Nog een HK 250 GT bouwverslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door regardz, 16 jun 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, dat ga je merken.
    als beginner misschien niet meteen, maar je krijgt gewoon een heel raar gedrag in de heli.

    Die servo's zijn nl CONSTANT aan het duwen en trekken. Dus die langzame servo loopt constant een beetje achter de feiten aan, waardoor de swash scheef gaat.
    Dus de heli gaat daar achteraan, en gaat ook scheef staan.

    Dus iedere keer als je pitch geeft, gaat de heli ook tijdelijk een andere kant op.
    zelfde met alle andere stuurcommando's...

    en daarnaast, als je een heli netjes en spelingvrij aan het opbouwen bent, om zo de besturing zo zuiver mogelijk te krijgen.
    waarom plak je er dan een gigant van een onnauwkeurigheid in als servo?

    en ff voor het idee: zelfs oude en nieuwe servo's van hetzelfde type kunnen problemen geven..
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2013
  2. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    OK "point taken".....ben ook maar echte beginner. Had nooit kunnen denken
    dat zulke kleine verschillen zon'n invloed kunnen hebben op het gedrag.
    Zit dus niets anders op om de andere servo weer terug in te zetten....
    Dan zijn ze weer alle drie van het zelfde type.
     
  3. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag zijn we begonnen met het monteren van de staart servo.
    Volgens de vele "draadjes" op het internet over deze heli was aanbevolen om voor de staart een digitale servo te kopen en eentje die iest sterker en sneller zou zijn dan de andere drie.

    Als eerste moest de "tail rudder control rod" door de geleiders heen gehaald worden. Hiervoor moeten de ball links eerst van de rod geschroefd worden om vervolgens deze door de twee plastic geleiders (Tail control guide) heen te halen.
    Daarna de servo gemonteerd met de achterkant van de servo naar boven. Het is zo dicht mogelijk tegen het chassis vast gezet om ook de juiste lengte van de "rod" te krijgen. Bij deze servo zat er geen ronde servo horn bij...dus moest ik een gewone recht servo arm gebruiken.

    De servo rod moest precies 21,6cm lang zijn (gemeten tussen het midden van de twee ball links). Eerst de rod vast gezet aan de daarvoor bestemde plek op staart.....en daarna het midden bepaald (door het zetten van de twee stippen op de rod). Vreemd genoeg heb ik de servo arm niet mooi 90 graden t.o.v. van de staart. Dit kon niet, ook omdat ik de 21,6cm lengte voor de rod heb aangehouden.

    Zie hier het foto verslag

    Verder op advies van "Daviddutch" en "student" zal ik een dezer dagen tijd moeten maken om de elevator servo om te ruilen voor het zelfde type als de pitch en aileron servo.
     
  4. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    En mocht je niet lekker uitkomen met de canopybolt kan je hier een klein moertje tussendoen zodat hij iets naar buiten komt, ik heb zelf op 1 450 dat de servos net 3mm te diep zijn voor de elevator en heb hier een 2 hele klein moertjes tussen gezet zodat de canopy netjes weer op de bolt past.

    [​IMG]
     
  5. regardz

    regardz

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag hebben we gewerkt aan de motor montage. Het was geen al te ingewikkelde klus, maar gezien het materiaal dat ik had gekozen was het geen standaard klus. Dit is de motor als eerder getoond. Het is een outerrunner. Het enige wat ik nog aan de motor moest doen was het solderen van connectors. (klik hier voor de soldeer klus).

    De motor wordt geleverd met twee bouten een pinion en een twee washers. De standaard pinion is 12 tands. Ik heb gekozen voor de 15 tands (de meeste HK250 configuraties op internet gebruiken de 15t pinion). Als je pinion op de motor as zet zie je dat deze behoorlijk lang is en best nog wel uitschiet. Ik begon al een beetje voorgevoel te krijgen dat ik een stuk van deze as moet afzagen (als in de video van nuttcaze).....maar opportunitisch als ik ben heb ik toch geprobeerd te monteren. Maar zoals je kunt zien paste het niet. De as kwam tegen de onderste servo aan. Dus de (clone) dremel uit de kast gehaald om een stuk van de as af te zagen. Na deze modificatie de pinion op de motor gezet met een gebruik van een serieuze hoeveelheid borgmiddel.

    Daarna wilde ik de motor op de motorplaat monteren. Dit ging niet met de
    standaard geleverde bouten. De manier waarop ik de motor onder de heli kon hangen maakt het noodzakelijk om 3mm bouten te gebruiken i.p.v. de standaard 2.5mm. (De motor heeft 4 gaten --> 2 voor 2.5mm en 2 voor 3mm).

    De motor plaat had ook nog een kleine modificatie nodig. Ik moest namelijk de sleuf waar de bouten door heen moesten een beetje breder maken. Na dit alles kon alles op zijn plaats geschroefd worden. Het past ook allemaal maar net met de kabels.

    Zie hier voor de fotoreportage.
     
  6. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik ben benieuwd of dat ding gaat vliegen voordat je een Trex250 koopt!?
     

Deel Deze Pagina