norbert bruggen

Hallo raf, het principe is hetzelfde zoals je al zei, ik moest het wel iets anders maken ivm de slag van mijn servo's.
Ik wilde de grootte van de slag wat meer zelf kunnen bepalen en dat kan ik doen door de houders meer of minder op de M3 draad te schroeven
anders wat ik alleen afhankelijk van de gaatjes op het servokruis.
In beide gevallen doet het wel wat het moet doen en dat telt uiteindelijk.

hallo manfred

bij mij gebeurt de regeling van de uitslag op de zender
deze kan tot max 150% gaan in beide richtingen
en de trim kan ook op de zender worden ingesteld
ik heb voor deze opzet gekozen daar ik gewoon niet meer plaats in deze romp heb

groetjes raf

Hallo raf, ik kan de trim van mijn zender niet zover verstellen, het is nog een oudje, een Robbe Promars 30 Mhz 8 kanalen.
Maar met alle uitbreidingsmodules erbij ben ik er nog steeds tevreden mee, het werkt nog uitstekend, de grote VIIC vaart met de 30Mhz module, en de Dolfijn met de 35 Mhz module.

@Manfred ,

let wel op of je zender compatibel is met de nieuwe electronica.
Ik heb een nieuwe zender 7 jaar geleden gekocht omdat mijn Promars 30 mHz de nieuwe electronica niet aan kon.
Het schijnt wat te maken te hebben met het "nulpunt".
Norbert heeft toen speciaal een 2 kanaal schakelaar om geprogrammeerd voor mij.
Mijn FC 18 plus 3 en de FX 18 kunnen niet overweg met deze om geprogrammeerde schakelaar.
Het is overigens wel een dijk van een zender de Promars maar met de nieuwe electronica kon hij dus niet meer overweg.
Dus let wel op.
Ik heb ook nog een Promars 30 mHz, maar dan voor bovenwater schepen.

Hein

ps de 35 mHz is voor vliegtuigen he.

Het schijnt wat te maken te hebben met het "nulpunt".

Een servo bijvoorbeeld wordt gestuurd door een blokgolf. Een puls van 1,0 ms is het ene uiterste en een puls van 2,0 ms is het andere uiterste, wat een puls van 1,5 ms het midden of "nulpunt" maakt. Bij oudere Robbe zenders ligt het nulpunt op 1,2 of 1,3 ms (weet effe niet meer precies), waardoor een nieuwerwetse servo niet in het midden staat als dat wel de bedoeling is.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

heb nog een terratop en een promars
ook in gebruik en deze voldoen nog steeds
wel zoals gezegd staan de servo's niet echt in het midden maar het horentje omzetten kan wonderen doen maar een elektronische regelaar dat is weer wat anders
die laten zich niet altijd omprogrameren

groetjes raf

@Raf,

wat schrijf ik nu?
Ik heb het niet over servo's met de Promars maar over de electronica.

"maar een elektronische regelaar dat is weer wat anders
die laten zich niet altijd omprogrameren"

Norbert kan de duik tank schakelaar cq 2 kanaal schakelaar om programmeren met het nul punt.
Er komt dan een nieuwe ic in, zo een zwart blokje, en dan werkt het goed op de Promars.
Maar NIET op de FC 18 plus 3 en de FX 18.
Want bij die nieuwe is het nulpunt anders.
En ik bedoelde dus niet de servo's!

Hein

Even rustig diep adem halen. Een servo is ook een voorbeeld van een stukje elektronica. Het voordeel van een servo is dat je een visuele terugkoppeling hebt.

Maar andere elektronica dan een servo (schakelaars, snelheidsregelaars, diepteregelaars, mixers etc.) reageert net zo op de blokgolf met pulsen van 1,0 tot 2,0 ms breed. Een elektronische schakelaar is niets anders dan een simpele schakeling die bij een puls van < 1,1 ms iets de ene kant op schakelt en bij een puls > 1,9 ms iets de andere kant op schakelt. Maar als je oude apparatuur gebruikt, met een ander middelpunt, dan haal je een puls van 1,9 ms niet en kan je iets dus wel de ene maar niet meer de andere kant op schakelen. Norbert heeft zijn simpele schakeling voorzien van een microprocessortje en daar doet hij dan een andere in die reageert op pulsen van bijv. < 0,8 ms en > 1,6 ms. Dat doet de schakelaar het weer, maar dan enkel op oudere apparatuur, want als je het ding dan aan een nieuwe ontvanger hangt, haalt die < 0,8 ms niet meer, waardoor je iets weer niet de ene maar wel de andere kant op kan schakelen.

hallo Hein

zoals hier boven reeds vermeld klopt het ook
maar een servo heeft ook niet het eeuwige leven en zal ook eens moeten vervangen worden
een promars is gewoon een lekkere boten zender
veel plaats voor modulles en het grote voordeel 8 kanalen
terwijl die graupner ellende er maar 7 heeft
en toch ontvangers verkopen met 8 kanalen
gewoon een verkoop truk van graupner
want wil je het kanaal 8 gebruiken moet je een modulletje kopen en voor graupner weer euries in de pocket

groetjes raf en tot in keulen

Hallo raf, ik heb dat idee over je pistool dat erwten kan schieten gebruikt voor het maken van een lanceerinrichting.
Weliswaar in een iets andere uitvoering kijk maar eens op deze link
[media=youtube]_mkJwp0zCwA[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo manfred

werkt zo te zien op het droge wel
maar in het water krijgt de torpedo meer weerstand en gaat hij er zeker niet zover uit komen
maar met behulp van de motor gaat het dan mischien wel weer goed gaan
het blijft proberen en kijken of het lukt

groetjes raf

Hallo raf, daar heb ik ook aan zitten denken, misschien moet ik dan de veerdruk laten toenemen,alleen is dan de vraag of het ontgrendelmechaniek dan nog goed functioneerd door de hogere spanning van de veer.
Het is net wat je zegt, uitproberen en uitproberen maar dan wel in de badkuip.

hall manfred

het probleem met de veer aan de buisten kant is dat je een korte veer hebt genomen
indien de veer haast heel de lengte van de buis zou hebben dan blijft ze dus eigenlijk duwen tot de torpedo uit de buis is gedruwt
nu geeft ze maar een kort klikje om de torpedo een zetje te geven wat door de waterdruk weer geremt gaat worden
een andere oplossing is met water druk
maar dan moet je een heel andere buis gaan maken en dat is veel werk
toch hier eventjes een uit leg voor diegene die het intereseren
je neemt een buis en daarin zet je een piston waartegen de torpedo komt te zitten
de achterkant sluit je aan op een dikke injectie spuit die gevult is met water
dit maakt als je die spuit leeg drukt de piston naar voor komt en de torpedo uit werpt
bij het terug trekken van de dikke spuit zuig je de piston terug naar achter en je kan herladen
nadeel is dat het niet zo snel gaat en je krijgt meestal na een bepaalde tijd een lucht bel in het systeem
en het neemt wel veel meer plaats in dan het veer systeem

oude ideen die zomaar opkomen
ik mag geen torpedo mer afschieten van de politie hahahaha
heb in het park eens een bank stuk geschoten met zo een ding

groetjes raf

hallo

nee
niet meer hahahaha
terug beginnen lezen vanaf het begin is een optie
en dan zie je dat manfred(die het topic gestart is)zelf overschakelt op een verslag van het aanpassen van een VII

groetjes raf

Hallo raf, ik denk dat douglas wel gelijk heeft, na de vacantie zal ik wel een nieuw draadje starten over de bouw van de VIIC en de Dolfijn, ik vroeg mij al af of een nieuw draadje geen goed idee was.
Dat krijg je ervan als je alleen maar aan het bouwen bent en vergeet dat je eigenlijk met een ander onderwerp bezig bent, in iedergeval bedankt voor de tip douglas.

Back