Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Rem/gear staan beide op het gear kanaal maar schakelen op een iets verschillend punt (een 10% verschil) en worden met 2 mixers gescheiden. Ze worden bediend met 2 2-standen schakelaar, 1 voor Actie en 1 voor Mixerselectie (A en M)

De sequentie bij normale vlucht is als volgt (heb flink getrained om dit in de vingers te krijgen zonder twijfelen ;-) )
A down + M down = gear out, brake on (turbine starten)
A up + M down = gear out, brake off (en opstijgen maar)
A down + M up = gear in , brake on (gear in is altijd brake on, omdat het gear ventiel pas schakelt na het brake ventiel)
A up + M down = gear out, brake off
A down + M down = gear out, brake on

Eigenlijk is het samengevat vrij simpel : met M down bedient A de rem en voor gear in of out verwissel je beide schakelaars van positie.

Omdat gear in altijd wil zeggen brake on, geeft het remlek problemen omdat tijdens de vlucht mijn luchttank leegloopt. Als ik de brake off kon zetten tijdens vlucht dan was er niet echt een probleem omdat het luchtverlies tijdens remmen kort is en eenmaal stil doet het er toch niet meer toe.

bon, sebiet (zodadelijk) nog eens proberen het slangetje er beter in te krijgen.
 
Ai, da`s hier of daar toch vrij ingewikkeld en minder mooi (lees 2 schakelaars bedienen).

Maar jah, als je beperkt bent met je zender moet je soms wel eens wat vogelen.


Heb je niet de mogelijkheid om je rem te mixen met hoogte?
Dus bij meer dan 80% down (dus wanneer de kist op het veld "staat") remmen maar?!?

Zou je 1 schakelhandeling kunnen schelen.
 
... moet je soms wel eens wat vogelen.

Hier in Vlaanderen heeft dat toch net een iets andere betekenis hoor Berto!:-D

Rudi, ik heb een paar maand geleden ne hoop PUN-slang en Tygon ingedaan voor de bouw van de Flash, heb verschillende diktes en kleurkes (en ook koppelingen) dus moest ge er ni uitgeraken dan kan ik u wel depanneren tegen het weekend.

Groeten, Bart.
 
Bedankt voor het aanbod Bart, maar het lek is ondertussen verholpen. Na volledige demontage van het landingsgestel en alles grondig schoonmaken NOG STEEDS een lek. Na wat proberen stelde ik echter vast dat het wiel niet goed vast zat en bij het opzetten van de rem duwde deze het wiel opzij, zodat de remzuiger zo ver uit zijn cilinder kwam dat de dichting niet meer afdichtte. Het was dus toch niet het koppelingetje, maar een set screw die niet goed meer pakte, zodat het wiel kon verschuiven. Groefje gedremeld voor de setscrew en het lek was weg :-)
Van de gelegenheid ook geprofiteerd om een andere veertje op de poten te zetten zodat deze minder doorbuigen (wat een klotekarwei zeg, als je het niet op de goed manier doet zit je een uur met dat verdomde veertje te klooien om het erop te krijgen). Ook de poten wat langer gemaakt en wat verder naar onder gemonteerd (2 3mm plaatjes triplex ertussen als spacer) en nu staat hij vanachter toch 4cm hoger dan voordien. Hopelijk ziet het gras nu wat minder bruin :-)
 
Dit weekend nog 4 vluchten gedaan, wat het totaal op 11 vluchten brengt en dik 25 liter petro leum verstookt. Zaterdag een bar slechte landing gedaan : de knuppel weer losgelaten om rem op te trekken en de jet sprong terug omhoog en ging met de neus de lucht in. Gelukkig nog redelijk kunnen opvangen, maar de pitotbuis op de neus was helemaal krom gebogen. Bij het rechtbuigen brak deze af.
De crosswind, die over een bosje waaide waar ik langs moest, deed de jet ook telkens met de vleugels wiebelen bij het aanvliegen, waarop ik dacht hij bijna ging stallen en ik gas bijgaf. Gevolg was dat ik te hard kwam aanvliegen.
Hanzl heb jij die pitot buis erin gestopt ? Hoe ben je in de neus geraakt om die erin te krijgen ?

Zondag dan weer 2 heel goede vluchten gedaan. Loopings er rollen, de jet doet ze heel netjes en strak. De gewoonte om de remklep op de rug uit te klappen begint er ook in te komen. De jet laat de neus wel wat zakken bij het optrekken van de luchtrem. Iets om rekening mee te houden en te compenseren met wat extra up via de stick.

Zondag, op algemene aanvraag ;-) ook eens een volgas lowpass gedaan op een 5m hoogte. Jawadde, wat een geweld. :-) 280 km/h gaf de snelheidsmeter aan na de vlucht (nu met inwendige statische poort, dus wat minder nauwkeurig). Rond de 200 km/h (dik halfgas) vliegt de jet eigenlijk het leukst en meestal ligt mijn max van een vlucht ook rond de 180-220 km/h. Lekker ontspannen vliegen dan. Tegen 280 is het iets minder ontspannend :-)
 
Laatst bewerkt:
Hey Rudi,

de pitot-buis heb ik met een draadje/slangetje de neus in getrokken. Ik heb een stuk ijzerdraad door het gat in de neus gestopt, dat er bij het wiel ergens uitkwam. Daarmee de slangen teruggetrokken. Pitotbuis is er met enige overtuigingskracht geloof ik gewoon van voren in gegaan.

't is een heel gefriemel ;)
 
Al 2 weken niet kunnen vliegen. Vorige weekend was het old-timer fly in in Schaffen en mocht er met de modellen niet gevlogen worden. Wel statische show en het even starten van de turbine jet lokte flink wat volk met de nodige vragen :-)
Tijdens de week prachtig vliegweer, maar de militairen vonden dat blijkbaar ook en hadden 's avonds paradroppings gepland, dus weer niet vliegen.
Zaterdag dan van plan om vroeg naar de club te gaan en flink wat vluchten te doen, maar ik merkte dat het voorpootje van de jet losstond. Proberen vast te zetten onthulde dat het schroefje zot draaide :( DAMN
De M4 schroef dan maar uitgeboord naar M5, een draadtap gaan kopen in de gamma en nieuwe draad getapt. Ondertussen was het 16.30u :( Toch nog een leuk vluchtje gedaan met geslaagde landing.

Zondag naar een full scale fly-in (Zoersel) geweest met een collega van 't werk die pilote is. Ook heel leuk, maar niet gejet.

Totaal aantal vluchten dus op 12 nu, met dik 2.5 uur turbine tijd en bijna 30l petro verstookt.

Hier nog wat foto's om de meer visueel ingestelde mens ook wat te gunnen, met dank aan de fotograaf van dienst !

T22-overflight-gearup.jpg


Let op het hittespoor achter de jet op deze foto :

T22-lowpass.jpg

T22-doorstart.jpg

T22-pull-up.jpg

T22-overflight-geardown.jpg

T22-landingapproach.jpg

T22-landing.jpg

T22-touchdown.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor !!! Ik hoop dat jij nog geen spijt hebt van de verkoop ;-) Maar met het moois dat er voor jou aankomt zal dat wel niet.

Hoe gedraagt de jet zich trouwens bij wind ? Met de EDF F-16 resulteert 2-3 beaufort crosswind bij de bungeelaunch gegarandeerd in een neus in de grond. Volgens mijn jetvliegende clubleden heeft een turbinejet veel minder last van de wind, doch ik heb wimpy zich met de Tucano toch ook al eens zien misrekenen bij crosswind.

Voorlopig vlieg ik alleen bij gunstige wind (vrij recht op de baan en max 3 bft).
 
Zijwind is op zich niet zo vervelend, je zal alleen een stuk harder binnen moeten komen door 't gebrek aan een richtingsroer. Ik heb met een stevig zijwindje daarom eigenlijk nooit gevlogen, omdat we ook niet zo'n lange baan hebben..

Tja, spijt... Hij vloog wel erg fijn ;) Maar er is inderdaad leuk anders speelgoed onderweg :) :D

Viperjet is klaar, maar 't landingsgestel is nog niet op voorraad, dus nog even geduld...
 
raketjes erop !

Vorig weekend nog 3 goede vluchten gedaan met de jet, wat het totaal op 15 vluchten brengt. Vluchtduur is zo'n 8 minuten effectief vliegen. Na 7 minuten gaat het landingstel uit een doe ik een circuit om te checken of alles uit is en dan een landingspoging. Normaal heb ik dan nog voldoende kero voor 1 en misschien zelfs 2 doorstarts. Meestal heeft de turbine na een vlucht 9.5 a 10.5 min draaitijd.

Ondertussen nog wat verbeteringen aangebracht. Zo heb ik het voorpootje van een nieuwe klemschroef voorzien waarvan ik de kop platter heb geslepen. Verder ook 2 stukjes verwijderd van de plaat waar de retract opzit. Deze stukjes zaten in de weg waardoor het voorwiel niet volledig ingetrokken werd, zoals je kan zien op de foto :
T22-overflight-gearup.jpg


Hier heb ik stukjes weg geboord-gevijld, zodat de aansturing van de voorpoot nu over de retract kan klappen. Je kan zien waar de stukjes weggenomen zijn onder de draden van de aansturing :
T22-frontgear-mod.jpg


Nu gaat het wieltje een stuk verder naar binnen. Nog niet helemaal omdat de klemschroef tegen de luchtcilinder aankomt, maar zo is het wieltje in de vlucht niet zichtbaar.
T22-frontgear-up.jpg


Verder ook raketjes gemaakt voor de jet. Een jet moet bewapend zijn vind ik :-) Raketten zijn gemaakt van 2 gebroken carbon staartbuizen van mijn SJM500 helikopter en wat balsa. Denken jullie dat de schaal zo ongeveer klopt ?

T22-missiles-12uurhigh2.jpg


T22-missiles-9uurhigh.jpg


T22-missiles-7uurhigh.jpg


T22-missiles-10uur.jpg


Op een vooraanzicht zie je pas goed hoeveel negatieve V-stelling de jet eigenlijk wel heeft :

T22-missiles-12uurlow.jpg
 
Laatst bewerkt:
Haha, helemaal geweldig die rakketten en op mij komen ze goed over ;-)
 
Zie ik dat nu goed hier, zit er een scheurtje in de aansturing van het neuswiel? ter hoogte van het made schroefje......

T22-frontgear-mod.jpg
 
Mja daar lijkt het in elk geval op. Goed opgemerkt Theo, straks eens controleren. Waar een foto met flits online posten al niet goed voor is !
 
Weet er iemand waar je goedkoop nieuwe veren kan bestellen voor het jet-1A landingsgestel ? De mijne zijn nogal uitgerokken.
 
Rudi, jet-1A heeft een stand op jetpower, gewoon nog twee weekjes wachten. Ik moet ook nog 2 wielen en een neuspoot hebben.
 
Back
Top