NL RC-Luchtfotografen

• Topicstarter Topicstarter Arthur P.
  • Startdatum Startdatum
pepijn-zager zei:
maar doen jullie eigenlijk gewoon een camera met een servo er op?
of kopen jullie hele installaties, of solderen je camera om dat hij op je ontvanger kan?

en wat gaat dat kosten?

De mijne druk ik af met een servo, anderen hebben infrarood afstandbedieningen... weer andere... van alles dus...

kosten.. tsja hoe gek wil je het maken? Het setje voor m'n easystar komt al snel op 1200 euro .... dit kan veel goedkoper... maar ook veeel duurder.

volgens mij is het het goedkoopst om een servo van €9 te kopen en het goedkoopste cameratje dat je kan vinden(desnoods van de kijkshop of de intertoys)

ik had ergens van die setjes gezien met een heel mini cameratje(was er ook een met infrarood led's) en een ontvanger met schermpje er op.

Pas een poging gedaan om op een dag in ieder van de 12 provincies luchtfoto's te maken. Hier wat resultaten:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=331017&page=14&pp=15&highlight=holland

Doordat ik te ver Zeeland ingegaan ben, teveel tijd verloren en daardoor net niet gelukt. Maar volgende keer moet dit geen probleem zijn. Dan gebruik ik de Panasonic LX1 ipv de Pentax Optio A10. De LX1 schiet in 17 minuten een 2GB SD kaartje vol. Dus met minder vluchttijd hogere successkans dan met de A10 die me op 1 dag 2x heeft laten staan en slechts 1x per 4 seconden een foto slaagt te maken.

Ik heb zowel vooruitkijken als naar opzij geprobeerd. Ongeveer 20 graden naar beneden en naar opzij werkt verreweg het makkelijkste. Als je rechter vleugel over het onderwerp heen wijst, staat het keurig midden in beeld. En door te zwenken boven het onderwerp kan je recht naar beneden kijken, door de zwenken van het onderwerp af, vooral horizon shots maken. Verder is de tijd dat het onderwerp in beeld is veel langer dan bij het recht op een onderwerp af vliegen en kan je met een grote cirkel het onderwerp van alle kanten vangen, hoef je niet meerdere keren in te zwenken en er op af te vliegen.

Sluiter bedienen met klein servootje of met infrarood maakt voor mij geen verschil. Ik heb behuizingen waar de camera in schuift, behuizing dicht en de servo zit gelijk goed. Ik werk ook wel met een statiefschroef en dan of infrarood of een kapje boven de sluiter met een servootje. Het werkt allemaal.

Bewegingsonscherpte is vooral een kwestie van de goede combinatie uitvissen: sportstand, eventueel 'filmsnelheid' handmatig op 100ASA of hoger (let op de luchtfoto's van Almere strand, die waren NA zonsondergang genomen bij 400 ASA, en nog aanvaardbaar), instellen op oneindig, en afhankelijk van het cameratype beeldstabilisatie uitzetten of juist aan laten staan. Liefst natuurlijk lekker zonnig weer. Verder zorgen dat de propellor goed is uitgebalanceerd en knippen als het vliegtuig rustig is (dus niet zwenken en gelijk knippen maar even wachten tot het toestel goed scheef hangt, even zo houden en dan knippen). Liefst ook bij 2/3 motorvermogen of minder fotograferen (zweven is natuurlijk het meest trillingsvrij). Hoe lager je zit / hoe dichter bij het onderwerp, en hoe harder je vliegt, hoe meer kans op bewegingsonscherpte natuurlijk.

hallo,
ik lever op bestelling camera's die al omgebouwd zijn.
die kan je zo aansluiten op een vrij kanaal.

met manual bedienning (stick naar L) en autoklik (stick naar R).
kan je 20 foto's mee maken met extra led voor status te laten zienvan de camera wanneer je dan 20 foto's hebt gemaakt gaat dit led snel knipperen.

camera's kosten 25,- compleet omgebouwd met usb kabel software en AAA batterij voor het geheugen vast te houden in de camera.
verzendkosten 2,- naar belgie 2,50-

zie ook dit draadje.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=40257

FunCamMini-01_HR.jpg

hosterpark2007.jpg

hosterpark2004.jpg

hosterpark008.jpg

hosterpark004.jpg

DSC02370.jpg

DSC02373.jpg

Als je echt alleen eens voor de grap een paar foto's wilt maken dan is zo'n goedkopere oplossing wel interessant. Maar als je foto's wilt die ook echt afgedrukt kunnen worden dan ben je veel beter bediend met een 3 megapixel of meer digitale camera met toch wel wat instel mogeljikheden en met een voldoende snelle opnamechip om liefst binnen 1/100 seconde het hele beeld vast te leggen. De goedkope CCD cameraatjes slagen daar vaak niet in.

Voor Euro 135 heb je bij Combi Foto als aanbieding een 5 megapixel Panasonic camera. Niet de kleinste, en met een simpele plastic behuizing, maar verder niets mis mee. Met een SD kaartje van 256 MB of meer en een klein servootje voor de sluiter levert dat je fotos die A4 afgedrukt kunnen worden. Gewicht kan de EeasyStar makkelijk hebben. Inbouw of montage op een tafeltje in de cockpit is het werk ook niet. Kwaliteit van de foto's is het geld m.i. meer dan waard.

Als je redelijk kan vliegen en de camera inbouwt of in ieder geval met wat foam (styropor of depron) omgeeft, dan is de grootste dreiging eigenlijk een onbedoelde waterlanding, een botsing met bijvoorbeeld een lantarenpaal., of te hoog en te ver weg gaan vliegen en het toestel uit het oog verliezen. Allemaal vermeidbare crises.

Hallo,

Ben wel belg maar wou toch mijn eerste poging tot foto's nemen hier plaatsen.
vliegtuig is een slow stick, camera aiptek 1.3 smartcam, bevestiging is ducktape en rekkers.

zoals je kan zien aan de foto's is de linkerkant altijd wazig en de proporties zijn ook niet altijd goed. maar als eerste poging gaat dit wel.

Lazy
http://users.pandora.be/lazybones/air/IMG_0008.JPG
http://users.pandora.be/lazybones/air/IMG_0021.JPG
http://users.pandora.be/lazybones/air/IMG_0004.JPG

edit Joost: de grote foto's vervangen door links

Op de laatste foto zie ik een bekend euvel, nl. het golvende patroon. Heb ik soms ook maar ik ben er nog niet achter onder welke omstandigheden dit optreedt. Of het nou door de motortrilling komt of het wiebelen van het vliegtuig zelf. Ik weet het niet.
Linkerkant van de foto's wazig. Kan misschien komen door een vuil lensje?
Je zou voor de scherpte nog eens kunnen proberen het lensje scherper af te stellen. Vaak zitten hier maar 2 standen op, veraf en dichtbij. Als je de lensring eraf kunt krijgen (zitten bij mij 2 haakjes aan) kun je de stand van de lens met een potloodstreepje markeren. Dan een schaalverdeling erop tekenen en op de camera (een vast deel) een markering. Proeffoto maken en daarna steeds het lensje verdraaien (bijv. eerst links om daarna rechts om) volgens je schaalverdeling tot je een verbetering ziet. Maakte bij mij nogal wat uit. Wel systematisch werken anders weet je niet bij welke stand welke foto het scherpst was.

De golving komt waarschijnlijk door motortrillingen. Altijd foto's maken wanneer de motor uitstaat. In zweefvlucht dus.

Het golvende patroon heeft vooral te maken met het type opname chip wat in goedkope camera's gebruikt wordt. Je kan beter overschakelen naar een camera met een CCD ipv CMOS opname chip. Ik heb het na twee pogingen met een goedkope webcam achtige camera opgegeven. Voor een beperkt bedrag heb je tegenwoordig al een redelijke 3 megapixel of betere fotocamera met een goede opnamechip. Bijvoorbeeld een Panasonic LS2 5 megapixel camera voor rond Euro 150.--. Dat zijn de kosten van de electronica voor 1 slow-flyer minder op 'stal'.

Ik gebruik zelf de Ixus55 van Canon (5Mpixel) en moet zeggen dat de foto's redelijk goed zijn. Ik gebruik momenteel nog de "stick naar links" methode, maar wil zsm een losse drukschakelaar hier voor gaan gebruiken icm een monitor op de grond. De AV uitgang op deze camera is actief op het moment dat je foto's maakt, dus een kwestie van een AV transmittertje eraan knopen en klikken maar!

Zie voor resultaten http://www.snoekel.nl/image/luchtfoto/index.htm

Het golvende patroon heeft inderdaad te maken met de opname chip in goedkopere cameras. Zelfs met de motor uit kan het optreden. Met duurdere cameras heb je dat probleem niet. Dan kan je zelfs met de motor aan bij goed licht gewoon fotograferen. Ik heb zelf gewerkt met Konica Minolta G600, Panasonic Lumix LX1, Pentax Optio A10, en werk nu met Konica Minolta X55, en op zodra het weer eens redelijk weer is gaan de Panasonic Lumix A20 en Pentax Optio A20 de lucht in. Als je eenmaal de juiste instellingen gevonden hebt om hoge sluitertijden te forceren en liefst vast op oneindig in te stellen, dan zijn de meeste fotos scherp en redelijk tot goed belicht.

Bijna alle luchtfotografen vliegen electrisch: minder trilling en veel minder lawaai waardoor het zonder problemen in het wild kan.

Alleen als het gaat om hele lange duur grote afstandsvluchten met autonoom of semi-autonoom vliegende modellen (UAVs) zie je nog wel brandstofmotortjes gebruikt worden hoewel ook daar met LiPo's toenemende concuratie aan het ontstaan is. Ik geloof dat je dergelijke dure systemen (ongeveer USD 3500 voor de electronica) hier nog niet veel tegen komt.

Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar ik zou het thema maar gewoon hier laten staan. Er kan natuurlijk altijd een verwijzing naar geplaatst worden onder algemeen of elders.

RCAP meeting Benelux

IK ben nog altijd bezig om een dat voor RC luchtfotografen te organiseren. Degenen die eerder aangaven belangstelling te hebben, zijn inmiddels aangeschreven. Mochten er mensen zijn die niet aangeschreven zijn, hier wel mee bezig zijn, en belangstelling hebben, laat het me dan even weten. Op dit moment mikken we op Zaterdag 14 April 2007, beginnend in de bollenstreek, en dan via een lokatie met water en bootjes, langs molens. Kortom: het Hollandse landschap.

Ook al een ophanging met servo voor drukken op de ontspanner in elkaar gezet? Je bent natuurljik van harte welkom om ook mee te doen op de RCAP BeNeLux dag op 14 April 2007. Kan je ook eens kijken hoe anderen werken. En als er weinig wind is misschien een mooie gelegenheid voor je eerste fotos ? Stuur me maar een mailtje als je belansgstelling hebt.

hallo alle

dit is dus een van mijn slechte dagen
gisteren nieuwe camera voor lucht foto s gekocht
olympus 190
super 110 gram
wilde dus effe foto nemen van eieren zoeken van mijn zoon
dus dacht ik effe rond draaien en dan foto nemen kijken of i snel is
schiet dat k,t ding uit mijn handen
2e gedeelte van lens staat 20 graden scheef
ben dus in een woeste steming
is net gebeurt dak ik nog zo rustig kan tikken :evil: :evil: :evil: :evil:

De BeNeLux RCAP dag 2007/04 gaat door deze Zaterdag, 14 April 2007. De weersvoorspellingen zijn uitstekend. En veel bollenvelden staan vollop in bloei. We beginnen met ontmoeten rond 1030 bij het Golden Tulip Hotel in Lisse. Daarna brengen we zowel de bollenvelden als verschillende typische voorbeelden van het (Zuid) Hollandse landschap in beeld met natuurlijk er tussendoor tijd voor lunch, drinken, etc.

Als het goed is heb ik alle mensen die luchtfotos maken met modelvliegtuigen of modelhelis wel benaderd. Mocht ik mensen gemist hebben die toch wel deel zouden willen nemen, stuur me even een berichtje voor morgen middernacht met een (mobiel) nummer. Mocht je belangstelling hebben maar dit weekeinde nou net niet kunnen, geen nood: ws volgt er in de zomer een vliegdag in Belgie (omgeving Brussel?) en in het vroege najaar in het hoge Noorden van NL. Dus gewoon even laten weten dat je belangstelling hebt !

robot zei:
hallo alle

dit is dus een van mijn slechte dagen
gisteren nieuwe camera voor lucht foto s gekocht
olympus 190
super 110 gram
wilde dus effe foto nemen van eieren zoeken van mijn zoon
dus dacht ik effe rond draaien en dan foto nemen kijken of i snel is
schiet dat k,t ding uit mijn handen
2e gedeelte van lens staat 20 graden scheef
ben dus in een woeste steming
is net gebeurt dak ik nog zo rustig kan tikken :evil: :evil: :evil: :evil:

BAAALEN !!! Maar gelukkig was het maar een ding en niet zoonlief die uit je handen viel of de camera op zijn kop kreeg....

Back