Verslag.
Dokkum
Op 31 augustus is alweer de vijfde en voorlaatste wedstrijd geldig voor het NK gevlogen.
Wedstrijdleider Laurens Beerendonk werd op het laatste moment verhinderd. Zijn taak werd door Jan Somers overgenomen (ten koste van zijn eigen deelname) waardoor de wedstrijd toch nog kon doorgaan. Jan dank hiervoor!
Er waren slechts 14 deelnemers bij de full size en geen deelnemers bij de mini’s, hierdoor werd er in twee groepen gevlogen en kon het record aantal van 10 rondes gevlogen worden.
De wedstrijd was net zoals voorgaande jaren perfect georganiseerd. In de kantine waren er broodjes en soep te krijgen en de koffie was de gehele dag gratis.
Na een korte briefing waarbij er gewezen werd op een paar no fly zones kon de wedstrijd beginnen.
Tussen de rondes was er voldoende tijd om een coach te zoeken en was er op verzoek ook tijd voor kleine reparaties.
De eerste 3 rondes was de wind stevig maar na ronde 3 begon het pas echt te waaien. De meeste deelnemers vlogen hun model vanaf ronde vier op het maximaal mogelijke gewicht (“gewone” modellen ongeveer 450 gram en de XXLite 350 gram). Ondanks de harde wind was het niet turbulent en kon er zo nu en dan een bel worden uitgevlogen. Om een goede tijd te halen moest er hoog gegooid worden, de juiste lucht gevonden worden en zuiver gevlogen worden. Uitdaging was om tegen de wind in terug naar het veld te komen wat niet altijd iedereen lukte.
Ulrich had erg veel pech en raakte een model kwijt. Tijdens het uitdraaien van een bel begon zijn model opeens loopings te draaien waarna het in de verte verdween.
Alex had pech omdat zijn model tijdens een landing iemand aantikte en hiermee 100 strafpunten opliep.
Loet deed na twee gemiste wedstrijden weer mee. Zijn uitgangshoogtes waren nog niet helemaal op het oude niveau maar zeker niet slecht. Ik verwacht dat hij in Swalmen weer voorin meedoet.
Tijdens de pokertaak begon het in een van de groepen na 5 minuten opeens te stormen en licht te regenen waardoor menig piloot zijn geroepen tijd de resterende werktijd niet haalde.
Gezien het grote aantal rondes heeft iedereen wel een of meerdere keren geluk of pech gehad of iets stoms gedaan. Zelf verpeste ik mijn oplopende taak door niet naar Ulrich te luisteren. Na de 1:45 min vlucht had ik nog hoogte en tijd over om voor de lucht te verkennen, hetgeen door Ulrich aangeraden werd. Ik deed dat niet (vraag me niet waarom) en vloog bij de laatste worp de verkeerde kant op en haalde de tijd niet terwijl 3 anderen wel de 2:00 minuten haalden.
Peter vloog een bijna foutloze wedstrijd, won terecht de wedstrijd en verzekerde zich van de eerste plaats voor het NK. “Dankzij” de strafpunten van Alex werd ik tweede en Alex werd derde. Jeroen en Jorn stonden zeer goed te vliegen en eindigde op de vierde en vijfde plaats.
Bas