Nova 1

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door jef, 3 aug 2015.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Omdat ik met mijn Falcon http://www.modelbouwforum.nl/threads/ben-buckle-falcon-met-zelfbouw-motor.186059/ nog geen werk genoeg heb :rolleyes::p:D ga ik ook nog aan een nieuwe motor beginnen , de Nova 1 , ontworpen in 1943 tijdens de 2de WO door een Nederlander I.J.v.Leeuwen , een 4,5 cc tweetakt diesel.
    Nova 1 modelmotor 4,5 cc.jpg
    Het carter ga ik gieten in aluminium , dit is voor mij wel nieuw en ik heb er geen ervaring mee maar door dit magnificent draadje te volgen http://www.modelbouwforum.nl/threads/those-magnificent-man-in-their-flying-machines.227565/ ben ik al wat meer te weten gekomen.

    De motor heb ik ook opnieuw getekend in Inventor , Exploded view Nova 1
    Nova Exploded view.jpg

    Ten eerste moet er dus een mal van het carter gemaakt worden , hiervoor heb ik de deegrol van mijn vriendin maar opgeofferd :D en ze weet het (voorlopig) nog niet :D
    Nova 001.JPG

    De basis is gedraaid
    Nova 002.JPG

    Omdat er een gat zit in een deegrol heb ik er een steel van een oude verfborstel ingelijmd , paste juist
    Nova 003.JPG

    Dit is het begin van de bovenkant waar de cilinder op komt
    Nova 004.JPG

    Wordt erop gelijmd achteraf
    Nova 005.JPG

    Voet van de cilinderzitting gekotterd
    Nova 007.JPG

    Dit is wat er over blijft
    Nova 008.JPG

    Er moeten ook nog 2 vlakken aan gefreesd worden , hier gebruik ik de basis om het stuk uit te lijnen voor het frezen
    Nova 009.JPG

    Foutmelding , max 10 foto's per kadertje , gaan we in een volgende maar verder
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Hier het vervolg op het vorige dus :)

    Gelijmd
    Nova 010.JPG

    Groefjes gefreesd waar ik stukjes triplex van 5 mm in lijm , voor de bevestiging van de motor
    Nova 011.JPG

    De plaatjes zijn erin gelijmd en nu moet ik nog met plamuur enkele radiussen aanbrengen , alles nog eens schuren en schilderen
    Nova 012.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef
     
  3. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    91
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Wat een prachtig idee! en mocht je vriendin het te weten komen dan kan ze je in ieder geval niet meer met haar deegroller achterna zitten haha!


    groetjes Kees
     
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.193
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik zet hem op volgen Jef ;)
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.193
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik zet hem op volgen Jef ;)

    Weet je al welke alu-soort je gaat gebruiken voor het gieten ?
    Ik heb eens een stuk in een Engels blad gelezen (nog voor de internet tijd) dat er oude aluminium deurkrukken in stukjes werden gezaagd en dit werd gesmolten om er mee te kunnen gieten ..............
    Op de foto's zagen de resultaten er best mooi uit toen.

    Succ6
     
  6. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Ja :D:p das waar Kees , ondertussen weet ze het wel en kon er best wel mee lachen:) , het is trouwens voor het goede doel hé !

    Groeten Jef
     
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Ofwel aluminium van oude brommer zuigers en carters of ik heb ook nog oude slip-on flensen van pijpleidingen liggen , deze zijn ook van gietaluminium.

    Groeten Jef
     
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.518
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    ;)Schitterend!!!!!! Je maakt er toch 2? ;)
     
  9. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Interesse Jo ? :) , Komt in orde , ik was al van plan om zeker meerdere carters te gieten , als het me lukt tenminste :confused: , dat is nog af te wachten natuurlijk , misschien maak ik wel een kleine serie van de Nova 1.
    De motor ga ik op enkele plaatsen wel aanpassen , uiterlijk blijft wel hetzeflde maar bv. voor cilinder en contra zuiger is wanddikte slechts 1 mm:rolleyes: op de originele tekening , lijkt me toch iets te dun , en zo zijn er nog wel enkele punten die voor verbetering in aanmerking komen .
    Heb je nog interesse in de tissue van Ben Buckle , ik ga binnenkort bestellen.

    De houten mal is nu klaar
    Nova 013.JPG

    Groeten Jef en wordt vervolgd ;)
     
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Jef

    Aan die motor had ik ook al willen beginnen , alleen ... dat carter gieten, dat lukt me nooit vrees ik.
    Kan ik geen carter reserveren bij u?
    Ik ken wel iemand in Engeland die zulke dingen wil gieten .
    Maar moet de mal niet verticaal gedeeld zijn , of ga je het principe van "verloren was" toepassen?

    Dirk
     
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Carter is hierbij gereserveerd onder voorbehoud dat het gieten mij gaat lukken maar heb er wel vertrouwen in :rolleyes:
    Het carter wordt in vormzand gegoten in inderdaad een deelbare gietmal , dit houten model dient enkel om de afdruk te maken in het vormzand en wordt uiteraard verwijderd voor het gieten en kan telkens weer opnieuw gebruikt worden.

    Groeten Jef
     
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Jef
    Ik bedoel niet alleen de gietmal die deelbaar is maar ook de afdruk in twee stukken.
    Nu moet je het vormzand tot tegen de houten mal gelijk schrapen , talk er over strooien en dan de tweede laag zand aanbrengen.
    Als het houten stuk in twee delen is kan je het vormzand gemakkelijk gelijk maken voor je de tweede laag aanbrengt.
    Op dit filmpje zie je wat ik bedoel.
    Waarschijnlijk heb je die man ( myfordboy) zijn werkwijze al wel gezien , hij legt met "hand en tand" uit hoe het in zijn werk gaat.
    Ik heb al wat gietstukken van hem gekocht en denk wel dat hij bereid is om voor ons te gieten als het je niet moest lukken.

    Groeten Dirk
     
  13. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik heb ook al naar verschillende filmpjes gekeken waaronder die van de Myfordboy , ik heb een bepaald idee in mijn hoofd van hoe ik het denk aan te pakken en dat het wel gaat lukken zonder de houten mal te delen , het is alleen niet zo makkelijk om het hier uit te leggen zonder foto's erbij , zodra ik zover ben zal ik hier de nodige foto's plaatsen .

    Groeten Jef ;)
     
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Jef
    ik denk dat je dit ongeveer bedoelt.
    Met andere woorden , in een plaat een gat zagen in de vorm van de langs - doorsnede van de motor waar je mal precies tot in de helft in past.
    Amaai , ook moeilijk uitgelegd.:rolleyes:

    Iets anders, ga je binnenkort ook naar de rondvluchtdag in Genk ?

    Groeten Dirk
     
  15. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Hulshout België
    Dit is het eigenlijk . Na wat opzoekwerk voor het vormzand ben ik uitgekomen bij een kunstenaar uit Betekom , de Beeldhouwwinkel / beeldhouwer Storms , ben jij niet van daar in geburen ?
    Normaal gezien kom ik naar Genk .

    Groeten Jef
     
  16. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Ja ,dat is hier in de buurt , denk dat ik daar een keer gaan vragen ben of zij geen brons konden gieten.
    Ik dacht dat er vroeger workshops gegeven werden over brons gieten maar daar zijn ze mee gestopt.
    Vormzand kan je zelf maken, David (myfordboy) legt het ergens in een van zijn vele filmpjes uit.

    Voor de ronvluchtdag heb ik een CL model gemaakt, als het weer (wind) een beetje meezit wil ik hem daar proefvliegen.
    Na 40 jaar wil ik het nog een keer proberen.

    Dirk
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00074.JPG Dit NOVA 1 dieselmotortje is in 1943 ook door mij gebouwd en het carter ook zelf gegoten,wel met een gedeeld gietmodel......maar toen de motor klaar was,kwam ik tot de conclusie dat er geen ether te koop was,na heel veel moeite had ik bij een apotheker een mini hoeveelheid (in het allerkleinste flesje) kunnen bemachtigen,maar inmiddels was het avond geworden dus moest ik binnen testen, in die tijd was alles verduisterd.
    Het beetje ether met petroleum en motorolie gemengd,daarmee het brandstof-tankje gevuld,de motor stevig opgesteld op de keukentafel,een touw om het vliegwiel,compressiezuiger maximaal afgesteld,een ruk aan het touw,niets,opnieuw,niets,opnieuw,niets en zo wel 100 keer tot er plotseling een klap met veel rook uit de carburateur en uitlaat kwam....er was hoop,er kwam leven in,maar ondertussen was mijn voorraad brandstof op,ook kreeg ik het advies van mijn ouders en verdere familieleden om met mijn werkstuk uit de keuken te verdwijnen omdat ze vonden dat het enorm stonk!
    groetjes fanaat Sjef
     
  18. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    141
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    380
    Ok , maar dat is wel bijna 400 km en een kleine 5 uur rijden van hieruit.:confused: Moet er geen zand zijn? :D
    Dirk
     
  20. straalpijp

    straalpijp

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    141
    Dirk, het heet webwinkel, niet een moet je naar toe rijden winkel.

    Adrie.
     

Deel Deze Pagina