B
BanditNL
Guest
Hola allemaal!
Vanaf kinds af aan ben ik al met RC bezig in de vorm van Tamiya, later
gevolgd door Tamtech en na een aantal jaren zonder RC opnieuw een
Traxxas E-Maxx gekocht; Later nog een Gravel Hound erbij gehaald en
sinds een paar dagen heeft mijn zoon een Hype Hot Shot in zijn bezit.
Altijd al nieuwschierig naar heli's geweest, maar dat was in mijn jeugd
verre van betaalbaar, en ook bestonden electro modellen toen helemaal
nog niet ..
Nu wel dus, en betaalbaar ook nog!
Wat rond lezen en zoeken leerde mij dat de Esky modellen wel aardige
instappers zouden zijn, samen met de Walkera's. Alhier op het forum
begreep ik al dat de meningen nogal eens verschillen over deze 2 merken,
en aangezien er toevallig een Esky dealer bij mij om de hoek zit, was de
keuze gauw gemaakt..
De verkoper drukte mij op het hart dat ik voor een Lama V4 of Commanche
moest gaan, maar eigenwijs als ik ben heb ik toch voor 6 kanalen gekozen
en heb een Esky Honey Bee King II aangeschaft!
Prachtig ding om te zien hoor! Redelijk gewicht en prachtig om te zien hoe
de mechanica werkt
Ook de zender ziet er goed uit, alhoewel er wel
ERG veel knopjes en schakelaars op zitten voor mijn doen ..
En dan de Chinees/Engelse handleiding; Mag ik het even zeggen .. ?
- Werkelijk waar om te huilen! Ik had toch wel een uitgebreide handleiding
verwacht, met een duidelijke uitleg van de zender en de werking ervan,
samen met een duidelijke uitleg over hoe het geheel werkt.. Maar helemaal
niets daarvan dus!
Met geen woord nog afbeelding word er gerept
over de zender, en afgezien van een exploded view en een hele berg aan
veiligheidsvoorschriften gaat deze handleiding werkelijkwaar helemaal
NERGENS over! Dikke minpunten voor Esky daar ..
Maargoed, eerst maar eens zien of alles naar behoren werkt dus..
Netjes eerst de zender aangezet en daarna de lipo accu geplaatst;
Begint me toch direct de motor op volle toeren te draaien! Papier en
pakjes shag vliegen van m'n buro, en m'n blikje drinken die duidelijk te
dicht bij stond word volledig afgemat van de tafel geworpen ..
Als de sodemieter dus die stekker er weer uit en direct vraag ik mij af
waar de aan/uit schakelaar in 's hemelsnaam zit!? Aan/uit schakelaar!?
Welke aan/uit schakelaar!? Dat zit er helemaal niet op! Lekker dan ..
Blijkt dus dat er een schakelaar helemaal links bovenop de zender zit die
het toerental van de rotor zo goed als op topsnelheid laat draaien .. Fijn
dat ik dat ook even weet ja, dankuwel Esky .. Afijn, dat weten we dus ook
weer; Poging 2 dan maar ..
Met de zender aan en een leeg buro, met gestrekte armen heel voorzicht
de lipo weer aangesloten en zowaar: er gebeurt niks .. Dan maar eens
testen of alles naar behoren werkt; De motor doet het dus in ieder geval,
daar was ik dus wel achter; Zo te zien werkt alles goed en dus maar eens
voorzicht de rotor laten draaien..
Bij deze eerste (tweede) test merk ik dat de heli zachtjes tegen de klok
om z'n as gaat draaien als de rotor een beetje op toeren komt; Met de
pitch op de zender kan ik dit niet genoeg corrigeren, en moet met de
linker stuurknuppel nog extra 'bijsturen' om de heli recht op z'n plaats te
houden..
Ook wil de heli naar rechts schuiven zodra de rotor meer toeren gaat
maken en voor zover kan ik dit met de andere pitch niet genoeg bijstellen..
Ik besluit om de motor maar eerst fatsoenlijk in te laten lopen en al gauw
is dan ook de lipo leeg; Kan die vast weer aan de lader en kan ik mijn
eerste bevinding eens op het digitale papier kalken .. Bij deze
Voor zover mijn allereerste ervaring met RC heli's.
Vragen en liever nog op en -aanmerkingen en tips zijn van harte welkom!
Groetjes,
Bandit
Vanaf kinds af aan ben ik al met RC bezig in de vorm van Tamiya, later
gevolgd door Tamtech en na een aantal jaren zonder RC opnieuw een
Traxxas E-Maxx gekocht; Later nog een Gravel Hound erbij gehaald en
sinds een paar dagen heeft mijn zoon een Hype Hot Shot in zijn bezit.
Altijd al nieuwschierig naar heli's geweest, maar dat was in mijn jeugd
verre van betaalbaar, en ook bestonden electro modellen toen helemaal
nog niet ..
Nu wel dus, en betaalbaar ook nog!
Wat rond lezen en zoeken leerde mij dat de Esky modellen wel aardige
instappers zouden zijn, samen met de Walkera's. Alhier op het forum
begreep ik al dat de meningen nogal eens verschillen over deze 2 merken,
en aangezien er toevallig een Esky dealer bij mij om de hoek zit, was de
keuze gauw gemaakt..
De verkoper drukte mij op het hart dat ik voor een Lama V4 of Commanche
moest gaan, maar eigenwijs als ik ben heb ik toch voor 6 kanalen gekozen
en heb een Esky Honey Bee King II aangeschaft!

Prachtig ding om te zien hoor! Redelijk gewicht en prachtig om te zien hoe
de mechanica werkt

ERG veel knopjes en schakelaars op zitten voor mijn doen ..
En dan de Chinees/Engelse handleiding; Mag ik het even zeggen .. ?
- Werkelijk waar om te huilen! Ik had toch wel een uitgebreide handleiding
verwacht, met een duidelijke uitleg van de zender en de werking ervan,
samen met een duidelijke uitleg over hoe het geheel werkt.. Maar helemaal
niets daarvan dus!

over de zender, en afgezien van een exploded view en een hele berg aan
veiligheidsvoorschriften gaat deze handleiding werkelijkwaar helemaal
NERGENS over! Dikke minpunten voor Esky daar ..
Maargoed, eerst maar eens zien of alles naar behoren werkt dus..
Netjes eerst de zender aangezet en daarna de lipo accu geplaatst;
Begint me toch direct de motor op volle toeren te draaien! Papier en
pakjes shag vliegen van m'n buro, en m'n blikje drinken die duidelijk te
dicht bij stond word volledig afgemat van de tafel geworpen ..
Als de sodemieter dus die stekker er weer uit en direct vraag ik mij af
waar de aan/uit schakelaar in 's hemelsnaam zit!? Aan/uit schakelaar!?
Welke aan/uit schakelaar!? Dat zit er helemaal niet op! Lekker dan ..
Blijkt dus dat er een schakelaar helemaal links bovenop de zender zit die
het toerental van de rotor zo goed als op topsnelheid laat draaien .. Fijn
dat ik dat ook even weet ja, dankuwel Esky .. Afijn, dat weten we dus ook
weer; Poging 2 dan maar ..
Met de zender aan en een leeg buro, met gestrekte armen heel voorzicht
de lipo weer aangesloten en zowaar: er gebeurt niks .. Dan maar eens
testen of alles naar behoren werkt; De motor doet het dus in ieder geval,
daar was ik dus wel achter; Zo te zien werkt alles goed en dus maar eens
voorzicht de rotor laten draaien..
Bij deze eerste (tweede) test merk ik dat de heli zachtjes tegen de klok
om z'n as gaat draaien als de rotor een beetje op toeren komt; Met de
pitch op de zender kan ik dit niet genoeg corrigeren, en moet met de
linker stuurknuppel nog extra 'bijsturen' om de heli recht op z'n plaats te
houden..
Ook wil de heli naar rechts schuiven zodra de rotor meer toeren gaat
maken en voor zover kan ik dit met de andere pitch niet genoeg bijstellen..
Ik besluit om de motor maar eerst fatsoenlijk in te laten lopen en al gauw
is dan ook de lipo leeg; Kan die vast weer aan de lader en kan ik mijn
eerste bevinding eens op het digitale papier kalken .. Bij deze

Voor zover mijn allereerste ervaring met RC heli's.
Vragen en liever nog op en -aanmerkingen en tips zijn van harte welkom!
Groetjes,
Bandit
