Nordkap in drijvend dok

Al een tijdje loop ik met het idee in het rond om iets te bouwen om jonge mensen te inspireren en motiveren met modelbouw aan de slag te gaan. Natuurlijk is het altijd leuk wanneer je uitleg geeft over de bouw van een schip en op onze vereniging hebben we wat jachtjes waar de kids mee kunnen varen. We hebben een haventje in de vaarbak, een echt werkende rc hijskraan en eentje op de kant met een slingertje eraan waarmee ze ook mogen spelen.
Om nog meer beleving te creeeren, wil ik een drijvende dok gaan bouwen waarin een kotter is geplaatst. Het dok moet rc werkend gaan worden met een simpel waterpompje waarmee het dok kan worden gevuld en weer geleegd. De kotter, de "Nordkap" heb ik van het weekend aangeschaft. Deze kit van Billing Boats is statisch gebouwd en is wat ruw afgewerkt. Op zich is dit niet erg omdat dit het schip een verouderde gedaante geeft en komt dus niet voor niets in het dok te liggen. Wel is het minste dat er aan gedaan moet worden, is het waterdicht maken van de romp.

IMG_20161011_205133.jpg

Het dok is dus de uitdaging welke ik ga ondernemen!
Hoe en wat, welke materialen etc. daarover heb ik nog geen idee, derhalve ik ga bouwen met scrap materialen. Ik ga starten met het uitkiezen van een, op het oog mooi en geschikt dok via afbeeldingen van internet.
Voor de aansturing wil ik een 2 of 4 kanaal zendertje op de kop tikken die nog ergens bij iemand onder in de kast ligt en toch niet meer word gebruikt. Er hoeft immers maar weinig te worden aangestuurd.
Met de voorbereidingen zoals uittekenen en bedenken, hoop ik van de winter een start te maken en naast de bouw van de Ocean Wave het dok te gaan bouwen.

Word vervolgd,
Groet Dennis.

Laatst bewerkt:
Hoi Dennis leuk man ik heb er ook nog 1 op de agenda staan ooit !!!! dus kan ik later lekker bij jou afkijken.
Met jou afwerking en techniek word het zeker een mooi project !!!:thumbsup:

Hoi Dennis leuk man ik heb er ook nog 1 op de agenda staan ooit !!!! dus kan ik later lekker bij jou afkijken.
Met jou afwerking en techniek word het zeker een mooi project !!!:thumbsup:

Dankje Erwin,
Enneh...meekijken geen probleem hoor. In Goes kijk ik graag mee wanneer je je paintbrusch workshop gaat houden waarbij je de verouderingstechniek gaat demonstreren. Kan de Nordkap wel gebruiken! Hoe ouder en vergaan, des te beter.

Overigens stel ik me al voor hoe het dok strakjes word gesleept door de Ocean Wave :D.

Groet Dennis

Laatst bewerkt:
Dennis, Steek je licht eens op bij Modelbouwgroep De Devel. Volgens mij hebben die een werkend dok(je). Ik heb nog een 2 kanaals 27 MC zendersetje liggen. Motorregelaar voor de pomp kan ik ook voor zorgen. Hoor wel van je. Gr. Klaas.

Dankje Erwin,
Enneh...meekijken geen probleem hoor. In Goes kijk ik graag mee wanneer je je paintbrusch workshop gaat houdenwarbij je de verouderingstechniek gaat demonstreren. Kan de Nordkap wel gebruiken! Hoe ouder en vergaan, des te beter.

Overigens stel ik me al voor hoe heg dok strakjes word gesleept door de Ocean Wave :D.

Groet Dennis

Dat komt helemaal goed !!! en anders zijn we in 30 min bij elkaar als het niet zou lukken , maar daar heb ik hel volste vertrouwen in dat het goedkomt
Wat worden de afmetingen van het dok ?.

Dennis, Heb even over het dok zitten filosoferen. Stel 80 cm lang, 50 cm breed en de doos waar alles op drijft 5 cm diep. Dan kom je op een drijfvermogen van 20 kg. Stel dat de Nordkap 5 kg weegt, de apparatuur ook 5 kg en nog eens 5 kg aan bouwmateriaal voor het dok, dan blijft aan reserve drijfvermogen 5 kg over en steekt de vloer van het dok geladen met de Nordkap nog iets meer dan 1 cm boven water uit. Om het dok af te zinken moet er 10 liter water in om de vloer onder water te krijgen. Op dat moment beginnen de kamers in de opstaande wanden drijfvermogen te leveren. In de doos gaat 20 liter water. Je kunt met de breedtematen van de dozen in de opstaande wanden "spelen" om het dok voldoende af te kunnen zinken en de Nordkap er in te varen. Je kunt die zijkanten ook gedeeltelijk zo uitvoeren dat ze vol kunnen lopen. Zou voor de stabiliteit in ieder geval de uiteinden als luchtdichte kamers uitvoeren. Of het dok met één te vullen waterkamer voldoende stabiel blijft durf ik niet te voorspellen. Komt de hamvraag: Wat gebruik ik als bouwmateriaal? Zat te denken aan kunststof (plexiglas?) of blik. Zomaar wat ideeën. Kijk maar of je er iets aan hebt. Er staat hier nog een plaat plexiglas van 900x420x3,5 mm. Mag ook naar het droogdokproject. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Mannen, bedankt voor jullie positieve reacties!
@klaas: fantastisch en tot dat je nog een zendersetje hebt gevonden en daar wil ik zeker gebruik van maken hoor! We spreken tzt wel even iets af.
Helemaal geweldig is je heldere uitleg over het drijfvermogen. Over maten had ik zelf nog niet nagedacht echter 80x50 is wel een maat in de goede richting!
Vanavond zal ik eens kijken bij de Devel.

Groet Dennis.

He Dennis, weer een leuk nieuw project zie ik.

Ik denk overigens niet dat je het red met 1 pomp en 1 tank.
Het dok moet onder een hoek afgezonken worden anders krijg je negatieve stabiliteit op het moment dat de dokvloer onder water raakt.
De semi sub schepen (Super Servant, ed.) gaan ook onder een hoek.
De onderbak zal ook in compartimenten verdeeld moeten worden om het effect van het vrije vloeistof oppervlak te verkleinen.
Ik zal heel diep moeten graven hoe het ook alweer precies zit, kan ik denk ik beter aan mijn vrouw vragen (Voormalig stuurman op tankers). Ik heb het op school allemaal gehad maar als (voormalig) machinist heb je niet zoveel meer te rekenen aan de stabiliteit van een schip.
Ik zal het hier eens in de groep gooien en zien of ze er nog wat mee kan.

De besturing voor het afzinken en opdrijven van het dok zou RC inderdaad simpel kunnen. Pompen starten/stoppen voor vullen en legen.
Maar dan. Wat dacht je van meerdere pompen maar dan via een Arduino of iets dergelijks aansturen. Of met timers waardoor je meerdere tanks kunt vullen startend na elkaar.
Zo maar even en gedachte.

Succes en ik hou hem in de gaten.

Groet,
Mathieu

He Dennis, weer een leuk nieuw project zie ik.

Ik denk overigens niet dat je het red met 1 pomp en 1 tank.
Het dok moet onder een hoek afgezonken worden anders krijg je negatieve stabiliteit op het moment dat de dokvloer onder water raakt.
De semi sub schepen (Super Servant, ed.) gaan ook onder een ....

Hee Mathieu,
Dank voor je heldere uitleg, tot nu toe:D! Het maakt me wel nieuwsgierig hoe deze techniek in werkelijkheid werkt.
Ik zit op dit koment midden in een verhuizing en krijg volgende week de sleutel van het voor 1 maand tijdelijke woonhuis. Als we daar een beetje "vakantie" gaan vieren heb ik lekker de tijd om in de avonduurtjes er eens rustig voor te gaan zitten.

Over de compartimenten had ik zelf ook al zitten denken echter het onder een hoek afzinken is me nog niet helemaal duidelijk.
In mijn nuchtere en onervaren beleving zouden de compartimenten in verbinding met elkaar, het dok toch gelijkmatig moeten kunen laten afzinken?
Affijn, ik ga op onderzoek uit en hoop dat jij en je vrouw me van nog wat kennis kunnen verrijken uit de praktijk en de schoolboeken!

Groet Dennis

Hoi Dennis, Gisteren zag ik in het Militair Museum een model van een zo te zien werkend dokje. Gelukkig was de bodem van het dok uitgevoerd in plexiglas en kon je alle attributen zien. Helaas niets bij me om een foto te nemen. Weet ook niet meer van elke club het was. Schuin afzinken kan ik me iets bij voorstellen. Zodra het dek van het dok onder water gaat is het drijfvermogen afhankelijk van de zijkanten. Je zult dus rekening moeten houden met het gewicht van alle apparatuur en waar je die moet plaatsen. Ook het gewicht van het model in het dok kan van invloed zijn. Heb wel gesteld dat de Nordkap 5 kg weegt, maar niet aangegeven waar het zwaartepunt in de lengterichting precies ligt. Je kunt daar natuurlijk wel iets mee doen door het te dokken model op de goede plaats te zetten. Dus liggen er nog wat uitdagingen voor je. Maar dat geeft net die extra kick toch? Succes verder met het uitwerken van je plannen! Gr. Klaas.

In mijn nuchtere en onervaren beleving zouden de compartimenten in verbinding met elkaar, het dok toch gelijkmatig moeten kunen laten afzinken?

ALS het schip exact in het midden ligt (voor achter, links rechts) EN de toevoer in alle compartimenten per tijdsdeel evenveel water toelaat ZOU het kunnen werken.

Wij stonden eens met 230 ton in een dok dat eigenlijk een schroevendok was tegen de zijkant van het dok (tegen het omvallen en zodat we het vlak konden aanpakken zonder last te hebben van stoelen).
Met de dokvloer droog betekende dat wel om waterpas te blijven dat de ballasttank onder/naast het schip leeg was en de tank aan de andere zijkant nog 230 kuub water bevatte.
Dit kan nooit als je maar één compartiment hebt.

Als je met een knop (nat----droog) wil besturen zou je kunnen overwegen de waterpas regelaars te installeren 1 dwars en 1 langs en die signalen met een PIC of als je makkelijk wil arduino de 4 pompen kunnen aansturen.(want met 4 moet het volgens mij lukken, beetje afhankelijk van de lengte breedte hoogte van je tanks (vrij vloeistof oppervlak))
waterpas regelaars van norbert bruggen (uit de duikboten)

Het afzinken van het dok zal voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van de gewichtsverdeling van de apparatuur en vanaf welke kant je het dok vol laat lopen of pompt. Op z'n minst heb je twee kamers nodig, links en rechts. 4 zou ideaal zijn, maar dat kost je dan ook 4 pompen met regelaars of switches. En een zender/ontvanger met meerdere kanalen. Daarom mijn advies om je licht eens op te steken bij een club met een werkend dok. Zelf uitvinden heeft natuurlijk ook wel iets. Een en ander afhankelijk van de tijd die je jezelf gunt en de mogelijkheid om het dok in de bouwfase aan te passen. Nog genoeg om je in te verdiepen, Dennis! Succesmet deze uitdaging. Gr. Klaas.

Neem dan ook een tandwiel- of slangen pomp, die laat geen water door als hij stil staat, anders heb je ook nog ventielen nodig.
Moet ook twee kanten op kunnen draaien ivm vullen en legen.

Wat ook een mogelijkheid is om op het vlak openingen te hebben en op het dek afsluiters. Kan je er lucht uit laten lopen om haar af te zinken en met een luchtpomp het boeltje weer omhoog drukken. Hoeft je pomp maar 1 kant op te draaien. Een beetje simpel misschien maar ook een optie.

In theorie moet dat kunnen Mike, maar denk dat de lucht moeilijk te regelen is. Kleppen/afsluiters om water in te laten is ook een mogelijkheid. Denk dat de door Harm voorgestelde tandwielpompjes de simpelste optie is. Die zijn zelfaanzuigend, pompen in twee richtingen en kunnen op een "droge" plek worden ingebouwd. Gr. Klaas.

Een leuk project met best wel mogelijkheden denk ik.
Dat het kan slagen heb ik alle vertrouwen in maar geloof wel dat dit uitsluitend lukt met tenminste 4 afzonderlijk te bedienen kamers/tanks die dus ook onafhankelijk van elkaar gevuld of leeg gepompt moeten kunnen worden.
Het zal al lastig genoeg zijn om een leeg dok met zijn eigen gewichtsverdelingen (waar staan de accu's, waar staan de pompen, etc.) precies in balans te laten stijgen of afzinken
De geplande Nordkap - of misschien zo af en toe eens een ander scheepje - zal ook zijn gewichtsverdeling perikelen met zich meebrengen en zo zijn er nog wel wat factoren.
Als de Nordkap er bijvoorbeeld op enig moment in het dok gesleept wordt zal deze mogelijk al snel enkele mm of cm anders staan (naar links, naar rechts, naar voor, naar achter?) dan bij een eerdere keer en is er op dat moment een te corrigeren handeling van gewichtsverdeling / verplaatsing nodig.
Het eerder door Harm voorgestelde gebruik van bijv. Arduino techniek o.i.d. kan een mooie en nuttige toepassingen zijn om e.e.a. nog wat extra gecontroleerd te bedienen.
Verder ben ik heel benieuwd naar de ideeën van de andere en heb vertrouwen in het vervolg.
Groet, Bert

Beste collega's,
Om mee te beginnen wil ik ieder bedanken voor zijn enthausiastme en toegevoegde informatie's. Om eerlijk te zijn zie ik nu zo langzamerhand ook in dat de uitdaging niet zomaar even "een bouwseltje" tussendoor gaat worden. Ondanks dat, zet ik door om toch iets moois en werkend te gaan bouwen.

Na wat speurwerk op internet trof ik info tegen van afzinkbare dokken waarbij een verkeerde verdeling van ballast en scheepsmassa tot cadastroffale rampen heeft geleid.
Nu, een paar draadjes verder, begrijp ik ook jullie adviezen om diverse ballasttanks te gaan bouwen.

Screenshot_20161023-193818.png

Ik denk dan ook voordat t.z.t. ik met de echte bouw aan de slag ga, eerst wat proeven ga doen met lege salade- en/of schepijs-bakken. Als ik deze onder de dokvloer plaats, kan ik ze vullen en legen met water d.m.v. tandwielpompjes. Ook kan ik dan op de dokvloer de beide ballastwanden plaatsten. In de ballastbakjes kunnen dan eenvoudig schotten worden aangebracht om het klotsen van water te voorkomen. Voor mijzelf geeft het dan een beeld over hoeveel "nat" volume nodig is en hoeveel "droog" volume overblijft voor de techniek.
Deze bouwmethode doet me trouwens denken aan de eerste bouwfase van de romp van de Ocean Wave:D!

Ook het kantelen van het dok tijdens het opbokken van een schip is me nu duidelijk geworden. Hier kwam ik de volgende afbeelding over tegen.

Screenshot_20161023-192846.png

Hieronder een linkje naar een bouwer die werkt met o.a. een schakelkast met luchtafsluiters en slangen, vanaf de wal bediend.

Screenshot_20161023-193836.png

Ervan uitgaande dat een dok ook onder de nautische technieken en begrippen valt, zal ik maar zeggen dat "ZE" er ongeveer zo uit moet gaan zien.

Groet Dennis.

Back