Odyssey sportjet reparatie

Nu wil ik graag jullie mening, bij deze vleugel was het gear uitgebroken bij een te harde landing. Nu is het hout wat beschadigd zie foto, hoe zouden jullie dit herstellen ?
20210928_134447.jpg
20210928_134456.jpg
20210928_134503.jpg
 
Weet niet of de gaten nu zijn beschadigd door het uittrekken van de schroeven maar als dat het geval is zou ik het zo aanpakken:

1. Sushi bestellen
2. Eetstokjes met epoxy in de gaten lijmen
3. Eetstokjes afslijpen
4. Plaatjes maken van dun triplex en deze met epoxy over het hele oppervlak verlijmen met
5. Gaten opnieuw aanboren
 
Weet niet of de gaten nu zijn beschadigd door het uittrekken van de schroeven maar als dat het geval is zou ik het zo aanpakken:

1. Sushi bestellen
2. Eetstokjes met epoxy in de gaten lijmen
3. Eetstokjes afslijpen
4. Plaatjes maken van dun triplex en deze met epoxy over het hele oppervlak verlijmen met
5. Gaten opnieuw aanboren

Dat is idd een goeie optie. Denk dat dit hem dan gaat worden. Van de week maar weer het hobbyhok induiken bedankt voor de tips

Geoff
 
Weet niet of de gaten nu zijn beschadigd door het uittrekken van de schroeven maar als dat het geval is zou ik het zo aanpakken:

1. Sushi bestellen
2. Eetstokjes met epoxy in de gaten lijmen
3. Eetstokjes afslijpen
4. Plaatjes maken van dun triplex en deze met epoxy over het hele oppervlak verlijmen met
5. Gaten opnieuw aanboren

en dan 6 Sushi eten? haha
 
Mocht je er aan de onderkant goed bij kunnen dan zou ik die een beetje opruwen met 80 of 120.
Daarna een matje ertegen voor extra stevigheid weegt bijna niets maar wel weer minder kans op schade.

Rob.
 
Het heeft even geduurd maar vandaag een kleine update, ik heb eerst geïnformeerd bij de producent van dit toestel of het mogenlijk was om de spanten te krijgen voor het neus gedeelte. Dit was met veel mail verkeer mogenlijk alleen zou de levertijd richting de 8 maanden gaan. Dat ging me te ver. Dus vandaag eindelijk het juiste hout binnen en dus aan de gang gegaan met het namaken van de oude spanten. Tis nog niet klaar dus als er evt nog tips zijn hou ik me aanbevolen.
20220113_143840.jpg
20220113_153156.jpg
20220113_153217.jpg
20220113_153230.jpg
20220113_153244.jpg
 
Acht maanden levertijd bieden is de beleefde vorm om nee te zeggen.

Ik zou gewoon zo verder gaan. Beetje meten en passen. Heb je vast geen acht maanden voor nodig. ;)
 
Dag Geoffrey,

Nu je toch bezig bent, denk dan gelijk aan versterking van de zijkanten en bodem met een laag glas, ook een laagje carbon over de spanten trekken bij het neuswiel en vleugel wielen, en schroeven gebruiken die iets langer zijn dan de dikte van de spant, want de eerste twee a 3 mm van de schroeven houden niet zo veel.
Mogelijk is het nu ook mogelijk om een streng van carbon rondom de cockpit aan de binnekant te doen, dit voorkomt vervormingen tijdens het vliegen en zo dat je deze niet verliest. Daar heeft de Odessey nogal last van.
Dit laatste ook doen aan de binnekant van de romp waar de cockpit zit en waar de turbine zit. En nu je toch bezig bent leg dan ook een matje glas of carbon onder op de bodem waar de turbine zit.
Verder controleer de bevestigingen van het hoogte en zijroer, deze klemverbindingen laten los a la fabriek tijdens het vliegen.
De vleugels, controleer of elke spant gelijmt is aan de vleugelhuid, zo niet doe dit met epoxsie, Spuitje en slangetje aan een staaldraad met epoxie en lijmen maar tot dat alles opgevuld is. Doe dit ook met het hoogte en zijroer.
 
Dag Geoffrey,

Nu je toch bezig bent, denk dan gelijk aan versterking van de zijkanten en bodem met een laag glas, ook een laagje carbon over de spanten trekken bij het neuswiel en vleugel wielen, en schroeven gebruiken die iets langer zijn dan de dikte van de spant, want de eerste twee a 3 mm van de schroeven houden niet zo veel.
Mogelijk is het nu ook mogelijk om een streng van carbon rondom de cockpit aan de binnekant te doen, dit voorkomt vervormingen tijdens het vliegen en zo dat je deze niet verliest. Daar heeft de Odessey nogal last van.
Dit laatste ook doen aan de binnekant van de romp waar de cockpit zit en waar de turbine zit. En nu je toch bezig bent leg dan ook een matje glas of carbon onder op de bodem waar de turbine zit.
Verder controleer de bevestigingen van het hoogte en zijroer, deze klemverbindingen laten los a la fabriek tijdens het vliegen.
De vleugels, controleer of elke spant gelijmt is aan de vleugelhuid, zo niet doe dit met epoxsie, Spuitje en slangetje aan een staaldraad met epoxie en lijmen maar tot dat alles opgevuld is. Doe dit ook met het hoogte en zijroer.
bedankt voor de tip, het versterken van de romp heb ik tot nu toe met een aantal lagen glasvezel gedaan, het carbon ligt klaar voor de volgende stap. Ook zal ik de vleugels en horizontal en virtikal helemaal nakijken van binnen. ( heb een Speciale Camera klaarliggen ) dus dat moet goedkomen.....
Ik zou op de scheur nog wel een matje glas leggen, ligt uit schuren en daar je glas op.
Als je het goed gedaan hebt zal het redelijk vlak zijn.

Succes met de reparatie .

Jan.
heb hier idd ook over nagedacht en van de week hier de spullen voor besteld, dus daar is het wachten op en dan ga ik weer verder met het toestel.

Geoff
 
  • Like
Reactions: mac
Back
Top