North American F-86E Sabre

Gisteren zijn er 5 vluchten gemaakt. Met een flinke wind iets cross wordt hij toch iets wiebelig op rol. De gyro is ingesteld om dat de compenseren maar de wind zakte daarna weg, dus nog niets getest. Landingen met uitrollen van 15 meter zijn wel erg bijzonder :) Ook met flaps en een paar tikjes gas komt hij echt stapvoets voorbij. Met 4bft moet hij stil kunnen hangen tegen de wind in denk ik :)
 
Bedankt. Dit was gewoon even rustig rond tuffen voor de camera. Normaal vlieg ik er een hele andere demo mee :) Daar komt ook wel een video van.
 
Nice! Ik heb deze kist in Tsjechië een week lang dagelijks van dichtbij mogen bewonderen, vliegt even mooi als hij eruit ziet!
 
Meestal zijn foto's alleen mooi bij goed licht. Toch zit er af en toe iets heel bruikbaars bij tijdens de schemering :)
IMG_5206.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na een weekje in de zon was duidelijk dat printen met PLA geen optie is voor grotere cockpit onderdelen met dunne wanden. De HUD en spiegel zijn enorm vervormd. Het plastic krimpt..... Voor nu blijft het nog even zitten omdat printen met beter materiaal nog lastig gaat zonder behuizing om de printer (volgende project). Ook had ik de krachten van de airflow door de romp langs de cockpit onderschat en is 2x het midden stuk van de cockpit losgetrokken. De bevestiging van het midden stuk is nu aangepast zodat deze geborgd zit in de richting van de luchtstroom. Dit was wat lastiger ivm het snel moeten kunnen verwijderen in dezelfde richting als de luchtstroom :) Door een uitsparing voorin kan deze nu van boven af worden geplaatst zodat deze in de richting van de luchtstroom geborgd blijft. Daarnaast verdwenen de hele kleine knopjes (de zwarte laag laat los van de abs plaat) en zijn deze vervangen door een drupje verf hier en daar. Lijken ook net lampjes dan.
 
Een koolstof framepje maken ter versteviging, waarop je het cosmetisch geprinte deel vormvast kunt bevestigen?
Dat zal waarschijnlijk lichter en sterker te construeren zijn, dan op een andere manier/materialen printen.
Hoe dan ook..je zal het weer prina optimaliseren.
 
Koolstof? Veeeeel te zwaar ;) De spiegel is ook niet echt op die manier te verstevigen. De HUD zou op die manier wel kunnen, maar die krimpt aan de bovenkant want de onderkant zit op een plaat die niet krimpt geplakt. De plaat trekt nu krom. Wil carbon niet kromtrekken moet dat best dik worden lijkt me (1mm?). Ander plastic wat minder krimpt in de zon is de beste optie. Ik heb het wel liggen maar lekker printen lukt nog niet :)
 
Niet massief maken natuurlijk..gewoon 1mm bij 3 of 5 mm koolstof liggertjes. Weegt niets en buigen amper.
Daarop bevestig je dus je lichtgewicht geprinte delen.
Wedden dat er niets vervormd?
 
Dat kunnen we een keer proberen. Anders de carbon als liggers in de hud verlijmen. Toch gaat het vervormen en bobbelen.....
 
36376887_1037137159787601_6393610697623732224_o.jpg


Hier is mooi een openstaand punt te zien: De neusdeur. Ik denk dat het komt door de luchtdruk in de romp voorin. De intake zit wel over de deur heen maar toch lijkt er nog teveel druk te zijn. Tijd om de deur via een veer dicht te houden denk ik. Eens kijken of dat lukt zonder de deur servo teveel te laten werken. De hoofd deuren zitten best aardig en laat ik zo.

Dan was er nog een ander leuk probleem in de laatste vlucht: Low battery warnings bij het zette van flaps. De kist ging ook flink duiken (blijft neutraal met flaps) wat betekend dat de hoogte servo's het niet meer aan kunnen. Helaas miste ik net 1 waarde in de logs maar er was wel te zien dat 1 accu flink inzakte. De andere niet, dus het zou moeten blijven werken zou je denken. Maar goed, rustig blijven, gas terug, rustig poten uit en langzaam de flaps opbouwen terwijl de snelheid eruit ging en hij lande net als anders. Er ging 2200 mAh in beide LiOns dus beide accu's / regel units werkten prima. Blijkbaar is dat dus het maximum wat je uit de 3150 Ion's kan halen.
 
Back
Top