Het brandstofsysteem is wel vrij restrictief, met 3 tanks + hopper (2L fles met vilt clunck + 2 400cc flesjes). Leidingen zijn 6mm tot een 10-tal cm achter de hopper, dan wordt het 4mm (nog een goede meter leiding + filter + bolkraan + pomp + 4mm festo koppeling tot aan de turbine).
Maar het meest restrictief is het als alle tanks vol zijn, dan moet de brandstof door de 3 tanks en alle leidingen gezogen worden, dus ik zou dan de flame-out bij de start verwachten, niet bij het volgas verticaal gaan ? (de 2 kleine tanks waren al leeg toen de turbine uitviel)
Hoi u4eakeekfhgtys (of zo iets)
4,2 volt voor een P-160 is zoals PeterJan al zei aan de hoge kant.
Meestal 2 oorzaken.
1 Restrictie in het brandstof systeem.
2 Pomp die aan het overlijden is.
Over punt 1: Heb je de tanken in serie of parallel staan? Zoals je het beschrijft gaat de brandstof "door 3 tanken" heen, dus serie?
Dan beschrijf je van 6mm naar 4mm tot aan de hopper en vervolgens nog een meter lang 4mm met van alles er tussen tot aan de pomp???
Ik krijg heeeeeeeel erg medelijden met dat pompje. Die pomp wordt letterlijk gewurgd.
Flame outs zijn in mijn ogen logisch verklaarbaar. Viltklunks (vilt laat na een tijd los en kan verstoppingen veroorzaken), veel te lange en dunne (de 4mm) aanzuigslangen naar de pomp waardoor kans op cavitatie aannemlijk groter wordt. Helemaal als je vertikaal gaat dan krijg je ook nog eens te maken met de term "waterkolom".
Er zijn meerdere wegen naar Rome en niet één zoals vele andere modelbouwers denken. Hier is mijn idee er over en wat ik dus ook toe pas met +/- 250 jetvluchten en 0 flame-outs. (knock-knock on wood)
-Zorg voor 6mm ontluchting op de tanken.
-De kleine tanks parallel zetten. (NIET SERIE!!!) -
-Geen viltklunks maar gewone heavy duty klunks gebruiken. (Digitech heeft hele mooie)
-6mm slang tot aan UAT.
-4mm slang over de zuig nippel pomp plaatsen en vlak afsnijden begin nippel.
-6mm slang van UAT over 4mm slang/aanzuig nippel schuifen en afborgen met borgdraad. (Zowiezo alle aansluitingen brandstof, gas en lucht afborgen met borgdraad)
-Deze slang van UAT naar pomp zo kort mogelijk houden met niet te scherpe bochten.
-Dan pas 4mm slang pers zijde pomp naar je kleppen en turbine.
-Geen filters er tussen (zit al uat tussen) en geen kogel kranen etc.
Het aanzuig gedeelte moet met zo min mogelijk restrictie worden toegepast en de ervaring met JetCat fuel filters leert (wereldwijd probleem ref: RCUniverse etc.) dat die meer ellende veroorzaken dan waar ze voor zijn ontworpen.
Over punt 2. Waarschijnlijk is het pompje ook aan vervanging toe. Hoge restrictie gepaard met cavitatie en veel draai uren, worden deze pompjes niet blij van. Er zal wel een discussie onstaan wel of niet een filter na de pomp maar dat filter heeft alleen in het begin van een nieuwe pomp zin.
Zoals elke techneut weet moeten "werktuigen" inlopen. Wat ik meestal doe is een nieuwe pomp aansluiten op 2 volt en branstof via een tank laten rondpompen. Na 30 minuten is dit pompje mooi ingesleten en veroorzaakt dan ook geen of nagenoeg geen vervuiling meer aan de perszijde. Zo kan ik het pompje dan inbouwen in de kist zonder die ellendige filter.