Bouwverslag OH LA LA------LA-7

.
Zeer ambitieuze projecten monnik Robin ;)
Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen.

Groeten, Ramses
.
 
Bedankt Ramses.

Ik ga lekker verder met figuurzagen,zagen,zagen,zagen!

Rond 12/13 februari kan ik misschien weer wat foto's laten zien

Groet:Robin
 
Koen,dank je wel!

Even snel doorgekeken ,10 pagina's met veel linkjes!

De tweede link die je mij gaf laadt niet in op mijn I pad?
Morgen zal ik kijken of ik er via een omweg op kan komen.

Groet:Robin
 
Helaas,dinsdag(morgen) maar via een andere computer proberen.
image.gif
image.gif
image.jpeg
image.gif
 
Bedankt Lucbra.

Mijn Russich ook.Afgelopen week via E-bay nog een handleiding op cd aangeschaft.Nog meer Russisch,waarbij ik hoop dat ik er via die handleiding iets meer te weten kom,welke oorspronkelijke houten delen v.d. La-7 met aluminiumoxide behandelt zijn.

Groet:Robin.
 
Goedendag.

Een stukje uit het boek van Milos Vestsik.

De Lavochkin La-7 was een éénpersoons vliegtuig met een uitkragende ligger

Een uitkragende ligger is een balk of ligger die aan één(twee) zijde(s)wordt ingeklemd,of op twee(vier) steunpunten rust(zie post 27) en een vrij uitstekend
Gedeelte heeft.De balk brengt het gewicht van de last over naar het steunpunt
of de steunpunten die deze kracht opvangt door het moment en schuifspanning
(Wiki cantilever)

De romp bestond uit twee houten ovale dwarsdoorsnedes met daarbij 4!
Langsliggers(longerons)opgebouwt uit vurenhouten strips en multiplex.
Deze liepen langs de gehele lengte van de romp waarbij de bovenste liggers smaller waren Dan bij de onderste.

Er waren 15 semi schotten bestaande uit vurenhout versterkt met houten of
multiplex strips,verlijmd op plaatsen waar veel druk op stond.Deze multiplex
Kreeg de naam "delta shpon" of "delta drevesina"(delta fineer/delta hout)
Versterkte houten platen van verschillende diktes werden verlijmd op deze semi-
schotten

De huid van de romp bestond uit twee helften die opgetild werden en in een vrouwelijke mal aan elkander gelijmd werden.

De twee halve rompen bestonden uit 4 tot 8 lagen berken fineer in strips van
0.75/1.15 mm dikte.Het verhardings/vormings proces gebeurde onder druk met
gebruik van een verhitte kern.Elke laag van berken fineren strips werden met 90
graden op de vorige laag geplaatst waarbij de strips dan 45 graden op de lengte as van de romp kwamen.

De totale dikte van de multiplex(berkenhout) was 3mm vanaf schot 15 tot 6.8mm
naar het eerste schot.Deze romphelften werden rechtstreeks op de longerons gelijmd.

De oliekoeler was gemaakt van plaatstaal,en werd tussen schot 4 en 7 geplaatst.

De vleugel/romp,knooppunt/verbinding bestond uit een boven en onderkant.De onderkant bestond uit hout(welk hout?)en de tweedelige bovenkant bestond uit vier stalen platen.Deze platen werden verbonden met het middengedeelte en met de motorkap.

Het buizenchassis(spaceframe) werd aan het eerste schot gehecht waardoor het verbonden kon worden met de motorsteun en het de twee kanonnen kon dragen.

Het frame werd gelast en bestond uit chroom-molybdenum.Deze stalen buizen
werden onderworpen aan een warmtebehandeling.

Groet:Robin
image.jpeg
image.jpeg
 
Bedankt Ralf.

Ook jou zaag/slijpwerk van de stijlen en diagonalen zien er zeer strak uit!

Ik heb nu spanten voor drie vliegtuigen,alle drie verschillend van gewicht en sterkte ,naarmate ik meer onderdelen binnen heb kan ik wat "husselen" tussen deze spanten.dit doe ik ook bij de vleugelprofielen(plus/minus 3 maal)die ik op
dit moment aan het figuurzagen ben.

Ook vandaag de vergrote 1/4 tekening opgehaalt bij de copyshop.
Ik zit er over te denken om deze tekeningen mee te
nemen op vakantie samen met een beetje karton,lijm en een schaar.
Dan kan ik mooi wat templates maken voor Charlie.

Groet:Robin
 
Bij de MIG werden de houten delen op dezelfde manier opgebouwd
alleen had de mig 3 een romp uit 2 delen
het deel van neus tot aan de cokpit was staalbuizen frame bekleed met aluminium
en de staart was van hout
 
ja die foto,s heb ik ook
ik heb alles wat ik op het web kon vinden over de mig3 opgeslagen staan om zo veel mogelijk informatie te hebben
van daar uit ben ik gaan werken aan de tekeningen
 
Goedendag.

Vandaag heb ik mailtje naar rc composit gestuurd met de vraag of zij hun 4.8
la-7 naar 1/4(25%) schaal kunnen converteren.
image.jpeg
image.jpeg
 
Back
Top