De wind viel eigenlijk wel mee. Dat is vooral een kwestie van wennen. De laatste tijd nogal eens op de club met windsnelheden tot 35kmh met verschillende electromodellen gevlogen (verkleinde ZagNutz, Delta 400, Insulator, en EZ*-AP). Als je maar voldoende snelheid kan maken om tegen de wind in te komen is het enige lastige verder het landen. Daarbij zijn de snellere modellen in het voordeel. De EZ* is dan duidelijk relatief lastig omdat hij bij windsnelheden boven ca. 25kmh eindeloos kan zweven. Maar ook dat is een kwestie van oefenen. De techniek van gisteren ging feitelijk zeer goed: naar lage hoogte duiken en laag boven de grond optrekken. Zonder motorvermogen valt de snelheid dan snel weg en is het landen iets harder of zachter afhankelijk wat er aan vlagerigheid op dat moment is. Een alternatief wat ik ook al eens heb toegepast is het met de hand vangen. Maar met name bij vlagerige wind kan dat misgaan als het model op het moment dat je wilt vangen door een vlaag opzij wordt gezet.
In verband met de wind had ik express een locatie gekozen in vlak polderland. Behalve de molen waren er geen andere 'bomen' in de buurt. Wel wat water. En gezien combinatie van wind en water wilde ik niet te ver benedenwinds van me vliegen wat vervolgens het probleem opleverde dat ik eigenlijk alleen vanuit een bocht naar rechts de molen in beeld kon krijgen. Resultaat: meeste foto's met rechte horizon zonder molen, en de foto's waar de molen goed opstaat met scheve horizon. De foto in de 1 October 2005 thread op rcgroups.com was ook moeilijk recht te snijden doordat de molen nogal in de onderhoek zat. Daarbij geeft die schuine horizon wel wat dynamisch aan het beeld, passend bij de omstandigheden van de dag.... Onder 'greetings from Holland' wel een paar foto-s met een rechtere horizon.
Bij minder wind had ik gewoon een circel van tot 500 meter rond de molen gevlogen en vanuit alle kanten uit de flouwe bocht mooi horizontale horizons kunnen fotografien, of met een scherpere bocht boven het doel verticale overzichten. Maar dat leek me gisteren niet echt een optie.