Noob met Esky E500/Big Lama

Het is een gaaf ding alleen is het me toch net iets te klein. Is dat vreemd? Ik loop al jaren te vliegen met die kleintjes maar ik mis altijd iets of zo.

Ik zie mezelf ook niet iedere dag naar een gymzaal gaan om te vliegen of zo, daarom wilde ik een heli voor buiten. Het klinkt misschien gek maar misschien moet ik gewoon een tweede Big Lama nemen. Heb ik altijd een reserve en als je de boel upgrade heb je toch een behoorlijk apparaat wat ik begrepen heb. Verder kost het ook maar 140 euri of weet iemand een site of winkel waar ie goedkoper is?

Of klinkt dat helemaal stupid?:confused:

Het is niet stupid maar dan ben ik wel nieuwsgierig welke kleintjes je gevlogen hebt. Ik vermoed namelijk allemaal van die 3 kanaals coaxiaaltjes.. Je wilt gewoon een paar stappen overslaan ben ik bang. En dat gaat met helicopters niet. Ik weet dat uit eigen stupid ervaring. Wist het ook allemaal beter. Heeft me veel frustratie en schade opgeleverd en ben uiteindelijk dezelfde route gaan bewandelen als iedereen.. Eerst leren kruipen en dan lopen. Zou zelf het liefst gelijk een T-Rex 700 willen vliegen met camera eronder.. Gaat niet.. Ondenkbaar..
Verder is de Big Lama geen buiten heli. Dat kunnen allerlei bedrijven wel roepen maar tís niet zo. Alleen bij echt windstil weer kun je in een beschutte omgeving een beetje rondzoemen. Meer is niet mogelijk.

Ik heb vanmorgen gebeld naar de winkel/webshop waar ik hem heb gekocht. Ze blijven maar zeggen dat de Big Lama geschikt is voor buiten. Ik vertelde ze dat ik toch al van verschillenden mensen op fora had gehoord dat de BL eigenlijk niet geschikt is voor buiten, laat staan kunstjes mee te doen.

Toen zeiden ze iets dat er op de fora een hoop onzin wordt geluld. Ik antwoordde dat dat volgens mij niet waar was en er al een aantal ervaren mensen toch beweren dat deze heli niet voor buiten is.

Tja, wat moet je met zo'n antwoord

Laatst bewerkt:
Ik zie die Nine Eagle Solo Pro II in Koffer staan bij Hobbytrade voor 99.95 pleuri. Er zitten 2 accus bij maar het lijkt me handig om er nog 2 bij te bestellen.

Ik heb een KDS balanced charger en ik neem aan dat ik die Lipos ook daarmee kan laden?

Is dat een goede prijs?

Ik heb vanmorgen gebeld naar de winkel/webshop waar ik hem heb gekocht. Ze blijven maar zeggen dat de Big Lama geschikt is voor buiten. Ik vertelde ze dat ik toch al van verschillenden mensen op fora dat de BL eigenlijk niet geschikt is voor buiten, laat staan kunstjes mee te doen.

Toen zeiden ze iets dat er op de fora een hoop onzin wordt geluld. Ik antwoordde dat dat volgens mij niet waar was en er al een aantal ervaren mensen toch beweren dat deze heli niet voor buiten is.

Tja, wat moet je met zo'n antwoord

Blade Strike is dan volgens die winkel ook een verzinsel van forumleden? Als de grote coaxen zo goed voor buiten zijn, waaom gaan verlengde inner shafts (plaatsen de rotoren verder uit elkaar) en stuggere bladen die minder doorbuigen dan als warme broodjes? Er is immers geen probleem?

Er zullen op diverse fora ook zeker slechte adviezen worden gegeven, maar wie kun je meer vertrouwen, iemand die advies geeft met het doel je iets te verkopen, of iemand die advies geeft omdat hij je wil helpen, dus zonder commercieel belang? In het ideale geval zou een shop een voor jou goed advies moeten geven, zodat je terugkomt als je verder opklimt op de "heli-ladder" maar helaas zijn er ook genoeg shops die je liever 1 keer wat duurs maar totaal ongeschikts voor jou verkopen, en als je na de onvermijdelijke crash niet meer bij hun terugkomt, dat zal ze dat worst zijn. Dan is de volgende beginner aan de beurt...

Ik verdien er niets aan als je bijv. een Solo Pro zou kiezen, maar ik weet wel dat het een leuke heli is, waar je veel plezier mee kan hebben en gegarandeerd geen blade strike zal geven bij een windvlaag. Maar ik weet niet wat je verdere ervaring met heli's is. Je hebt het erover dat je een aantal kleine heli's hebt gevlogen, wat voor type en model? Dat kan helpen bij onze adviezen.

Blade Strike is dan volgens die winkel ook een verzinsel van forumleden? Als de grote coaxen zo goed voor buiten zijn, waaom gaan verlengde inner shafts (plaatsen de rotoren verder uit elkaar) en stuggere bladen die minder doorbuigen dan als warme broodjes? Er is immers geen probleem?

Dat is precies wat ik al tegen ze zei. Waarom hoor je dan overal dat een van de eerste dingen die je moet inbouwen een extended inner shaft is en het plaatsen van betere rotorblades? Niet echt RTF dus in mijn woordenboek maar ja.

Ik heb inderdaad veel ervaring met die wat kleinere coaxiaaltjes maar ik miste altijd de banking naar links en rechts-optie. Ik vind het irritant dat je een heli eerst de neus de kant op moet laten wijzen waar je heen wil voordat je weer vooruit gaat. Verder gaat het me ook allemaal een beetje langzaam maar dat kan natuurlijk komen omdat ik nog niet echt een wat professioneler model heb gevlogen.

Die kleine coaxiaaltjes ben ik echt op uitgekeken en ik merk dat ik soms niet eens meer oplet als ik het ding door de kamer laat schieten

Ik zit een beetje overal tussen in blijkbaar.

Maar die Solo Pro in koffer voor 99.95, is de prijs een beetje goed?

Dat is precies wat ik al tegen ze zei. Waarom hoor je dan overal dat een van de eerste dingen die je moet inbouwen een extended inner shaft is en het plaatsen van betere rotorblades? Niet echt RTF dus in mijn woordenboek maar ja.

Ik heb inderdaad veel ervaring met die wat kleinere coaxiaaltjes maar ik miste altijd de banking naar links en rechts-optie. Ik vind het irritant dat je een heli eerst de neus de kant op moet laten wijzen waar je heen wil voordat je weer vooruit gaat. Verder gaat het me ook allemaal een beetje langzaam maar dat kan natuurlijk komen omdat ik nog niet echt een wat professioneler model heb gevlogen.

Die kleine coaxiaaltjes ben ik echt op uitgekeken en ik merk dat ik soms niet eens meer oplet als ik het ding door de kamer laat schieten

Ik zit een beetje overal tussen in blijkbaar.

Maar die Solo Pro in koffer voor 99.95, is de prijs een beetje goed?

4 kanaals is niet te vergelijken met 3 kanaals. Voor "schuin door de bocht" heb je dat 4e kanaal nodig, en een single rotor. De SP zou daar zeker aan kunnen voldoen.

Overzee is de kofferversie wel goedkoper te vinden, maar dan heb je vaak geen support van de shop en met verzenden kom je al snel in de buurt van die 100 euro. Ik kan je de kofferversie zeker aanraden. Meteen de lader erbij, en je neemt je heli zo makkelijk overal mee naar toe.

Da's de normale prijs. Niks mis mee dus. Je KDS lader moet je maar bewaren voor later als je toe bent aan wat anders. De NE lipo's kunnen daar standaard niet aan. Maar bij de kit met koffer zit een lader dus je kunt gelijk aan de slag. Extra lipo's zijn handig. In het buitenland een stuk goedkoper maar dan zit je wel even in de wachtkamer voor je ze binnen hebt. Met twee lipo's kun je prima beginnen. Je moet na het vliegen van een lipo toch even de heli laten afkoelen.

Hmmm, dus 1 extra lipo erbij is voldoende. Komt ie in totaal uit op 3 lipos. Wat is de vliegtijd, ook weer zo'n 7 tot 10 minuten? De site geeft aan dat de laadtijd 30 minuten is. Inclusief af laten koelen van de heli dus in feite zou ik gewoon continu door kunnen vliegen.

Dat afkoelen, 10 minuten is voldoende toch?

Veilige kant is 6 minuutjes. Afkoelen 10 minuutjes om de motoren te ontzien. Dan kun je in principe door vliegen. Maar als je van een coaxiaal komt en je gaat fixed pitch single rotor vliegen is 6 minuten vaak al teveel :D

Okee, ik snap hem, Dat wordt dus veel oefenen maar daar hou ik van.

Ik neem aan dat het verstandig is om 2 setjes mainblades en rotorblades erbij te bestellen? Verder wil ik ook dat schroevendraaiers/imbus-setje erbij hebben want wat ik nou heb is echt bagger.

Weet iemand of dat setje wat is bij Hobby Trade? Of kan ik beter naar een DHZ-zaak gaan en daar wat op de kop tikken?

Bij elkaar is het 120 pleuri dus dat is nog wel te happen en ik kan tenminste weer lekker vliegen.

Want voordat ik die lama crashte door de bladestrike, man ik was in de hemel toen ik aan het vliegen was.

Letterlijk, lol

Omdat je vaak binnen een dag onderdelen in huis kunt hebben zou ik niet gelijk e.e.a. bij bestellen. Je kunt namelijk niet voorspellen wat er stuk gaat. Mijn blades zijn nooit gesneuveld. M'n mainshaft wel een keer vervangen. Bij andere is dat weer anders. Zou dat dus gewoon maar even afwachten. Hier een filmpje van m'n Solo Pro. Had hem toen een week in huis denk ik ongeveer..

HPXim9pDTKI[/media] - ‪Nine Eagles Solo Pro flight in draft‬‏

Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, ik snap hem, Dat wordt dus veel oefenen maar daar hou ik van.

Ik neem aan dat het verstandig is om 2 setjes mainblades en rotorblades erbij te bestellen? Verder wil ik ook dat schroevendraaiers/imbus-setje erbij hebben want wat ik nou heb is echt bagger.

Weet iemand of dat setje wat is bij Hobby Trade? Of kan ik beter naar een DHZ-zaak gaan en daar wat op de kop tikken?

Bij elkaar is het 120 pleuri dus dat is nog wel te happen en ik kan tenminste weer lekker vliegen.

Want voordat ik die lama crashte door de bladestrike, man ik was in de hemel toen ik aan het vliegen was.

Letterlijk, lol

Main blades zul je niet snel nodig hebben voor de Solo Pro. Bovendien krijg je een setje bij die kofferversie. Handiger om op voorraad te hebben zijn main shaft set, linkage set, tail set, skids en een tailrotor. Dan heb je de onderdelen die je met een beetje pech stuk kan vliegen wel gehad. En met een beetje geluk pak je hem na een crash gewoon weer op, en vlieg je weer verder.

Vrijwel alle reparaties kun je met een mini kruiskop schroevendraaier uitvoeren, en die zit ook in het koffersetje.

Ik heb je filmpje bekeken. Ziet er gaaf uit die moves die je met dat ding kunt maken. Maar hij is niet geschikt voor buiten of wel?

Tja voor 118 pleuri, ik zit er aan te denken om het te doen. Ik heb het idee dat deze heli ook een goeie training is voor het echte werk als ik meer ervaring op heb gedaan?

Nogmaals, iedereen bedankt voor alle hulp, ik leer iedere dag weer wat meer over de mooiste hobby die er is in mijn ogen.

Potje snoeihard ketsen met m'n vriendin is natuurlijk ook niet verkeerd maar af en toe in je eentje lekker genieten van techniek en vliegen...

Hmmmm, heerlijk

Je kunt er beter mee naar buiten dan met een coaxiaal ondanks dat hij klein is. Maximaal windkracht 2 en dan op een beschutte plek.
Verder is het een goeie eerste stap na een coaxiaal. De stap hierna is ook gelijk wel weer een flinke sprong maar dat zie je dan later wel weer..

Ik heb je filmpje bekeken. Ziet er gaaf uit die moves die je met dat ding kunt maken. Maar hij is niet geschikt voor buiten of wel?

Tja voor 118 pleuri, ik zit er aan te denken om het te doen. Ik heb het idee dat deze heli ook een goeie training is voor het echte werk als ik meer ervaring op heb gedaan?

Nogmaals, iedereen bedankt voor alle hulp, ik leer iedere dag weer wat meer over de mooiste hobby die er is in mijn ogen.

Potje snoeihard ketsen met m'n vriendin is natuurlijk ook niet verkeerd maar af en toe in je eentje lekker genieten van techniek en vliegen...

Hmmmm, heerlijk

De SP is een leuke oefenheli. Wennen aan meer snelheid dan een coax, de andere rudder besturing, dus staartrotor ipv tegengesteld draaiende rotoren. Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn SP, als het buiten niet kan vlieg je lekker binnen, en valt de wind weg, dan lekker buiten "scheuren". Als het je vooral om vliegplezier gaat, is dit een goede optie. En je doet zeker ervaring op, als je verder door wilt gaan.

Voor goedkope en relatief snel geleverde (schijnt binnen een week tegen de ruim 1 weken of meer voor Hobby King) is MyRcMart een aanrader. Ze hebben vaak wel alles op voorraad. Voor accu's zijn de vervangende van Hobby King echter niet te overtreffen, beter dan de standaard lipo's en ook nog veel goedkoper.

Laatst bewerkt:
Is de tailsectie zo fragiel dat je hem er beter meteen bij kunt bestellen? Ding is 21 euri, best veel voor zon onderdeel of is het hoogwaardig materiaal of zo?

Met alle parts die Indoorvlieger net noemde zit ik in totaal op €138,20

Zal ik het doen of er nog een nachtje over slapen? Ik weet dat ik ook nog geld kwijt zal zijn aan mijn Big Lama maar dat is pas over een maand.

Decisions, decisions....

Ik zou de onderdelen gewoon even laten voor wat het is. Ik heb in totaal maar 1 keer de mainshaft vervangen. Daarna nooit meer schade gehad..

Back