Nogmaals: welke zender

jan brilman

Forum veteraan
Dag,

Een aantal van jullie kent mij wel:
- geen zeer begenadigd piloot
- vliegt vooral met relatief simpele modellen
- ook niet erg handig in het programmeren van een zender.

Zenderhistorie:
- via Simprop digi 2+1 (met trim!!!)
- Simprop Super 4 (Tiny servo's!) en
- Multiplex Royal (?) nu
- Robe Futaba FX18 (later omgebouwd naar Jeti 2.4)

Uit meerder draadjes is bekend dat ik het programmeren van dat ding (FX-18) een ramp vind (vooral de mixers, cq. het aansturen van kleppen/flaps).

Ben er wel klaar mee.

Verder eigenijk best tevreden mee.

Dus ik overweeg mijzelf op een mooi ding te trakteren.

Programma van eisen:
- de basisfuncties (reverse, expo etc., dat hebben ze allemaal, toch?)
- iets uitgebreider (timer? spraak? alarmen? geen idee . . .)
- telemetrie (lijkt me ook fijn)
- degelijk, beetje bekend merk? Geen troep uit China
- pultzender mogelijk
- beetje aantal modelgeheugens
- moet compatibel zijn met Jeti ontvangers (daar heb ik er nogal wat van)
- hoeft geen koopje te zijn, het mag best een paar cent kosten (ik hoor vooral dat Jeti erg duur is).

Maar vooral: ook door mij te programmeren!

Dus niet al te ingewikkeld graag.

Hoe meer mogelijkheden, hoe ingewikkelder, denk ik vaak . . .

Waarschijnlijk komt bijna alles in aanmerking.

Ik hoop nog plm. 15 jaar te kunnen vliegen, dus mooi als 'ie nog even mee kan.

Ik hoor het graag.

jan

Laatst bewerkt:
Tja nogmaals…..
beste advies wat ik je kan geven is om met diverse zendertjes in het menu te gaan spelen, en aan te voelen wat je fijn vind…
Ik heb zelf
Futaba FC16,
FC18
FC16 boat en truck
Graupner MC19… (later met Jeti module naar 2,4 ghz)
spektrum DX6i voor een indoor flyer, dat chinese flutding gelijk in de hoek geflikkerd…. Wat n bende
Jeti DC16v2 heb ik nu anderhalf jaar

qua programeren is alles even wennen natuurlijk, maar persoonlijk vind ik de Jeti de meest logische,
Het is dat je helemaal in Groningen woont anders had je gerust een middagje of avondje met een jeti mogen spelen om te zien of je het je ligt

Als het gaat om het compatibel zijn met Jeti ontvangers, dan is er maar èèn mogelijkheid. Je moet kiezen voor Jeti. Geen enkel ander merk kan Jeti onttvangers aansturen. Er is echter wel een probleem. De allereerste generatie Jeti ontvangers kan niet goed overweg met het nu in Jeti zenders gebruikte telemetrie protocol. Soms lees ik ook wel eens dat er nog meer problemen zijn met de oudste generatie ontvangers. Bij Jeti zenders adviseer ik bij voorkeur Jeti Rex ontvangers te kopen. Mocht je over Jeti EX ontvangers beschikken, ook geen probleem. Maar zou ze niet nieuw kopen. Jeti REX en EX ontvangers staan op de site van Jeti: https://www.jetimodel.com/katalog/receivers/

Het programmeren van een Jeti zender is niet moeilijker dan een bij een andere zender. Elk merk heeft natuurlijk zijn eigen ideeen hoe dat moet, zo ook Jeti. Alle handleidingen van Jeti zijn op de site te downloaden. Zo kan je kijken of de programmeerwijze je bevalt.

Er is ook nog een DS-12. Heeft ook optie om extra functies te kopen en is een stuk voordeliger.

Als het gaat om het compatibel zijn met Jeti ontvangers, dan is er maar èèn mogelijkheid. Je moet kiezen voor Jeti.

Oei.

Da's natuurlijk wel een dingetje . . .

Ik denk dat dit één van de eerste Jeti-ontvangers is die ik kocht.

upload_2022-1-13_15-27-55.png

Of is dit een heel recente?

jan.

Deze EX ontvanger werkt prima samen met de huidige generatie Jeti zenders. Wel updaten naar de laatste softwareversie. Dat gaat met Jeti Studio en het Jeti USB-kabeltje. Heb meerdere ven deze ontvangers in gebruik.

Goed, dan moet het dus Jeti worden, als ik het goed begrijp.

Vraag blijft dan nog even: welke.

Het gaat dan tussen de 12 en de 14, denk ik

Ik zal er eens in duiken.

jan.

Laatst bewerkt:
Hoeveel Jeti ontvangers heb je?
Om nu een overprijsde zender te gaan kopen omdat je 1 ontvanger hebt is ook zonde geld.
Bij de 12 en 14 koop je een basiszender met beperkingen.
Om beperkingen op te heffen moet je weer geld betalen.
De DS 12 zie ik voor 705 euro staan.
Ik blijf erbij dat de Frsky Tandem X20 de betere optie is.
Kan alles wat je ooit maar zou willen, is kwalitatief niet slechter dan de Jeti.
Voor 110 euro koop je 4 6 kanaals ontvangers met telemetrie.
Complete set is dus 480 euro.

Ik wil je best eens de Tandem opsturen zodat je kan spelen en voelen.
Ik denk dat er bij jou in de buurt ook al mensen mee vliegen, hij is vreselijk populair.

Oh ja, en een carbon pult is 89 euro.

GJ

Een goedkope auto brengt je net als een duur exemplaar van A naar B. Toch is het marktaandeel van een bepaald goedkoop automerk niet zo hoog. Mensen hebben dus redenen om niet voor de goedkoopste auto te kiezen. Met modelbouwproducten is dat niet zo. Prijs is niet het belangrijkste argument. Andere argumenten wegen blijkbaar zwaarder.

Een goedkope auto brengt je net als een duur exemplaar van A naar B. Toch is het marktaandeel van een bepaald goedkoop automerk niet zo hoog. Mensen hebben dus redenen om niet voor de goedkoopste auto te kiezen. Met modelbouwproducten is dat niet zo. Prijs is niet het belangrijkste argument. Andere argumenten wegen blijkbaar zwaarder.

Status?
Beetje als een Apple iphone, kan minder dan een gemiddelde Android.
Maar omdat het een Apple is is het goed.
Je betaalt marketing, promotie.
Jeti geeft ook heel veel gratis zenders en ontvangers weg aan wedstrijdvliegers.
Dat zal toch betaald moeten worden.
En kwalitatief is die Tandem vrijwel gelijk aan de Jeti.
Je kan aan de buitenkant niet beoordelen wat erin zit.
Ik heb de Jeti opengehaald, toen ie nog 550 euro kostte.
Vond het niet heel speciaal.
De Tandem zit net zo goed in elkaar, ook de knuppels en schakelaars zijn prima kwaliteit.
Maar mensen die Jeti aanhangen zijn ervan overtuigd dat het iets geweldigs is en kraken alles wat anders is af..
Lijken op Apple gebruikers.

Dan terug naar Jan.
Als je zoveel ontvangers hebt moet je overwegen wat te doen.
De jetis kan je ook voor goed geld verkopen en dan alles nieuw kopen.
Of je koopt toch een Jeti maar ik zie ze voor 700+ te koop staan.
Ohhh even aanpassing, dat is de carbon uitvoering.
De echt in plastic kleurtjes ds12 uitgevoerde ds12 kost 579.

GJ

Laatst bewerkt:
Beste GJ

De Tandem X20 is een leuke zender, echter is er een grote MAAR.
Heb je weinig kennis met computers en FW updates uitvoeren dan zou ik deze zender niet adviseren.
Spreek uit ervaring, heb er zelf geen problemen mee maar ken wel iemand die dat wel heeft.

Groet Hans

Ik ben een Jeti liefhebber, maar zal nooit een ander merk afkraken of iemand die niet voor Jeti kiest bekritiseren. Wat mij betreft mag iedereen zijn eigen keuze maken. Vrijheid blijheid.
Voor status ben ik ongevoelig. Ja ik vlieg met een in mij ogen mooie zender, maar alle modellen waar ik mee vlieg zijn zelfgebouwd en vaak al oud. Soms tientallen jaren. Geef m'n geld liever uit aan een zender dan aan dure (kant en klaar) toestellen. Soms wordt en wel eens meewarig naar m'n vliegspul gekeken.

Beste GJ

De Tandem X20 is een leuke zender, echter is er een grote MAAR.
Heb je weinig kennis met computers en FW updates uitvoeren dan zou ik deze zender niet adviseren.
Spreek uit ervaring, heb er zelf geen problemen mee maar ken wel iemand die dat wel heeft.

Groet Hans

Je moet een Jeti ook updaten.
Dat geldt tegenwoordig voor elke zender.
En de tandem is echt heel makkelijk.
Ik heb iemand die totale digibeet was door de telefoon er doorheen gepraat.

GJ

GJ, ik ben bang dat ik toch voor de (een) Jeti ga.

Maar bedankt voor alle input.

Soms wordt en wel eens meewarig naar m'n vliegspul gekeken.

Zover is het bij mij geloof ik nog net niet, maar ik kan me wel voorstellen dat men denkt: wat moet die vent met zo'n dure zender??? :hammer:

Nou ja, dat is dan maar even zo. :)

Ben wel van plan om binnenkort (na pensionering) veel meer te gaan vliegen, dus het zal z'n geld wel opbrengen.

We gaan het zien.

jan.

Wat je je ook moet afvragen is of je een touchscreen wilt of niet, ik vindt een touchscreen heel makkelijk programmeren, geen knopjes die je moet onthouden om de gewenste instelling te bereiken. Bij mijn vorige zender moest ik dingen doen als de linker knop ingedrukt houden en dan de rechterknop 3x naar boven drukken en 2x naar links draaien, dat was ik bij het volgende model al lang weer vergeten en dan kon ik de manual er weer bij gaan pakken. Nu kan ik het gewoon aanwijzen op het scherm als bij mijn mobieltje, anderen vinden dat juist weer helemaal niks en hebben juist liever knopjes. Dat moet je eigenlijk beide even geprobeerd hebben.

Back