NK Pro-Ten

Dat snap ik en is geen probleem. Waar ik het niet mee eens ben is je stelling dat je, als je wel een keertje wedstrijdleider bent, vind dat je de technische bepalingen in het reglement niet hoeft te kennen. Als wedstrijdleider moet je die ook kennen.

Je opmerking over het al dan niet goed geregeld zijn van de zaken bij de NOMAC kan ik inkomen. Echter is dat in de context van de verantwoordelijkheden van de organisator van b.v. een wedstrijd die meetelt voor het NK (is niet de NOMAC maar de club) en de wedstrijdleider daarvan, als je de reglementen niet leest en uitvoerd kun je naar mijn mening niet naar de NOMAC wijzen dat "het niet goed geregeld is". Als de regels niet goed zijn (en daar zijn best de nodige discussies over te voeren) mag je de NOMAC daarop aanspreken. Als een organisatie en/of wedstrijdleider ze niet kent danwel niet (goed) uitvoerd, dan moet je toch bij de organisatie/wedstrijdleider zijn.

wees maar niet bang. kwa regels van de auto en de race weet ik hoe het zit.
Vooral als je het nomac regelement door leest moet je nog je eigen keuzes maken want niet alles is even duidelijk.
maarja knip en plak werk doet iedereen wel eens verkeerd.
Dan moet je de vrijwilligers hebben die dan die dag kunnen en willen.

Dan nog kan ik ze niet verplichten een boekje te laten lezen waar fouten in staan en waar je veel op verschillende mannieren kunt interperteren.
Denk dat ze dat eerst in orde moeten maken vooradat ze gaan verplichten dat de clubs het moeten kennen.
Als je het betere knip en plak werk toepast controleer het dan.
Dan een reactie op een e-mailtje zou ook wel eens mogen.
Info op de site voor de rijders op tijd plaatsten.
(zoals een regelement)
Lijkt mij een kleine moeite om je website in orde te houden. kan ook zonder dat een een nieuwe site komt.
Allemaal vrijwilligers ok maar onthou dat het niet vrijblijvend is.

en om het ooit mee te organiseren. liever niet.
Ik kijk uit naar die Dutch RC series.
Heb ik op het moment meer vertrouwen in, net als de Tamiya cup.

Maar ik stop nu er over.

topic gaat over wat anders.

Krijgt de wedstrijdleiding geen cursus NOMAC?

Zoals Ted al aangeeft werkt de NOMAC daar voorzover ik begrepen heb aan. Daarnaast is er al jaren een wedstrijleidersoverleg waar naar verluid juist de meer ervaren wedstrijdleiders wel komen opdagen en de rest niet... In het verleden is er zelfs al eens eerder een cursus geweest van de NOMAC waar de opkomst, met name van diegenen die er het meeste voordeel van hadden gehad, dramatisch was.

Het lezen van een reglement is iets anders dan het uniform kunnen toepassen er van. Dat lijkt me ook wel een taak van de NOMAC om toe te zien dat de regels wel juist geintrepeteerd worden.

Ben ik helemaal met je eens. Zeker gegeven het feit dat regels altijd aan interpretatie onderhevig zijn. Volledig duidelijke regels bestaan in de regel ;-) niet. Vraag maar aan de F1 als het over diffusers gaat...

Echter ik denk dat het zal moeten beginnen met de instelling waarmee een NOMAC afgevaardigde, een organisator, wedstrijdleider, etc. erin stappen. Ik ben al blij als de intentie van iedereen is om hun (vrijwillige !) taak zo goed mogelijk te doen. Bekend zijn met wat er in de reglementen staat is daarin een eerste stap en al een stap verder dan we nu te vaak blijken te zijn.

tony v heeft na de ets race in apeldoorn wel tijd over om een cursus tegeven ;)

Zoals bepaalde mensen binnen de NOMAC weten ben ik altijd bereid om te praten over een eventuele rol van mij in dit soort dingen. Maar dan wel alleen als iedereen er ook serieus iets van wil maken en bereid is de regels serieus te nemen.

En het omzijlen van reglementen kan ook prima door veel rijders gedaan worden dus waarom zouden wedstrijdleiders zich aan de regels houden...

En dit is dus precies wat ik bedoel. Omdat een ander met een slechte intentie naar de wedstrijd komt mag de wedstrijdleider dat ook? JUIST de wedstrijdleider en de rest van de organisatie moet het goede voorbeeld geven! Als de wedstrijdleider er al een potje van maakt...

Alles op 1 lijn krijgen zal lastig worden, je zit al met verschillende softwarepakketten maar het feit dat de zaterdag een probleem is is al tijden bekend. Bij de Baanbrekers is dit ook bekend en is het gewoon moeilijk om mensen te krijgen die bv. de kantine open houden.

Akkoord, maar dan denk ik dat je de reglementen met die realiteit in lijn moet brengen. Vroeger was het op zaterdag trainen van 13-17 voor de NK deelnemers (in ieder geval bij de electro) en nu is dat 10 uur terwijl dat blijkbaar niet haalbaar is. Verander het dan. Of, als je daarvoor geen meerderheid kunt vinden, zul je als club wellicht moeten concluderen dat je op die basis geen NKs meer kunt organiseren.

Maar ach.... De grootste club van Nederland had het afgelopen weekend ook een GP georganiseerd welke tot zaterdag geheel in de handen lag van alleen Hugo, waar zijn daar de vrijwilligers?
En dan om direct to the point te komen, wat is jullie inzet voor de club dan alleen lid zijn ?

Goed punt, maar staat wat mij betreft los van iets waar ikzelf mee opgegroeid ben: "als je iets doet, doe het dan goed".

Naar mijn mening heeft onze maatschappij in het algemeen een probleem. We zijn veel te veel gewend om naar "die ander" te wijzen als er iets niet goed gaat. Niet dat dit onterecht is (vaak is het terecht), maar het is wel zo dat dit eigenlijk NOOIT het hele verhaal is.

Als er bijvoorbeeld vals gespeeld wordt dan wijzen we (terecht) naar de wedstrijdleiding en met name de technische controle die hier niets aan doen. Die wijzen naar de NOMAC (regelmatig ook terecht) want de reglementen (beslissen we zelf over!) zouden niet goed zijn. Ook kunnen we wijzen (opnieuw terecht) naar degenen die vals spelen. Als we daar nou één klein wijsvingertje aan toevoegen hebben we een goede kans dat er dingen kunnen verbeteren: wijs eens naar jezelf wat jij al dan niet kunt bijdragen. Roelof heeft groot gelijk met zijn opmerking over vrijwilligerswerk. Ook actief voorstellen tot (goed doordachte en volledige) wijzigingen van de reglementen kan meehelpen. Vooraf lezen van diezelfde reglementen en je daar gewoon aan houden (ook als je het er niet helemaal mee eens bent) helpt mee. Enzovoorts.

Kort en goed, als het een rotzooi is dan creëeren we die met zijn allen.

en om het ooit mee te organiseren. liever niet.
Ik kijk uit naar die Dutch RC series.
Heb ik op het moment meer vertrouwen in, net als de Tamiya cup.

En waarom zou je daar wel meer vertrouwen in hebben als ze nog steeds bij de bestaande clubs met al hun problematiek gereden worden ?

Maar ik begrijp dat er een nieuwe competitie komt ?

En waarom zou je daar wel meer vertrouwen in hebben als ze nog steeds bij de bestaande clubs met al hun problematiek gereden worden ?

Maar ik begrijp dat er een nieuwe competitie komt ?

DAt is omdat van de Tamiya cup de info mooi op tijd komt.
En dat er bij de Dutch rc series goed gecomuniceerd word.

Maar wat anders.
Is er afgelopen zondag gereden met die pro10?
Vroeger hadden ze daar regen banden voor, hebben ze die nog?
Word er met die dingen nog in de regen gereden?

dan nog 1 vraag die niets met het topic te maken heeft maar wat ik mij wel afvraag.
RC racen word niet gezien als sport.
Volgens mij is het zo om als sport in Nederland erkent te worden dat de sport in minimaal 12 landen beoefend dient te worden, er een NK is, er een EK is en een WK.
Volgens mij voldoet rc racen hier aan.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of zijn dit de voorwaarden en als je dus een erkenning als officiele sport aan vraacht je deze dan ook krijcht?
Dit houd namelijk in dat je dan veel makkelijker een rc club kunt op richten en aanspraak kunt maken op subcidie.
Op dit moment moet je als club geluk hebben met de gemeente en hebben ze geen verplichtingen tegen over de clubs.
Zou mooi zijn als dat wel zo was.
Dus als iemand daar andwoord op weet. graag.

er werd door enkele met een speciale regen auto gereden. De meeste hebben niet deel genomen. De meeste banden zijn geprepareerd met tire caps. Andere snijden wat toerwagen (regen?) banden van de velgen en schuiven deze met twee naast elkaar over de foambanden en plakken ze vast. Ziet er nog niet eens zo verkeerd uit! lol. Ikzelf heb niet gereden want ik heb geen regenauto. De mijne ging zowiezo niet goed zaterdag dus scheelt weer wat stres :-).

Emiel: waarom heb jij het afgelopen jaar dan geen voorstellen ingedient (zelf of via de club ) voor de sectie vergadering en waarom was je niet aanwezig om te stemmen ?
Klagen dat iets niet goed is vanachter de computer is het gemakkelijkst. Zelf iets doen..... Zoals je misschien weet moet er eerst een voorstel ingedient zijn om erover te kunnen stemmen.

Maar Pro Ten: afgelopen weekend gingen de rijders daar tijdens de trainingen op zaterdag na 4 minuten al leeg !!! Zondag was het in de regen helaas wat minder spectaculair.

Emiel: waarom heb jij het afgelopen jaar dan geen voorstellen ingedient (zelf of via de club ) voor de sectie vergadering en waarom was je niet aanwezig om te stemmen ?
Klagen dat iets niet goed is vanachter de computer is het gemakkelijkst. Zelf iets doen..... Zoals je misschien weet moet er eerst een voorstel ingedient zijn om erover te kunnen stemmen.

Maar Pro Ten: afgelopen weekend gingen de rijders daar tijdens de trainingen op zaterdag na 4 minuten al leeg !!! Zondag was het in de regen helaas wat minder spectaculair.

Ik kon toen niet. Heb toen iemand gemachticht om voor mij te stemmen.
mijn probleem zijn niet de regels maar de reactie die niet op mail word gegeven en de te kort koming aan info.
Die regels zijn maar bijzaak.
Communicatie schort het aan.

Goh, wist je dat er een plek vrij gekomen is in het electro sectiebestuur?

Meld je aan en voer je verbeterpunten in......

Ik zag zaterdag tijden van de duitse rijders voorbij komen die beneden de 14 seconden waren. verklaart wel waarom ze de 5 minuten niet haalden.

dat is leuk.
hoorde dat ze ook door de wint over de kop gingen.

voorstellen dat ze op hun mail reageren?

die Dutch rc series is een serie races, 3 dit jaar. Die bij Deventer Amca en ERCE verreden worden.
4 klassen als ik het goed had.
10,5 5 cel
10,5 lipo
Pro10
en beginners klasse

Je hoeft niet lid te zijn en de races zijn open voor iedereen.
Komen nog poosters bij winkels te hangen en de info over de races is straks bij de 3 clubs die een wedstrijd organiseren op de site terug te vinden.
In de M-auto stond al een stukje info.

Ik rij 1 wedstrijd zeker mee. de andere 2 is nog niet zeker maar heb er wel zin in.
Vind Deventer een mooie baan en bij AMCA wil ik wel eens een keer rijden.

dat is leuk.
hoorde dat ze ook door de wint over de kop gingen.

gebeurd wel vaker met de huidige snelheid en grote achter spoilers.

is mij in groningen afgelopen bc ook een maal of 3 gebeurd,een klein hobbeltje op een snelpunt en voila daar gaat ie.

ligt ook een beetje aan je voorvering,met de 1:12 crc ophanging geen probleem.Met de nieuwe 1:10 crc(met de lange kingpin) gaat ie vliegen doordat de veer niet genoeg gedemped word(lees is springerig)als je over een hobbeltje rijd.

ik zou juist net andersom verwachten. Dat de 1/12 wat springerig is omdat de veerweg minder is dan die van de 1/10?

Er was trouwens wel een mooie eigenbouwsel voorophanging. Dmv asso b4 voorarmen en 2 zelfgemaakte aluminium bulkheads en wat ditjes en datjes van x-ray etc. etc. Deze werd door oliedempers geveerd. Alles was erg laag dus geen probleem met de kappen en zag er ook erg eenvoudig maar doordacht uit. Geen moeilijk gedoe. Indien intresse kan ik de foto wel op op de pro10 draadje plaatsen als ik mijn foto toestel terug heb.

mijn probleem zijn niet de regels maar de reactie die niet op mail word gegeven en de te kort koming aan info.
Die regels zijn maar bijzaak.
Communicatie schort het aan.

We weten allemaal dat de reactie die op e-mail berichten gegeven werd niet optimaal was. Dit is echter al behoorlijk verbeterd. Ik durf wel aan dat momenteel 95% van de e-mail berichten gericht aan het DB beantwoord wordt. Voor wat betreft de mail aan de sectie's weet ik dat niet.
Dat de reglementen eerder bekend gemaakt hadden moeten worden ben ik op zich wel met je eens. Als je echter het reglement van 2008 erbij pakt ( van de website ) en de op de sectie vergaderingen besloten reglementswijzigingen die 24 januari 2009 op de site stonden dan heb je ook het nieuwe reglement. Weliswaar indirect maar......

Ik heb ook diverse Pro Ten auto's zien vliegen. Dat gebeurde bv opkomen rechte eind achterstevoren spinnen en opstijgen maar.Dat krijg je ook met zulke laagvliegers: die gaan het hogerop zoeken ;)

We weten allemaal dat de reactie die op e-mail berichten gegeven werd niet optimaal was. Dit is echter al behoorlijk verbeterd. Ik durf wel aan dat momenteel 95% van de e-mail berichten gericht aan het DB beantwoord wordt. Voor wat betreft de mail aan de sectie's weet ik dat niet.
Dat de reglementen eerder bekend gemaakt hadden moeten worden ben ik op zich wel met je eens. Als je echter het reglement van 2008 erbij pakt ( van de website ) en de op de sectie vergaderingen besloten reglementswijzigingen die 24 januari 2009 op de site stonden dan heb je ook het nieuwe reglement. Weliswaar indirect maar......

Ik heb ook diverse Pro Ten auto's zien vliegen. Dat gebeurde bv opkomen rechte eind achterstevoren spinnen en opstijgen maar.Dat krijg je ook met zulke laagvliegers: die gaan het hogerop zoeken ;)

Fijn te horen dat dat verbeterd is.
Nu nog een reactie op mijn mail de volgende keer en dan ben ik blij.
Vandaag het slechte nieuws gehoord dat ik nu alle vergaderingen af moet van de NOMAC.
maarja hoord bij mijn functie.
nouja doe ik jullie een plezier en kom ik bij de vergaderingen :)
Hopelijk is het dit jaar beter dan vorig jaar.
Begreep dat het regelement en de pasjes onderweg zijn naar de clubs.
Dan kan ik mij daar ook op voor berijden als is dat dit jaar nog niet nodig voor mij.

Kreeg te horen dat ze erg hard gingen. zou het graag een keer willen zien.
Hou ik wel van van die snelle wagens.
Nu nog een klasse met een 10,5 en de opkomst is weer beter bij de kleine clubs.
Wil eigenlijk ook zo'n wagen maarja dat komt nog wel een keer alleen niet dit jaar.

Fijn te horen dat dat verbeterd is.
Nu nog een reactie op mijn mail de volgende keer en dan ben ik blij.
Vandaag het slechte nieuws gehoord dat ik nu alle vergaderingen af moet van de NOMAC.
maarja hoord bij mijn functie.
nouja doe ik jullie een plezier en kom ik bij de vergaderingen :)
Hopelijk is het dit jaar beter dan vorig jaar.
Begreep dat het regelement en de pasjes onderweg zijn naar de clubs.
Dan kan ik mij daar ook op voor berijden als is dat dit jaar nog niet nodig voor mij.

hahaha ga maar alvast lezen.

Back