North American F-86E Sabre

IMG_20180109_205913257.jpg


Komt iets minder opvallend te liggen nog :)
 
De HUD ontbrak nog, dus deze geprint. Dat vult ook dat grote vlak voorin mooi op :) Omdat het een groot object is heb ik deze zo dun en licht mogelijk geprint. Helaas is hij daardoor niet super strak (bovenkant bobbelt wat) maar 21g is ook het maximum wat hij mag wegen. Dit met minimale opvulling en 0.32mm tot 0.4mm wand dikte. De lijm is canopy glue en droogt straks transparant op.
IMG_20180113_105044946.jpg
 
Gisteren miste ik de achteruit kijk spiegel in de cockpit, dus ik heb er 1 gemaakt. De positie was wisselend op foto's en tekeningen dus ik heb zelf iets gekozen. Eerst tekenen met de juiste hoek voor het glas (verhouding is niet correct, ging om de hoek van het glas :)):
mirror.jpg


Dan even printen en monteren. Hij is geprint in 2 delen waarbij het deel waar de spiegel folie op komt op de glasplaat van de printer geprint is zodat deze al spiegelglad is. Een drup canopy glue zorgt voor een mooie bevestiging die straks onzichtbaar is.
IMG_20180121_220152639.jpg
 
Bij de piloot zat een harnas welke de parachute moest voorstellen. De kleur klopte niet en het was ook veel te breed en klopte verder ook niet. Ik vond nog een 1:4 parachute tijdens het opruimen :) Deze klopt wel en past prima. De houding van de piloot in de stoel is nu ook beter. Helaas staat de hoofdsteun wat ver van het hoofd nu, denken we later iets voor.
IMG_20180203_214802772.jpg
IMG_20180203_214826640.jpg
 
Wel lastig sturen met gestrekte benen.
Instrumenten panel lijkt ook wat ver weg te zitten.

Of lijkt dat zo?

Maar mooi werk hoor Herman :thumbsup:
 
Het was mooi weer dus hij mocht mee naar het veld voor een fotoshoot en wat testen. Het meest benieuwd was ik naar de cockpit. Dit is licht gebouwd en kan door een flinke luchtstroming wellicht verplaatst worden. Volgas op de grond zag je alles ook verschuiven, maar met de inlaat duct gebeurd dat niet. Dat werkt dus prima. Ook de hydrauliek simulatie lijkt prachtig als de turbine opstart. De mooiste foto's heb je vaak in de lucht dus 2 vluchten gemaakt. Fotograaf Pieter was lekker bezig.....

IMG_4665.jpg

IMG_4708.jpg

IMG_4714.jpg

IMG_4704-2.jpg

IMG_4662.jpg
 
Zie dit toevallig weer; jammer dat MBF me niet (meer?) automatisch op de hoogte gehouden heeft van de voortgang . . .

Schitterende kist! :worship:

Gave kist, lijkt me ook een erg goede vlieger.

Had ik toch maar mooi goed gezien! ;)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Had toch maar mooi goed gezien! ;)

jan.

Klopt, hij gedraagt zich super in de lucht. Er zitten nog 2 nadelen aan: Hij is wat te tam op hoogte en als je langzaam vliegt en opeens volgas geeft duikt hij iets. Het eerste wordt wel opgelost als ik het zwaartepunt iets naar achteren verleg en de expo eruit haal. Het 2e moet je gewoon rekening mee houden. Eenmaal op snelheid vliegt hij netjes recht. Hij blijft alleen erg log vliegen zonder flaps. Hij vliegt op een mooie snelheid maar heeft wel de ruimte nodig voor de bochten. Mooi schaal vliegen dwingt hij af. Met half flaps word het al iets beter en met vol flaps is hij enorm wendbaar en kan hij erg kort draaien. Heerlijk in de landing, net een chartertje :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top