NL RC-Luchtfotografen

• Topicstarter Topicstarter Arthur P.
  • Startdatum Startdatum
Kwaliteit is best wel goed, even de brightness en contrast aanpassen met Photoshop oid, en je hebt een heldere duidelijke foto.

Ikzelf heb 2e paasdag mijn maiden fotovlucht gemaakt. Waaide eigenlijk iets te hard voor het goede, en 8cels pack was een beetje brak.

Maar voor de eerste keer best wel leuke resultaten, nog niet echt hoog, maar wel leuk!

Gebruikte camera is een Canon Ixus55 (8x de waarde van de Easystar, vrouwtje keek enigzins bedenkelijk toen ik hem erin stopte...hihi), afdrukken met extra servo. Alleen helaas wingtip in beeld, moet nog iets domping in de camera setup gaan toepassen.

Resultaten te vinden op http://www.snoekel.nl/easystar/

Andere vraag die hier wel past: welke sluitertijd kun je het beste gebruiken bij luchtfotografie? Ik neem aan redelijk snel, alleen worden mijn foto's (vooral) tegen de zon in nogal donker. Iemand hier nog wat tips voor?

Patrick99 zei:
Alleen helaas wingtip in beeld, moet nog iets domping in de camera setup gaan toepassen./

Probleem met die vleugel in beeld is dat ook de camera juist daarop gaat scherp stellen.
Ik laat de camera vooruit kijken omdat dat minder bewegingsonscherpte geeft.

athvdk zei:
Patrick99 zei:
Alleen helaas wingtip in beeld, moet nog iets domping in de camera setup gaan toepassen./

Probleem met die vleugel in beeld is dat ook de camera juist daarop gaat scherp stellen.
Ik laat de camera vooruit kijken omdat dat minder bewegingsonscherpte geeft.

Kan je eens een foto maken hoe hij is gemonteerd?

Een foto heb ik zo gauw niet bij de hand. Kan het wel even beschrijven.

Het gaat om een Aiptek Slim 3000 camera(atje) overdwars gemonteerd in een Easystar.
Heb hiervoor een balsahout balkje waarop de camera met elastiek vastgehouden wordt. Dit balkje gaat overdwars over de cockpit (dat losse cockpitkapje van de Easystar wordt dus niet meer geplaatst). Het balkje is een centimeter of 5 langer dan de Easystar op die plaats breed is. De camera kun je dan uit het midden uit het vliegtuigje laten kijken. Een elastiek gaat van het ene eind van het balkje onder de buik van de Easystar naar de andere kant van het balkje (steekt rechts ongeveer 1 cm uit) en het zaakje zit op zijn plaats. Vervolgens de camera een beetje naar links draaien en gaan met die banaan.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Toch zie ik op jouw foto's ook vaak een stuk van de romp staan. Denk dat ik er maar een tweede Easystar tegenaan ga gooien en deze helemaal ga modden voor deze toepassing. Meest mooie oplossing die ik gezien heb was het uitsnijden onder het CG, servo verplaatsen en een graadje of 10 dompen. Leverde goeie resultaten op.

Maar tot die tijd zal ik nog wat experimenteren met de huidige setup.

Inderdaad heb ik er wel eens een stukje van de zijkant bij op staan. Omdat er een elastiek precies daar over het display van de camera loopt zie je dat niet meteen. Ik moet de camera dan iets meer naar links draaien of naar buiten schuiven. Moet ik beter op letten.

Meest mooie oplossing die ik gezien heb was het uitsnijden onder het CG, servo verplaatsen en een graadje of 10 dompen.

Denk om de bewegingsonscherpte.

Ik hoop de bewegingsonscherpte op te kunnen vangen met een snelle sluitertijd en een niet te groot diafragma, probleem is dan alleen dat er alleen op mooie zonnige dagen gefotografeerd kan worden. Ik denk ook dat de bewegingsonscherpte (leuk scrabble-woord trouwens) het minste is op deze locatie, daar het rustpunt van het vliegtuig zich daar bevind.

Trouwens, nog iets leuks: gisteravond wederom "foto's" gaan maken, nu echter een stuk hoger dan de eerste keer. Na de landing resultaat bekeken op het toestel en.......bleek dat ding op filmen te staan! Ipv foto's nu filmpjes van 1 a 2 seconden, muv de start, deze stond er helemaal op. Onbedoelt maar wel erg leuk om te zien.

Patrick99 zei:
Ik hoop de bewegingsonscherpte op te kunnen vangen met een snelle sluitertijd en een niet te groot diafragma, probleem is dan alleen dat er alleen op mooie zonnige dagen gefotografeerd kan worden.

Mijn ervaring is dat bewegingsonscherpte is het best op te vangen is door rustig te vliegen... logisch natuurlijk. :?

Maar wat ik bedoel is zwevend je foto maken en niet meer proberen je koers te veranderen.

Sluitertijden is niet iets waar ik me druk om maak, de sony p150 die ik gebruik staat altijd op het auto-programma.

Typisch geval van bewegingsonscherpte. ;)
Ik moet nodig weer eens omhoog, laatste foto's waren van eind September 2005.
bewegings.jpg

wel mooie foto trouwens!
al was het waarschijnlijk niet zo bedoeld. :)
ik vind hem echt gaaf, heb je een groter origineel?
mooie bureaublad achtergrond :D
leuke hobby is vliegen(en fotograferen) toch :)

Als je de camera naar de zijkant laat kijken heb je altijd een beweging haaks op je onderwerp (of je moet er in een cirkel omheen vliegen met het onderwerp als middelpunt). Dit bewegingseffect wordt ook wel steeds minder naarmate de afstand tot het onderwerp groter wordt. Ik denk dat als je de camera rechtuit laat kijken, dan is er geen beweging haaks op het onderwerp. En het onderwerp valt dan qua afstand nog in het gebied van scherpstellen (oneindig). Volgens mij heeft de camera hier dus minder moeite mee.

Ik gebruik een Aiptek Slim 3000 en hier valt niks op in te stellen wat diafragma en sluitertijden betreft. Daarom probeer ik de foto's op bovenstaande manier zo scherp mogelijk te krijgen. Het helpt inderdaad als het zonnig weer is want dan gaan de sluitertijden richting 1/1000 ipv 1/19 wat ik ook wel heb gehad.

Een ieder moet gewoon doen wat voor hem/haar het beste resultaat oplevert!

Aan de andere kant kun je door de camera aan de zijkant te plaatsen, het object wel veel langer (tot eindeloos) in beeld houden. Met voorwaartse plaatsing lukt dit niet, beeld zal al snel verdwijnen.

Ik kwam er ook al achter dat zweven het mooiste werkt, lekker laten glijden en afdrukken maar. Vliegen op stallspeed werkt ook wel, alleen jammer dan van de hoek tov de horizon.

Volgende stap nu is het plaatsen van een 2.4Ghz videocamera'tje die parallel aan het fototoestel geplaatst wordt. Met een display op mijn zender kan ik zo zien wat ik ga fotograferen, denk dat dat veel voordelen gaat opleveren.

Mooiste is denk ik dan nog iemand die de ES bestuurt, en een tweede persoon die aanwijzingen links/rechts geeft, videobeeld bekijkt en de foto's maakt.

Of wat denk je van....AAARRRRRHHGGGGHHHHH !!!! IK DRAAI DOOR !

Eerst maar een wat normale goeie foto's op hoogte maken....

Patrick99 zei:
Volgende stap nu is het plaatsen van een 2.4Ghz videocamera'tje die parallel aan het fototoestel geplaatst wordt. Met een display op mijn zender kan ik zo zien wat ik ga fotograferen, denk dat dat veel voordelen gaat opleveren.

Mooiste is denk ik dan nog iemand die de ES bestuurt, en een tweede persoon die aanwijzingen links/rechts geeft, videobeeld bekijkt en de foto's maakt.

Eerst maar een wat normale goeie foto's op hoogte maken....

Mijn Sony P150 heeft een actieve uitgang, dit betekent dat het beeld wat ik normaal op het schermpje van de camera zie ook via de multiconnector word gestuurd, dit signaal stuur ik vervolgens met een BlackWidowAV systeem weer naar de grond. Hier word het ontvangen en getoond op een 7" breedbeeldschermpje.

beeldschermkoffer.jpg

Zelf hier naar kijken kan, maar bevorderd het vliegen niet ;) dus kijken doet m'n spotter en die geeft vervolgens aanwijzingen. Wil je in je eentje dit alles doen dan is een eye-top mischien een idee, dit is een bril met aan 1 van de glazen zo'n VR schermpje.

Patrick99 zei:

Dit lijkt mij dus ultiem .... en ,...... aAARRGGG ik ben er ook als eens van doorgedraaid ;)

Onderstaande foto's zijn van Jeff Scholl en z'n vrouw Adele, hij vliegt met een JokerMaxi en zij bedient de camera. Echt super wat deze mensen doen, daar kan ik alleen nog maar van dromen.
http://www.gravityshots.com/

jokermaxi.jpg

cameraoperator.jpg

maar doen jullie eigenlijk gewoon een camera met een servo er op?
of kopen jullie hele installaties, of solderen je camera om dat hij op je ontvanger kan?

en wat gaat dat kosten?

Back