Omdat ik met mijn Falcon http://www.modelbouwforum.nl/threads/ben-buckle-falcon-met-zelfbouw-motor.186059/ nog geen werk genoeg heb ga ik ook nog aan een nieuwe motor beginnen , de Nova 1 , ontworpen in 1943 tijdens de 2de WO door een Nederlander I.J.v.Leeuwen , een 4,5 cc tweetakt diesel. Het carter ga ik gieten in aluminium , dit is voor mij wel nieuw en ik heb er geen ervaring mee maar door dit magnificent draadje te volgen http://www.modelbouwforum.nl/threads/those-magnificent-man-in-their-flying-machines.227565/ ben ik al wat meer te weten gekomen. De motor heb ik ook opnieuw getekend in Inventor , Exploded view Nova 1 Ten eerste moet er dus een mal van het carter gemaakt worden , hiervoor heb ik de deegrol van mijn vriendin maar opgeofferd en ze weet het (voorlopig) nog niet De basis is gedraaid Omdat er een gat zit in een deegrol heb ik er een steel van een oude verfborstel ingelijmd , paste juist Dit is het begin van de bovenkant waar de cilinder op komt Wordt erop gelijmd achteraf Voet van de cilinderzitting gekotterd Dit is wat er over blijft Er moeten ook nog 2 vlakken aan gefreesd worden , hier gebruik ik de basis om het stuk uit te lijnen voor het frezen Foutmelding , max 10 foto's per kadertje , gaan we in een volgende maar verder
Hier het vervolg op het vorige dus Gelijmd Groefjes gefreesd waar ik stukjes triplex van 5 mm in lijm , voor de bevestiging van de motor De plaatjes zijn erin gelijmd en nu moet ik nog met plamuur enkele radiussen aanbrengen , alles nog eens schuren en schilderen Wordt vervolgd , groeten Jef
Wat een prachtig idee! en mocht je vriendin het te weten komen dan kan ze je in ieder geval niet meer met haar deegroller achterna zitten haha! groetjes Kees
Ik zet hem op volgen Jef Weet je al welke alu-soort je gaat gebruiken voor het gieten ? Ik heb eens een stuk in een Engels blad gelezen (nog voor de internet tijd) dat er oude aluminium deurkrukken in stukjes werden gezaagd en dit werd gesmolten om er mee te kunnen gieten .............. Op de foto's zagen de resultaten er best mooi uit toen. Succ6
Ja das waar Kees , ondertussen weet ze het wel en kon er best wel mee lachen , het is trouwens voor het goede doel hé ! Groeten Jef
Ofwel aluminium van oude brommer zuigers en carters of ik heb ook nog oude slip-on flensen van pijpleidingen liggen , deze zijn ook van gietaluminium. Groeten Jef
Interesse Jo ? , Komt in orde , ik was al van plan om zeker meerdere carters te gieten , als het me lukt tenminste , dat is nog af te wachten natuurlijk , misschien maak ik wel een kleine serie van de Nova 1. De motor ga ik op enkele plaatsen wel aanpassen , uiterlijk blijft wel hetzeflde maar bv. voor cilinder en contra zuiger is wanddikte slechts 1 mm op de originele tekening , lijkt me toch iets te dun , en zo zijn er nog wel enkele punten die voor verbetering in aanmerking komen . Heb je nog interesse in de tissue van Ben Buckle , ik ga binnenkort bestellen. De houten mal is nu klaar Groeten Jef en wordt vervolgd
Jef Aan die motor had ik ook al willen beginnen , alleen ... dat carter gieten, dat lukt me nooit vrees ik. Kan ik geen carter reserveren bij u? Ik ken wel iemand in Engeland die zulke dingen wil gieten . Maar moet de mal niet verticaal gedeeld zijn , of ga je het principe van "verloren was" toepassen? Dirk
Carter is hierbij gereserveerd onder voorbehoud dat het gieten mij gaat lukken maar heb er wel vertrouwen in Het carter wordt in vormzand gegoten in inderdaad een deelbare gietmal , dit houten model dient enkel om de afdruk te maken in het vormzand en wordt uiteraard verwijderd voor het gieten en kan telkens weer opnieuw gebruikt worden. Groeten Jef
Jef Ik bedoel niet alleen de gietmal die deelbaar is maar ook de afdruk in twee stukken. Nu moet je het vormzand tot tegen de houten mal gelijk schrapen , talk er over strooien en dan de tweede laag zand aanbrengen. Als het houten stuk in twee delen is kan je het vormzand gemakkelijk gelijk maken voor je de tweede laag aanbrengt. Op dit filmpje zie je wat ik bedoel. Waarschijnlijk heb je die man ( myfordboy) zijn werkwijze al wel gezien , hij legt met "hand en tand" uit hoe het in zijn werk gaat. Ik heb al wat gietstukken van hem gekocht en denk wel dat hij bereid is om voor ons te gieten als het je niet moest lukken. Groeten Dirk
Ik heb ook al naar verschillende filmpjes gekeken waaronder die van de Myfordboy , ik heb een bepaald idee in mijn hoofd van hoe ik het denk aan te pakken en dat het wel gaat lukken zonder de houten mal te delen , het is alleen niet zo makkelijk om het hier uit te leggen zonder foto's erbij , zodra ik zover ben zal ik hier de nodige foto's plaatsen . Groeten Jef
Jef ik denk dat je dit ongeveer bedoelt. Met andere woorden , in een plaat een gat zagen in de vorm van de langs - doorsnede van de motor waar je mal precies tot in de helft in past. Amaai , ook moeilijk uitgelegd. Iets anders, ga je binnenkort ook naar de rondvluchtdag in Genk ? Groeten Dirk
Dit is het eigenlijk . Na wat opzoekwerk voor het vormzand ben ik uitgekomen bij een kunstenaar uit Betekom , de Beeldhouwwinkel / beeldhouwer Storms , ben jij niet van daar in geburen ? Normaal gezien kom ik naar Genk . Groeten Jef
Ja ,dat is hier in de buurt , denk dat ik daar een keer gaan vragen ben of zij geen brons konden gieten. Ik dacht dat er vroeger workshops gegeven werden over brons gieten maar daar zijn ze mee gestopt. Vormzand kan je zelf maken, David (myfordboy) legt het ergens in een van zijn vele filmpjes uit. Voor de ronvluchtdag heb ik een CL model gemaakt, als het weer (wind) een beetje meezit wil ik hem daar proefvliegen. Na 40 jaar wil ik het nog een keer proberen. Dirk
Dit NOVA 1 dieselmotortje is in 1943 ook door mij gebouwd en het carter ook zelf gegoten,wel met een gedeeld gietmodel......maar toen de motor klaar was,kwam ik tot de conclusie dat er geen ether te koop was,na heel veel moeite had ik bij een apotheker een mini hoeveelheid (in het allerkleinste flesje) kunnen bemachtigen,maar inmiddels was het avond geworden dus moest ik binnen testen, in die tijd was alles verduisterd. Het beetje ether met petroleum en motorolie gemengd,daarmee het brandstof-tankje gevuld,de motor stevig opgesteld op de keukentafel,een touw om het vliegwiel,compressiezuiger maximaal afgesteld,een ruk aan het touw,niets,opnieuw,niets,opnieuw,niets en zo wel 100 keer tot er plotseling een klap met veel rook uit de carburateur en uitlaat kwam....er was hoop,er kwam leven in,maar ondertussen was mijn voorraad brandstof op,ook kreeg ik het advies van mijn ouders en verdere familieleden om met mijn werkstuk uit de keuken te verdwijnen omdat ze vonden dat het enorm stonk! groetjes fanaat Sjef
Vormzand e.d kan je ook hier krijgen. https://www.hazelaar.nl/subcategory/S07.01.02/vuurvaste-materialen-ovenbouw
Ok , maar dat is wel bijna 400 km en een kleine 5 uur rijden van hieruit. Moet er geen zand zijn? Dirk