Hallo Brutus, je maakt een denkfout.
De weerstand van nokken as en kleppen en de luchtweerstand van de smoorklep zitten al in het rendement verwerkt.
Onze motortjes hebben inderdaad maar 10% rendement maar dat is bij geopende smoorklep op het maximaal koppel.
Dan moet je dus prop hebben die het beste werkt bij die snelheid,
Wij kiezen vaak een prop de goed presteert in de start, die zal niet optimaal zijn tijdens kruissnelheid.
Bij 5000 rpm zit je op 25% van het topvermogen en zal volgens jouw berekening het rendement van de motor 5% zijn.
Dat kan best kloppen.
Ik heb gevlogen met een Piper Arrow met verstelbare prop, die gebruikte een stuk minder als een Piper Warrior met vaste prop.
Die Arrow had een Continental motor met luchtkoeling die ook vrij rijk stond, met behulp van een temperatuurmeter in de uitlaat kon je in de lucht de sproeier verstellen (leanen) dat moest je echt met beleid doen maar dan liep de motor wel een stuk zuiniger!
Hoe armer je het mengsel maken hoe beter rendement maar hoe meer kans op verbrande uitlaatkleppen!
Overigens hebben de benzine motoren in onze auto's ook niet veel meer dan 30% rendement bij vol vermogen en heeft een VW kever motor die ook altijd rijk loopt maar 25% rendement.
Kachel je met zo'n klassieker rustig over een landweggetje dan heeft de motor ook maar een rendement van denk ik 15%.
En reken je uit wat er voor vermogen er uiteindelijk aan de wielen komt dan ga je richting de 10%
Groeten Willem
De weerstand van nokken as en kleppen en de luchtweerstand van de smoorklep zitten al in het rendement verwerkt.
Onze motortjes hebben inderdaad maar 10% rendement maar dat is bij geopende smoorklep op het maximaal koppel.
Dan moet je dus prop hebben die het beste werkt bij die snelheid,
Wij kiezen vaak een prop de goed presteert in de start, die zal niet optimaal zijn tijdens kruissnelheid.
Bij 5000 rpm zit je op 25% van het topvermogen en zal volgens jouw berekening het rendement van de motor 5% zijn.
Dat kan best kloppen.
Ik heb gevlogen met een Piper Arrow met verstelbare prop, die gebruikte een stuk minder als een Piper Warrior met vaste prop.
Die Arrow had een Continental motor met luchtkoeling die ook vrij rijk stond, met behulp van een temperatuurmeter in de uitlaat kon je in de lucht de sproeier verstellen (leanen) dat moest je echt met beleid doen maar dan liep de motor wel een stuk zuiniger!
Hoe armer je het mengsel maken hoe beter rendement maar hoe meer kans op verbrande uitlaatkleppen!
Overigens hebben de benzine motoren in onze auto's ook niet veel meer dan 30% rendement bij vol vermogen en heeft een VW kever motor die ook altijd rijk loopt maar 25% rendement.
Kachel je met zo'n klassieker rustig over een landweggetje dan heeft de motor ook maar een rendement van denk ik 15%.
En reken je uit wat er voor vermogen er uiteindelijk aan de wielen komt dan ga je richting de 10%
Groeten Willem