OcCre Ulises Bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jeffrey van der Gracht, 12 nov 2020.

  1. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    Inmiddels ben ik al een heel eind! Zal morgen eens een foto schieten. De romp is helemaal beplakt en afgewerkt. Nu schuren schuren schuren
     
  2. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    De Bouw schiet al lekker op! het dek is zo goed als af. en de romp is in 1 laag epoxy plamuur gezet, geschuurd en nu in de finale afwerking van epoxy plamuur. ik ben nu toe aan het "mooie" werk. Heeft iemand tips om de waterlijn goed te bepalen? en wellicht de andere vlakken op de boot zoals de witte lijn? er is nergens data beschikbaar waar die exact moet komen. Ik heb een bijpassend verfpakket besteld met acryl verf. het zijn erg kleine flesjes, is dit wel correct?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      262,4 KB
      Weergaven:
      224
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      192,8 KB
      Weergaven:
      205
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Jeffrey, ik heb voor de romp verf gebruikt op terpentine basis.
    Groet Piet
     
  4. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    Hoi @piet

    waar heb jij die verf vandaan? ik kan alleen Acryl basis vinden... En hoe heb je de lijnen op de romp bepaald?
    Ik ben ook op zoek naar goede tape waar ik de lijnen duidelijk mee kan aftekenen. Nog tips Piet?

    groet
     
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Jeffrey, de laatste verf welke ik heb gekocht voor m'n nieuwe boot kwam bij 123verf.nl vandaan, hebben blikjes van 250 ml, en ze leveren alle ral kleuren.
    zijn niet goedkoop maar de verf is perfect en op alkyd basis.
    voor het afplakken gebruik is de pro tape van de Gamma, deze is dun en de kleur is blauw.
    ja het aftekenen is een precies werkje, als het goed is staat op de tekening de waterlijn aangegeven.
    volgens mij is de tekening 1:1 en kun je op een bepaald punt meten hoeveel mm van bovenaf de lijn is, daarna zet je de boot op de standaard en zet hem dan waterpas neer zowel in de breedte als in de lengte.
    en dan teken je op een punt de lijn af, daarna met een blokje met daarin op de juiste hoogte een potlood.
    deze trek je dan zonder te veel duwen langs de romp.
    op deze lijn kun je dan afplakken en schilderen, niet vergeten direct na het schilderen de tape te verwijderen.
    veel succes
    groet Piet
     
  6. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    Hoi Piet,

    Ontzettend bedankt weer voor je super goede tips. Hier ben ik ontzettend blij mee!
    weet jij zo of de verf die in het pakket zit ( op acryl basis ) uiteindelijk met een afwerking van epoxy ook waterdicht is/ een mooi resultaat oplevert?
     
  7. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    nee zou ik niet weten, ook nog nooit geprobeerd.
    ik gebruik soms wel de kleine potjes verf van Hembrol en derg. voor kleine details, maar ik dacht dat deze ook op terpetine basis waren.
    groet Piet
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb wel goede ervaringen met Revell Aquacolor. Gebruik het als ik binnenshuis mijn scheepjes behandel. Humbrol en Revell alkydhars verven vind ik iets mooier uitvloeien op grotere vlakken. Schilder alleen met de kwast/penseel en gebruik geen primer. Ontvetten met wasbenzine en dan 2 x in de lak. Bij mijn oudere modellen uit 1975 en 1976 zit de originele alkydlak er nog steeds op. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de epoxy is waterdicht, verf diend enkel om kleurtje te geven.
    Ik gebruik regelmatig ook verf op waterbasis, gewoon laten uitharden en dan is het ook watervast.
    Wel maak ik steeds gebruik van een primer laag , deze mag van het huismerk action zijn, geeft toch steeds een beter hechting op alle ondergronden.
    Je kan echter best altijd ongeacht de verf soort die je gebruikt uiteindelijk met 2 lagen blanke matte lak eindigen.
    Zo bescherm je de kleur tegen kleine krasjes en verkleuring.
     
  10. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    Bedankt voor de tips! Ik heb moeite met de Acryl kleuren om te zetten naar RAL kleuren. ik kan nergens de juiste RAL kleuren vinden. KAn iemand me daarmee helpen?
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb een gigantische exceltabel met de relatie tussen de verschillende verfmerken en RAL-kleuren, kan hem jammer genoeg niet uploaden hier.
    Zoek eens op google naar conversie RAL-kleuren, er zou toch iets moeten te voorschijn komen.
    In noodgeval kan je me via PM je mailadres bezorgen, dan stuur ik hem je toe.
     
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    volgens mij kun je de RAL kleuren in Acryl als Alkyd verf krijgen.
    groet Piet
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Ongetwijfeld, de betere verfzaak mengt ze ter plaatse, op aanvraag, in elke tint die je maar kan wensen, ... in potten van 0,5 1, 2,5 of 5 liter.
    Reken dan wel op om en bij de 50€ per liter, ik heb de factuur van de verf voor de renovatie van mijn deuren en muren bij de hand.
    Op zich dus niet duur, als je rekening houdt dat bij voorbeeld een potje Vallejo 17 ml bevat en minimum 2,5€ à 3€ kost, maar ik koop liever 3 potjes Vallejo dan een halve liter krasvaste acrylverf waarvan je de rest kunt weg gooien.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    plak onderstaande zin eens in je brrownser, dan krijg je een volledige lijst modelbouw verfjes verschillende merken en ral kleuren nr
    Revell Germany Paint guide Cross Reference to Testors Paint Numbers
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    ik betaalde bij 123 verf.nl, 25 euro voor 250ml.
    alleen komen daar nog verzendkosten bij, maar ze hebben echt goede verf.
    groet Piet
    ps ik maak geen reclame voor deze shop
     
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Marc w vindt dit leuk.
  18. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    Fantastisch mannen! Hier kan ik inderdaad mee verder. Ik heb in de tussentijd ( in plaats van niks doen) nog een hele fijne laag epoxy plamuur aangebracht om de laatste fijne verschillen te verhelpen. Mijn god wat is dat spul keihard... heeft me heel wat avondjes schuren gekost. Straks als de primer erop zit ga ik kijken of het het waard is. Zodat voor de eerste verflaag ik een super strakke romp heb.
     
  19. Jeffrey van der Gracht

    Jeffrey van der Gracht

    Lid geworden:
    11 nov 2020
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Spanbroek
    Goedemiddag,

    Ik vrees toch dat het Acrylverf wordt met een Epoxy laag afwerking. Nergens in de tabellen kan ik vinden welke RAL kleuren code 70950 / 70926/70919 zijn.
    IEmand ervaring met Acrylverf op de romp?

    gr. Jeffrey
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    enige tip die er is volgens mij, als je niet kan spuiten gebruik dan een verfrollertje. met een borstel maak je het je wel heeeeeel moeilijk.
    succes
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina