Not-know koopt Esky King II

  • Topicstarter Topicstarter BanditNL
  • Startdatum Startdatum
B

BanditNL

Guest
Hola allemaal!

Vanaf kinds af aan ben ik al met RC bezig in de vorm van Tamiya, later
gevolgd door Tamtech en na een aantal jaren zonder RC opnieuw een
Traxxas E-Maxx gekocht; Later nog een Gravel Hound erbij gehaald en
sinds een paar dagen heeft mijn zoon een Hype Hot Shot in zijn bezit.

Altijd al nieuwschierig naar heli's geweest, maar dat was in mijn jeugd
verre van betaalbaar, en ook bestonden electro modellen toen helemaal
nog niet ..

Nu wel dus, en betaalbaar ook nog!

Wat rond lezen en zoeken leerde mij dat de Esky modellen wel aardige
instappers zouden zijn, samen met de Walkera's. Alhier op het forum
begreep ik al dat de meningen nogal eens verschillen over deze 2 merken,
en aangezien er toevallig een Esky dealer bij mij om de hoek zit, was de
keuze gauw gemaakt..

De verkoper drukte mij op het hart dat ik voor een Lama V4 of Commanche
moest gaan, maar eigenwijs als ik ben heb ik toch voor 6 kanalen gekozen
en heb een Esky Honey Bee King II aangeschaft! :D

Prachtig ding om te zien hoor! Redelijk gewicht en prachtig om te zien hoe
de mechanica werkt :cool: Ook de zender ziet er goed uit, alhoewel er wel
ERG veel knopjes en schakelaars op zitten voor mijn doen ..

En dan de Chinees/Engelse handleiding; Mag ik het even zeggen .. ?
- Werkelijk waar om te huilen! Ik had toch wel een uitgebreide handleiding
verwacht, met een duidelijke uitleg van de zender en de werking ervan,
samen met een duidelijke uitleg over hoe het geheel werkt.. Maar helemaal
niets daarvan dus! :hammer: Met geen woord nog afbeelding word er gerept
over de zender, en afgezien van een exploded view en een hele berg aan
veiligheidsvoorschriften gaat deze handleiding werkelijkwaar helemaal
NERGENS over! Dikke minpunten voor Esky daar ..

Maargoed, eerst maar eens zien of alles naar behoren werkt dus..
Netjes eerst de zender aangezet en daarna de lipo accu geplaatst;

Begint me toch direct de motor op volle toeren te draaien! Papier en
pakjes shag vliegen van m'n buro, en m'n blikje drinken die duidelijk te
dicht bij stond word volledig afgemat van de tafel geworpen ..

Als de sodemieter dus die stekker er weer uit en direct vraag ik mij af
waar de aan/uit schakelaar in 's hemelsnaam zit!? Aan/uit schakelaar!?
Welke aan/uit schakelaar!? Dat zit er helemaal niet op! Lekker dan ..

Blijkt dus dat er een schakelaar helemaal links bovenop de zender zit die
het toerental van de rotor zo goed als op topsnelheid laat draaien .. Fijn
dat ik dat ook even weet ja, dankuwel Esky .. Afijn, dat weten we dus ook
weer; Poging 2 dan maar ..

Met de zender aan en een leeg buro, met gestrekte armen heel voorzicht
de lipo weer aangesloten en zowaar: er gebeurt niks .. Dan maar eens
testen of alles naar behoren werkt; De motor doet het dus in ieder geval,
daar was ik dus wel achter; Zo te zien werkt alles goed en dus maar eens
voorzicht de rotor laten draaien..

Bij deze eerste (tweede) test merk ik dat de heli zachtjes tegen de klok
om z'n as gaat draaien als de rotor een beetje op toeren komt; Met de
pitch op de zender kan ik dit niet genoeg corrigeren, en moet met de
linker stuurknuppel nog extra 'bijsturen' om de heli recht op z'n plaats te
houden..

Ook wil de heli naar rechts schuiven zodra de rotor meer toeren gaat
maken en voor zover kan ik dit met de andere pitch niet genoeg bijstellen..

Ik besluit om de motor maar eerst fatsoenlijk in te laten lopen en al gauw
is dan ook de lipo leeg; Kan die vast weer aan de lader en kan ik mijn
eerste bevinding eens op het digitale papier kalken .. Bij deze ;)

Voor zover mijn allereerste ervaring met RC heli's.

Vragen en liever nog op en -aanmerkingen en tips zijn van harte welkom!


Groetjes,

Bandit :cool:
 
Geen leuke eerste ervaring :p

Trouwens, je kunt beter verder gaan in deze topic: eerste-fotos-en-ervaringen-met-de-e-sky-hb-king-ii-59

En belangrijker nog, lees de bovenstaande topic heel goed door voordat je werkelijk gaat vliegen met dat ding... dat kan zeer handig zijn.

Je moet trouwens weten dat je de stockmotor binnenkort moet vervangen, hij zal binnenkort (waarschijnlijk) doorbranden... als je geen chaos wil kun je het beter snel vervangen door een E-sky 3100 kv outrunner inclusief een willekeurige brushless ESC.

Wat ook handig is een trainingskruis, mocht je die nog niet hebben.

Wat dat tegensturen betreft, je zou eventueel de staartservo iets van zijn plek kunnen verschuiven in de gewenste richting zodat de pitch verandert en zodoende je niet steeds moet tegensturen op je zender, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb de king ook, en ik vlieg 'm met een 11 Tand 3100 KV outrunner + HiModel 25 A regelaar + extra grote trainings kruis (van balsa, zelfgemaakt) + 43 tanden riem en poelie + 3s lipo. Ik heb ook wat extra gewicht aan de neus toegevoegd omdat de King nogal staartlastig is, met het lipo-gewicht vooran krijg ik 'm niet helemaal horizontaal, vandaar dat extra gewicht in de neus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De handleidingen van Esky zijn flut inderdaad, zeker de originele, het kleine boekje zegmaar. Op internet (het forum van Heliguy.com vooral) kan je echter wel een iets wat uitgebreidere handleiding en veel tutorials vinden over de king 2.

Dat kijk schuift komt doordar de rotor ook lucht verplaatst en daardoor wil ie wat gaan schuiven.

Het draaien op de grond is voor een deel grond effect, voor een deel ook slechte afstelling van de staartservo. Deze iets verschuiven over de boom (en die 2 linkjes die de servo stang vasthouden loskoppelen) moet al veel uitmaken.

Daarbij komt wel dat de staart eigenlijk iets underpowered is, daar zijn weer upgrades voor te krijgen van bijvoorbeeld Xtreme (zie bv RCtechnics Internet Store ), maar opzich moet het ook emt de originele staartoverbrenging prima werken.

Natuurlijk is heli vliegen erg leuk, maar ook erg moeilijk, begin er erg rustig mee en neem een trainingskruis zodat je niet zo makkelijk omdondert, anders kan je ervanuitgaan dat ie binnen een week totalloss is ;).

De schakelaar op de zender links boven moet ten alle tijden naar achteren wijzen. Dan staat ie uit. Dit is de idle-up schakelaar, wat inhoudt dat de motor op zo'n 80% draait en dat je met de throttle alleen de pitch regelet. Van negatief naar positief. Ikzelf als mede beginner vind dit niet echt lekker vliegen en vlieg liever op toeren, met de schakelaar dus naar achter.

De linker en rechter draaiknoppen zijn voor pitch trim: links: in de - zetten krijg je minder pitch en dus een hogere rotor snelheid. Op ongeveer 10 voor 12 heb je de hoogste stabiliteit heb ik het idee. De rechter zorgt dat hij zn pitchcurve sneller opbouwt, waardoor ie sneller meer pitchgeeft bij het aanpassen van de throttle. Deze heb ik op zo'n 10 over staan. Wat ik het lekkerste vind vliegen.

Ook is het afstellen van groot belang. Wil je een beetje lekker kunnen hooveren dan moeten bladspoor ed goed uitgelijnt zijn en je swashplate goed recht, ook de pitch is van belang en natuurlijk dat er geen speling is (waar ik flink tegenaan liep vorige week, nu gaat hoeveren als een zonnetje).

Opzich is met de standaard king prima te vliegn, hij heeft wat minpuntjes, maar het is erg goed te doen, mijn king is nu ook weer helemaal standaard op andere tailbox en tailrotor aandrijving na. Gyro, servo's, head ed helemaal standaard en werkt prima.

Wel 1 grote tip: In de woonkamer oefenen kan best, heb ik ook veel gedaan, maar lekker relaxed vliegen is er neit bij, een crash en het gros is krom. Op zachte ondergrond heb je dat niet/nouwelijks.
 
Bedankt voor de reacties!

Sky: ik was al druk aan het lezen in dat onderwerp, maar er zijn zegmaar
nogal wat pagina's om door te lezen aldaar .. Ik ben nu ergens op pagina
22 en lees lekker verder ;)

Ik heb de verkoper al gevraagd naar het setjes 3100kv trouwens ..
(stilstand is achteruitgang, toch?)

Helaas - dat trainingskruis heb ik nog niet, maar verder dan eindeloos
rondjes draaien op de plavuizen ben ik ook nog niet gekomen .. Wel ben ik
bezig om van piepschuim en een nog nader te verzinnen materiaal er zelf
1 te bouwen.

Ik heb een heel erg donker filmpje gemaakt (weinig licht hier binnen) van
hoe de heli zich gedraagt tijdens het opvoeren van de rotorsnelheid, en
ik hoop dan ook dat jullie hieraan kunnen bepalen welke aanpassingen ik
op de heli en/of de zender moet maken om dit bizarre effect te corrigeren.

Hier is het filmpje; Duurt een minuutje ofzo om te laden en het is aarde-
donker, maar als je fullscreen kijkt, zie je wel wat er gaande is:

King II spinning like hell - Putfile.com

Ik had ook zeer zeker niet verwacht dat het uitpakken, opladen en vliegen
was .. Sterker nog: de huidige gang van zaken, het testen, opladen, weer
testen en nog geen milimeter de lucht in komen, had ik enigszins wel voorzien :roll:
Ik vermaak me meer dan prima op deze manier, en HET moment dat de heli
(gecontroleerd) de vaste grond verlaat kijk ik dan ook heel erg naar uit!
- En ik verwacht dat dat deze maand er zeker niet van komt ;)

Om terug te komen op de handleiding: ik blijf erbij dat de handleiding die
in de doos zit gewoonweg tekort schiet; Zoals gezegd staat er helemaal
niks over de zender in, wat zoals ook gezegd resulteerde in een leeg buro,
wat normaliter toch wel bezaait ligt met allerhande papiertjes, enzo en
nogmaals: ik had op z'n minst toch wel een uitleg verwacht van waar wat
voor dient bij een RC helicopter; Ik ben dus echt een not-know op dit
gebied, en van de handleiding ben ik gewoon niks wijzer geworden, anders
dan de in acht te nemen veiligheidsvoorschriften en de bouw van de heli zelf.

Over alle termen; Ook iets waar ik ECHT een not-know in ben: heeft iemand
een linkje ofzo naar waar de 'basis begrippen' uitgelegd worden? Hiervoor
zal ik extra dankbaar zijn, omdat ik met de zoekfunctie op het forum hier
nog weinig van terug heb kunnen vinden .. :eek:

Nogmaals bedankt voor de tips over het trainingskruis; Zoals gezegd ben
ik met een ontwerp bezig en ben ik er nog niet uit wat betreft de materiaal
keuze.. Ik heb intussen al een butsje op de main blades te pakken doordat
de heli inderdaad begon te kantelen, maar was er nog (net niet) op tijd bij
met het uit zetten van de rotor.. (kan zo'n butsje veel kwaad?)

Die idle-up schakelaar (wat het butsje op de main blade veroorzaakte)
heeft na wat meer inlezen in de materie wel mijn aandacht getrokken, en
heb deze vandaag dan ook met voorbedachte rade uitgeprobeerd .. :rolleyes:
Dat resulteerde er zowaar in dat ik de heli voor een momentje van de
grond af kreeg, maar vond het 'zo eng' dat ik deze maar gauw weer uit
schakelde .. (is deze schakelaar nodig om de heli van de grond te krijgen?)

Ook is het afstellen van groot belang. Wil je een beetje lekker kunnen hooveren dan moeten bladspoor ed goed uitgelijnt zijn en je swashplate goed recht, ook de pitch is van belang en natuurlijk dat er geen speling is (waar ik flink tegenaan liep vorige week, nu gaat hoeveren als een zonnetje).

Deze quote zou ik erg graag een nadere uitleg over vragen; Bladspoor,
swashplate en ook pitch staan nog niet in mijn 'woordenboek' en zou ik
graag een duidelijke uitleg over lezen; Zie ook mijn vraag eerder in deze posting ...

Nogmaals: bedankt allemaal voor de reacties en ik ben alweer een ervaring
rijker, hoewel dat me tot nog toe weinig opgeleverd heeft ... :rolleyes:


Groetjes,

Bandit :cool:
 
bladspoor:

als je bladen draaien, en je gaat op ooghoogte kijken, dan zie je dat het ene blad hoger is dan het andere. dit kan komen doordat de bladen niet even zwaar zijn, of dat je nog wat moet afstellen in de rotorkop

swashplate:

de "tuimelschijf" in het nederlands. dat is dat onderste ding in de rotorkop, waarop de servo's zijn aangesloten. hiermee kun je sturen.

pitch:

het aanpassen van de bladhoek.
 
Tja, het is altijd een beetje moeilijk beoordelen als de heli nog op grond staat, de heli gedraagt zich op de grond namelijk heel anders dan in de lucht...

Maar zo op het oog ziet het er naar uit dat de staart te weinig thrust geeft, fix dit door TEGEN te sturen tijdens het opstarten, of TEGEN te trimmen, of de staartservo ietsepietsje naar voren (geloof ik) te schuiven (dit is de beste oplossing) mits de rudder op INVERSE staat (net als bij mij)... hierdoor ontstaat er meer pitch en stuurt de staart vanzelf meer tegen. Kortom, kijk even naar welke richting het servo-armpje beweegt als je tegen wil sturen (om dat tollen tegen te gaan) en beweeg de servo dan een paar millimeter die richting op, wel goed vastmaken he achteraf.

Snappie?

Wat bladspoor betreft... ik weet ook niet precies wat dat is... maar volgens mij bedoelen ze dan dat de ene blade hoger/lager ligt dan de ander. Als je je heli op vrij hogere rpm hebt en je kijkt via de zijkant naar de rotoren dan horen ze eigenlijk mooi vlak te draaien... het beste is om wat verschillend gekleurde plakband aan de tippen van de rotorbladen te plakken en dan via de zijkant te kijken welke blade hoger/lager ligt dan de ander als 'ie aan het draaien is en dit hierop af te stellen zodat alles wel vlak draait en de één niet hoger dan de ander.

Zoek op youtube maar naar BLADE TRACKING :)

O ja, die idle up schakelaar is NIET nodig om je heli van de grond te krijgen... maar het moet dan wel beperkt blijven tot hoveren... 3d vliegen zit er dan niet in.

Trouwens dat draaiknopje linksboven kan je misschien een beetje helpen... als je het linksom draait dan is de RPM hoger en thrust lager en als je hem rechtsom draait andersom. Nu vraag je je af, wat the hell kun je hiermee? Nou, het had mij in het begin vooral geholpen... toen ik dat knopje helemaal rechtsom had toen was de thrust (pitch) heel hoog, dus toen ik de throttle stick (linker stick) een beetje omhoog deed steeg 'ie al op! Dus toen had ik het knopje iets naar links had gedraaid (zodat de thrust laag was) en ik zodoende de throttle stick HELEMAAL omhoog moest trekken om hem van de grond af te halen... wat enigszins handig is omdat je je dan niet zozeer zorgen hoeft te maken over het feit dat je tijdens het sturen van de staart (ook met de linker stick) niet ook de throttle verandert (omdat hij nu toch de hele tijd naar boven gedrukt moet worden gehouden)... eh begrijp je het nog?:P Maar daar is dat knopje eigenlijk helemaal niet voor bedoelt... linksom... meer rpm zorgt voor meer stabiliteit... en rechtsom zorgt voor meer hoogte winnen in snelle tijd (minder stabiel).... geloof ik. Dat zal je allemaal later wel van pas komen. Eerst leren hoveren! :D

By the way, denk er even serieus over na om een brushless setje te kopen voor de HB... de kans bestaat namelijk dat de boel kan affikken met de stockmotor (foto gezien op rcgroups.com)
 
Bedankt voor de reacties!

Sky: ik was al druk aan het lezen in dat onderwerp, maar er zijn zegmaar
nogal wat pagina's om door te lezen aldaar .. Ik ben nu ergens op pagina
22 en lees lekker verder ;)

Ik heb de verkoper al gevraagd naar het setjes 3100kv trouwens ..
(stilstand is achteruitgang, toch?)
]

Haha, zo begon ik ook, dat hele topic doorgeworsteld, veel zin, veel onzin :)

Maargoed.

Die 3100KV motor is een zeer goede vooruitgang tov de standaard motor. Hou erwel rekening mee dat ook de regelaar vervangen dient te worden, ik zou zeggen; koop een complete set, bijvoorbeeld deze:

RCtechnics Internet Store

Helaas - dat trainingskruis heb ik nog niet, maar verder dan eindeloos
rondjes draaien op de plavuizen ben ik ook nog niet gekomen .. Wel ben ik
bezig om van piepschuim en een nog nader te verzinnen materiaal er zelf
1 te bouwen.

Ik heb een heel erg donker filmpje gemaakt (weinig licht hier binnen) van
hoe de heli zich gedraagt tijdens het opvoeren van de rotorsnelheid, en
ik hoop dan ook dat jullie hieraan kunnen bepalen welke aanpassingen ik
op de heli en/of de zender moet maken om dit bizarre effect te corrigeren.

Hier is het filmpje; Duurt een minuutje ofzo om te laden en het is aarde-
donker, maar als je fullscreen kijkt, zie je wel wat er gaande is:

King II spinning like hell - Putfile.com

Het filmpje doet het niet (bij mij dan iig), maar ik denk wel dat ik het probleem weet; de tail-servo staat niet goed;

Eerst even testen of de gyro het wel doet: zet de heli aan enzorg dat de motor niet draait (koppel hem voor extra veiligheid los), maar de gyro wel gelockt is (na het snelle knipperen een vast rood lampje), til de hele vervolgens op en 'schud' hem vervolgens wat heen en weer. Zie je de servo op de tail dan heen en weer gaan? Zo ja; dan werkt de gyro naar behoren.

Als de tail naar rechts draait van achter te zien: Verschuif de servo ietsjes naar voren over de tailboom.
Draait de tail naar links, verschuif de servo ietsjes naar achter over de tailboom. Expirimenteer hiermee tot ie zo goed als recht blijft. Overigens zal tegensturen altijd iets nodig blijven hoor.


Een trainingskruis zelfbouwen kan best, maar elk gram in gewicht en vooral in grote beinvloed het vlieggedrag enorm.
Zo'n trainingsgestel kost 3 eurotjes en dan heb je hem kant en klaar om zo op je langdings gestel te klikken. Ik durf iig nog steeds neit zonder te vliegen :)

Ik had ook zeer zeker niet verwacht dat het uitpakken, opladen en vliegen
was .. Sterker nog: de huidige gang van zaken, het testen, opladen, weer
testen en nog geen milimeter de lucht in komen, had ik enigszins wel voorzien :roll:
Ik vermaak me meer dan prima op deze manier, en HET moment dat de heli
(gecontroleerd) de vaste grond verlaat kijk ik dan ook heel erg naar uit!
- En ik verwacht dat dat deze maand er zeker niet van komt ;)

Hehe, ik ben nu een maandje of 2 bezig en ik besteed er veel tijd aan (en zeker veel geld aan onderdelen al :S) en nu kan ik pas sinds een week redelijk gecontrolleerd hooveren :) Geeft een enorme kick moet ik zeggen.

Plavuizen echter, zou ik niet doen, dat sloopt echt alles...

Om terug te komen op de handleiding: ik blijf erbij dat de handleiding die
in de doos zit gewoonweg tekort schiet; Zoals gezegd staat er helemaal
niks over de zender in, wat zoals ook gezegd resulteerde in een leeg buro,
wat normaliter toch wel bezaait ligt met allerhande papiertjes, enzo en
nogmaals: ik had op z'n minst toch wel een uitleg verwacht van waar wat
voor dient bij een RC helicopter; Ik ben dus echt een not-know op dit
gebied, en van de handleiding ben ik gewoon niks wijzer geworden, anders
dan de in acht te nemen veiligheidsvoorschriften en de bouw van de heli zelf.

Klopt helemaal, de handleiding heb je geen zak aan. Helemaal niks. Wat dat betreft meot je het echt hebben van zelf uitzoeken en opzoek gaan naar tutorials ed...

Over alle termen; Ook iets waar ik ECHT een not-know in ben: heeft iemand
een linkje ofzo naar waar de 'basis begrippen' uitgelegd worden? Hiervoor
zal ik extra dankbaar zijn, omdat ik met de zoekfunctie op het forum hier
nog weinig van terug heb kunnen vinden .. :eek:

Geen idee eigenlijk, maar het leert zich redelijk snel vanzelf. Als je een keer hierheen wilt rijden (lelystad) kan ik je wel redelijk helpen erbij en zeker goed uitleggen tegenwoordig (met dan aan jvthert ;)).

Om je ook wat op weg te helpen de volgende youtube filmpjes:

Dh30iHwx4GY[/media] - honey bee king 2 set-up no.1
khsQFreIeMk[/media] - honey bee king 2 set-up no.2
RgabZixRvm8[/media] - honey bee king 2 set-up n.3
iPKKelo2IQw[/media] - honey bee king 2 set-up no.4
eKCvpl_SUn4[/media] - honey bee king 2 set-up no.5

Deze gaan over de afstelling van de king en zijn erg handig om een beetje door te krijgen wat je moet doen voor wat.

Ook je rondjes draai probleem staat hierin (filmpje 4) :)


Nogmaals bedankt voor de tips over het trainingskruis; Zoals gezegd ben
ik met een ontwerp bezig en ben ik er nog niet uit wat betreft de materiaal
keuze.. Ik heb intussen al een butsje op de main blades te pakken doordat
de heli inderdaad begon te kantelen, maar was er nog (net niet) op tijd bij
met het uit zetten van de rotor.. (kan zo'n butsje veel kwaad?)

Butjes kan niet heel veel kwaad, maar het doet zeker geen goed. Als het niet te erg is, gewoon lekker laten, is het ernstig, bestel een zooitje onderdelen bij aerotronic en krijg 2 paar plastic bladen gratis erbij (of was dat eenmaig? dunno :)).

Ik zou zo zeggen, bestel gewoon eht standaard trainingskruis, kost erg weinig, maar weegt ook niks en beinvloed het vliegen nouwelijks. Zelfmaken kan natuurlijk ook met wat grafiet staven/sateprikkers en pingpong balletjes.

Die idle-up schakelaar (wat het butsje op de main blade veroorzaakte)
heeft na wat meer inlezen in de materie wel mijn aandacht getrokken, en
heb deze vandaag dan ook met voorbedachte rade uitgeprobeerd .. :rolleyes:
Dat resulteerde er zowaar in dat ik de heli voor een momentje van de
grond af kreeg, maar vond het 'zo eng' dat ik deze maar gauw weer uit
schakelde .. (is deze schakelaar nodig om de heli van de grond te krijgen?)

Nee, deze schakelaar is zeker neit nodig om hem los te krijgen. Wat deze schakelaar doet is de motor op 80/90% toeren laten draaien en de throttle stick regelt dan enkel en alleen de pitch (kanteling) van de bladen en daarmee dus hoe snel deze stijgt of juist daalt. Waar deze voor is is zodat je bij midle-stick 0 graden pitch (kanteling hebt) en dus beide kanten op kan, dit zodat je ook bijvoorbeeld onderste boven kan vliegen. Iets waar ik niet aan begin de komende tijd, en jij denk ik ook niet (no offense).

Persoonlijk vind ik het lastig om met idle up te vliegen, zonder is vele malen makkelijker naar mijn beleving. Dan regelt de throttle namelijk de toeren en de pitch tegelijk ipv alleen de pitch.

Deze quote zou ik erg graag een nadere uitleg over vragen; Bladspoor,
swashplate en ook pitch staan nog niet in mijn 'woordenboek' en zou ik
graag een duidelijke uitleg over lezen; Zie ook mijn vraag eerder in deze posting ...

Kijk die filmpjes even die ik boven poste en je zal ze allemaal heel duidelijk weten :)

In te kort:

Bladspoor:
Als de heli draait, moeten beide bladen van opzij gezien hetzelfde spoor volgen, is de een hoger dan de ander, dan moet de lange link aangepast worden (losklikken, slag draaien en weer vastklikken).

Swashplate:
De plaat onder op de main as die aan de servo's zitten.
Deze zorgt ervoor dat de besturing werkt. Simpelweg.

Pitch:
Kanteling van de bladen. Met negatieve pitch oefen je druk uit naar boven en ga je dus naar beneden, zo kan je inverted (ondersteboven) vliegen. Met positieve pitch oefen je druk uit naar beneden en ga je dus naar boven. (inverted duurt nog een jaar of 2, maar het kan er wel mee geloofik :))


Op heliguy.com staan een hele boel turotials en filmpjes over de king en heli's in het algemeen. Eigenlijk voor elke collective pitch heli geldt min of meer hetzelfde qua afstelling:

Meld je aan en lees het eens rustig door:
RC Helicopters Forum - Heliguy.com :: HoneyBee King (Collective Pitch)

Mocht je meer willen weten, let me know. Ik leer er zelf veel van door het neer te typen (ik ben en blijf een newbie, kan het neit vaak genoeg herhalen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He verdomme, neem je even rustig de tijd om een reactie te typen, zijn 2 anderen me al weer voor :)
 
O ja Bandit, vergeet niet dat de king een tikkeltje staartlastig is (achterkant weegt iets te zwaar), je dient dit dus te compenseren door aan de voorkant iets meer gewicht toe te voegen of hetgeen dat je hebt zover mogelijk naar voren te schuiven. Een makkelijk manier om te kijken of je heli goed in balans is door een touwtje te pakken en twee lussen in te maken en hierin je heli via de paddles aan op te hangen (lussen moeten om de paddles), de paddles moeten op dat moment haaks staan op de body van je helikopter, zo dus: +

Vervolgens is het even een zaak om de heli goed in balans te krijgen, hij mag dus niet voorover of achterover kantelen terwijl hij aan die touwtjes hangt. Je moet dit dus met het toevoegen van gewichten of bewegen van componenten (accu) oplossen.

Je moet je helikopter enigszins in balans krijgen wil je er fatsoenlijk mee kunnen vliegen (hoveren vooral). In het begin had ik er schijt aan, en bij de eerste beste vliegpoging helde de helikopter de hele tijd achterover waardoor hoveren bijna onmogelijk was omdat ik me de hele tijd bezig moest houden met tegensturen... :\
 
W-J zei:
...bestel een zooitje onderdelen bij aerotronic en krijg 2 paar plastic bladen gratis erbij (of was dat eenmaig? dunno ).

Er willen nog wel eens gratis onderdelen waarvan ik er voldoende heb in pakketjes met veel onderdelen vallen. Dit is uiteraard niet gegarandeerd en resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;-)

Hoe zijn de bladen uiteindelijk bevallen?

W-J zei:
Ik zou zo zeggen, bestel gewoon eht standaard trainingskruis, kost erg weinig, maar weegt ook niks en beinvloed het vliegen nouwelijks. Zelfmaken kan natuurlijk ook met wat grafiet staven/sateprikkers en pingpong balletjes.

Grafiet staven zou ik niet aan beginnen :lol:

Wat betreft de handleiding. Tegenwoordig wordt er geen zogenaamde vlieggids meegeleverd met de helikopter. Een paar dingetjes daaruit zijn overgeheveld naar de standaardhandleiding bij de King II. Ik zit er nog steeds over denken om eens een Nederlands A4'tje bij te leveren met duidelijkere instructies (maar meestal komen mensen er alle waarschuwingen hier er ook wel uit :D)

Je moet natuurlijk ook niet de illusie hebben dat er een handleiding bestaat die je op eens een professional op dit gebied maakt... Dan doen zelfs die dikke boeken op andere gebieden vaak niet. Je moet het doen en je moet prutsen en fouten maken :-)
 
Er willen nog wel eens gratis onderdelen waarvan ik er voldoende heb in pakketjes met veel onderdelen vallen. Dit is uiteraard niet gegarandeerd en resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ;-)

Hoe zijn de bladen uiteindelijk bevallen?
Je moet het doen en je moet prutsen en fouten maken :-)

:)
Geen idee, heb nog steeds de houten bladen erop, voornamelijk omdat die met crashes veel energie afvoeren door te breken en de kunststofbladen meer energie doorvoeren naar de as en head.
De kunststof bladen zitten momenteel beide nog in de verpakking. Zal ze binnenkort wel even uitproberen.


En inderdaad, van prutsen leer je het meest, en aan prutsen verdient aerotronic weer (niks dan lof overigens hoor) ;)
 
Bij mij ging de kII ook zo draaien in het begin. Ik heb alleen het schakelaartje op de gyro omgezet en ging meteen goed. (REV)
 
- En alweer bedankt voor de uitgebreide reacties! :thumbsup:

Het (op z'n Twents) onmeunige draaien van de heli heb ik nu enigszins
kunnen corrigeren door de staartservo een behoorlijk stuk naar voren te
verschuiven; Hierdoor kwam ook de 'stuurstang' van de staartservo wat
minder krom te staan; Deze vond ik al verdacht veel gebogen naar de
staart toe gaan .. (kan het kwaad om de 2 klipjes die deze 'stuurstang' op
zijn plaats houden helemaal te verwijderen?)

Ik heb geprobeerd me wat meer te verdiepen in dat bladspoor, maar tot
een daadwerkelijke controle hiervan is het tot noch toe niet gekomen ..
- Zal er misschien ook wel mee temaken hebben dat er een butsje in de
mainblade zit, en ik toch van plan ben om een nieuw setje aan te schaffen..

Dat de idle-up schakelaar niet nodig is om van de grond te komen, heb ik
vandaag aan den lijve ondervonden, maar daarover later meer .. ;)

Dat linker draaiknopje bovenop de zender heb ik gisteravond na wat meer
onderzoek op 'iets over kwart voor' gedraait, en heb er vandaag niet meer
bij stil gestaan dat ik deze aanpassing had gedaan; Ik hoop hierover morgen
meer te kunnen bevinden/vertellen.

Die brushless set komt er wel, samen met een bijbehorende regelaar .. :mrgreen:

- En ondertussen lees ik lekker verder in het 'foto's en ervaringen topic'..

Ondertussen zou het filmpje voor iedereen moeten werken; Dus heb je het
nog niet bekeken; Probeer het nu nog eens, zou ik zeggen.

De tailservo stond inderdaan veel te ver naar achteren, en ik spreek naar
schatting over meer dan een centimeter, misschien wel richting anderhalve
centimeter ... ?

Bedankt voor de tip over het checken van de gyro! Deze werkt dus perfect! :D

Ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken, en heb vandaag eigenhandig
(ik ben helemaal niet zo creatief) een trainingskruis in elkaar geflanst van
isolatiemateriaal ala piepschuim, satéprikkers en een plaatje geperforreerd
aluminium.. Kosten: € 0,00 (foto's volgen nog)

"plavuizen sloopt alles" - zegt ie .. Wat dacht je van blikjes op je buro en
dozen van RC wagens die nog op de vloer staan en allerlei andere ongein
die eigenlijk niet op de plavuizen horen te staan .. Nee, de plavuizen zulllen
de schade niet gaan maken, binnenshuis; Het is de 'troep' die erop staat
dat de schades gaan maken! :rolleyes:

- En bedankt voor die youtube filmpjes! :thumbsup: Daar heb ik écht wat aan!
Ik heb ze allemaal gisteravond twee keer bekeken, en daar ben ik al weer
een heel stuk wijzer van geworden! Nogmaals: BEDANKT daarvoor!

Morgen (woensdag) is mijn vrije dag, en dan ben ik ook van plan om een
accu of 2, 3 leeg te testen, en de idle-up schakelaar staat dan ook op het
programma .. Hiermee kreeg ik de heli heel snel van de grond af (ongewild)
en dat zou ik graag nog eens voorzichtig nadoen, met misschien wel een
echte take-off als gevolg.. !? - En neen: ondersteboven vliegen staat
voorlopig zeer zeker niet op dat programma! (grapjas:hammer:)

Wat de begrippen aangaat, begint me er al het één en ander te dagen,
maar hier moet ik echt nog meer over lezen, en waarschijnlijk gewoon
proberen voordat ik dit volledig begrijp ..

En dan over de balans; Na het bekijken van die youtube filmpjes heb ik
eens de heli aan die paddles in de vingers gehouden (zonder dat filmpje
had ik dat niet eens gedurft) en inderdaad hangt de heli toch behoorlijk
naar achteren .. Het verplaatsen van de Lipo naar voren corrigeert dat wel
iets, maar zeker niet genoeg .. Hier zal ik nog een oplossing voor moeten vinden.

En dan nog over de schakelaar op de gyro; Die stond standaard op REV;
Wat zou het gaan betekenen als ik deze op NOR zet .. ? - En, ook al staat
er wat in het Engels gebrabbeld over dat stelknopje op de gyro in de
handleiding; Waar dient dit nu exact voor? - Ik heb er nog niet aan durven zitten ..

Welnu, ik heb daarstraks dus weer een hele korte test binnen gedaan, en
de heli draaide al een heel stuk minder! Ik ga ervan uit dat het verschuiven
van de staartservo hier grotendeels mee temaken heeft.

Ook heb ik dus mijn eigen gefabriceerde trainingskruist onder het landings-
gestel hangen, wat er misschien ook wel aan bijdraagt dat de heli minder
draait op de grond..

Omdat ik gisteren buiten wilde gaan testen en na het opvoeren van de
rotorsnelheid de Lipo leeg bleek, ben ik vanavond dus gauw naar buiten
gegaan en heb de rotorsnelheid flink opgevoerd; Direct merkte ik dat het
trainingskruis de heli beter op z'n plaats houdt (op de grond) wat het
opvoeren van de rotorsnelheid misschien wel 'vergevingsgezinder' maakte..

In het begin merkte ik dat de heli nu echt op wil gaan stijgen, met het
nodige schaatsen als gevolg; Dit heb ik een tijdje volgehouden, om iets
meer 'feeling' te krijgen in hoe de besturing van de zender nu precies werkt;
En dat ging zeker niet ondaardig! :p Wel viel mij op dat wanneer de rotor
flink op toeren komt, het lijkt dat de rotorbladen wat naar voren gekanteld
zijn, wat na nóg meer rotorsnelheid in mijn geval betekend dat de heli zich
naar voren wilt gaan bewegen .. Ik heb dit geprobeert te corrigeren met
de 'pitch' op de zender, maar ik kreeg de bladen hier niet helemaal horizontaal
mee; Ik moest echt de rechter stick gebruiken om de bladen goed horizontaal
te houden ..

Echter: met al dit schaatsen constatteerde ik dat de heli toch wel érg
dicht tegen opstijgen aan zit, en kon dan ook de verleiding niet weerstaan
en ben midden op straat gaan staan .. (doodlopende straat ;))

Nu heb ik de rotorsnelheid echt flink laten gieren en heb zowaar de heli op
een maar milimeter boven het asfalt laten zweven! :cool: Welliswaar moest ik
flink 'werken' met tegensturen, maar de heli was echt wel airborne! -En dat
dus ook nog met mijn eigen gefabriceerde trainingskruis eronder..

Zo'n paar milimeter, misschien ongeveer een centimeter boven de grond
merkte ik wel dat de heli werkelijk alle kanten op wil gaan.. Ik moest enorm
corrigeren van alle kanten om ervoor te zorgen dat de heli niet totaal van
de straat af ging, wat ik helaas niet heb kunnen voorkomen..

Uiteindelijk maar weer de heli terug in het midden van de straat gezet, en
hetzelfde nog weer eens uitgeprobeert; Wederom kwam de heli heel iets
van de grond en moest ik weer flink corrigeren, totdat 1 van de 'piepschuim'
balletjes van mijn trainingskruis van de satéprikker af viel, en ik besloot
dat dit een uiterst geslaagde test was, en de Lipo afgekoppeld heb, en de
zender weer uit gedaan heb.

Een zeer geslaagde 3e (4e) test naar mijn menig, en dat alles met heel
veel dank voor iedereen die in dit onderwerp gereageerd heeft, en
natuurlijk ook een beetje mijn vliegkunsten ... (ahum :celebrate:)

Juist ja: ik heb nog veel te leren!

Nogmaals: iedereen bedankt voor de adviezen weer, en kom maar op met
die feedback!


Groetjes,

Bandit :cool:

--edit--

Hier een kiekje van het trainingskruis onder de heli:

EskyHoneyBeeKingII009.jpg


--edit--
 
Laatst bewerkt door een moderator:
- En alweer bedankt voor de uitgebreide reacties! :thumbsup:


--edit--

Hier een kiekje van het trainingskruis onder de heli:

EskyHoneyBeeKingII009.jpg


--edit--

Als je de tijd hebt ..:lol: zou ik de pushrod geleiders van de staartrotor uit de klemmetjes drukken, deze klemmetjes veroorzaken nogal war weerstand waardoor de staartrotor minder effect heeft bij het sturen.
Het trainings kruis is aardig maar gezien het formaat van de bolletjes (of het lijkt zo groot) zou ik een setje aanschaffen, deze kosten 5 euro of zo... onderschat het negative effect van een trainingskruis niet...

Verder suc6 met het oefenen... vergeet niet te simmen... dat is les 1 van het helivliegen.

Frans.
 
- En alweer bedankt voor de uitgebreide reacties! :thumbsup:

Het (op z'n Twents) onmeunige draaien van de heli heb ik nu enigszins
kunnen corrigeren door de staartservo een behoorlijk stuk naar voren te
verschuiven; Hierdoor kwam ook de 'stuurstang' van de staartservo wat
minder krom te staan; Deze vond ik al verdacht veel gebogen naar de
staart toe gaan .. (kan het kwaad om de 2 klipjes die deze 'stuurstang' op
zijn plaats houden helemaal te verwijderen?)
De tailservo stond inderdaan veel te ver naar achteren, en ik spreek naar
schatting over meer dan een centimeter, misschien wel richting anderhalve
centimeter ... ?

Ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken, en heb vandaag eigenhandig
(ik ben helemaal niet zo creatief) een trainingskruis in elkaar geflanst van
isolatiemateriaal ala piepschuim, satéprikkers en een plaatje geperforreerd
aluminium.. Kosten: € 0,00 (foto's volgen nog)

"plavuizen sloopt alles" - zegt ie .. Wat dacht je van blikjes op je buro en
dozen van RC wagens die nog op de vloer staan en allerlei andere ongein
die eigenlijk niet op de plavuizen horen te staan .. Nee, de plavuizen zulllen
de schade niet gaan maken, binnenshuis; Het is de 'troep' die erop staat
dat de schades gaan maken! :rolleyes:

- En bedankt voor die youtube filmpjes! :thumbsup: Daar heb ik écht wat aan!
Ik heb ze allemaal gisteravond twee keer bekeken, en daar ben ik al weer
een heel stuk wijzer van geworden! Nogmaals: BEDANKT daarvoor!

Zoals ik in mn eerste post in dit draadje al zei:

Het draaien op de grond is voor een deel grond effect, voor een deel ook slechte afstelling van de staartservo. Deze iets verschuiven over de boom (en die 2 linkjes die de servo stang vasthouden loskoppelen) moet al veel uitmaken.

:)
Loskoppelen die dingen, zsm.

Schaatsen is handig om de initiele controle wat onder de knie te krijgen. Vervolgens opstijgen. Echter, een paar cm is niet genoeg, dan heb je namelijk volop last van het zogenaamde grondeffect en dan is de heli ontzettend instabiel. Ga een metertje ofzo de lucht in en het is een stuk makkelijker om de heli stabiel te krijgen.


Die tailservo is gewoon een questie van testen. Bij mij staat ie flink ver naar voren, nog geen cm voor dat uitstuplingkje waar de gyro opzit. Zo is die vanb mij het stabielst.


Don't say I didnt warn you!
Als je omvalt of met de staart de plavuizen raakt, en dat gaat gebeuren, daar kan je vergif op innemen, dan is de boel gewoon kapot. Op gras overleven de rotorbladen het meerstal nog wel en is de schade te verwaarlozen, vaak helemaal geen schade. Op plavuizen (of zoals hier) laminaat is dat anders, dan is je staartboom krom, breekt het een en ander af en is je featheringshaft (het kleine asje tussen de rotorbladhouders in) gewoon krom. Op gras heb je daar veel minder last van. (heeft me al flink wat centen gekost helaas..)



Maargoed, ik zou als ik jou was toch echt een normaal trainingskruis kopen, is lichter, breden en waarschijnlijk een stuk flexibeler. Moet je zelf weten natuurlijk, gewoon een tip.

Die filmpjes zijn inderdaad handig, kom je al een redelijk eind mee. Verder zou ik de tutorials op het forum van heliguy.com ook eens doornemen als ik jou was.

Dat je heli naar voren wilt, kan liggen aan de swashplate die wat naar voren gekantelt staat:
- Koppel je motor los.
- Schakel de zender en heli in en laat de gyro initialiseren.
- zet de idle up schakelaar op aan en zet de throttlestick precies in het midden.
- Staat de swashplate nu naar voren gekanteld of helemaal recht? Naar voren? Ballinkje eraf, slag draaien en weer erop. Nu recht? Nee; blallinkje verder uitdraaien.
 
Kan je die pushrod geleiders niet zo draaien dat de glijstang minder weerstand ondervind dan? Die geleiders zitten er om oscillaties en buigen te voorkomen van het stangetje.
 
Kan je die pushrod geleiders niet zo draaien dat de glijstang minder weerstand ondervind dan? Die geleiders zitten er om oscillaties en buigen te voorkomen van het stangetje.

Ach, het kn opzich wel, maar het is prut, zonder die geleiders loopt de boel gewoon veel soepeler en is de respons wat beter, maargoed, ze zullen er wel om een reden zitten idd, maar zonder is totaal geen probleem leert de ervaring.
 
Helaas moet een update even op zich laten wachten .. Ik had in de planning om vandaag
zoveel mogelijk te gaan oefenen, maar gisteravond begon de Lipo ineens vreemde vormen
aan te nemen tijdens het laden .. (hij ging bol staan)

Elders op het forum leerde ik dat de Lipo overleden is, en heb ondertussen al contact
gehad met de verkoper; Ik mag een nieuwe accu komen halen, maar die is er niet
eerder dan vrijdag ...

Ik hoop maar dat ik het weekend alsnog lekker kan oefenen.

Tot die tijd vermaak ik me maar met de PicooZ, wat overigens ook ERG leuk is :)


Groetjes,

Bandit
 
Helaas moet een update even op zich laten wachten .. Ik had in de planning om vandaag
zoveel mogelijk te gaan oefenen, maar gisteravond begon de Lipo ineens vreemde vormen
aan te nemen tijdens het laden .. (hij ging bol staan)

Elders op het forum leerde ik dat de Lipo overleden is, en heb ondertussen al contact
gehad met de verkoper; Ik mag een nieuwe accu komen halen, maar die is er niet
eerder dan vrijdag ...

Ik hoop maar dat ik het weekend alsnog lekker kan oefenen.

Tot die tijd vermaak ik me maar met de PicooZ, wat overigens ook ERG leuk is :)


Groetjes,

Bandit

Tja, overbelading. Heb het wel vaker gelezen dat dat kan gebeuren met de originele lader.. Maarja, netjes van de verkoper iig.

Ohja, nog iets om op te letten; vlieg nooit, maar dan ook echt nooit de accu helemaal leeg. Een lege lipo kan je namelijk weggooien, er moet genoeg spanning in achterblijven (dunno meer hoevel voltjes precies) anders valt ie niet meer op te laden.
 
Zit er geen Lipo saver in de King II ?

Als de lipo bijna leeg is, valt de heli ineens helemaal stil, net zoals bij de PicooZ ...


Groetjes,

Bandit
 
Back
Top