NK F5J 2015 Ronde 1: Ginkelse Heide, Ede

Top dag!

Heerlijke dag gehad, in het begin telkens het veld nauwelijks halen.
Na wat tips zie je dan in ene dat het welk lukt.
Dus weer een hoop geleerd en vooral lekker competitief tegen mezelf gevlogen.

Nu nog leren spelen met het energiebeheer verhaal.
Jammer dat ik bij de laatste landing mezelf aanvloog, scheelde nog net weer wat punten.
(ik stond er zelf ook stom van te kijken dat ik nog net even up gaf...)

Enorm bedankt allemaal!
Tot gauw

Ps. Ik ben erg benieuwd of de 0 score nog veel veranderd aan m'n eindscore ;)

Laatst bewerkt:
Heerlijke dag, super ge-olied liep het allemaal ... als of we dit dagelijks doen :)

En dat dagelijks doen is wel iets waar ik nog wat mee kan... vliegen, veel vliegen

Top organisatie heren!!!

Het was een interessante wedstrijd. Het was zeker thermisch, maar er zat ook veel dalen en de combinatie van daalgebieden en soms forse wind maakte het verraderlijk. De vliegtijden liepen soms behoorlijk uiteen en ik heb heel wat mensen (ook de toppers) buitenlandingen zien maken.

Mijn eigen resultaten waren ook nogal wisselend. Eén ronde heb ik vol gevlogen, van de rest waren de tijden matig. Doellanden lukt prima (allemaal 40 of meer punten), maar aan de tijden moet ik nog werken.
De landing van mijn beste vlucht was erg mooi. Om niet buiten de tijd te lopen moest ik fors snel binnenkomen, en dan toch met juist gebruik van de butterfly de neus vrijwel op de stip leggen. Gaaf als dat lukt!

Verder ben ik lekker aan het fotograferen geweest.

Starten met z'n allen tegelijk is een prachtig gezicht.
F5J15Ede-01.JPG

F5J15Ede-09.JPG

F5J15Ede-24.JPG

Geconcentreerde gezichten op het veld.
F5J15Ede-02.JPG

F5J15Ede-03.JPG

Prachtige luchten met soms kolkende wolken.
F5J15Ede-16.JPG

Perfecte organisatie.
F5J15Ede-04.JPG

Een veld vol met mooie spullen.
F5J15Ede-12.JPG

F5J15Ede-10.JPG

F5J15Ede-14.JPG

F5J15Ede-11.JPG

F5J15Ede-17.JPG

F5J15Ede-18.JPG

F5J15Ede-19.JPG

F5J15Ede-20.JPG

F5J15Ede-21.JPG

F5J15Ede-23.JPG

Oeps, verkeerde wedstrijd ;)
F5J15Ede-22.JPG

En dan natuurlijk de landingen.
F5J15Ede-05.JPG

F5J15Ede-07.JPG

F5J15Ede-08.JPG

F5J15Ede-06.JPG

F5J15Ede-13.JPG

F5J15Ede-15.JPG

F5J15Ede-25.JPG

F5J15Ede-26.JPG

Lyckele gebeurt hier?
(Ik weet niet wie de andere piloot is)

Morgen nog even de logjes uit de Altis halen, ben erg benieud hoe ik het gedaan heb.

Lyckele gebeurt hier?
(Ik weet niet wie de andere piloot is)

Dat was ik en de Pulsar met een gebroken ligger na een harde neuslanding. Pilot error, stress om op tijd te landen en te snel binnen gekomen. Bij het trekken van de flaps ging de kist steil omhoog, overtrek en steil naar beneden. Door de klap vol op de neus is de ligger gebroken. Na het bekijken van de schade is de reparatie al weer gestart, komt weer goed.

De rest van de dag met de Epsilon gevlogen. Geen beste resultaten en toch genoten van de dag.

Ton

Die laatste....dat lijkt wel een montage. Echt een lucky shot!
Ik heb trouwens samen met Terence en Mika een fantastische dag gehad, heerlijk.
Mika was helemaal blij met jullie bijdrage voor zijn verkeersregelaar-werk bij de ingang van de hei.

150404_Mika_F5J_zpsfjmmjcow.jpg

Tot over 4 weken!

Top Mika!!

Bij deze heb je als enige toestemming om te lachen als je mijn naam hoort :D

( en nee, dit leggen Arjan en ik niet uit! )

mijn eerste keer

Na mij langere tijd alleen hier op het MBF met F5J bemoeid te hebben was gisteren het moment aangebroken om dan eindelijk maar eens life te gaan in Nederland;)

Na een autoritje van 155 km, waarvan de eerste 150 km in de regen stonden wij op de prachtige Ginkelse Hei en ik kreeg meteen herinneringen aan vroeger, aan de ontelbare malen, dat ik op het Roosendaalse Veld stond, (een vergelijkbaar groot Heideveld nabij Velp) om vrije vlucht wedstrijden te vliegen…….

Het was een vliegdag die ik kort kan samenvatten als vies koud en een groepje mensen was het met mij eens om aan de reglementssectie die bepaald wat de windsnelheid mag zijn een regel toe te voegen die 15 graden Celsius als de minimale vereiste temperatuur stelt :rolleyes:

De organisatie was bij Arjan duidelijk in goede handen en het geheel verliep dan ook vlotjes en prettig en die display met de verblijvende werktijd is super.

Voor wat betreft de wedstrijd zelf kan ik ook kort zijn; ondanks dat het vliegen zelf lekker liep was ik absoluut niet tevreden met mijn landingen want dat was diep prut. De hoofdoorzaak daarvan is simpelweg dat ik bij de windsnelheden die wij gisteren hadden, ik het hier thuis verkies niet te vliegen :p

Zoals ik in het begin al zei, heb ik wel vaker op een heideterrein gestaan om met mijn vrijevlucht modellen te vliegen en belletjes te pakken en de Ginkelse Hei was wat dat betreft een typisch heideveld wat voor mij weinig verrassends bood. Safe, hoog startend, rond de 180 meter heb ik in 5 van de 6 starts thermiek gepakt. Één ronde heb ik niet vol weten te vliegen, dat was ronde 5, maar vlgs mijn manager/helper/echtgenote lag de rest van de groep al allemaal onder. Op dat ogenblik zat ik ook nog maar op een 60-70 meter, circa 200 meter achter de startlijn. De lucht begon daar net “te dragen” en had er nog iemand anders gevlogen, had ik zonder meer geprobeerd daarop “weg te komen”. Nu was echter het motto, de duizender is binnen, leg neer die kist ;)

Met het eindresultaat ben ik dus best wel erg blij ondanks mijn kl….. landigen. En om achter onze vijfvoudige, nationale F3J Kampioen, Peter Z. als tweede te eindigen is dan ook zeker geen schande. Maar, met een spreuk van een oud vrije vlucht makker in gedachte, “second place is first loser” is er nog veel werk aan de winkel om ook de landingen, in de condities zoals wij die gisteren hadden, goed te krijgen.

Het was dus al met al een mooie en prettige vliegdag en er zullen er vast en zeker nog wel enige volgen :D

Laatst bewerkt:
De einduitslag

Ede_Overall1_zpsob9crzn1.jpg

Ede_Overall2_zpswk7ejnrh.jpg

Felicitaties aan allen, de winnaars in het bijzonder.
Sander, ik heb even gekeken; op jouw kaartje van ronde 5 staat dat je een buitenlanding hebt gemaakt en dat is een "0" score.
Overigens was je niet de enige in die ronde!!!!

Nog wat anders; ik zag op een paar kaartjes vluchttijden van meer dan 10 minuten. (10:02 en zo). Dat kan niet; de werktijd bedraagt 10 minuten, alleen binnen die toeters kan de stopwatch voor de vluchttijd lopen. Overvliegen kan wel maar dan loopt de stopwatch niet meer. En vervallen de landingspunten.

Alle lijstjes te downloaden op https://dl.dropboxusercontent.com/u/47384100/NK_F5J_2015_round1_%20Ede_overal.zip

Laatst bewerkt:
Ook ik heb van de dag genoten! Wat een opkomst en wat een hoop mooi vliegwerk!

In de stromende regen naar Ede gereden met de overtuiging dat het dus helemaal niets ging worden met het weer die dag. Maar 5 minuten voor aankomst werd het droog en ik kon even over 9 uur mijn eerst trimvluchtje maken.
Helaas was dat ook mijn beste vlucht van die dag!
Ik heb na de clinic de Orca wel stabiel vliegend maar heb nog wat moeite hem goed een bocht in te leggen. Ik heb dus redelijk wat thermiekjes gemist en dat is op de altis logjes goed te zien: elke vlucht zitten wel een paar bultjes in die duidelijk van thermiek zijn en niet van knuppelstoring (dat verschil is ook te zien ;-)) maar ihet wilde maar niet lukken hem er goed in te draaien.

Daar zit wat angst in om hem met de wind mee te laten drijven, terwijl de toppers duidelijk hebben laten zien dat dat makkelijk kan, maar zeker ook mijn gebrek aan herkenning. Ik ben er al doorheen geboenderd op het moment dat ik mij bedenk dat ik er wat mee moet doen.

Ik heb genoten van het kijken naar de grote jongens die op het allekleinste hopje ook meteen de bocht inzetten om dat uit te draaien. Daar moet ik ook veel beter op leren reageren!

Ondanks mijn toch iets tegenvallende prestaties, niet zozeer op de ranglijst maar meer voor mijn gevoel dat ik beter kan dan ik hier heb laten zien, heb ik een fijne dag achter de rug!

Daar bedank ik iedereen voor!

Daarnaast is er iemand zijn blauwe klapstoeltje vergeten, ik zal hem in de auto laten liggen en volgende wedstrijd wel weer meenemen. Als je hem eerder mist hoor ik het wel, maar vergeef mij als ik hem tussentijds eens zal gebruiken als ik een dagje ga vliegen ;-)

Ik sluit me bij Arjan aan, ik heb ook een heerlijke dag gehad.

Een hele nieuwe discipline wedstrijdbegeleiding , wel erg leuk om te doen.

Het begon om 8.00 uur in de regen en koud, de spullen opgezet, gelukkig stopte die nattigheid om 9.30 of zo.

Erg leuk om fanatieke, vrolijke en soms minder blije gezichten de hele dag door te zien.

Zo nu en dan viel het niet mee om niet iemand een zender af te pakken:rolleyes:.

De dag afgesloten met een rozig hoofd bij Juffrouw Tok met 17 gezellige mensen.

groet en tot in OOsterland

Terence

Ik kreeg de vraag of de originele foto's beschikbaar zouden zijn.
Hier heb ik de foto's neergezet. De grote foto's zijn onbewerkt, de kleine foto's zijn de foto's die hierboven staan (uitgesneden en contrast hier en daar wat vergroot).

Mooi! Lekker muziekje ook......ik ken hem eigenlijk alleen van de wedsteijden dus als ik hem hoor sta ik weer op het veld.....leuk man!

Back