of Tamiya TRF416 we

vraag je welke tenemen Tamiya TRF416 World Edition Chassis Kit of team Associated tc5r
welke is kwalitatief beter van de twee

De TRF416WE is een auto die heeft bewezen een van de besten, zo niet de beste, auto op het moment te zijn. Maar de TC5 of TC5R is ook een hele goede auto, maar waarschijnlijk net iets minder dan de 416, daarentegen is de Associated wel een stuk goedkoper, dus het ligt eraan wat je het belangrijkste vindt. Wil je het liefst het allerbeste of wil je iets dat waarschijnlijk net iets minder is maar wel een stuk voordeliger?

Hier en daar zal je nog een enkele inch maat tegen komen. Maar de belangrijkste schroeven en dus het grootste gedeelte is gewoon Metrisch.

ik ben pas net begonnen me rc electro rijden heb net een trf415msxx marc rheinard 2007 edition gekocht maar wil er een bij kopen maar wil gewoon ff weten het verschil in auto's van merk als hotbodies trf416 corally rdx phi 1 robitronic avid xry t2 009 Schumacher MI3.5
Yokomo MR-4TC BD

ik ben pas net begonnen me rc electro rijden heb net een trf415msxx marc rheinard 2007 edition gekocht maar wil er een bij kopen maar wil gewoon ff weten het verschil in auto's van merk als hotbodies trf416 corally rdx phi 1 robitronic avid xry t2 009 Schumacher MI3.5
Yokomo MR-4TC BD

Hoi, in principe zijn al deze auto's ontzettend goede auto's, maar het is voor minimaal 90% de rijder die wint of verliest...en als je kijkt naar het WK, dan komt de combi Marc Rheinhard/Tamiya 416 als beste uit de bus...

gr:)

oke maar die team Associated tc5r is het schroefdraad toch in inch maten

tc5 is volgens mij 100% metrisch en is een zeer degelijke auto, de tamiya is wat verfijnder, maar daardoor ook kwetsbaarder. Zowel de tc5 als de 416 hebben zich op verschillende internationale wedstrijden bewezen (416 vooral in europa, tc5 vooral in de VS) dus als club-/nationale- rijder zou je niet snel het moment krijgen dat je uit de auto "gegroeid" bent. Wel moeten we opmerken dat de tamiya dan ook een heel stuk luxer is uitgevoerd, met trf dempers etc etc... maakt hem toch een net iets aantrekkelijkere keuze, aan de andere kant, de asso is een stuk goedkoper :wink:

welke is kwalitatief beter van de twee

Over welke kwaliteiten heb je het?

Rij eigenschappen,slijtage?
Onderdelen support?

De laatste is eigenlijk de belangrijkste,
zo heeft de serpent S400 bewezen.( onderdelen )

Op dit moment zijn X-ray onderdelen erg goed en snel te bestellen,
op een tweede plaats komen TOP Hotbodys Corally.
Tamiya is helaas erg wisselend, maar online wel weer goed te vinden.

ik heb het over de kwaliteiten van rij eigenschappen en slijtage

Rij eigenschappen hangen vooral van de set-up af,
bij de ene auto moet je daar veel aan veranderen,
bij de ander is hij uit de doos al bijna goed.

De geometrie van deze wedstrijd auto's lijkt steeds meer op elkaar
en bij een paar modellen zijn de onderdelen zelfs uitwisselbaar.

Ik denk dat je bij elke auto wel een rijder kunt vinden die dat model de beste vind,
je vraag is wat algemeen.

De TC5 heeft 100% metriche maten. Dit is zo bij alle nieuwe modellen het geval. Dit is zo sinds dat asso is over genomen door thundertiger.

TC5 is niet 100% metrisch. De schroeven en moeren in het diff zijn gewoon nog Inch maten. Dus houd het eerder op 99% ;)

Dan denk ik dat jij een andere versie hebt. Heb het net even gecontroleerd, en bij deze van mij zijn dit metrische maten.

Kijk vooral naar de verkrijgbaarheid van de onderdelen.... Ik heb zelf jaren met Tamiya gereden (ook een 416) en ben nu uiteindelijk overgestapt op Xray. Tamiya heeft veel slijtage en de onderdelen zijn in Nederland RONDUIT SLECHT verkrijgbaar. Ligt ook enorm aan de importeur.... Toen ik voor mijn 415 MSXX onderdelen zocht paar jaar geleden, wist de dame die de telefoon opnam niet eens van het bestaan van de MSXX. Als je het niet erg vind om in Hong Kong onderdelen te bestellen zou ik voor de 416 gaan. Denk daarnaast ook eens aan de Xray of eventueel de Corally... Beide zijn goed verkrijgbaar in Nederland en zijn kwalitatief prima wagens.

De verhalen over de slijtage van Tamiya zijn heel wisselend, de een die zegt met stock 2x per jaar zijn lagers, snaar en dergelijken te moeten vervangen en de anders zegt met modified 2 jaar lang met dezelfde spullen te kunnen doen zonder problemen.
Leverbaarheid van Tamiya is in Nederland soms lastig, mede inderdaad door toedoen soms van de Nederlandse importeur, maar net even over de grens in Belgie zijn onderdelen wel behoorlijk te krijgen. Maar wat Rogier zegt is waar, X-Ray is qua leverbaarheid in Nederland absoluut het beste, Corally is in Nederland ook goed leverbaar wat natuurlijk ook niet zo gek is met het hoofdkantoor in Dordrecht.

Over de kwaliteiten van de auto's gaan een hoop verhalen de rondte, waarbij mensen vaak de auto naar voren schuiven waar zijn fan zijn. Ik had eerder op RC Tech van een groot deel van de wedstrijdauto's een lijstje gemaakt met voor- en nadelen van ieder merk. Die zie je hieronder ook (in het Engels), mocht je er echt weinig van begrijpen zeg het dan even vertaal ik het stukje naar het Nederland.

There are a few cars which can be considered as the most competitive TC's looking at results:
- Tamiya TRF 416 (WE)
It's a car which goes good right out of the box. Proven to be good on both asphalt and carpet. Winning most big races. Downside is that you have to get the old 416 chassis to get the car perform best for rubber/asphalt.

- Hot Bodies Cyclone TC
HPI/Hot Bodies is one of the biggest competitors of Tamiya, but seems to perform a bit less on carpet. Downside is that a lot of development is done, but just few is made available in stores.

- X-Ray T2'009
It's very good but either the team or drivers just don't seem to be to lucky, which makes them miss big races (like Hagberg at the DHI) Downside is that you have to get the old T2 '008 chassis to make the car perform best for rubber/asphalt.

A lot of other manufacturers get close but are just not as good as the top 3 cars:

- Kyosho TF5 Stallion 'Shin' Edition
One of the best "non top-3 cars". Downside is that the same as for HB, a lot of development but nothing of it reaches the stores.

- Team Associated TC5
A good car, especially on carpet. But the car just misses that little bit because the design is a little outdated.

- Corally RDX Phi (009)
Same as the TC5, good car especially on carpet. Downside is that cars of Corally feel like prototype cars right outside the kit, to much minor problems.

- Top Racing Scythe ARP
According to people racing it it's a good (according to some even the best) car. But it's hard to say for sure, since they didn't win any big international races.

- Team Losi JRXS Type R
The Losi is a good car for people driving Foam or lipo. The car has got a unique design, but it just misses that bit. There is a reason the 3 top cars look so much alike. Maybe Losi wanted to be different a bit to much.

- Robitronic Avid (2)
Robitronic has proven to deliver high performace electronics with the overloader and Icube, but the car just wasn't good enough. A carpet the car is performing reasonable, but on asphalt most people just feel like the car is not good enough.

Al this is based on a combination of own experience and combined opinions from others. I probably forgot a lot of cars, but maybe someone can complete it.

Rick geef je op veel punten gelijk er is alleen 1 ding. Je kunt de kwallietijd van een auto niet bepalen door naar het aantal overwinningen te kijken.
Geef reinard een xray of een hotbodies en hij wint ook.

Kijk eerder naar leverbaarheid van onderdelen. degelijkheid en dat soort dingen.
Dan krijg je een ander lijstje.

Tegenwoordig moet je kijken naar hoe makkelijk je aan onderdelen komt. kost prijs en dat soort dingen. ook of de auto kwa rijgedrag bij je past.

over het algemeen zou ik zeggen kijk in Hongkong voor je onderdelen. Hou je nog wat geld over voor andere dingen.

bedankt voor alle info over het een en ander. Met name de slijtage van de tamiya auto en wat is, het zoal wat veel en snel slijt. Ik heb zelf een trf415msxx marc rheinard 2007 edition, kan ik daar tenminste rekening mee houden,met bestellen van onderdelen.
Ik wil zelf weer een auto erbij kopen. Zat wel te denken aan trf416we.
Wat is het verschil tussen trf416 xray t2 009 corally? Ik heb gelezen dat de trf wel luxer is.

- Top Racing Scythe ARP
According to people racing it it's a good (according to some even the best) car. But it's hard to say for sure, since they didn't win any big international races.

Hier ben ik het natuurlijk wel mee eens ;)
dat ie nog geen grote wedstrijden heeft gewonnen licht ook aan het fijt dat er niet veel grote rijders mee rijden.
Al moet je eens naar de uitslagen in Amerika kijken waar die tog heel wat op zijn naam heeft gezet in mod en stock.
De nieuwe TOP heeft zig ook al weer bewezen al wil ik hem eerst zelf testen :)
maarja dat is nog even wachten :(
Het enige grote nadeel wat ik van de auto vind is het sleutelen.
maar hopelijk is de opvolger makkelijker te sleutelen.

maarja denk dat koment jaar in de stock het meeste verschil word gemaakt door de rijder.
Daarna de regelaar en dan pas de auto.

Dan denk ik dat jij een andere versie hebt. Heb het net even gecontroleerd, en bij deze van mij zijn dit metrische maten.

Dan zou ik nog maar even de manual lezen. Daar staat toch echt een 2-56 moer en schroef voor in het diff. Dat is geen Metrische maat.

Meer merken hebben daar wel last van dat er niet veel betere rijders met hun auto rijden. Denk dan ook niet dat je je keuze moet maken en baseren op het merk dat voorin rijdt bij die grote wedstrijden. Je moet een keuze maken uit 1 van de modellen die voorin rijden en dat zijn ze allemaal.

Koop een model waar je makkelijk onderdelen voor kan krijgen, koop een model die op de club ook door meerdere gereden wordt zodat je makkelijker setups kan uitwisselen.

Laatst bewerkt:
Het is zeker waar wat je zegt Mikky dat wedstrijden niet alles zeggen, maar het is niet alleen Marc die altijd vooraan rijdt met zijn Tamiya. Jilles, Viktor, Hupo en Yannic doen dat ook.

En dat Marc alles wint als hij met een X-Ray of Hot Bodies rijdt is deels waar maar ook deels niet. Als ik hoor hoe Tamiya met de wereldtoppers traint voor bijv. het WK en hoe X-Ray dat doet, zie je wel dat Tamiya er alles aan gelegen is om met het beste van het beste te komen voor die wedstrijd. Zij hebben dan ook als voordeel dat zij het grootste budget van alles merken.

En wat je zegt over de ARP is ook deels waar, goed voorbeeld daarvan is bijv. ook Schumacher dat vroeger met Teemu Leino altijd vooraan in de A stond, en nu zonder Teemu aan de horizon is verdwenen, en dat is niet omdat de nieuwe auto zoveel minder is dan de oude. Maar aan de andere kant zorgt het gebrek aan toprijders er juist ook voor dat de ontwikkeling waarschijnlijk op een minder hoog niveau is dan bij de teams met de toprijders, simpelweg omdat er van de toprijders uit meer feedback komt over de auto.

@ Berky:
Met het kopen van de 416(WE) moet je er rekening mee houden dat een aantal onderdelen van de 415 niet op de 416 past. Er zijn maar een paar dingen die nog wel passen.

Over de 3 merken die je noemde:X-Ray, Corally and Tamiya. Ik heb met 2 van de 3 auto's pas nog gereden, de X-ray is een tijdje geleden. Luxe is niet echt iets dat van toepassing is op de auto's. Het zijn alle 3 pure wedstrijdauto's, en daar worden ze ook voor ontwikkeld. Ik heb zelf een 416 en een Phi gebouwd, daar viel mij vooral op dat ik bij de Phi vaak wel een idee had er verbeteringen mogelijk waren, bij de Tamiya heb ik dit eigenlijk niet gedacht, hier vond ik van heel veel dingen juist dat het heel ingenieus bedacht is.

De X-Ray is absoluut een hele goede auto, maar ik heb de '008 of '009 zelf nooit gebouwd, dus ik kan je niet exact aangeven of ik die beter of minder in elkaar vindt zitten dan een Tamiya.

Back