of Tamiya TRF416 we

Normaliter modified, maar kan ook prima met een stock uit de voeten. Heb zelf een Tamiya op dit moment. Maar heb tot en met de 008 met alle XRay modellen gereden als teamrijder. Ik ken beide merken dus heel goed en ken van beide de sterke en zwakke punten. Ze zijn op de baan zeer aan elkaar gewaagd, zeker in de stock.

Inderdaad. Binnen zit ik meestal op 500-550. Buiten op 450. Naarmate het warmer wordt moet je buiten naar dikkere olie. Als het extreem warm is (35-40 graden) dan wordt 700-800 gereden.

gebruiken jullie op de trf 's tamiya spurgear en piniongear of ook andere merken en wat is het best om tegebruiken 04 module 48pitch 64pitch

Laatst bewerkt:
Op een tapijtbaan ( indoor ) is 64 Dp wel prettig werken,
maar buiten liefst alleen stalen pineons van 48 DP.

het is net andersom,
64 dp is de fijne.

Alle bekende merken hebben pinions en spurgears

Kwada
Xenon
HPI
Corally
Serpent
enz.

Er zijn ook extra lange pinions,
die moet je dus niet hebben.

eigenlijk net niet,
maar het werkt wel een beetje.
( module 0.4 met 64DP )

Er is een klein verschil je kunt het ook horen
als je wat meer ervaring hebt.

Tamiya werkt met een metrische maat, 0.6 is de grovere tand en 0.4 is de fijnere tand. Daarnaast heb je de inch maten, 48dp is de grovere tand en 64dp is de fijnere tand.

Alle vier de tanden kunnen niet met elkaar gebruikt worden. Wil je dus met Tamiya tandwielen blijven werken dan zal je een van de twee metrische moeten nemen en wil je over gaan op de inch maten dan dus de dp maten. De 48dp ofwel 48pitch tandwielen is voor buiten dé meest gebruikte maat. Indoor is inderdaad zoals Oscar al aangaf de 64pitch iets gebruikelijker maar ook daar werkt 48pitch zeer goed. De betere modelbouwzaak heeft eigenlijk allevier de variaties wel hangen/liggen. De keuze is dus aan jou en een handige hulp in je keuze zou kunnen zijn wat er bij jou op de baan/club veel gebruikt wordt. Op die manier kan je nog eens een tandwieltje lenen van iemand als je hem zelf niet hebt. (gebeurd nogal eens aan het begin van een seizoen haha...)

Joost.

heb ook vernomen dat de 04 module wel sneller slijten dan DP48
ik rij op model racing midland lelystad daar lig best wel kleine steentjes rond de baan
was ook snel door me spur en pinion heen

Dat kan wel kloppen ja, de 0.4 module is een fijne vertanding net als de 64dp dus dat slijt buiten wel harder dan een 0.6 module of een 48dp inderdaad...

Als er in Lelystad veel steentjes liggen, is het dan niet een keer tijd om met een aantal mensen eens met een bezem oid de baan rond te gaan???

Joost.

Dat maakt met een TC niet erg veel uit. Dat merken alleen de toprijders...

48dp is gewoon de meest gangbare maat. In zowel off-road als on-road al sinds jaar en dag de maat tandwielen... Waarom? Geen idee, dat ik ooit begon met RC auto's was dat al zo dus.... Sommige zaken hebben niet echt een reden, die zijn gewoon zo gegroeid...

Joost.

Back