Beste heer Busking.
Zodra ik de uitkomst weet zal ik het iedereen laten weten..
Dan zullen we zien of de natuurkundige wetenschap klopt met de werkelijkheid.
Henk.
Hier zit een Nobelprijs aan te komen!

Groet,
Sam
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Beste heer Busking.
Zodra ik de uitkomst weet zal ik het iedereen laten weten..
Dan zullen we zien of de natuurkundige wetenschap klopt met de werkelijkheid.
Henk.
Diesels zijn bovendien veel zuiniger dan glows, dat komt door de hogere calorische waarde van hun brandstof.
En daar komt geen druppel nitromethaan aan te pas.......
Ja en wat Brutus betreft die heeft totaal geen oog voor de mening van een ander.
Enige vorm van zelfreflectie zou hier wel op zijn plaats zijn.
Dus graag een beetje respect voor de mening van een ander.
Ook al ben je het daar totaal niet mee eens.
Nee René .1% nitro ? waarom dan niet gewoon zonder.
Het gaat er niet om of de aarde plat is en wat voor onzin je verder verzint.Hier word ik een beetje narrig van: het gaat niet om MENINGEN.... dus hoef ik er geen respect voor te hebben ook.
Een mening is: OS is beter/slechter als ASP. Of dat Zwarte piet discriminatie is of niet....daar kan ik respect voor hebben, ook al ben ik het er niet mee eens.
Het gaat echter om keiharde en onweerlegbare, wetenschappelijk vastgestelde getallen. Ik hoef geen respect te hebben voor iemand die dat keihard ontkent. Net zo min als dat ik respect hoef te hebben voor iemand die beweert dat de aarde plat is
Het gaat er ook niet om of ik het er mee eens ben of niet: een stookwaarde, is een feit, niet iets facultatiefs wat je kunt negeren als je daar zin in hebt: Een kilo Methanol levert 20 MJ, een kilo Nitro levert 8,5 MJ. Daar valt weinig aan af te dingen.
Als je gaat meten, pak dan de propcalculator er bij. Je weet dan in elk geval welk vermogen je draait.
Wil je werkelijk iets zinnigs meten, dan zoek je op 0% Nitro het maximum toerental op, en meet je het brandstofverbruik.
Vervolgens stel je de motor af op 10% Nitro, en neem je gas terug tot het zelfde toerental als met 0% Nitro. En meet dan het verbruik bij DAT toerental.
Idem dito, voor 20% Nitro.
Dus stel: met nul Nitro draai je maximaal 11000, met 10% 12000 en met 20% draai je maximaal 13000. Doe dan de metingen voor alle drie de brandstoffen op 11000 RPM
Je hebt dan 3 verschillende verbruiken, gemeten bij het exact zelfde vermogen. Je weet dan of je bewering klopt, dat jij zuiniger vliegt omdat je gas terug neemt, want dat is de kern van jouw betoog.... Nadeel hiervan, is dat de meting beïnvloed word door de kwaliteit van de carburateur... Als de motor in midrange rijk loopt, verbruikt hij dus meer dan zou moeten. Maakt niet uit, jij beweert toch dat dat niet zo is, dusss....
Alternatief doe je de metingen alledrie bij vol gas, en dan moet je de verbruiken terugrekenen naar hetzelfde vermogen. zou je ongeveer dezelfde waardes moeten krijgen als bij de eerste meting, maar deze meting is wel minder nauwkeurig vanwege de kortere meet tijden. Het omzeilt wel het probleem van een te rijke midrange. Het maakt ook jouw bewering dat je zuiniger vliegt door gas terug te nemen, totaal ongeloofwaardig, als je dit moet doen om een te rijke midrange te vermijden....
De nauwkeurigste manier van meten is overigens een grote injectiespuit zonder plunjer als "tank" gebruiken, en met de stopwatch het verbruik over bijvoorbeeld 15 ml meten.
En vertel me na deze metingen, wie er respect voor wie moet hebben....
Oh.... en vergeet niet de compressie aan te passen tussen de 0 en 20% Nitro. En als je wat interessants wilt zien: doe dan de meting op 10% eens MET en ZONDER de extra headshim....
Bert is niet respectloos. Hij onderbouwd wat jij niet goed onderbouwd kunt krijgen met gevoel.
En hoe je dat omschrijft. Hij heeft het niet over hobby beleving.
Helpt je, vooral ons, met het boven water krijgen van de randvoorwaarden om te kunnen meten.
Wat wil je nog meer?
Het valt mij altijd al op dat mijn model na een aantal vluchten bijna geen olieresten e.d bevat. Andere modellen op het veld zijn baggervet. (En die vliegers gebruiken geen nitro) Nu vliegen deze vliegers met andere brandstof en daar zit natuurlijk ook een verschil in.
Als de verbrandingswaarde omhoog gaat zal de uitstoot m.i. minder zijn..
Het omzeilt wel het probleem van een te rijke midrange.
Zelfs iets meer, omdat vol gas het rendement van een motor nooit optimaal is....
Je kan toch ook de rijk midrange omzeilen door wanneer je het gas terug neemt tot 11.000 toeren de hoofd sproeier wat dicht te draaien tot je weer op het maximale toerental zit en vervolgens weer wat gas terug te nemen enz.
De tweetakt OS hanno special loopt er prima op, maar ik heb nog geen metingen gedaan. "Vroeger" gebruikte ik in deze motor slechts 5% nitro, dit is bij een niet te zware kist voldoende.
Wanneer haal je uit een motor het maximale rendement?
Ik heb 30 jaar geleden de MTS autotechniek gedaan maar eerlijk gezegd is er van bepaalde theorieën weinig blijven hangen.
Ik weet nog dat we met ei diagrammen moesten reken en er staat me nog bij dat de vullingsgraad met het maximum koppel te maken heeft en ik heb ook begrepen dat juist bij een hoge belasting een hoog rendement gehaald kan worden mits je natuurlijk het goede toerental heb dus ook een goede vullingsgraad. Het fijne ben ik in elk geval kwijt.
Stel ik heb een motor die zijn maximale vermogen bij 10.000 toeren heeft en zijn maximale koppel bij 7500.
Heeft de motor bij volgas bij 10.000 toeren een hoger rendement dan volgas bij 7500? Ik verwacht zelf van niet.
Nu laat ik hem bij 3/4 gas 7500 toeren lopen. Is het rendement dan hoger dan bij volgas bij 7500 toeren? Zou best kunnen.
En nu bij halfgas 7500 toeren?
0 %
10 %
20 %
Ja ook zelfde lucht druk.
Zelfde plaats.
Enz.
Henk.