzaam naar rechts, of langzaam naar links als je de trim 1 tikje verzet.

En klopt het dat je bij een pirouette kunt verwachten dat de heli een enorme zwaai schuin naar achteren of naar voren maakt? De eerste keer dat ik de neus iets wilde bijdraaien en dus een beetje "rudder" naar links gaf, schoot de heli direct op me af, en kon ik hem maar net ontwijken. Dus naast het grootste deel van de tijd trimmen, kom ik niet verder dan wat naar voren en naar links en rechts "sliden" maar zelfs een simpele pirouette lukt nog voor geen meter...

PS, uiteraard staat de zender in de beginner stand, aangezien ik alleen ervaring met coax-heli's heb.

@MULDERAJ: je hebt al eens eerder vermeld, dat er een verschil in de mainframe zit. Vandaag voor het eerst het "oude" frame gezien, daar zit de trailboom beduidend lager. Valt me op dat bij dit model de balancebar de tailboom niet kan raken, vraag me eigenlijk af welke van de twee nu de nieuwe uitvoering is. Lijkt mij dat de verlaging een verbetering is.

Is dat om de staartrotor meer effect te geven?

Ik heb trouwens mijn Solo Pro omgeruild voor de Coax versie. Ik was het grootste deel van de 5 minuten vliegtijd aan het trimmen, vooral de staart. En als je die trim iets aanpaste, kon je vaak meteen de andere 2 ook bijstellen. En na een landing begint dat weer. Dat, in combinatie met het fel uitbreken als je een simpele pirouette probeert leken me voldoende aanwijzing dat of deze heli nog boven mijn skill niveau ligt, of er met mijn exemplaar iets mis was. Ik probeer het, na wat oefenen met een 4 ch Coax, wat al een stap omhoog is van een 3.5 ch (3 ch met gyro) later misschien nog wel eens.

Kun je trouwens een Solo Pro gewoon binden aan de zender die bij de gewone Solo en zijn klonen, zoals de Merlin Tracer 60? Dan kan ik gewoon een bind-n-fly versie kopen tegen die tijd, hoef ik geen complete kit.

mijn solo pro start niet meer op, nadat ik de accu erin schuif gaat de led aan en na een paar seconden knippert deze led snel. er is geen enkele reactie van de heli.. iemand een idee?

@Jan scholtje.
Meestal ben je dan "te laat" met de accu aan de heli zetten. Gewoon de transmitter even opnieuw aan doen en anders het gehele proces overnieuw. Dat werkt bij mij gewoonlijk.
Hoop voor jouw ook.

@indoorvlieger en dutchstyler,

binden werkt niet, wat ik ook probeer..geen binding. de zender kapot of de print op de heli..

en beide in backorder in Hongkong..

wat nu?

Geen kennis in de buurt met een Solo Pro? Dan kun je kijken of het de print is of de zender. Of in een winkel waar ze dit spul verkopen vragen of ze het even willen testen?

Ik heb de afgelopen dagen ook even geproefd aan het vliegen met deze micro-heli, maar ben er nog niet zo over te spreken.

Opstijgen vanaf de grond betekent in de meeste gevallen naar rechts of naar links wegsliden als een hockeypuck, tenzij je veel gas geeft. Ik start dus voorlopig maar uit de hand.

Uit de hand starten is prima, maar vanaf de grond zul je gewoon last hebben van het grondeffect. Wanneer deze helicopter gaat 'drijven' op zijn eigen luchtstroom, kun je gas geven wat je wil, maar dan zal hij alleen maar harder gaan 'schaatsen' over de grond.

Dit ligt in principe gewoon aan de piloot, want met iets meer gas is gewoon goed op te stijgen vanaf de grond. :)

Verder was me het steeds moeten bijtrimmen ook opgevallen. Heb je de trims net even een beetje zo staan dat je een stabiele hover hebt, maak je daarna even een landing en je kan gelijk weer bijtrimmen. En de staart krijg ik gewoon niet echt stabiel. Of hij draait heel langzaam naar rechts, of langzaam naar links als je de trim 1 tikje verzet.

Dat staartprobleem heb je alleen wanneer er speling in de staartbladen zit, ofwel de staartbladen als geheel niet meer goed aangedrukt zitten tegen het staartstuk.

Overigens is het moeten bijtrimmen inherent aan hoeveel vermogen er nog in die kleine lipo's zit. Bij zo een laag gewicht ga je overigens ook elke deuk etc. merken in het vlieggedrag. Onderschat ook niet de effecten van luchtstromen, grondeffect etc. (ja, ook binnenshuis dus!).

En klopt het dat je bij een pirouette kunt verwachten dat de heli een enorme zwaai schuin naar achteren of naar voren maakt? De eerste keer dat ik de neus iets wilde bijdraaien en dus een beetje "rudder" naar links gaf, schoot de heli direct op me af, en kon ik hem maar net ontwijken. Dus naast het grootste deel van de tijd trimmen, kom ik niet verder dan wat naar voren en naar links en rechts "sliden" maar zelfs een simpele pirouette lukt nog voor geen meter...

Dat is een kwestie van oefenen. In principe overstuur je gewoon, hoewel de heli bij hogere snelheden wel de neiging heeft tot wat merkwaardig knik-gedrag. Maar een simpele pirouette kan deze heli met veel gemak en hetzelfde geldt voor rondjes vliegen e.d.

Succes.

Bedankt voor de info. Ik had al gemerkt dat met een flinkere dot gas opstijgen vanaf de grond wel redelijk ging.

Klopt het dan ook dat je duidelijk hoort dat de staartrotor versnelt en vertraagt? Hij loopt zelfs bij hoveren niet echt smooth, maar hij draait nogal jankend en "kwispelt" een cm of 2 heen en weer. Speling in de staartbladen lijkt me lastig, de staartrotor bestaat toch uit 1 stuk?

Wat betreft die pirouettes, ik laat hem gewoon hoveren op een meter hoogte, en geef dan maar een beetje naar links (rudder of yaw), dus van overstuur kan dan toch geen sprake zijn? Ik raak de andere knuppels niet aan. Bij mijn andere heli's (wel allemaal coax) draait de heli dan alleen om zijn verticale as, en hoe meer je stuurt, hoe sneller. Maar bij deze Solo Pro draait hij dan een paar graden om vervolgens snel naar achteren te schieten bij een poging tot een linkse draai, en bij een poging tot een rechtse draai gaat hij na een paar graden roteren zo onverwacht een meter naar voren. Het lijkt net of tegelijk met de draaiing van de staart de heli vol links of rechts aileron geeft, waardoor hij zijwaarts wegschiet voordat hij echt kan gaan draaien. En zoals gezegd, ik blijf dan volledig van de rechter stick af, dus ik kan niet per ongeluk toch meesturen.

En ik heb de zender op indoor stand staan, dus hij zou dan al wat tammer moeten reageren.

Komt dat omdat de heli scheef hangt in de lucht en hoort daarbij dat de swashplate scheef zit of heb ik weer geluk met een maandagmorgen model?

Edit: en nog een vraagje wat ik dacht ik al eerder had gesteld, kun je de Solo Pro ook "binden" aan de zender van de gewone Solo, dus de coax versie? De zenders lijken als 2 druppels water op elkaar.

Laatst bewerkt:
hehe, RTFM. binden verkeerd gedaan, nu werkt het...

@indoorflyer:
"Het lijkt net of tegelijk met de draaiing van de staart de heli vol links of rechts aileron geeft, waardoor hij zijwaarts wegschiet voordat hij echt kan gaan draaien. En zoals gezegd, ik blijf dan volledig van de rechter stick af, dus ik kan niet per ongeluk toch meesturen."

kijk eens naar de beweging van de servo's en hoe scheef de plate staat..dat verklaart veel van de bewegingen.

Laatst bewerkt:
@Jan Scholten: Maar hoort het dan zo, dat die plate zo scheef staat en moet je dus blijkbaar verwachten dat de heli er zo vandoor gaat als je maar enigszins aan de knuppel van de staartrotor komt? Ik praat niet over even vol de knuppel naar links of rechts, maar echt een "tikkie". Of moet die plate gewoon recht staan en zal de heli dan veel neutraler reageren bij een pirouette links of rechtsom?

Ik kan trouwens nu niet kijken, want ik heb de Pro terug gebracht naar de winkel, en vlieg nu met een gewone Solo. In de winkel wisten ze niet of dit afzwaaien bij bedienen van de staartrotor zo hoorde en ik dus blijkbaar (nog?) niet genoeg vliegervaring heb om dit gedrag op te vangen, of dat "mijn" Pro defect is.

Ben trouwens nog steeds benieuwd of je een losse Pro kan binden met de zender van de gewone Solo, dus de coax-versie. Als ik het dan weer met de Pro ga proberen, hoef ik geen complete kit te kopen, maar alleen de heli. Voor het geld dat ik dan uitspaar kan ik dan lekker een paar extra lipo's halen bijv.

Tijdens het bekijken van wat filmpjes op Youtube kwam ik een video van een Duitser tegen die zijn Solo Pro heeft gemodificeerd zodat de tuimelschijf niet meer zo vrij op en neer kan, en dat heeft blijkbaar een zeer gunstig effect op het naar achteren of naar voren afdraaien bij richtingroer geven. Hier is een link naar een plaatje: http://img193.imageshack.us/i/solopro1tsfeder.jpg

Verder las ik daar over het nieuwe frame waarbij de staart een stuk hoger zit. Dit geeft wel meer kans op bladestrike, las ik hier al, maar de heli hangt rechter in de lucht, en zwaait minder af bij richtingroer, omdat de staartrotor hoger zit.

Laatst bewerkt:
Gezien het aantal reacties, maar even een nieuw bericht ipv steeds bewerken.

Ik heb begrepen dat er inmiddels zeker 3 versies van het frame van de Pro in omloop zijn.

De eerste versie heeft de staartboom laag aan het frame zitten. Deze versie heeft het meeste last van afzwaaien bij het geven van richtingroer (staartrotor) en hangt ook het meeste scheef in de lucht.

De 2e versie heeft de staartboom een stuk hoger aan het frame zitten. Daardoor stuurt de heli neutraler om de verticale as, en hij hangt ook wat rechter in de lucht, alleen is er meer kans op bladestrike bij extremere vliegbewegingen.

De 3e versie heeft zowel de staartboom hoger zitten, als de staartrotor iets hoger op de staartboom, waardoor er nog minder correctie nodig is bij richtingroer en de heli nog rechter hangt.

Verder schijnt er nog een andere versie van de printplaat te zijn, waarbij de servo's beter beschermd zijn tegen stof etc.

Wat zijn jullie ervaringen met deze verschillende versies? Is bijvoorbeeld een 1e versie om te bouwen naar de laatste versie, of kun je die andere staartboom alleen maar gebruiken met de andere electronica?

Verder las ik op het eerder door mij aangehaald Duitse forum iets over het vervangen van een paar "stangen" door die van de Coax-versie, dus de gewone Solo, wat ook de vliegeigenschappen sterk zou verbeteren. Welke Solo Pro vlieger heeft daar ervaring mee?

Het ding vliegt perfect zoals -tie is, en ik heb ook al 2 versies gezien die in mijn ogen nauwelijks verschillen. Gezien de geringe kosten van een complete nieuwe heli lijkt me een evt ombouw zinloos.
Ik heb eerder ook al melding gedaan van het verschijnsel dat de heli vooruit vliegt als je rudder-rechts geeft en "over de staart valt" als je links rudder geeft. Volkomen normaal, dit komt door het scheefhangen icm de staartrotor druk op de romp. Een coax is de beste beginnersheli omdat hij de minste bijverschijnselen heeft tov een "echte" heli met staartrotor. Ik zou lekker met de coax aan de gang gaan en dan kun je later de Solo Pro nog eens proberen.

Gezien het aantal reacties, maar even een nieuw bericht ipv steeds bewerken.

Ik heb begrepen dat er inmiddels zeker 3 versies van het frame van de Pro in omloop zijn.

De eerste versie heeft de staartboom laag aan het frame zitten. Deze versie heeft het meeste last van afzwaaien bij het geven van richtingroer (staartrotor) en hangt ook het meeste scheef in de lucht.

De 2e versie heeft de staartboom een stuk hoger aan het frame zitten. Daardoor stuurt de heli neutraler om de verticale as, en hij hangt ook wat rechter in de lucht, alleen is er meer kans op bladestrike bij extremere vliegbewegingen.

De 3e versie heeft zowel de staartboom hoger zitten, als de staartrotor iets hoger op de staartboom, waardoor er nog minder correctie nodig is bij richtingroer en de heli nog rechter hangt.

Verder schijnt er nog een andere versie van de printplaat te zijn, waarbij de servo's beter beschermd zijn tegen stof etc.

Wat zijn jullie ervaringen met deze verschillende versies? Is bijvoorbeeld een 1e versie om te bouwen naar de laatste versie, of kun je die andere staartboom alleen maar gebruiken met de andere electronica?

Verder las ik op het eerder door mij aangehaald Duitse forum iets over het vervangen van een paar "stangen" door die van de Coax-versie, dus de gewone Solo, wat ook de vliegeigenschappen sterk zou verbeteren. Welke Solo Pro vlieger heeft daar ervaring mee?

Met de gewone Solo kan ik nu inmiddels op een cdtje landen, nose in hover, tail in hover, etc, dus daar kan ik redelijk mee overweg. Het grootste probleem was wennen aan mode 2 besturing, nadat ik een beetje was "verpest" met die IR coaxjes, die rudder en vooruit/achteruit rechts hebben en gas links. In het begin stuurde ik instinctief met de rechter stick om de neus te draaien, en dat is in mode 2 roll, ipv rudder... :rolleyes:

Ik heb dus een Solo Pro besteld, maar wel expliciet de versie met hoger geplaatste staartrotor, want die heeft toch iets minder dat wegdraai effect. Verder las ik ergens dat de latere versies ook iets andere linkjes tussen de tuimelschijf en de rotorkop heeft, waardoor de tuimelschijf minder speling heeft. Het gaat dan trouwens om dezelfde linkjes als in de gewone Solo, dus mochten die nog niet op de door mij bestelde Pro zitten, dan kan ik ze indien gewenst zo van mijn Solo overzetten, of ik bestel er een paar.

De eerste versie Pro zal best prima vliegen, heb genoeg filmpjes op Youtube gezien die dat aantonen, maar de recente versie is nog net wat vriendelijker te besturen, en hij hangt ook wat minder scheef door die hoger geplaatste rotor, wat voor het oog ook leuk is, al zie je dat natuurlijk niet echt als je buiten een "achtje" aan het racen bent... ;-)

Ik heb er sinds een dag of 3 ook een.:thumbsup:
Wat een verademing dat helikoptertje t.o.v. de HB CP 2 (geen belt) deze is echt goed te besturen en veel leuker dan een coaxiale heli.

Ook ik land hem op een cd-tje en dat voor een gewone vleugel vlieger.

Geen idee welke versie ik heb en dan bedoel ik de vranderingen in de staartboom.
Het is wel een Solo Pro V2. (de gele dus)

Alle verschijnselen die hier genoemd worden zie ik wel.
Scheefhangen etc.

Back