Goedendag.
Een stukje uit het boek van Milos Vestsik.
De Lavochkin La-7 was een éénpersoons vliegtuig met een uitkragende ligger
Een uitkragende ligger is een balk of ligger die aan één(twee) zijde(s)wordt ingeklemd,of op twee(vier) steunpunten rust(zie post 27) en een vrij uitstekend
Gedeelte heeft.De balk brengt het gewicht van de last over naar het steunpunt
of de steunpunten die deze kracht opvangt door het moment en schuifspanning
(Wiki cantilever)
De romp bestond uit twee houten ovale dwarsdoorsnedes met daarbij 4!
Langsliggers(longerons)opgebouwt uit vurenhouten strips en multiplex.
Deze liepen langs de gehele lengte van de romp waarbij de bovenste liggers smaller waren Dan bij de onderste.
Er waren 15 semi schotten bestaande uit vurenhout versterkt met houten of
multiplex strips,verlijmd op plaatsen waar veel druk op stond.Deze multiplex
Kreeg de naam "delta shpon" of "delta drevesina"(delta fineer/delta hout)
Versterkte houten platen van verschillende diktes werden verlijmd op deze semi-
schotten
De huid van de romp bestond uit twee helften die opgetild werden en in een vrouwelijke mal aan elkander gelijmd werden.
De twee halve rompen bestonden uit 4 tot 8 lagen berken fineer in strips van
0.75/1.15 mm dikte.Het verhardings/vormings proces gebeurde onder druk met
gebruik van een verhitte kern.Elke laag van berken fineren strips werden met 90
graden op de vorige laag geplaatst waarbij de strips dan 45 graden op de lengte as van de romp kwamen.
De totale dikte van de multiplex(berkenhout) was 3mm vanaf schot 15 tot 6.8mm
naar het eerste schot.Deze romphelften werden rechtstreeks op de longerons gelijmd.
De oliekoeler was gemaakt van plaatstaal,en werd tussen schot 4 en 7 geplaatst.
De vleugel/romp,knooppunt/verbinding bestond uit een boven en onderkant.De onderkant bestond uit hout(welk hout?)en de tweedelige bovenkant bestond uit vier stalen platen.Deze platen werden verbonden met het middengedeelte en met de motorkap.
Het buizenchassis(spaceframe) werd aan het eerste schot gehecht waardoor het verbonden kon worden met de motorsteun en het de twee kanonnen kon dragen.
Het frame werd gelast en bestond uit chroom-molybdenum.Deze stalen buizen
werden onderworpen aan een warmtebehandeling.
Groet:Robin