Nogmaals: welke zender

Hoeveel versies zijn er voor de ontvanger van DSMX? En voor FrSky? Snap je mijn punt? Spektrum zender updates zijn eenvoudig maar er zijn problemen geweest in het verleden, dat klopt. Dat is met FrSky niet heel veel anders. Het ging mij erom dat als je nu een DSMX ontvanger koopt deze gewoon werkt op elke zender met DSMX ondersteuning. FrSky ontvangers met de vele versies zijn een groot probleem voor veel mensen want niets is compatible tenzij de versies exact kloppen. En dat is voor veel mensen een groot struikelblok.

Niet al te dramatisch, het is nieuwe hardware en nieuwe software, dus dan heb je automatisch wat vaker updates. En ik kan me niet voorstellen dat een spectrum makkelijke kan updaten dan Ethos, Ik heb een paar jaar met OpenTX en companion met m'n X10 gedaan, en was ook niet happig om over te gaan, Toch maar eens geprobeerd, en dat is gewoon een hele stap vooruit. Updaten: Verbinding maken met USB kabel, bestandje kopieren, kabel er uit, en update vanzelf, makkelijker kan niet.

Er is inderdaad ook een aparte update lijn voor ontwikkelaars/ontwikkelingen, die komt veel vaker met een nieuwe versie, maar die hoef je helemaal niet te volgen. Ik zie wel dat als je een probleem tegenkomt (ik had er 1 gevonden), dan wordt dat in een volgend alfa update opgelost, daar was ik wel content mee.

En ontvangers, tja, ik heb er zo'n isrm module in gedaan, zender geupdate, dan weet je dat je je ontvangers langs moet.
Stekkertje in je zender en ontvanger, flashen met de versie van je zender en het is klaar.

En het klopt, m'n futaba FC-18 heb ik nooit een update op gedaan ;), en de ontvangers ook niet, maar zou toch niet terug willen.

Groeten,

Arie

Ja, ik heb destijds ook op de site gestaan als importeur.
Niet zo moeilijk.
Iedereen met een BTW nummer kan bestellen bij Jeti.
Als je dan wat meer besteld en vraagt of je de importeur of dealer voor Nederland mag zijn dan komt je adres op de site.
Dat is eigenlijk in heel modelbouwland zo.
Ik was importeur/dealer van Hacker, Plettenberg, TopModelltehnik, TopmodelCZ, Fullymax accu's, RFM produkten, Castle Creations en Markus regelaars en nog veel meer.
Het is dus best de moeite waard om je even in te schrijven bij de KvK en een BTW nummer aan te vragen, scheelt je zeker 15 a 20%.
En bij sommige merken wel 40%.

GJ

Dan is Digitech bijkbaar toch importeur voor Nederland en was jou opmerking gewoon " klets".

Ja, ik heb destijds ook op de site gestaan als importeur.
Niet zo moeilijk.
Iedereen met een BTW nummer kan bestellen bij Jeti.
Als je dan wat meer besteld en vraagt of je de importeur of dealer voor Nederland mag zijn dan komt je adres op de site.
Dat is eigenlijk in heel modelbouwland zo.
Ik was importeur/dealer van Hacker, Plettenberg, TopModelltehnik, TopmodelCZ, Fullymax accu's, RFM produkten, Castle Creations en Markus regelaars en nog veel meer.
Het is dus best de moeite waard om je even in te schrijven bij de KvK en een BTW nummer aan te vragen, scheelt je zeker 15 a 20%.
En bij sommige merken wel 40%.

GJ

Het draait bij jou echt alleen om geld hè. Ik geef graag geld uit aan iets goeds en iemand mag daar van mij ook aan verdienen. Heb ik geen enkele moeite mee.

Dan is Digitech bijkbaar toch importeur voor Nederland en was jou opmerking gewoon " klets".

Je leest niet.
Iedereen die kan bestellen bij Jeti kan zichzelf aanmelden als importeur.
Als ik nu 4 zenders koop en ze vraag of ze me op de site kunnen zetten als importeur dan doen ze dat.
De "echte" importeur is Hepf, die mag ook dingen doen zoals sponsoring.
Hacker koopt Jeti in als Jeti/Hacker en is dus importeur/verdelen van Jeti/Hacker.

Het draait bij jou echt alleen om geld hè. Ik geef graag geld uit aan iets goeds en iemand mag daar van mij ook aan verdienen. Heb ik geen enkele moeite mee.

Ik wil ook graag kopen bij een echte winkel maar dit is geen echte fysieke winkel.
Ik was dat ook niet dus ik verdiende vrijwel niets aan de spullen die ik verkocht.
Ik verkocht de Jeti zenders voor inkoop + BTW en verzendkosten.
Dus mijn inkoop, en dat zullen veel mensen kunnen bevestigen.
Maar als je als als verkoper dingen uit een "garage" verkoopt dan mag je in mijn ogen niet de volle mep rekenen.
Ik koop vaak bij W&W, dat is een fysieke winkel, het licht moet branden, zijn gezin moet eten, die gun ik het ook.
Dus ik zei ook tegen Jan Brilman, ga naar W&W, die is sowieso goedkoper dan Nederlandse winkels. heeft vrijwel alles op voorraad, je mag het vasthouden, hebben kennis van zaken.
Dat soort winkels zit niet meer in Nederland.

GJ

Die man moet vanuit Groningen naar onder Limburg rijden. Dan moet je de tank benzine en de dag tijd erbij rekenen. Sorry maar daar is niks duurzaam en goedkoop aan, maar heeft jammer genoeg ook niks meer met de discussie te maken. Ze zitten trouwens vlakbij Digitech.

Back on topic dus!

Die man moet vanuit Groningen naar onder Limburg rijden. Dan moet je de tank benzine en de dag tijd erbij rekenen. Sorry maar daar is niks duurzaam en goedkoop aan, maar heeft jammer genoeg ook niks meer met de discussie te maken.

Back on topic dus!

Ik wil best met Jan van Groningen naar W&W rijden, is wel gezellig.
Maar je kan ook op de club, of andere clubs, kijken wat je een fijne zender vind en die dan online bij een fysieke winkel bestellen.
En niet zomaar afgaan op mensen die een voorkeur hebben.
Ik heb geen voorkeur maar wil wel een zender die mij echt bevalt, al is het een Futaba, Graupner, Multiplex, ik heb alles wel eens geprobeerd.
De enige die ik niet eerst geprobeerd had omdat dat niet kon omdat ik een voorbestelling geplaatst had, is de Jeti.
En dat was een miskoop.
Ik denk dat als Jan even een zondagje naar Cumulus in Kampen gaat hij met verschillende zenders mag spelen.
Alle merken zijn daar wel aanwezig, Jeti, Graupner, Futaba en ook de Tandem X20.
Als ie even contact opneemt met Toostbeek komt dat wel goed.

GJ

Die man moet vanuit Groningen naar onder Limburg rijden.

Maken we d'r een dagje van. :)

Overigens wordt ik nog steeds heen en weer geslingerd tussen de keuzes, maar ik leer wel het een en ander.

Blijf bij de Spektrum en Frsky optie etc. wel zitten met het feit dat die Jeti ontvangers die ik heb weg kunnen.

Toch jammer . . .

Ik heb ondertussen wel gezien dat er voor de DS 12 een tray cq. 'pult' is; misschien kunnen we daar (indachtig de opmerking van Tadango) prima mee uit de voeten.

jan.

Je leest niet.

Ik lees prima en zie op de site van Jeti dat Digitech importeur is. Of Digitech een of honderd zenders verkoopt staat er niet bij. Dus voor mijn is Digitech importeur voor Nederland. Zoveel importeurs zijn er niet. Vind je verhaal dat je zo makkelijk importeur kan worden nogal twijfelachtig. Anders zouden er wel veel meer zijn.

Ik lees prima en zie op de site van Jeti dat Digitech importeur is. Of Digitech een of honderd zenders verkoopt staat er niet bij. Dus voor mijn is Digitech importeur voor Nederland. Zoveel importeurs zijn er niet. Vind je verhaal dat je zo makkelijk importeur kan worden nogal twijfelachtig. Anders zouden er wel veel meer zijn.

Ik zou zeggen, probeer het.
Registreer je bij de KvK voor 50 Euro, vraag een BTW nummer aan en bestel wat Jeti spullen bij Jeti.
Zal je zien hoe makkelijk het gaat.
Er zijn meerdere landen die zogenaamd 2 importeurs hebben.
Modelbouwboeren zijn gewoon niet zo slim, ik kocht heel veel direct bij de bron.
Jeti Mezon regelaars kocht ik in China, YGE ook.
Waarom zou je de tussenhandel er 70% op laten verdienen.

Voor bepaalde merken mocht ik ook sponsoring doen, dat was dan meestal voor mezelf, want ik vloog ook wedstrijden en vertegenwoordigde dat merk dan.

Maken we d'r een dagje van. :)

Overigens wordt ik nog steeds heen en weer geslingerd tussen de keuzes, maar ik leer wel het een en ander.

Blijf bij de Spektrum en Frsky optie etc. wel zitten met het feit dat die Jeti ontvangers die ik heb weg kunnen.

Toch jammer . . .

Ik heb ondertussen wel gezien dat er voor de DS 12 een tray cq. 'pult' is; misschien kunnen we daar (indachtig de opmerking van Tadango) prima mee uit de voeten.

jan.

Een zender is net als een auto, hij moet je passen.
Sommige zijn softwarematig heel fijn maar is het gevoel, dus hoe hij in de hand ligt minder.
Andere liggen heel fijn in de hand maar zijn softwarematig weer k*t.
Ik heb geen aandelen van Frsky en ik heb altijd gezegd dat ik de software (OpenTX) niks vind.
Nu hebben ze die Tandem uitgebracht en het is eerlijk gezegd de lekkerste zender die ik ooit gehad heb.
Beginnend bij Robbe Compact, Robbe Mars, Luna, Terra, FC18V2+, Graupner MC20, MX16, MX22, Jeti DS16, Frsky Taranis, HorusX10 en nu dus de Tandem.
Je ziet... ruime ervaring.

En ik meen het, als je naar W&W wilt dan vraag ik Bas Busking ook mee en gaan we gewoon een dagje op stap.
Ik rij en betaal de benzine.

GJ

Is er (behalve de manual) ook ziets als een (document, website) 'Introduction to Jeti', tekst en uitleg, een verklarende woordenlijst?

Ik kom veel termen tegen waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord heb . . .

De manual vraagt ook wel wat studie (wat op zich niet erg is).

jan

Als je de Engelse taal machtig ben, zoek dan eens op Youtube naar de instructievideo’s van Harry Curzon. Betere ga je niet vinden. Niet alles is even interessant, maar vooral de introductie in de menustructuur van Jeti is verhelderend.

Ik vind de Graupner MZ32 ook erg fraai van opbouw en structuur, en daar zijn ook eindeloos veel mogelijkheden, maar het scherm is hongerig naar stroom en het sportschoenenuiterlijk beviel mij niet. Ze zijn bovendien nauwelijks op voorraad momenteel. Graupner heeft in 2020 zijn productie volledig naar Korea terug gehaald en Corona en de chiptekorten spelen daar al zeer lang parten. Is ook de reden dat de langverwachte opvolger van de MC pultzenders, een nieuwe MC32 met MZ32 scherm en software, nog steeds niet op de markt is.

Het goed uitleggen van iemand die je door de programmering heen mee neemt kan verhelderend werken of het jou ligt of niet. Ik beschouw OpenTX als gemaakt door programmeurs voor programmeurs en de gesloten systemen van Jeti en Graupner nemen veel zelf uitdokteren weg als je een model gaat aanmaken. Is wat mij betreft echt een meerwaarde.

Back