Het kan totaal geen kwaad om de inzichtelijke vergelijking op temperatuur te doen, en een daar tegenoverstaand toerental en brandstofgebruik, alleen in de praktijk werk je niet op temperatuur van de motor.
Natuurlijk geen hond die dat meet, tenzij je je 'zelf' die vraag stelt. (dat doen we hier) Dus dan dat mag dat, maar is minder relevant.
Wel lijkt me het interessant te weten, bij eenzelfde prop en motor, de invloed van de wisselende brandstof 0-5-20%. Geijkt op toerentallen, wat je verbruik is.
Dus dat je dan bij 0% nitro, 5% (meest gebruikt) en 20% nitro werkt. (Overigens adviseerd OS een maximum van 15% nitromethaan voor haar viertakters.) Benchmarks waar je op test.
Als je vliegt... recreatief of sport. Vlieg je met wisselende toerentallen. Alleen een RC-1-razer vliegt volgas van links naar rechts, achterstevoren en ondersteboven, z'n tank leeg, zo hard als het kan, flutter en vleugelprofiel het toelaat, gasknuppel diep tot in het gras.
Meesten doen dat jakkeren op 5%. Bij 20% vinden velen het een dure hobby worden, ook al hebben ze geld zat. Maar vinden nitro ook giftige klerezooi.
Dat je motor een ander vermogen en toerental afgeeft bij 0, 5 of 20% en dus een hoger toerental haalbaar wordt, moge duidelijk zijn (bij 0% nitro haal je dat toerental van 20% bij lange na niet).
Op die pieken, daar meet je verbruik.
Dus 0%, stel, 11.000, meet je het verbruik, ook van de andere twee brandstoffen bij dat getal, en het top end vermogen. De ook bij 5% maximum piek tov 20%. En van 20% meet je ook het maximum.
Dat alles kan je staffelen. En je kan nog een meting doen op vaste toerentallenstappen. Geeft meer meetpunten op een grafiek.
De motoren draaien koeler op 20% omdat je er meer brandstof doorheen jast. Brandstof is het hoofd koel bestanddeel in de motor.
Draai je een OS te koel... dan laat je coating los. Bij te heet, lubbert de bus uit, klinkt je zuiger in.. en laat de coating los...
Henk, mooi door beitelen. Maar probeer het objectief te houden. Niet het resultaat naar je gevoel te sturen hoor? Want anders ga ik het bij TNO testen! (zitten vast op me te wachten, haha)

Ennuh... sterkte met de buren! Voldoende ventileren...
PS: de .46 ASP setjes bij HK zijn al weer uitverkocht... daar ben ik echter niet debet aan. Wel heb ik twee prachtige setjes van ze gekregen. Opvallend veel beter afgewerkt dan een eerder setje, die redelijk grof onderaan de bus oogde (chamfering aan de buitenzijde). De compressie/klempassing is enorm en mag dus ook niet koud rond gejast worden.
Gr Bas