OH 58 Kiowa...in belgië..

+ 1000 ... wow

'k Voel mij opgelucht da'k niet de enige gek ben die zoveel uren steekt in het bouwen van één heli... nog 3-400 te gaan en we zijn er... Doorzetten en blijven bouwen. Elke dag een beetje.

Heligroeten,

Nick

Afmaken van lopende zaken was aan de beurt, allereerst de grote ventilatieopening aan de zijkant van het doghouse. Muggenzift alleen gaf niet het goede resultaat, daarom heb ik er een filterdoek achtergelijmd, en dit geeft een betere weergave van het origineel

full

Het gapende gat achter de rotoras moest ook nog worden gedicht, plasticard brengt de oplossing..

full

Een andere inlaat moet ook nog worden voorzien, deze messing zift is geruime tijd geleden gemaakt door iemand mbv photo etching, dit vanwege de specifieke vorm van de openingen..

full

Vervolgens was het zoeklicht aan de beurt, pas, slijp, vijl en boorwerk was weer aan de orde..

full

full

Tenslotte de eigenlijke schijnwerper monteren..

full

en we hebben licht!

full

groeten,

Didier

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar brandt de lamp? Bij Didier! Joepie, joepie.
Het blijft boeiend om hier elke week je vorderingen te bewonderen.
'k Kijk al uit naar volgende week...

Heligroeten,

Nick

Nu we toch weer aan de onderzijde van de neus bezig waren heb ik me maar ontfermd over de wire cutter die onderaan zit.
Bij de meeste heli's zit deze vast aan de romp, niet bij de Kiowa dus.... Hier zit hij gemonteerd op een plaat, deze kan voor transport gedemonteerd worden, iets dat ook voor het model perfect zou zijn
Wat de vorm betreft kon ik met een standaard Vario exemplaar al een heel eind komen

full

Deze heb ik dus ook op een plaat gemonteerd, en voorzien van bevestigingsbuisje zoals op de full size

full

In de romp zitten nu geleidingsbuisjes, waarvan eentje is voorzien van een magneet :-)

Op deze manier is ook deze cutter voor transport afneembaar!

full

full

Ook weer klaar...

groeten,

Didier

Opnieuw prachtig gemaakt, die uitzonderlijke bevestiging van de kabelsnijder.
Ook weer goed gevonden om dit detail afneembaar te maken.
Het transport van onze modellen wordt laten een tricky affaire... Ik speel met het idee om een soort kist te maken in styropor waarin de heli gefixeerd wordt.
Onafgeschermd transporteren is geen optie. Eén remstoot is genoeg om de zaak te ruineren...

Heligroeten,

Nick

Helaas deze week weinig tijd gehad om aan de kiowa te werken, maar we hebben een belangrijke stap gezet; de pedestal die laaang geleden gemaakt werd heeft zijn plaats gevonden op de staart..
Het geheel met een klem voorzichtig op z'n plaats houden, en een lat erbovenop om het zaakje netjes horizontaal te lijmen.

full

Volgende stap zal het afwerken van de pedestal zijn, maar da's voor ergens volgende week...

groeten,

Didier

Jajajaaà, elke donderdagavond kom ik hier, na mijn avondlijke bouwsessie, piepen om te zien of Didier zijn update er is... 't Is een ritueel geworden.
Natuurlijk kunnen we niet elke week een spectaculaire fotoreportage verwachten. Soms kruipen er veel uren in verborgen werkzaamheden of is er gewoon wat minder tijd beschikbaar geweest.
Nu, deze week is er maar één prentje, maar het is een héél sjiek. Die pedestal verandert de look compleet... ten goede natuurlijk.

Heligroeten,

Nick

Yes yes ,

Hier is het ook nog altijd genieten als we dit draadje openen .
VAKWERK Didier . ;-)
Meer kan ik er niet van zeggen , het wordt een TOP HELI .

Grtz
Ron

geen geduld hé ;-)

De laatste weken ontbreekt gewoon de tijd om intensief te kunnen bouwen, maar we hebben toch de eerder gelijmde pedestal kunnen afwerken.
Dit kon enkel als deze permanent op de heli stond, daar er nog plaatjes moesten gemaakt worden die bij de full size als bevestiging dienen..
we beginnen eraan...aftekenen en meermaals passen is de boodschap..

full

ze zien er simpel uit, maar zijn toch lastig vanwege de vorm...

full

Tenslotte de andere kant, afgewerkt en voorzien van de bekende rivetten..

full

we zijn weer een stapje dichter :-)

groeten,

Didier

Ja Didier, het wordt hier zoals met 'de boekskes (=Vlaamse tijdschriften)'.
Die moeten ook op tijd in de winkel liggen hé, anders wordt er gemord.
Zoals steeds... prachtig werk enne ook met kleine stapjes ga je vooruit.

Heligroeten,

Nick

Ik kijk er telkens naar uit om de verdere ontwikkeling te volgen.
Elke keer leer ik iets bij en elke week is weer een weer korter naar huis!

Chapeau!

Donderdag... dus 't is de moment hé..

Beperkte vooruitgang, maar toch belangrijk...
De stabilo's moeten geplaatst worden, deze zijn reeds lang geleden vervaardigd...
Alvorens ze te verlijmen heb ik de rivetgaatjes moeten boren, anders kan ik er niet meer bij omdat de staart er te dichtbij zit..
Alles gelijmd en vastgetaped om de perfecte positie te behouden

full

En voila! gelukt, nu nog afwerken met wat details en rivetten..

full

eindresultaat na menig bouwuurtje:

full

tot de volgende!

Didier

Dat monniken werk is gewoon niet meer te bevatten!
Ik ben echt benieuwd om het toestel nog is live te zien!
Super!

Zo..

We zijn dus eindelijk aan de cockpit begonnen, een werkje waar ik een beetje tegenop zag, daar ook in dit geval alles zelf moet worden verzonnnen.
Eerste opdracht is het inpassen van het instrumentenpaneel. Na wat pas en vergelijkwerk ben ik tevreden met de positie. Het geheel wordt met 2 schroefjes M3 vastgezet.

full

Vervolgens was het weer plasticard time!
De achterwand heeft een opvallend gatenpatroon, en nog wat bultjes, dit moest erin komen..

Alles aftekenen en proefboren

full

Gaten boren, positie van de bultjes aftekenen en deze vervaardigen uit halfronde strip

full

Tenslotte op de afgetekende posities lijmen, het geheel nog wat van houtlijm rivetjes voorzien en klaar voor verf!

full

tot zover deze week....

groeten,

Didier

Vervolgens is de opbouw waar later de stoelen op moeten komen aan de beurt. Ook dit heeft weer een specifieke vorm, dus de plasticard en balsahout heeft zijn dienst weer bewezen.

De binnenkant...

full

En zo komt het dan later in de cockpit...

full

Daarna zijn we begonnen met het geheel van de console in te pakken en af te werken, alvast een voorsmaakje, de rest moet nog worden vervaardigd...tijd tijd tijd....altijd te kort hé...

full

groeten,

Didier

Back