Nitro Bull 28 draait omgekeerd?

Hallo :D

Gisteren is m'n Nitro Bull 28 toegekomen, natuurlijk onmiddellijk gemonteerd op m'n Savage en vlijtig begonnen met inrijden!

Nu merk ik wel iets raars....ik ben namelijk in staat om mijn motor af en toe in de verkeerde richting te starten! De motor heeft dan welliswaar 0% power en raakt bijna niet in toeren, mar hij draait wel... Is dit normaal? Of is dit gewoon een fenomeen dat enkel kan bij het inrijden? Ik heb het in elk geval met m'n vorige on-road auto nog nooit voorgehad....

Kan dit schade veroorzaken? In principe niet zou ik denken...
De spur van de Savage pakt enkel in 1 richting, dus wanneer m'n motor de verkeerde kant aan het opdraaien is blijven de wielen gewoon stilhangen, of draaien ze lichtjes achteruit.

Voor de info, ik werk met een trekstarter en die staat zééker wel juist gemonteerd :)

Groetjes!

Verkeerd om aan slaan gebeurt weleens , de zuiger slaat dan door de compressie de andere kant op en slaat dan aan.

Bij grotere en vooral nieuwe blokken kan dat dus weleens gebeuren ;)

het gebeurt gewoon af en toe. alleen het is soms erg irritant als je wilt gaan rijden en hij gaat ineens achteruit en slaat af. meestal heb ik dit dan een paar keer achter elkaar. maar daarna stopt dat weer

Niks om me echt zorgen om te maken als ik het zo hoor dus (oef :D).
Het gebeurt idd meestal een paar keer achter elkaar tot hij plots wel weer in de goede richting aanslaat.

Het blokje op m'n onroad auto is idd veel kleiner, dus misschien vandaar dat ik het daarmee nog nooit heb voorgehad :p

Je moet proberen om hem in 1 rukje te starten , anders heb je kans dat die dus terugslaat en verkeerd om aan slaat... Niks ernstigs ;)

Kijk gelijk je one way an, grote kans dat deze zometeen uit elkaar knalt, met alle gevolgen van dien, dat dingetje krijgt namelijk tijdens achteruitlopen enorm op zn flikker.. stook de motor de eerste paar liters goed warm, en draai de plug een stukkie los..

Ach , is niet iets wat alleen bij Nitro-Bull's voorkomt ...

Komt bij elke motor wel een keertje voor , zelfs bij starten op een startbox heb ik het al eens gehad ...

Bij starten op startbox is het niet erg, daar zit geen eenweglager in vaak.. (startbox motoren niet..)..

Bij starten op startbox is het niet erg, daar zit geen eenweglager in vaak.. (startbox motoren niet..)..

Amai, bij startboxmotoren had ik mij niet kunnen inbeelden dat dat ook zou kunnen...de wereld van Nitro blijft een onvoorspelbaar avontuur :D

Hoe komt het eigenlijk dat m'n trekstarter niet kapot vliegt wanneer de motor omgekeerd draait? Want wanneer je de relatieve beweging van het 1-way lager bekijkt tov de krukas op het moment dat de motor in de verkeerde richting draait zou het 1-way lager zich toch vast moeten klemmen op dat asje of zie ik ergens iets over het hoofd? :o

Dat zou wel moeten idd.... Maar door het inwendige lager en de overdreven smering die daarmee gepaard gaat zou het mogelijk wezen..

Op startboxen komt het zeker ook voor , motor is nog net ff te koud en slaat af en daardoor terug en slaat vervolgens verkeerd om weer aan..

Sta je wel ff raar te kijken als je wielen ineens achteruit lopen :rolling:

Is motor timing niet gewoon een kwestie van hetere gloeiplug er in ?

Maakt dit veel uit bij het starten? Aangezien je glowplug-heater dan op de gloeiplug steekt en deze dus altijd roodgloeiend staat denk ik dat je met een koudere of warmere plug weinig invloed hebt op de timing tijdens het starten..niet?

Momenteel zit er een OS 8 plug in (werd aangeraden door Graupner).
In de winkel zeiden ze dat een OS A5 eigenlijk veruit het beste is vooor zo'n motortjes, dus ik ga die eens monteren na het inrijden denk ik :D
Met wat rijden jullie zoal van pluggen?

Voor de nitrobull kan je beter een HPI 5 halen, stukken goedkoper en werkte bij mij altijd prima.. van een hetere plug gaat die alleen nog maar eerder ontsteken..;)

Ik liep een paar posts geleden al te zeggen dat je het one way moest controleren, kunnen erg slecht tegen de kracht van dit soort grappen..

Startboxmotoren, als je je startbox + en - omdraait start die gelijk achteruit!

Aah oké, dan probeer ik die plug ook eens :D
Je bedoelt toch het uitwendige lager dan veronderstel ik he? (die 6-kant die in de trekstarter komt...) Kan dat zo'n kwaad veroorzaken? Wanneer die kapotgaat zal ik dat wel merken als m'n trekstarter niet meer pakt zeker?

Nee, dat is de startas.. de one way zit bij de nitro bull IN de motor.. als die kapotgaat zal je het niet merken in je trekstart, maar in het vastlopen van je motor.

Ahzo, anders dan bij HPI motors dus. Moet ik dan elke keer m'n blok uit elkaar vijzen wanneer hij weer eens verkeerd aangeslagen is? Lijkt me ook geen doen :confused:

Weet je soms waar ik ergens zo'n exploded view van de motor kan vinden? Blijkbaar is het niet de gewoonte van Graupner om dat in de handleiding op te nemen...

Nee, je hoeft um niet steeds open te draaien, maar als dit blijft, zou ik het toch ergens anders zoeken.. maar als dit vaak gebeurd dan heb je kans dat je one way uit elkaar loopt in de motor..

Back